Hydraulisk koppling som inte kopplar ur ordentligt?

WilleG
11 september 2019 · 185 Inlägg

Tjenare, har ett problem med kopplingen där det skrapar på 3an om man lägger i den med höga varv.

För att förklara det så enkelt som möjligt så skorrar 3an om man lägger i den snabbt efter man har varvat ur den på 2an. Däremot om jag låter motorn gå ner närmare tomgångsvarv innan jag lägger i 3an så skorrar det inte.

Jag gjorde ett test där jag var stillastående med friläge och kopplingen helt uppsläppt. Jag varvade motorn till ca. 3000 rpm sen tryckte jag snabbt ner kopplingen och bröt i 1an, då rörde sig bilen lite framåt precis som att den inte kopplade ur ordentligt?

Bilen i fråga är en Volvo 740 med M90 växellåda.
Tack för svar, MVH William

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Chrisehhh
20 september 2019 · 242 Inlägg

Säkert luft i systemet, lufta ännu mer. Sen så brukar treans växel ofta ge sig på dessa lådor, kan vara så att den börjar bli kass.

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
WilleG
21 september 2019 · 185 Inlägg

Chrisehhh skrev:
Säkert luft i systemet, lufta ännu mer. Sen så brukar treans växel ofta ge sig på dessa lådor, kan vara så att den börjar bli kass.

Började fundera på om synkringarna till 3an börjar vara dåliga, men reagerade mest bara på att kopplingen kopplar ur så sent eftersom det inte skorrar 3an om man väntar lite med att lägga i den efter man kopplat.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Janneutanb
21 september 2019 · 7 271 Inlägg

WilleG skrev:

Chrisehhh skrev:
Säkert luft i systemet, lufta ännu mer. Sen så brukar treans växel ofta ge sig på dessa lådor, kan vara så att den börjar bli kass.

Började fundera på om synkringarna till 3an börjar vara dåliga, men reagerade mest bara på att kopplingen kopplar ur så sent eftersom det inte skorrar 3an om man väntar lite med att lägga i den efter man kopplat.

Oftast skorrar det mera på högre varv när synkringarna är dåliga.
Kopplar den inte ur ordentligt borde det låta oavsett varvtal på alla växlar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang