De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89

Min tolkning av en De Tomaso Pantera.

Bodinecc

  • 43 Följare
  • 1 931 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september
Bodinecc
15 september · 10 Inlägg
#1

Tänkte nu äntligen starta en bygg/moddningstråd om min egna tolkning av en De Tomaso Pantera.
Det är en "Replika" av en De Tomaso Pantera men eftersom jag inte alls bygger enligt liknande spec som en Pantera så kallar jag den för min tolkning av en Pantera .

Det är ett långdraget projekt som startade redan 2011...tongue...med att jag köpte en färdig De Tomaso Pantera replika.
Första året hände mycket i projektet men sedan har det gått trögt (Köp av hus, tre barn och flytt av garage mm) fram tills i vintras då det fått fart igen.

Anledningen till detta projekt var att mitt och farsans andra projekt hade nått en gräns där det inte gick att modda den bilen mera. För då skulle man förstöra original värdet, då det är en äkta De Tomaso Pantera som jag har en annan projekttråd (också inte uppdaterad på ett tag men förhoppningsvis skall det bli ändring på det) om nedan.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55668

Bilderna nedan visar bilen i det skicket jag köpte den 2011 och körde den orörd hela den sommaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-f31000b090c5685e558c1cc7943c474e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-1f22f6cd575c58031393c65317021625.jpg

En nackdel med bilen enligt många var att den bara hade en trött gammal ford helgjutjärns V6:a på under 200Hk. Men för mig var detta perfekt då jag var betydligt mer intresserad av att måtten mellan rambalkarna i motorrummet var tillräckligt långt/brett än vad det satt för motor i...för den skulle ändå ur när vintern skulle komma och aldrig sättas i igen …smile
Motorrumet som det såg ut när jag köpe bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-46bb077bdadf15cae9fee0dcabfc4ab9.jpg

Mer bilder och spec på bilen när jag köpte den hittas på min hemsida (också under uppbyggnad):

http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html

to be continued…wink

Senast redigerat av Bodinecc (21 september )

Bodinecc
16 september · 10 Inlägg
#2

Anledningen till köpet av en replika pantera var som man säger "Two Fold"

1. Motorn vi tänkte sätta i original panteran fick bara inte platts hur vi än vred och vände på problemet. Ända sättet att få plats skulle vara att ta fram tigersågen och det var uteslutet...

2. Att ha en projektbil som inte hade något egentligt originalvärde dvs fria händer att modda den som man vill 

Samtidigt som bilen inhandlades hittades en motor som länge legat längst upp på önskelistan, se bild nedan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-5225a31e89728e3a6a9a3afdfbca1fb4.jpg

En Mercedes M120 V12  6,0liter 4 ventiler per cylinder och samma grundmotor som sitter i båda race bilen Mercedes GT1 och Pagani Zonda...400Hk original

Tanken var från början att sätta i en BMW M72B54 motor med M50 toppar dvs bygga en Mclaren F1 replika motor...det projektet är till salu för övrigt...men sen hittade jag M120 motor och då var motorvalet klart 

För att få plats med den långa V12:an så letades det efter en växellåda med så kort avstånd som möjligt mellan delningsplan motor/låda och drivaxel centrum.
Valet blev en Porsche Boxster S 6växlad växellåda.
Det är en Getrag låda specad till 440Nm och M120 motorn levererar 600Nm  Men moment peakarna från en V12:a är betydligt snällare än tex en överladdad fyra...och lådan skall klara betydligt mer än 440Nm tack vare säkerhetsfaktorer...men jag tänker inte slänga på turbo eller kompressor...för lådans skull 

Detta kommer bli liknande bygge som riktiga Panteran dvs focus på bra ljud...men lite värre på alla sätt 

Se drivlinan nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-03732870e58f1b73adc3caa74a5698ac.jpg

Fler bilder på: http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
17 september · 1 095 Inlägg
#3

Äntligen! Nu ser du till att få den där kärran på backen till nästa sommar så jag har någon att sporra med!

Det ska bli riktigt kul att se hur motorpaketet passar i bilen. En sak som jag tycker du ska göra är att tillverka några sportigare ventilkåpor. Fräsa till något kanske? Merca-kåporna andas mer royalitet än racing tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Oskar_Thompson
17 september · 18 Inlägg
#4

Verkligen ett drömprojekt! Skulle älska att göra något liknande om man får pengar u framtiden! Riktigt coolt! Följer såklart!

Jdmboy96
17 september · 25 Inlägg
#5

Det ska följas 😁

Bodinecc
17 september · 10 Inlägg
#6

quinna skrev:
Äntligen! Nu ser du till att få den där kärran på backen till nästa sommar så jag har någon att sporra med!

Det ska bli riktigt kul att se hur motorpaketet passar i bilen. En sak som jag tycker du ska göra är att tillverka några sportigare ventilkåpor. Fräsa till något kanske? Merca-kåporna andas mer royalitet än racing tongue

Absolut måste den rulla för egen maskin nästa sommar...det är målet smile...the race is on!

Bodinecc
17 september · 10 Inlägg
#7

Oskar_Thompson skrev:
Verkligen ett drömprojekt! Skulle älska att göra något liknande om man får pengar u framtiden! Riktigt coolt! Följer såklart!

Tackar!

Bodinecc
17 september · 10 Inlägg
#8

Gasväxlingssystemet på motorn kommer jag stämma av på högre varv nära toppeffekts punkten dvs maximera momentet på högre varv.

Avstämningen på högre varv kommer innebära lägre volymetrisk verkningsgrad på moment"platån". Detta leder till att max cylindertryck som inträffar på maxmoment"platån" sjunker vilket även sänker maxamplituden på momentpeakar från motorn.

Detta kommer leda till att motorns maxmoment kommer sjunka trots att högvarvsmomentet ökar pga att det är fortfarande lägre än maxmomentet.

Detta kommer vara gynnsamt för växellåda (och koppling) eftersom det är maximala momentet tillsammans med maxamplituden på momentpeakarna som dödar växellådor och kopplingar...och inte effekten.

På tal om koppling så har valet fallit på en "gammal" favorit, en tvåskivig Tilton alu koppling 5,5" i diameter.
Samma koppling vi kört med i De Tomaso Panteran i över tio år med väldigt bra resultat.

Den är ratead till 660Nm så den passar perfekt, se bild nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-e2716740c96eefcba9b9a69180943f9b.jpg

Ligger på mitt prototyp garage bord 

Mer bilder på: http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html

doktorduett
17 september · 81 Inlägg
#9

väldans fin replika
har själv tänkt på mercas tolva i någon kul bil.
men vilken klump nu när man ser den löst

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 september · 1 095 Inlägg
#10

Bodinecc skrev:

quinna skrev:
Äntligen! Nu ser du till att få den där kärran på backen till nästa sommar så jag har någon att sporra med!

Det ska bli riktigt kul att se hur motorpaketet passar i bilen. En sak som jag tycker du ska göra är att tillverka några sportigare ventilkåpor. Fräsa till något kanske? Merca-kåporna andas mer royalitet än racing tongue

Absolut måste den rulla för egen maskin nästa sommar...det är målet smile...the race is on!

Bring it bitch! tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Bodinecc
18 september · 10 Inlägg
#12

Men det var ju ändå lite för långt mellan delningsplan motor/låda och centrum på drivaxelutgångarna på Porsche lådan.
Och efter noga uppmätning och markering, se bild nedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-38780644d4e681b18a0a914197ae3674.jpg


Så var det dags för lite kapitalförstöring  yikestongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-343dca800fb3a358cc0778ae5b183fa2.jpg


Som tur var fanns det plats att vinna då V12:an är konstruerad så att ingående axel i lådan skall sticka in innanför delningsplan motor/låda sett från motorn.
Porsche lådan är tvärtom dvs att delningsplanet låg utanför där ingående axel slutar sett från lådan (hoppas jag lyckas formulera vad jag menar smile.
Alltså kunde vi ta bort nån dm eller så och grejorna passade helt plötsligt...nästan som man kan tro att nån tänkt till och mätt lite innan man köpte lådan tongue


Porsche lådan i sitt nya BETYDLIGT billigare utförande , se nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-8ac795c7b463e200bd92908e3c9fc552.jpg



Fler bilder på: http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html

Bodinecc
18 september · 10 Inlägg
#13

quinna skrev:

Bodinecc skrev:

quinna skrev:
Äntligen! Nu ser du till att få den där kärran på b:lol:acken till nästa sommar så jag har någon att sporra med!

Det ska bli riktigt kul att se hur motorpaketet passar i bilen. En sak som jag tycker du ska göra är att tillverka några sportigare ventilkåpor. Fräsa till något kanske? Merca-kåporna andas mer royalitet än racing tongue

Absolut måste den rulla för egen maskin nästa sommar...det är målet smile...the race is on!

Bring it bitch! tongue

lol lol lol

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 september · 1 095 Inlägg
#14

Bodinecc skrev:
Men det var ju ändå lite för långt mellan delningsplan motor/låda och centrum på drivaxelutgångarna på Porsche lådan.
Och efter noga uppmätning och markering, se bild nedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-38780644d4e681b18a0a914197ae3674.jpg


Så var det dags för lite kapitalförstöring  yikestongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-343dca800fb3a358cc0778ae5b183fa2.jpg


Som tur var fanns det plats att vinna då V12:an är konstruerad så att ingående axel i lådan skall sticka in innanför delningsplan motor/låda sett från motorn.
Porsche lådan är tvärtom dvs att delningsplanet låg utanför där ingående axel slutar sett från lådan (hoppas jag lyckas formulera vad jag menar smile.
Alltså kunde vi ta bort nån dm eller så och grejorna passade helt plötsligt...nästan som man kan tro att nån tänkt till och mätt lite innan man köpte lådan tongue


Porsche lådan i sitt nya BETYDLIGT billigare utförande , se nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-8ac795c7b463e200bd92908e3c9fc552.jpg



Fler bilder på: http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html

Aaaah... alla bilbyggares favoritverktyg vid växellådsmodifiering. En tigersåg från Jula tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
FredGaute
18 september · 456 Inlägg
#15

Heftig bygg!!

fish Allfixare
18 september · 1 418 Inlägg
#16

På ett sätt synd att "förstöra" just den där bilen... Den är handbyggd av en gubbe som kallades Plåt-Harry här i Bollnäs, bilen stog på Tuppz i flera år i deras hall (En av Sveriges största Fordhandlare då) den har man suttit många gånger och drömt sig bort i som liten pojk smile Men på ett sätt kul att det äntligen blir lite fart i den!

Bodinecc
19 september · 10 Inlägg
#17

fish skrev:
På ett sätt synd att "förstöra" just den där bilen... Den är handbyggd av en gubbe som kallades Plåt-Harry här i Bollnäs, bilen stog på Tuppz i flera år i deras hall (En av Sveriges största Fordhandlare då) den har man suttit många gånger och drömt sig bort i som liten pojk smile Men på ett sätt kul att det äntligen blir lite fart i den!

Vad roligt att du kände till bilen och tom suttit i den för länge sen. Jag ska ju inte bygga sönder den. Det som behöver göras är att flytta mittendelen av väggen mellan kupe och motorrum typ en halv dm för att få plats med tolvan...nya hjul och bromsar...och annan instrumentbräda...så den kommer inte ändra utseende mycket, speciellt inte på utsidan.

Har du nån mer info om bilen får du gärna dela med dig. smile

Bodinecc
21 september · 10 Inlägg
#18

quinna skrev:

Bodinecc skrev:
Men det var ju ändå lite för långt mellan delningsplan motor/låda och centrum på drivaxelutgångarna på Porsche lådan.
Och efter noga uppmätning och markering, se bild nedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-38780644d4e681b18a0a914197ae3674.jpg


Så var det dags för lite kapitalförstöring  yikestongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-343dca800fb3a358cc0778ae5b183fa2.jpg


Som tur var fanns det plats att vinna då V12:an är konstruerad så att ingående axel i lådan skall sticka in innanför delningsplan motor/låda sett från motorn.
Porsche lådan är tvärtom dvs att delningsplanet låg utanför där ingående axel slutar sett från lådan (hoppas jag lyckas formulera vad jag menar smile.
Alltså kunde vi ta bort nån dm eller så och grejorna passade helt plötsligt...nästan som man kan tro att nån tänkt till och mätt lite innan man köpte lådan tongue


Porsche lådan i sitt nya BETYDLIGT billigare utförande , se nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-8ac795c7b463e200bd92908e3c9fc552.jpg



Fler bilder på: http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html

Aaaah... alla bilbyggares favoritverktyg vid växellådsmodifiering. En tigersåg från Jula tongue

Japp...här jobbar vi bara med precisionsverktyg...cooltongue

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 september · 1 095 Inlägg
#19

Samma som här! Allt under halvcentimetern i skevhet är häxkonst tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Bodinecc
21 september · 10 Inlägg
#20

Sen var det dags att tillverka en ny infästningsplatta till Porsche lådan, så en alu-platta i lämplig legering inhandlades:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-0e9fe2665683f0867a27afd5efc38db9.jpg


Samtidigt som en centrerings plugg tillverkades och sattes fast på vevaxeln:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-a6c6c3156a1bc3d3d9dacc4bfbcd2967.jpg


Därefter gängades spetssvarvade bultar in i alla infästningshål i blocket, plattan som borrats i mitten centrerades på pluggen i vevaxeln och efter några välriktade slag med gummiklubban...så fanns anvisningar för hela bult cirkeln på plattan  cool
Dessa borrades och plattan provmonterades på blocket igen, denna gång med motorn i bilen(då arbetet med att modda bilen för att drivlina skulle få plats gjordes parallellt):

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-84f862042c92303207d670a6c6d2f0d4.jpg


Plattan fästes sen på växellådan för att mäta hur stor inner/ytterdiametern exakt skulle vara samt markeringar för dessa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-202e878b89a065ffa1b08e17f410fa7a.jpg


Plattan centrerades sen i fräsen och inne/ytterdiametrarna frästes:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-2ecc7fb4959a9dd66930a9cff6fadf8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46216/46216-2b5c21d295800ef7596195d67c63f22d.jpg


Klar att fästas och svetsas på växellådan...mer om det senare...smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang