Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den stora bristvaran men kanske kan jag med hjälp av garaget.org nå längre än tidigare. ----Är en bra bit på vägen nu!---
  • 104 Följare
  • 84 917 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars 2020
DanielDart
13 februari 2018 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-dde19fecf137481855ab4c5278b2ebcc.jpg

Tycker att det är en riktigt dålig idé att köra omkring på svindyra mickey thompsondäck hela tiden.
Bättre att lägga på dem på dessa helt nya fälgar och bara ha dem på på bana.
Köpte dem hos fälgproffset för en riktigt bra peng.
Synd dock att bultmönstret är 114.3 men offset 0 samt 16x8 är precis det jag vill ha.
Bra att ha flerop på jobbet för då kan jag göra med dessa precis samma sak som jag gjorde med
Mim Juventushjulen.

Besiktning så snart våren är här-------för sista gången

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Fridhagen
25 februari 2018 · 331 Inlägg

En fråga: är det en 50mm wastegate du kör med? smile

DanielDart
4 mars 2018 · 170 Inlägg

Fridhagen skrev:
En fråga: är det en 50mm wastegate du kör med? smile

50 mm ja. Kört med 0.5 fjädern (vilken följde med) och laddtrycket hamnar då också på 0.5 vilket förhoppningsvis innebär att mottrycket i grenrören inte är så stort. Har även stora avgashuset på holsetturbon.
Kör med bricka och skruv över fjädern så jag kan ställa upp till ca 0.7 eller lite till kanske men vågar inte
mer då slaget på ventilen kanske blir för kort.
Har tänkt köpa 0.6 eller 0.7 fjäder istället.
Körde med mottryck med riktigt slapp fjäder men då maxades det vid 0.7 och blev lite svajigt laddtryck men också lite långsam spool up..
Pysventil var ännu värre.
Bättre att skruva direkt på wastgaten då man inte får för sig att skruva för mycket inne i hytten smile

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
22 maj 2018 · 170 Inlägg

Nybesiktigad ua.
Enligt protokoll, nästa besiktning 2099-12
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DieLuftWaffe
22 maj 2018 · 645 Inlägg

Tja jag tänkte höra om du vet vart man köpa fälgar? Har en Dodge Dart 68. Och vad jag har hört så är det svårt att få tag på några fälgar med den bultcirkeln

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DanielDart
16 juni 2018 · 170 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Tja jag tänkte höra om du vet vart man köpa fälgar? Har en Dodge Dart 68. Och vad jag har hört så är det svårt att få tag på några fälgar med den bultcirkeln

Ja du inte lätt alls. Går knappast att få tag i nyproducerade med den delningen och offseten.
För det är väl lilla delningen du har? (4" 101.6mm)?
Offset ska ju vara 0 på dem.
Jag har letat och de enda jag fått tag i är 14x8" och 14x7" wolfrace och slotmags.
Behövde ju 15" men hittade aldrig några så köpte 16" mim juventus till bmw som har offset 10.
Borrade extra bultdelning i dem.
Finns ju fälgar med 5x100 men de har alltid tokig offset så mitt tips är att hitta de hjul som går att borra om
med rätt offset.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
17 september 2018 · 170 Inlägg
Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
17 september 2018 · 170 Inlägg

Det blev inte 200 i slutfart. Bara 196:)  Borde blivit 200km/h om inte lådan slirat så illa på 3:an.
Nu är bilen i garaget för stor uppdatering.

Senast redigerat av DanielDart (17 september 2018)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Bennybira
18 september 2018 · 480 Inlägg

Öser på rätt bra den rackaren big_smile

Fiat 127 (1977)
DieLuftWaffe
2 juli 2019 · 645 Inlägg

Får man fråga hur du kopplade den nya Generatorn? smile Jag har kopplat in en generator ifrån en Volvo 240 med ny regulator. Samt kopplat in en laddlampa. Men generatorn vill inte ladda mer än 12 volt. Samt att kontrollampan inte lyser..

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Daf666
15 juli 2019 · 2 Inlägg

Trådlyftet Arne här .
Men chansar.

Provade du något med stummad fördelare , eller hoppade du på msd boxen direkt ?

Vad moddade du på lådan för att orka med mer vrid ?

I denna gamla tråd laddade du rätt försiktigt , provade du att vrida på mer sedan och i så fall när nådde du smärtgränsen för stakarna (eller något annat: )

DanielDart
26 september 2019 · 170 Inlägg

Daf666 skrev:
Trådlyftet Arne här .
Men chansar.

Provade du något med stummad fördelare , eller hoppade du på msd boxen direkt ?

Vad moddade du på lådan för att orka med mer vrid ?

I denna gamla tråd laddade du rätt försiktigt , provade du att vrida på mer sedan och i så fall när nådde du smärtgränsen för stakarna (eller något annat: )

Stummade inte fördelaren. Däremot kortade jag ner tändframställningen genom att svetsa igen spåren i vikterna. Fick den då att gå från 15 grader före till 35. Innan dess var det alldeles för låg förtändning för att motorn skulle gå okej på lägre varv. Har för mig att max (35grader) uppnås en bit efter 3500rpm.
Tändboxen backar i förhållande till laddtryck. Den är ställbar från 0grader/psi till max 3grader/psi.
Specen på lådan är jag osäker på förutom de bästa lamellerna och manuellt ventilhus. Hette att den
bör hålla för över 700hk om jag inte minns fel. Kan vara så att pumpen är en bättre också.
Den har hållt många år med mycket plågeri. Spräckte visserligen huset på den en gång då spraggen rasade men då flyttade jag bara över allt innehåll (efter rengöring) till ett annat.

Gränsen för max överladdning med denna uppsättning/förgasare verkar gå kring 1.05-1.1bar sedan fick jag problem med flottör som hängde sig när jag släpper gasen fort men oftast har jag kört med 0.7 när jag bara brukar bilen.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
26 september 2019 · 170 Inlägg

Blev aldrig någon uppdatering under vintern/våren 2018/2019.
Kört lite för skojs skull under våren och sommaren men inte mycket mer än så.

I september packade jag in allt som behövdes för lite tävlingskörning i bilen och begav mig till brinkarnas
Motorfestivalen i emmaboda.
Alltid en jättefin tillställning.
Provkörde först lite försiktigt utan att ändra något. 12.89sek och 189km/h.
I det utförandet brukar jag åka med bilen.
Testade nästa vända att öka laddtrycket och ge den pyttelite gas (25hk) så fort varvet på motorn gick över 3000. Turbon spolade då upp mycket snabbare vilket var trevligt med en bättre tid som resultat.
Tredje vändan ut (tror jag) så gav jag den gas lite tidigare än så, kanske kring 2800rpm och det verkade inte heller vara något problem. Ingen jätteskillnad mer än att turbon, den tungdrivna jäveln, vaknade till liv tidigare.
Bästa tid hittils 12.46sek och slutfart 193. Dålig dålig 60ft på 2.1 men ändå bättre än vad den brukar vara.

När jag parkerade nere i banslutet såg jag otrevlig vit rök i avgaserna samt att den tryckte ut kylvatten.
Åkte tillbaka till depån (riktigt jävla försiktigt) och skruvade dit vanliga däck, lastade in alla saker i bilen och rullade hemåt.
Rök till och från ganska illa och motorn missade på en eller två cylindrar. Kom ca 3km sedan sprack en kylarslang.
Ganska säker på att det är en kass toppackning!

Damen och jag krokade på bogseringslinan och drog hem bilen (ca 6mil).
Tack för att någon fanns där och hjälpte till!
Nu står den i garaget och väntar på att få motor och låda urplockade och helt demonterade.
Ny och mycket värre ska den bli!
Mycket värre!

Senast redigerat av DanielDart (26 september 2019)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
2 oktober 2019 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-a34370f0f569b2d8bed1cb572cce3f5e.jpg

Skruva ner allt och lägga i en hylla!

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
2 oktober 2019 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-9bc37af9034142c163accccb340c18b3.jpg
Fort går det att plocka isär

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
26 mars 2020 · 170 Inlägg

Har bara lekt med hustak under vintern. Fast lite mopedskruvande har det blivit och städning i mitt lilla garage. Nästa steg med bilen är att lyfta ur motorn och sedan ta bort växellådan.
Något som är trevligt med motorbygget är att det går att lyfta i och ur motorn
med grenrör/turbo och allt annat utan att plocka bort det.
Lättare också att kunna montera grenrören utanför maskinrummet då det är jävligt viktigt
med alla skruvar och packningar. Har inte läckt någonting under de åren jag kört
med bilen vilket är jävligt skönt för jösses vad trångt och stickit (avgasbandage) det skulle
vara att byta grenrörspackning.
Hoppas på att ganska snart ge mig på urlyftet.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Ibanezman Skåning
29 mars 2020 · 739 Inlägg

Det ser bra ut, kämpa på! Pain is temporary, glory is for ever!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Steppen
12 januari 2021 · 1 Inlägg

hej
hur går det för dig med detta?
intressant läsning då jag själv håller på med en 318 som ska överladdas, fast i en Satellite 65

Ibanezman Skåning
29 januari 2021 · 739 Inlägg

Steppen skrev:
hej
hur går det för dig med detta?
intressant läsning då jag själv håller på med en 318 som ska överladdas, fast i en Satellite 65

Det där låter ju också kul smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang