Ford fiesta 1980 1,1 går på 3 cyl

Joarud
22 september · 170 Inlägg
#1

Hej min fiesta går på 3 cyl det är inge fel på tändstift eller kabel men stiftet blir igen kletat av oljegrus så den ej får nån gnista hur får jag bort det

jaka54
22 september · 3 212 Inlägg
#2

Hej!
"Stiftet igenkletat av oljegrus"??
Det kan inte komma "oljegrus klet" in i på stiften! Det måste vara något annat! Kolla så det inte är metallpartiklar, för då är det allvarligt!

Joarud
22 september · 170 Inlägg
#3

Jo de är som olje grus på dem har gjort rent runt hålet och gjort rent stiftet två gånger

mrsanca
22 september · 6 Inlägg
#4

Har du kontrollerat skicket i fördelaren och timingen?

Ivel
23 september · 788 Inlägg
#5

Mät kompressionen på samtliga fyra cylindrar.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 september · 1 724 Inlägg
#6

Min gudfar hade detta problem på en likadan bil med likadan motor. Det visade sig vipparmsaxeln hade gått av, så vipparmarna för 1ans cylinder låg bara o studsade runt under ventilkåpan... Den bilen gick inte särskilt bra...

Men det där oljegruset du skriver om... är det på stiftets utsida eller insida det kommer?
Du har möjligen inte en bild på stiftet?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
mrsanca
23 september · 6 Inlägg
#7

Cuefa skrev:
Min gudfar hade detta problem på en likadan bil med likadan motor. Det visade sig vipparmsaxeln hade gått av, så vipparmarna för 1ans cylinder låg bara o studsade runt under ventilkåpan... Den bilen gick inte särskilt bra...

Men det där oljegruset du skriver om... är det på stiftets utsida eller insida det kommer?
Du har möjligen inte en bild på stiftet?

Jag har själv haft samma fel på en gammal fiesta jag hade. Vipparmarna till en cylinder låg och skramlade under locket. Det var ett ganska udda fel men inte så svårt att fixa på fiestor som är lättskruvade.
Oftast när stiften inte var ok så var det dock fördelaren som strulade men ibland krävde bilen också en justering av ventilspelet.

Johansson72 IT Geek och Audiot
23 september · 86 Inlägg
#8

Givetvis har även jag haft en Fiesta 1.1L... Den gick som en påse nötter, visade sig vara ett tändstift som var av.

Så har du gucka på stiftet så gör rent (typ med #Bräkleen") och kolla kompressionen på den cylindern.

Hur ser kylarvattnet ut? Rent eller simmigt av oljesmet? Hur ser oljan ut, som svart olja eller som "oboy" eller "bailys"?

Joarud
23 september · 170 Inlägg
#9

Har endast kollat stiftet där den ej funkar. De börja ju med att en dag när jag starya den då knacka ventilerns mycket sen åkte jag så två dagar sen helt plötsligt går den på 3 cylindrar

Joarud
23 september · 170 Inlägg
#10

Llje kletet sätter sig där gnistan kommer oljan den är svart

granadadr
23 september · 5 927 Inlägg
#11

ryker den till vid start?? tänkte att ventiltätningar kastat in handsken, då kan man få detta problem,, hade en scorpio som jag bytte tänddelar på men veckan senare så gick den sämre igen,, tog upp stiften å jippie vad äckliga dem var smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 september · 1 724 Inlägg
#12

Joarud skrev:
Llje kletet sätter sig där gnistan kommer oljan den är svart

Jag skulle lyfta på ventilkåpan o kolla hur det ser ut där under. Jag tror du har ett fysiskt haveri där under iom att du skrev att den först lät illa några dagar.
Det är väldigt enkelt att lyfta ventilkåpan på dessa äldre motorer.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Joarud
24 september · 170 Inlägg
#13

Haha ja du hade rätt vipparmsbrygga var av doch har bulten gåt av oxå så jag har ett nytt problem. Kan man borra ur bulten och gänga om tro?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 september · 1 724 Inlägg
#14

Det verkar minsann vara något av en sjukdom på dessa :o
Det borde väl gå att borra ur bulten om Du är försiktig. Däremot är det inte helt lyckat att fylla toppen med metallspån... :-|
Antingen måste du ha en dammsugare där vid 100% av borrningen, eller så är det lättare att lyfta toppen o borra i en pelarborr, så du vet att det blir rakt, samt att man kan spola ur o tvätta rent hela toppen.
Tror inte en toppackning till en Fiesta är så dyr och eftersom det är en stötstångsmotor är det ingen kamrem som ska ordnas eller sånt där heller...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Joarud
25 september · 170 Inlägg
#15

Finns nå set med skruvutdragare undra om man ska testa de dock kostar de över 2000

zzr9409209
25 september · 114 Inlägg
#16

Går det inte att svetsa på en mutter på den avbrutna skruven/bulten? Kan ju knappast sitta fastrostad...

Joarud
25 september · 170 Inlägg
#17

Blir svårt då den gåt av en bit under toppen

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang