Dags för elbil?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
18 september · 11 894 Inlägg
#181

Läs detta innan ni börjar prata om "Zero Emission"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi … atvarsting

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Low
18 september · 2 384 Inlägg
#182

Vettemannen skrev:
Läs detta innan ni börjar prata om "Zero Emission"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi … atvarsting

/Benny

Lugn Benny, tar si så där 8-10 år innan man förstått att fosilstenarna inte var så bra.

Low
18 september · 2 384 Inlägg
#183

viccoA skrev:
Teslas 7-sitsiga (nja mer femsitsig med extra nödsäten) familjebil i storbilsklassen rullade runt Nurburgring på smått hysteriska 7min och 23 sekunder. Behovet av en Model S 100D plaid blev precis väldigt stort känner jag...plaid-versionen sägs ha drygt 10.000NM och 3 elmotorer.

Ferrari Enzo rullar runt samma slinga på 7.25,1...
Bugatti Veyron 16.4 gör det på 7,40
Porsches elbil Taycan 7.43
Lamborghini Gallardo LP560-4 7.52
BMW M5 F10 Competition 7.54


Snackarna som anser att Tesla bara duger till 201meter börjar få gruvligt ont om argument, det är en spännande dinosauriebränslefri värld som väntar runt hörnet för oss bilentusiaster wink

Medans de andra kan köra runt och runt Nürburgring och tanka på några minuter o sedan ut igen, hur många varv klarade tesslan? 2?

Hoppas på en grönare bränsle för bilentusiaster.:-)

viccoA
18 september · 2 524 Inlägg
#184

Low skrev:

viccoA skrev:
Teslas 7-sitsiga (nja mer femsitsig med extra nödsäten) familjebil i storbilsklassen rullade runt Nurburgring på smått hysteriska 7min och 23 sekunder. Behovet av en Model S 100D plaid blev precis väldigt stort känner jag...plaid-versionen sägs ha drygt 10.000NM och 3 elmotorer.

Ferrari Enzo rullar runt samma slinga på 7.25,1...
Bugatti Veyron 16.4 gör det på 7,40
Porsches elbil Taycan 7.43
Lamborghini Gallardo LP560-4 7.52
BMW M5 F10 Competition 7.54


Snackarna som anser att Tesla bara duger till 201meter börjar få gruvligt ont om argument, det är en spännande dinosauriebränslefri värld som väntar runt hörnet för oss bilentusiaster wink

Medans de andra kan köra runt och runt Nürburgring och tanka på några minuter o sedan ut igen, hur många varv klarade tesslan? 2?

Hoppas på en grönare bränsle för bilentusiaster.:-)

Anti-elbils-argument

1. Elbilar är slöa (läs 2002 års elbil): Nej de är snabbare än din dinovagn
2. Man måste komma 50 mil minst utan att stanna: Vissa nya elbilar går 50mil på en laddning, snart kommer de som går 100mil enligt pressreleaser.
3. Ok, Elbilar är kanske snabba vid 201meter men sen kommer dinosaurien: Nja, de är snabbare än de flesta andra bilar även vid 402meter.
4. Elbilar går inte att köra på bana: Jo, se banrekordet som Tesla har på Laguna Seca.
5. Elbilar går inte att köra runt långa snabba banor Jo, dessutom snabbare än en Enzo
6. Jooo men man kan inte köra 10 varv i rad...
Går det att köra 10varv med full attack i din produktionsbil? Bromsarna klarar sig i 100min utan överhettning? Kokar bromsvätskan? Är inte däcken lite hala mot slutet? Ja det är klart varenda diesel-Volvo som rullar av bandet klarar det?

Senast redigerat av viccoA (18 september )

Low
18 september · 2 384 Inlägg
#185

viccoA skrev:

Low skrev:

viccoA skrev:
Teslas 7-sitsiga (nja mer femsitsig med extra nödsäten) familjebil i storbilsklassen rullade runt Nurburgring på smått hysteriska 7min och 23 sekunder. Behovet av en Model S 100D plaid blev precis väldigt stort känner jag...plaid-versionen sägs ha drygt 10.000NM och 3 elmotorer.

Ferrari Enzo rullar runt samma slinga på 7.25,1...
Bugatti Veyron 16.4 gör det på 7,40
Porsches elbil Taycan 7.43
Lamborghini Gallardo LP560-4 7.52
BMW M5 F10 Competition 7.54


Snackarna som anser att Tesla bara duger till 201meter börjar få gruvligt ont om argument, det är en spännande dinosauriebränslefri värld som väntar runt hörnet för oss bilentusiaster wink

Medans de andra kan köra runt och runt Nürburgring och tanka på några minuter o sedan ut igen, hur många varv klarade tesslan? 2?

Hoppas på en grönare bränsle för bilentusiaster.:-)

Anti-elbils-argument

1. Elbilar är slöa (läs 2002 års elbil): Nej de är snabbare än din dinovagn
2. Man måste komma 50 mil minst utan att stanna: Vissa nya elbilar går 50mil på en laddning, snart kommer de som går 100mil enligt pressreleaser.
3. Ok, Elbilar är kanske snabba vid 201meter men sen kommer dinosaurien: Nja, de är snabbare än de flesta andra bilar även vid 402meter.
4. Elbilar går inte att köra på bana: Jo, se banrekordet som Tesla har på Laguna Seca.
5. Elbilar går inte att köra runt långa snabba banor Jo, dessutom snabbare än en Enzo
6. Jooo men man kan inte köra 10 varv i rad...
Går det att köra 10varv med full attack i din produktionsbil? Bromsarna klarar sig i 100min utan överhettning? Kokar bromsvätskan? Är inte däcken lite hala mot slutet? Ja det är klart varenda diesel-Volvo som rullar av bandet klarar det?

Tro mig, är inte alls anti mot elbilar.
kör gärna en Tesla och skulle klara mig galant. Men att straffa för dem som inte har råd att köpa en ny elbil eller säga att det är bra för miljön gillar jag inte.

Senast redigerat av Low (18 september )

Ivel
18 september · 786 Inlägg
#186

Low skrev:

viccoA skrev:

Low skrev:

Medans de andra kan köra runt och runt Nürburgring och tanka på några minuter o sedan ut igen, hur många varv klarade tesslan? 2?

Hoppas på en grönare bränsle för bilentusiaster.:-)

Anti-elbils-argument

1. Elbilar är slöa (läs 2002 års elbil): Nej de är snabbare än din dinovagn
2. Man måste komma 50 mil minst utan att stanna: Vissa nya elbilar går 50mil på en laddning, snart kommer de som går 100mil enligt pressreleaser.
3. Ok, Elbilar är kanske snabba vid 201meter men sen kommer dinosaurien: Nja, de är snabbare än de flesta andra bilar även vid 402meter.
4. Elbilar går inte att köra på bana: Jo, se banrekordet som Tesla har på Laguna Seca.
5. Elbilar går inte att köra runt långa snabba banor Jo, dessutom snabbare än en Enzo
6. Jooo men man kan inte köra 10 varv i rad...
Går det att köra 10varv med full attack i din produktionsbil? Bromsarna klarar sig i 100min utan överhettning? Kokar bromsvätskan? Är inte däcken lite hala mot slutet? Ja det är klart varenda diesel-Volvo som rullar av bandet klarar det?

Tro mig, är inte alls anti mot elbilar.
kör gärna en Tesla och skulle klara mig galant. Men att straffa för dem som inte har råd att köpa en ny elbil eller säga att det är bra för miljön gillar jag inte.

Inga bilar är bra för miljön, punkt.
Elbilar däremot är mindre skadliga för miljön än fossildrivna bilar, det borde de flesta fått ihop nu med tanke på den mängd information som påvisats under några år på forumet.
En bensinmoped är smutsigare än en elmoped som är smutsigare än en elcykel som är smutsigare än en trampcykel som är smutsigare än ett par promenadskor som är smutsigare än ett par nakna fötter.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
18 september · 11 894 Inlägg
#187

Ivel skrev:

Low skrev:

viccoA skrev:

Anti-elbils-argument

1. Elbilar är slöa (läs 2002 års elbil): Nej de är snabbare än din dinovagn
2. Man måste komma 50 mil minst utan att stanna: Vissa nya elbilar går 50mil på en laddning, snart kommer de som går 100mil enligt pressreleaser.
3. Ok, Elbilar är kanske snabba vid 201meter men sen kommer dinosaurien: Nja, de är snabbare än de flesta andra bilar även vid 402meter.
4. Elbilar går inte att köra på bana: Jo, se banrekordet som Tesla har på Laguna Seca.
5. Elbilar går inte att köra runt långa snabba banor Jo, dessutom snabbare än en Enzo
6. Jooo men man kan inte köra 10 varv i rad...
Går det att köra 10varv med full attack i din produktionsbil? Bromsarna klarar sig i 100min utan överhettning? Kokar bromsvätskan? Är inte däcken lite hala mot slutet? Ja det är klart varenda diesel-Volvo som rullar av bandet klarar det?

Tro mig, är inte alls anti mot elbilar.
kör gärna en Tesla och skulle klara mig galant. Men att straffa för dem som inte har råd att köpa en ny elbil eller säga att det är bra för miljön gillar jag inte.

Inga bilar är bra för miljön, punkt.
Elbilar däremot är mindre skadliga för miljön än fossildrivna bilar, det borde de flesta fått ihop nu med tanke på den mängd information som påvisats under några år på forumet.
En bensinmoped är smutsigare än en elmoped som är smutsigare än en elcykel som är smutsigare än en trampcykel som är smutsigare än ett par promenadskor som är smutsigare än ett par nakna fötter.

Men hur mycket har dom skitat ner och påverkat naturen innan dom ens hamnat i bilhallen. Batteritillverkningen och elmotortillverkningen exempelvis.

/Benny

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Ivel
18 september · 786 Inlägg
#188

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:

Low skrev:

Tro mig, är inte alls anti mot elbilar.
kör gärna en Tesla och skulle klara mig galant. Men att straffa för dem som inte har råd att köpa en ny elbil eller säga att det är bra för miljön gillar jag inte.

Inga bilar är bra för miljön, punkt.
Elbilar däremot är mindre skadliga för miljön än fossildrivna bilar, det borde de flesta fått ihop nu med tanke på den mängd information som påvisats under några år på forumet.
En bensinmoped är smutsigare än en elmoped som är smutsigare än en elcykel som är smutsigare än en trampcykel som är smutsigare än ett par promenadskor som är smutsigare än ett par nakna fötter.

Men hur mycket har dom skitat ner och påverkat naturen innan dom ens hamnat i bilhallen. Batteritillverkningen och elmotortillverkningen exempelvis.

/Benny

/Benny

https://www.elbilen.org/ny-studie-elbil … an-raknar/

Mercedes-Benz B-Klass Electric Drive avger upp till 64 procent mindre CO2  utsläpp under livslängden än den bensindrivna varianten av samma bil.

Detta framgår av en livscykelanalys av det kända tyska certifieringsinstitutet TÜV Süd för Daimler AG.

Analysen har undersökt CO2-utsläppen av produktionen, med 16000 mils körning och slutligen – återvinningen. Miljöcertifierade B-Klass Electric Drive har fått ett tydligt förbättrat utförande jämfört med bensinvarianten B180.

Slutsatsen blir: Den elektriska varianten orsakar 24 procent (7,2 ton i EU-mix) eller 64 procent (19 ton förnybar el) mindre CO2 utsläpp än bensinvarianten.

Analysen av B-Klass modellerna stöder de slutsatser som kom i en liknande bedömning av Kia Seoul Electric förra året. Mercedes B-Klass Electric Drive kommer på marknaden i Sverige i år.

Daimler säger att det var naturligt att ställa de två nuvarande modellerna mot varandra eftersom de är direkt jämförbara. Bensinvarianten visar att tillverkningen av den elektriska varianten har högre CO2-utsläpp med isoleringen, speciellt relaterat till batteripaketet. Men den höga verkningsgraden hos den elektriska drivlinan har sedan B-Klass Electric Drive fördelar under hela livslängden. Hur stor denna fördel kommer att vara är beroende av den effekt som används för laddning, avslutar Daimler AG.

Vid tillverkningen av Mercedes-Benz B-Klass i elvarianten orsakar utsläppen 10,2 ton CO2. Bensinbilen landar på 3,8 ton. I nästa fas, användningsfasen, kör elbilen ifrån sin bensindrivna syster. CO2-utsläppen landar på 11,9 ton när den kör på europeisk elmix, med förnybar el blir siffran så låg som 0,2 ton. Bensinbilen beräknas i sin tur släppa ut 24 ton CO2 under 16000 mil.

Slutsatsen blir: Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, medan bensinvarianten slutar på minst 30 ton från vaggan till graven, allt beroende på om raffinering av bränslet tas med i beräkningarna.

Till detta ska läggas att det är enklare att rena produktionen av batterier än fossilbilar. Tesla Motors kommande Gigafactory som ska tillverka lika mycket batterier som världens samlade batterifabriker gör i dag kommer att drivas av vind- och solkraft, med material från gruvor i närområdet till skillnad från dagens produktion (batterier som finns i nämnda B-Klass Electric Drive) som sker i Japan med material från hela världen.

Detta skrevs 2015, batteritillverkningen har sedan dess förfinats och släpper ut ännu mindre skit.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
viccoA
18 september · 2 524 Inlägg
#189

Low skrev:

viccoA skrev:
Teslas 7-sitsiga (nja mer femsitsig med extra nödsäten) familjebil i storbilsklassen rullade runt Nurburgring på smått hysteriska 7min och 23 sekunder. Behovet av en Model S 100D plaid blev precis väldigt stort känner jag...plaid-versionen sägs ha drygt 10.000NM och 3 elmotorer.

Ferrari Enzo rullar runt samma slinga på 7.25,1...
Bugatti Veyron 16.4 gör det på 7,40
Porsches elbil Taycan 7.43
Lamborghini Gallardo LP560-4 7.52
BMW M5 F10 Competition 7.54


Snackarna som anser att Tesla bara duger till 201meter börjar få gruvligt ont om argument, det är en spännande dinosauriebränslefri värld som väntar runt hörnet för oss bilentusiaster wink

Medans de andra kan köra runt och runt Nürburgring och tanka på några minuter o sedan ut igen, hur många varv klarade tesslan? 2?

Hoppas på en grönare bränsle för bilentusiaster.:-)

Du kan numera tanka el direkt vid ringen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-ef82c28d0fd1e3802a8004dea61c73b3.jpg

Low
18 september · 2 384 Inlägg
#190

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:

Inga bilar är bra för miljön, punkt.
Elbilar däremot är mindre skadliga för miljön än fossildrivna bilar, det borde de flesta fått ihop nu med tanke på den mängd information som påvisats under några år på forumet.
En bensinmoped är smutsigare än en elmoped som är smutsigare än en elcykel som är smutsigare än en trampcykel som är smutsigare än ett par promenadskor som är smutsigare än ett par nakna fötter.

Men hur mycket har dom skitat ner och påverkat naturen innan dom ens hamnat i bilhallen. Batteritillverkningen och elmotortillverkningen exempelvis.

/Benny

/Benny

https://www.elbilen.org/ny-studie-elbil … an-raknar/

Mercedes-Benz B-Klass Electric Drive avger upp till 64 procent mindre CO2  utsläpp under livslängden än den bensindrivna varianten av samma bil.

Detta framgår av en livscykelanalys av det kända tyska certifieringsinstitutet TÜV Süd för Daimler AG.

Analysen har undersökt CO2-utsläppen av produktionen, med 16000 mils körning och slutligen – återvinningen. Miljöcertifierade B-Klass Electric Drive har fått ett tydligt förbättrat utförande jämfört med bensinvarianten B180.

Slutsatsen blir: Den elektriska varianten orsakar 24 procent (7,2 ton i EU-mix) eller 64 procent (19 ton förnybar el) mindre CO2 utsläpp än bensinvarianten.

Analysen av B-Klass modellerna stöder de slutsatser som kom i en liknande bedömning av Kia Seoul Electric förra året. Mercedes B-Klass Electric Drive kommer på marknaden i Sverige i år.

Daimler säger att det var naturligt att ställa de två nuvarande modellerna mot varandra eftersom de är direkt jämförbara. Bensinvarianten visar att tillverkningen av den elektriska varianten har högre CO2-utsläpp med isoleringen, speciellt relaterat till batteripaketet. Men den höga verkningsgraden hos den elektriska drivlinan har sedan B-Klass Electric Drive fördelar under hela livslängden. Hur stor denna fördel kommer att vara är beroende av den effekt som används för laddning, avslutar Daimler AG.

Vid tillverkningen av Mercedes-Benz B-Klass i elvarianten orsakar utsläppen 10,2 ton CO2. Bensinbilen landar på 3,8 ton. I nästa fas, användningsfasen, kör elbilen ifrån sin bensindrivna syster. CO2-utsläppen landar på 11,9 ton när den kör på europeisk elmix, med förnybar el blir siffran så låg som 0,2 ton. Bensinbilen beräknas i sin tur släppa ut 24 ton CO2 under 16000 mil.

Slutsatsen blir: Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, medan bensinvarianten slutar på minst 30 ton från vaggan till graven, allt beroende på om raffinering av bränslet tas med i beräkningarna.

Till detta ska läggas att det är enklare att rena produktionen av batterier än fossilbilar. Tesla Motors kommande Gigafactory som ska tillverka lika mycket batterier som världens samlade batterifabriker gör i dag kommer att drivas av vind- och solkraft, med material från gruvor i närområdet till skillnad från dagens produktion (batterier som finns i nämnda B-Klass Electric Drive) som sker i Japan med material från hela världen.

Detta skrevs 2015, batteritillverkningen har sedan dess förfinats och släpper ut ännu mindre skit.

misstänkte du skulle hitta hit snabbt igen haha.

Exakt vilken motor har den jämförts emot?

Som vissa jämförelser har man jämfört mot en Volvo xc90 v8.. vilket är vilseledande tycker jag.

"Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, " lite väl mycket gissningar?

hur skulle bilden bli om testerna är mot eco bensin? ( Ingen koll va de heter )


Och nej, har inget emot dessa fosilstenar. Byter gärna min Saab mot en(:

Ivel
19 september · 786 Inlägg
#191

Low skrev:

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Men hur mycket har dom skitat ner och påverkat naturen innan dom ens hamnat i bilhallen. Batteritillverkningen och elmotortillverkningen exempelvis.

/Benny

/Benny

https://www.elbilen.org/ny-studie-elbil … an-raknar/

Mercedes-Benz B-Klass Electric Drive avger upp till 64 procent mindre CO2  utsläpp under livslängden än den bensindrivna varianten av samma bil.

Detta framgår av en livscykelanalys av det kända tyska certifieringsinstitutet TÜV Süd för Daimler AG.

Analysen har undersökt CO2-utsläppen av produktionen, med 16000 mils körning och slutligen – återvinningen. Miljöcertifierade B-Klass Electric Drive har fått ett tydligt förbättrat utförande jämfört med bensinvarianten B180.

Slutsatsen blir: Den elektriska varianten orsakar 24 procent (7,2 ton i EU-mix) eller 64 procent (19 ton förnybar el) mindre CO2 utsläpp än bensinvarianten.

Analysen av B-Klass modellerna stöder de slutsatser som kom i en liknande bedömning av Kia Seoul Electric förra året. Mercedes B-Klass Electric Drive kommer på marknaden i Sverige i år.

Daimler säger att det var naturligt att ställa de två nuvarande modellerna mot varandra eftersom de är direkt jämförbara. Bensinvarianten visar att tillverkningen av den elektriska varianten har högre CO2-utsläpp med isoleringen, speciellt relaterat till batteripaketet. Men den höga verkningsgraden hos den elektriska drivlinan har sedan B-Klass Electric Drive fördelar under hela livslängden. Hur stor denna fördel kommer att vara är beroende av den effekt som används för laddning, avslutar Daimler AG.

Vid tillverkningen av Mercedes-Benz B-Klass i elvarianten orsakar utsläppen 10,2 ton CO2. Bensinbilen landar på 3,8 ton. I nästa fas, användningsfasen, kör elbilen ifrån sin bensindrivna syster. CO2-utsläppen landar på 11,9 ton när den kör på europeisk elmix, med förnybar el blir siffran så låg som 0,2 ton. Bensinbilen beräknas i sin tur släppa ut 24 ton CO2 under 16000 mil.

Slutsatsen blir: Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, medan bensinvarianten slutar på minst 30 ton från vaggan till graven, allt beroende på om raffinering av bränslet tas med i beräkningarna.

Till detta ska läggas att det är enklare att rena produktionen av batterier än fossilbilar. Tesla Motors kommande Gigafactory som ska tillverka lika mycket batterier som världens samlade batterifabriker gör i dag kommer att drivas av vind- och solkraft, med material från gruvor i närområdet till skillnad från dagens produktion (batterier som finns i nämnda B-Klass Electric Drive) som sker i Japan med material från hela världen.

Detta skrevs 2015, batteritillverkningen har sedan dess förfinats och släpper ut ännu mindre skit.

misstänkte du skulle hitta hit snabbt igen haha.

Exakt vilken motor har den jämförts emot?
Står i texten ovan
Som vissa jämförelser har man jämfört mot en Volvo xc90 v8.. vilket är vilseledande tycker jag.

"Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, " lite väl mycket gissningar?
Det är inga gissningar, förklaring står i texten varför det är en varierande siffra.
hur skulle bilden bli om testerna är mot eco bensin? ( Ingen koll va de heter )
Jag vet inte riktigt vad du menar då det finns olika sorters miljösnällare bensin/bensinalternativ.

Och nej, har inget emot dessa fosilstenar. Byter gärna min Saab mot en(:

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Low
19 september · 2 384 Inlägg
#192

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

https://www.elbilen.org/ny-studie-elbil … an-raknar/

Mercedes-Benz B-Klass Electric Drive avger upp till 64 procent mindre CO2  utsläpp under livslängden än den bensindrivna varianten av samma bil.

Detta framgår av en livscykelanalys av det kända tyska certifieringsinstitutet TÜV Süd för Daimler AG.

Analysen har undersökt CO2-utsläppen av produktionen, med 16000 mils körning och slutligen – återvinningen. Miljöcertifierade B-Klass Electric Drive har fått ett tydligt förbättrat utförande jämfört med bensinvarianten B180.

Slutsatsen blir: Den elektriska varianten orsakar 24 procent (7,2 ton i EU-mix) eller 64 procent (19 ton förnybar el) mindre CO2 utsläpp än bensinvarianten.

Analysen av B-Klass modellerna stöder de slutsatser som kom i en liknande bedömning av Kia Seoul Electric förra året. Mercedes B-Klass Electric Drive kommer på marknaden i Sverige i år.

Daimler säger att det var naturligt att ställa de två nuvarande modellerna mot varandra eftersom de är direkt jämförbara. Bensinvarianten visar att tillverkningen av den elektriska varianten har högre CO2-utsläpp med isoleringen, speciellt relaterat till batteripaketet. Men den höga verkningsgraden hos den elektriska drivlinan har sedan B-Klass Electric Drive fördelar under hela livslängden. Hur stor denna fördel kommer att vara är beroende av den effekt som används för laddning, avslutar Daimler AG.

Vid tillverkningen av Mercedes-Benz B-Klass i elvarianten orsakar utsläppen 10,2 ton CO2. Bensinbilen landar på 3,8 ton. I nästa fas, användningsfasen, kör elbilen ifrån sin bensindrivna syster. CO2-utsläppen landar på 11,9 ton när den kör på europeisk elmix, med förnybar el blir siffran så låg som 0,2 ton. Bensinbilen beräknas i sin tur släppa ut 24 ton CO2 under 16000 mil.

Slutsatsen blir: Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, medan bensinvarianten slutar på minst 30 ton från vaggan till graven, allt beroende på om raffinering av bränslet tas med i beräkningarna.

Till detta ska läggas att det är enklare att rena produktionen av batterier än fossilbilar. Tesla Motors kommande Gigafactory som ska tillverka lika mycket batterier som världens samlade batterifabriker gör i dag kommer att drivas av vind- och solkraft, med material från gruvor i närområdet till skillnad från dagens produktion (batterier som finns i nämnda B-Klass Electric Drive) som sker i Japan med material från hela världen.

Detta skrevs 2015, batteritillverkningen har sedan dess förfinats och släpper ut ännu mindre skit.

misstänkte du skulle hitta hit snabbt igen haha.

Exakt vilken motor har den jämförts emot?
Står i texten ovan
Som vissa jämförelser har man jämfört mot en Volvo xc90 v8.. vilket är vilseledande tycker jag.

"Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, " lite väl mycket gissningar?
Det är inga gissningar, förklaring står i texten varför det är en varierande siffra.
hur skulle bilden bli om testerna är mot eco bensin? ( Ingen koll va de heter )
Jag vet inte riktigt vad du menar då det finns olika sorters miljösnällare bensin/bensinalternativ.

Och nej, har inget emot dessa fosilstenar. Byter gärna min Saab mot en(:

Zzzz :-) se på nyheterna idag(:

Ivel
19 september · 786 Inlägg
#193

Low skrev:

Ivel skrev:

Low skrev:

misstänkte du skulle hitta hit snabbt igen haha.

Exakt vilken motor har den jämförts emot?
Står i texten ovan
Som vissa jämförelser har man jämfört mot en Volvo xc90 v8.. vilket är vilseledande tycker jag.

"Elbilen har i en livscykelanalys utsläpp på mellan 11 och 23 ton CO2, " lite väl mycket gissningar?
Det är inga gissningar, förklaring står i texten varför det är en varierande siffra.
hur skulle bilden bli om testerna är mot eco bensin? ( Ingen koll va de heter )
Jag vet inte riktigt vad du menar då det finns olika sorters miljösnällare bensin/bensinalternativ.

Och nej, har inget emot dessa fosilstenar. Byter gärna min Saab mot en(:

Zzzz :-) se på nyheterna idag(:

Vad menar du nu då?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
jaka54
19 september · 3 208 Inlägg
#194

Hej!
Rena batteridrivna bilar som Tesla är en återvändsgränd!  Det är bränslecellsdrivna bilar som är framtiden. Varför!? Jo de metaller som fodras för att bygga batterier tär oerhört på miljön, det gör inte bränslecellsbilar i liknande omfattning då vätgas (som är drivkällan) lättare kan framställas med hjälp av solceller , vindkraft och naturligtvis andra energiformer.

Low
19 september · 2 384 Inlägg
#195

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Zzzz :-) se på nyheterna idag(:

Vad menar du nu då?

Tv 4 nyheter, kom just inslag ang el bilar, som tråden du nämnde.

Low
19 september · 2 384 Inlägg
#196

Low skrev:

Ivel skrev:

Low skrev:

Zzzz :-) se på nyheterna idag(:

Vad menar du nu då?

Tv 4 nyheter, kom just inslag ang el bilar, som tråden du nämnde.

Där har du(:

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/elbi … a-12499922

Ivel
19 september · 786 Inlägg
#197

jaka54 skrev:
Hej!
Rena batteridrivna bilar som Tesla är en återvändsgränd!  Det är bränslecellsdrivna bilar som är framtiden. Varför!? Jo de metaller som fodras för att bygga batterier tär oerhört på miljön, det gör inte bränslecellsbilar i liknande omfattning då vätgas (som är drivkällan) lättare kan framställas med hjälp av solceller , vindkraft och naturligtvis andra energiformer.

Du menar att istället för att trycka strömmen direkt i bilen ska den först användas till att skapa vätgas och sedan trycka det i bilen. Verkningsgraden är lägre då än att köra på el direkt.
Det där är ren desperat propaganda från oljebolagen för att hålla kvar sina kunder.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
19 september · 786 Inlägg
#198

Low skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Vad menar du nu då?

Tv 4 nyheter, kom just inslag ang el bilar, som tråden du nämnde.

Där har du(:

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/elbi … a-12499922

Sett inslaget, vad menar du?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Low
19 september · 2 384 Inlägg
#199

Ivel skrev:

Low skrev:

Low skrev:

Tv 4 nyheter, kom just inslag ang el bilar, som tråden du nämnde.

Där har du(:

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/elbi … a-12499922

Sett inslaget, vad menar du?

Kanon:) bara en ett inslag av många som kommer i framtiden.

viccoA
19 september · 2 524 Inlägg
#200

Ivel skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Rena batteridrivna bilar som Tesla är en återvändsgränd!  Det är bränslecellsdrivna bilar som är framtiden. Varför!? Jo de metaller som fodras för att bygga batterier tär oerhört på miljön, det gör inte bränslecellsbilar i liknande omfattning då vätgas (som är drivkällan) lättare kan framställas med hjälp av solceller , vindkraft och naturligtvis andra energiformer.

Du menar att istället för att trycka strömmen direkt i bilen ska den först användas till att skapa vätgas och sedan trycka det i bilen. Verkningsgraden är lägre då än att köra på el direkt.
Det där är ren desperat propaganda från oljebolagen för att hålla kvar sina kunder.

I dagsläget går det åt 2,5 ggr mer el att tillverka och transportera rumpan med bränsleceller än att bara ladda batteriet med elen direkt.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang