Då kom nästa problem. Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten. Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen. Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer. Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären. Då läcker vattenpumpen som ett såll. Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning?? Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det?? Här är en videosnutt
Smurfen40 skrev: Då kom nästa problem. Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten. Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen. Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer. Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären. Då läcker vattenpumpen som ett såll. Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning?? Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det?? Här är en videosnutt
Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Smurfen40 skrev: Då kom nästa problem. Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten. Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen. Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer. Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären. Då läcker vattenpumpen som ett såll. Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning?? Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det?? Här är en videosnutt
Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.
/Benny
Ok så bara byte av pump alltså. Verkar läcka när den blir varm. Så kanske bara ett konstigt sammanträffande att den började läcka efter att man hällt i glykol?? Felet är att verkstaden ligger 2 mil bort Undra hur långt man vågar köra
Smurfen40 skrev: Då kom nästa problem. Tänkte kolla graderna på kylar vattnet idag, 0 grader alltså bara vatten. Ner till Mekonomen och köpte glykol g13 tydligen. Ut med vattnet ifrån kylaren och i med 4 liter glykol.j Jo jag vet att man ska inte hålla i koncentrerad glykol men tänkte att det blandar sig med dom 4 liter vatten som var kvar i motorn innan minusgraderna kommer. Hur som tar bilen efter 4 timmar och kör till affären. Då läcker vattenpumpen som ett såll. Min fråga ska man byta hela pumpen eller bara packning?? Nästa fråga är vad det kan kosta att lämna bort så någon annan gör det?? Här är en videosnutt
Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.
/Benny
Ok så bara byte av pump alltså. Verkar läcka när den blir varm. Så kanske bara ett konstigt sammanträffande att den började läcka efter att man hällt i glykol?? Felet är att verkstaden ligger 2 mil bort Undra hur långt man vågar köra
Jag hade chansat med att fylla upp med vatten och sen köra till verkstaden om jag hade den bilen.
Det där är nog ingen packning som läcker. Pumpen verkar vara helslut. Glykol och vatten ska blandas noga innan det hälls i motorn.
/Benny
Ok så bara byte av pump alltså. Verkar läcka när den blir varm. Så kanske bara ett konstigt sammanträffande att den började läcka efter att man hällt i glykol?? Felet är att verkstaden ligger 2 mil bort Undra hur långt man vågar köra
Jag hade chansat med att fylla upp med vatten och sen köra till verkstaden om jag hade den bilen.
Lite så är täñker. Kan ju stanna på halva vägen och fylla på igen. Kanske inte den finaste bilen men dock nybesiktiad för 2 veckor sen och går kanon i motorn och låda så vill gärna ha de kvar ett tag till
LocKtar skrev: Beror ju på hur mycket det läcker. pissar det ut ordentligt går det ju inte o köra, men nu såg det ut som det skvätte mest.
Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den. Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med. I värsta fall kör jag de sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen bogsera sista milen
LocKtar skrev: Beror ju på hur mycket det läcker. pissar det ut ordentligt går det ju inte o köra, men nu såg det ut som det skvätte mest.
Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den. Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med. I värsta fall kör jag de sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen vigselring sista milen
Vigselring?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
LocKtar skrev: Beror ju på hur mycket det läcker. pissar det ut ordentligt går det ju inte o köra, men nu såg det ut som det skvätte mest.
Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den. Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med. I värsta fall kör jag de sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen vigselring sista milen
Den läcker inte förrän den blir varm.och ju varmare destu mer läcker den. Ska köra ner den till jobbet imorgon ca 5km så får jag se kanske var värt att känna på skruvarna till pumpen med. I värsta fall kör jag de sen ifrån jobb till Lund ca 1 mil sen vigselring sista milen
Vigselring?
Ojdå dessa mobiler Ska stå bogsera ju
Haha, lite skillnad..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
En tanke bara. Sitter inte termostathuset där också?? Tänkte mest att den börjar inte läcka förrän bilen blir varm efter ett par minuter. Är det pumpen så borde den väl droppa vatten direkt när motorn går igång??
man ska kunna hälla på glykol och låta motorn blanda, man kan kanske köra med kylarlocket lossat så tryck ej uppstår, G13 är den senaste för VW (lilafärgad 774j) men ska kunna användas utan problem då den är blandbar med övriga typer av glykol
spillolja skrev: man ska kunna hälla på glykol och låta motorn blanda, man kan kanske köra med kylarlocket lossat så tryck ej uppstår, G13 är den senaste för VW (lilafärgad 774j) men ska kunna användas utan problem då den är blandbar med övriga typer av glykol
Ska köra den till verkstad ikväll och tänkte då köra med kylarlocket lite löst då den verkar läcka när tryck uppstår
Kan det vara som så att kylaren inte släpper ut kylvätskan i expansionstanken? Som bekant(för de flesta) så är vätskenivån lägre i expansionstanken med kall motor. När motorn blir varm expanderar kylarvätskan och vätskenivån stiger i expansionstanken. (därför den kallas expansionstank) Såvitt jag vet har expansionstankar 2 nivåmarkeringar, märkta Warm respektive Cold.
Om kylarvattnet av någon anledning inte har fri passage till expansionstanken så stiger trycket i kylsystemet. Finns då en, i vanliga fall, försumbar läcka så kommer kylvätskan att tryckas ut där. I detta fallet kylvätskepumpen. Således - om inget läckage finns med avlägsnat kylarlock så är problemet/felet funnet.
B t w, "på min tid" renoverade vi kylvätskepumpar. När man drivit ut axeln så kunde konstateras ett hål mellan lagren. Detta fanns för att eventuellt läckage skulle dräneras. Men det vanligaste felet på pumparna DÅÅÅ var att impellern lossnade från axeln. Löstes genom att borra ett hål i skarven mellan axel och impeller och där driva i en metallpinne. (avbrutna borrar var populära för detta ändamål)