Skyldighet att redogöra för alla reparationer vid försäljning?

Jackisen
13 oktober 2019 · 3 Inlägg

Hej.
Måste man redogöra för ev köpare för alla reparationer/underhåll som gjorts även om allt är originaldelar eller räcker det att informera om vilka fel som finns på bilen?
Tex smörjt upp bromsar, satt in ny fjäder?

Det har ju ingen negativ påverkan på bilens skick men förmedlar lätt en ”negativ” känsla av bilen fastän den bara underhållits...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 oktober 2019 · 17 448 Inlägg

Bilmodell och ålder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jackisen
13 oktober 2019 · 3 Inlägg

2007a. Toyota auris

uhlin
13 oktober 2019 · 2 834 Inlägg

Finns väl ingen skyldighet att berätta vad som är utbytt på bilen, däremot är du skyldig att säga vad eventuella fel är som du känner till. I synnerhet som det beskrivs dolda fel.

Fast jag skulle se det som ett plus om säljaren berättade vad som är gjort och styrker det med kvitton, inget kvitto inget bytt utgår jag ifrån annars, och då i synnerhet kamrem i de fall bilen har det.

Utmarks-Loke
13 oktober 2019 · 5 833 Inlägg

Du behöver inte berätta om gamla reparationer men jag skulle heller inte ljuga på en direkt fråga. Däremot bör du inte hemlighålla fel som ännu inte är åtgärdade, även om köparen inte upptäcker det innan köp. Finns väl ingen lag mot det heller men man vill inte lura folk.

spillolja
13 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

Om jag i en annons finner att topplockspackningen är nybytt kan de kanske ses som negativt, varför är denna utbytt ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jackisen
13 oktober 2019 · 3 Inlägg

Självklart ska man tala om vilka fel köparen betalar för, men det blir på något sätt meningslöst att tala om vad som funkar precis som det förväntas göra..

torsen
14 oktober 2019 · 7 230 Inlägg

Moraliskt bör man tala om för spekulanter om bilen varit krockskadad eller varit med om en viltolycka.
Man blir, som köpare, besviken på om köparen i annons skriver att bilen inte är krockskadad, men som senare visar sig ha varit utsatt för viltolycka, som säljaren oproffsigt själv lagat med PP.
PP på "plastbumpers" släpper efter ett tag.
Men har man skrivit på (privatpersonens) köpehandling att man "inspekterat och godkänt bilen", så får man nog stå sitt eget kast.(djävla uttryck förresten).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang