Vad för 125a ska man skaffa? Behöver köp hjälp

Niaisk
13 oktober 2019 · 44 Inlägg

Hejsan! Det är såhär att håller just nu på med att ta 125a kortet / A1 Kortet då jag vill köra lite fortare och snart är det dags att faktiskt inskaffa en hoj men jag behöver hjälp av er som vet mycket om 125or vilken man ska skaffa?

Jag har kollat på massa olika cyklar och dem 4a jag har kommit till är Yamaha YZF 125R, Yamaha MT125, Aprilia RS125, Honda NSR125. Min bild med 125an är att jag ska kunna ha roligt med den och rätt mycket körglädje men samt kunna köra utan att behöva skruva hela tiden då jag är trött på det då min cross moppe nyligen gick sönder och vill inte ha massa problem. Jag kommer köra väldigt mycket och då som jag har uppfattat har 4-taktarna bättre hållbarhet bättre en 2-taktarna?

Jag förstår att en 4-takt 125a kan inte slå en 2-takt 125a i körglädje men undrar bara vad är era tips?
Det kommer ju inte vara en sprillans ny cykel så problem förväntar jag mig komma men vad tycker ni? Vilka hojar kan ni rekommendera och varför? Om jag ska vara ärlig lutade det åt Aprilian tills jag hörde hur mycket problem folk hade med den och att den inte var värt det, så nu lutar det åt YZFn istället.

Hjälp önskas smile)
//Niaisk

jaka54
13 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Klart du ska ha en fyrtaktare! Härligare ljud än  en två-taktare!
Honda skulle jag själv välja eftersom jag kör Honda 1300 STA PanEuropean (2003) och Honda CB 750 (1969). Honda har bra kvalitet men det har också de andra japanska hojarna men naturligtvis har även de europeiska hojarna ypperlig kvalitet men priset på dessa brukar ligga lite högre. T
Vad vill du göra med hojen? Gata eller terräng?

Niaisk
13 oktober 2019 · 44 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Klart du ska ha en fyrtaktare! Härligare ljud än  en två-taktare!
Honda skulle jag själv välja eftersom jag kör Honda 1300 STA PanEuropean (2003) och Honda CB 750 (1969). Honda har bra kvalitet men det har också de andra japanska hojarna men naturligtvis har även de europeiska hojarna ypperlig kvalitet men priset på dessa brukar ligga lite högre. T
Vad vill du göra med hojen? Gata eller terräng?

Okej! Har hört mycket bra om Honda däremot vet inte riktigt mycket om 125or där, har kollat på Honda CBR125R men verkar som den är lite slö i acceleration? Hahah jag ska egentligen inte klaga på fart då jag har kört moped men ändån, vill ha bra prestanda från hojjen ändå smile

Det är tänkt mest gata då jag inte är super intresserad av terräng körning, visst att man kanske kör ut den på nån grusväg eller så men hade inte tänkt att köra i skogen då jag hellre kör på vägarna runt stan eller längre sträckor smile

MrEngineer Avstängd
13 oktober 2019 · 34 Inlägg

Jag har testat de flesta sport lättviktarna faktiskt, enligt mig är den absolut trevligaste hojen en Cagiva Mito med den 7 växlade lådan. Ostrypt går den snabbare än snabbt nog. Annars är Aprillian på snudd lika trevlig vilket även en Honda NSR är.

YZF-R är en trevlig hoj att köra, men är dödstrist i längden tyvärr... en gräsklipparmotor passar sig inte alls i ett motorcykelchassi.

Så summa summarum, mitt råd till dig är att köpa en Mito om du hittar en i bra skick annars hade jag personligen letat upp en NSR eller möjligtvis en Aprillia RS.

Jakka en fyrtaktare låter som en gräsklippare, 2-takt andas racing wink

granadadr
13 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

har haft 2 125or i tonåren,, började med en 4 takts Honda XL 125R skitslö sak på 14 hk toppade typ 105-110 meo värdelös å köra om med, annars en MKT trevlig hoj,, köpte mig sen en beg Yamaha RD125a,, den var MKT trevligare toppade ca 150 å hade väl 25hk?? minns ej..
jag hade satsat på en motorstark hoj,, likaså är det ju alltid trevligt med en motorstark bil av samma anl,, smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 oktober 2019 · 14 007 Inlägg

Nu vet jag ju inte om TS är 16 år eller inte men jag tycker nog inte att man ska ha en för motorstark hoj i den åldern. Man är inte ett barn och inte vuxen heller så tänk efter innan TS skaffar för mycket hkr. Du är ju van med moped som hur var det nu, hade dom inte 1 hkr?
Kör försiktigt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Niaisk
13 oktober 2019 · 44 Inlägg

MrEngineer skrev:
Jag har testat de flesta sport lättviktarna faktiskt, enligt mig är den absolut trevligaste hojen en Cagiva Mito med den 7 växlade lådan. Ostrypt går den snabbare än snabbt nog. Annars är Aprillian på snudd lika trevlig vilket även en Honda NSR är.

YZF-R är en trevlig hoj att köra, men är dödstrist i längden tyvärr... en gräsklipparmotor passar sig inte alls i ett motorcykelchassi.

Så summa summarum, mitt råd till dig är att köpa en Mito om du hittar en i bra skick annars hade jag personligen letat upp en NSR eller möjligtvis en Aprillia RS.

Jakka en fyrtaktare låter som en gräsklippare, 2-takt andas racing wink

Hahaha, jo förstår att 2-takarna ger bra mycket mer körglädje att köra men om jag får fråga, vet du hur det ligger till med slitage på NSR och RS125an? Med tanke på att kommer köra mycket och skulle gärna vilja veta om hojjen kommer hålla så att jag inte kör 20mil och sen rasar skiten. Kommer såklart göra service på den och kolla igenom den när jag köper den men man vet ju aldrig vad som händer, men hur skulle du säga hållbarheten på 2 taktarna är? Blir förmodligen nån hoj mellan 2004-2010 för mig då jag inte kan köpa en helt ny hoj.

Niaisk
13 oktober 2019 · 44 Inlägg

Ivel skrev:
Jag gillade min CB125 Twin jag körde i tonåren.
Tvåcylindrig fyrtaktare med en rödmarkering vid 12000rpm, den lät som en riktig vass motorcykel och inte som en trimmad tvåtaktsmoped. wink
Inte så effektstark men på sedvanligt manér när det är en CB, stabil och bekväm att åka på samt väldigt pålitlig.
Kanske inte riktigt vad du sökte iofs.

Nja, är ju ute efter en lite mer modernare 125a, men alla tips och förslag mottages gladligen smile
Men oftast så går ju gamla 125or bättre än dem nya då det var andra lagar då jämfört med nu smile

Niaisk
13 oktober 2019 · 44 Inlägg

granadadr skrev:
har haft 2 125or i tonåren,, började med en 4 takts Honda XL 125R skitslö sak på 14 hk toppade typ 105-110 meo värdelös å köra om med, annars en MKT trevlig hoj,, köpte mig sen en beg Yamaha RD125a,, den var MKT trevligare toppade ca 150 å hade väl 25hk?? minns ej..
jag hade satsat på en motorstark hoj,, likaså är det ju alltid trevligt med en motorstark bil av samma anl,, smile

Jodå, en motorstark 125a hade ju gärnat varit uppskattat men tror inte det blir mycket mer än vad som är tillåtet idag. Idag får ju max en 125a ha 15 hästar däremot vissa t.ex som Aprilia RS125an går detta lätt att passera då det är en 2takt. Är bara lite osäker för vill inte börja med att skruva det första jag gör smile

Niaisk
13 oktober 2019 · 44 Inlägg

Vettemannen skrev:
Nu vet jag ju inte om TS är 16 år eller inte men jag tycker nog inte att man ska ha en för motorstark hoj i den åldern. Man är inte ett barn och inte vuxen heller så tänk efter innan TS skaffar för mycket hkr. Du är ju van med moped som hur var det nu, hade dom inte 1 hkr?
Kör försiktigt!!

/Benny

Jag är 16 men fyller 17 nästa år! Lite svårt idag att hitta en 125a som är för stark om man inte väljer 2 takts cyklar för idag är max effekten på 15hk. Vilket är en rätt skön uppgradering från 3-4hk som min moped har. Nu går ju min moped för fort original ändån så är van med liiite för snabba hastigheter en vad som är tillåtet (Dumt jag vet). Så att kliva till en 125a ska bli riktigt skönt då jag kan ta det mer lugnt. Behöver inte pressa hojjen på samma sätt. T.ex Yamaha YZF 125R som det lutar åt för mig just nu gör cirka 135km/h om du pressar den så du kan ligga på ungefär 115-120 bekvämt smile

jaka54
13 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Allt är relativt! När jag var 16 år var Honda CB 125 K3 drömhojen, men den var på tok för dyr så det blev en begagnad Zundapp KS 100  från 1968 istället. 8,3 hk har jag för mig att den hade som ny men min var slö, men det berodde kanske på tidigare ägare som misshandlat den. Helt frisk var den i varje fall inte.
När man på senare år provat en modern 125:a  på någon av de provkörningstillfällen som MC-försäljarna brukar anordna varje år så tycker man ju att OJ! -Va slöa de är! Detta i jämförelse med mina egna större hojar. Så 12hk eller 15hk  , 90 eller 120km/h i toppfart spelar inte någon större roll. Det viktiga är att man sitter skönt och att man är nöjd med hojen i övrigt. Sen tillkommer naturligtvis utrustning ! Bra glasfiberhjälm , Läder eller allvädersställ samt stövlar/handskar.

granadadr
13 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

Ivel skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Allt är relativt! När jag var 16 år var Honda CB 125 K3 drömhojen, men den var på tok för dyr så det blev en begagnad Zundapp KS 100  från 1968 istället. 8,3 hk har jag för mig att den hade som ny men min var slö, men det berodde kanske på tidigare ägare som misshandlat den. Helt frisk var den i varje fall inte.
När man på senare år provat en modern 125:a  på någon av de provkörningstillfällen som MC-försäljarna brukar anordna varje år så tycker man ju att OJ! -Va slöa de är! Detta i jämförelse med mina egna större hojar. Så 12hk eller 15hk  , 90 eller 120km/h i toppfart spelar inte någon större roll. Det viktiga är att man sitter skönt och att man är nöjd med hojen i övrigt. Sen tillkommer naturligtvis utrustning ! Bra glasfiberhjälm , Läder eller allvädersställ samt stövlar/handskar.

Boeri skidhjälm i kombinationen nylonträningsbyxor och t-shirt samt Lejon gymnastikskor var alltså inte helt rätt utrustning? Jag gick under smeknamnet Gonzo. Köpte senare en Nolan N25JSW att ha på huvudet, lätt och smidig med övertrycksluftintaget JSW.

Sån hjälm köpte jag med,, dock gillar jag äldre N25 då den är tystare smile  har båda kvar,, gula å fula nu när det gått sådär 30 år snart  smile

Senast redigerat av granadadr (13 oktober 2019)

MrEngineer Avstängd
13 oktober 2019 · 34 Inlägg

Niaisk skrev:

MrEngineer skrev:
Jag har testat de flesta sport lättviktarna faktiskt, enligt mig är den absolut trevligaste hojen en Cagiva Mito med den 7 växlade lådan. Ostrypt går den snabbare än snabbt nog. Annars är Aprillian på snudd lika trevlig vilket även en Honda NSR är.

YZF-R är en trevlig hoj att köra, men är dödstrist i längden tyvärr... en gräsklipparmotor passar sig inte alls i ett motorcykelchassi.

Så summa summarum, mitt råd till dig är att köpa en Mito om du hittar en i bra skick annars hade jag personligen letat upp en NSR eller möjligtvis en Aprillia RS.

Jakka en fyrtaktare låter som en gräsklippare, 2-takt andas racing wink

Hahaha, jo förstår att 2-takarna ger bra mycket mer körglädje att köra men om jag får fråga, vet du hur det ligger till med slitage på NSR och RS125an? Med tanke på att kommer köra mycket och skulle gärna vilja veta om hojjen kommer hålla så att jag inte kör 20mil och sen rasar skiten. Kommer såklart göra service på den och kolla igenom den när jag köper den men man vet ju aldrig vad som händer, men hur skulle du säga hållbarheten på 2 taktarna är? Blir förmodligen nån hoj mellan 2004-2010 för mig då jag inte kan köpa en helt ny hoj.

Jag hade själv både en Mito och en NSR, hade inget strul med någon av cyklarna... Hondan blev dessutom smått trimmad med annan cylinder, förgasare, avstämt avgassystem osv smile Den har jag kvar än idag!

Två vänner till mig körde Aprilia, den ena strulade något kopiöst hela tiden, han skruvade lika mycket som han körde, medans den andra Aprilian gick klanderfritt...

torsen
14 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Vet inte vad du ska använda hojen till?
Är du inte så storväxt så föreslår jag en Yamaha Virago i "lättviktsutförande".
Senare, efter ett år/när du blivit gammal nog, rekommenderar jag en Virago 1100 eller Suzuki VX Intruder 1400.
Men du kanske INTE har siktet inne på att bli en "rider" (med gynekologstolsställning).
Håll dig till Honda, Suzuki och Yamaha - det är driftsäkra kvalitetshojar, enligt min erfarenhet.
Tack och lov finns inte AJS, Matchles eller Norton kvar, vilka jag "upplevt".
Passa dig för JAWA - grundat på erfarenhet som miltär MC-ordonans.

Bennybira
14 oktober 2019 · 480 Inlägg

Ska du köra trimmat oavsett 4-takt eller 2-takt så kan du lika bra köra fullsize hoj.
Samma brott smile 

(Eller bara köp en mt125 eller liknande 4takt och se glad ut)

Fiat 127 (1977)
Niaisk
15 oktober 2019 · 44 Inlägg

MrEngineer skrev:

Niaisk skrev:

MrEngineer skrev:
Jag har testat de flesta sport lättviktarna faktiskt, enligt mig är den absolut trevligaste hojen en Cagiva Mito med den 7 växlade lådan. Ostrypt går den snabbare än snabbt nog. Annars är Aprillian på snudd lika trevlig vilket även en Honda NSR är.

YZF-R är en trevlig hoj att köra, men är dödstrist i längden tyvärr... en gräsklipparmotor passar sig inte alls i ett motorcykelchassi.

Så summa summarum, mitt råd till dig är att köpa en Mito om du hittar en i bra skick annars hade jag personligen letat upp en NSR eller möjligtvis en Aprillia RS.

Jakka en fyrtaktare låter som en gräsklippare, 2-takt andas racing wink

Hahaha, jo förstår att 2-takarna ger bra mycket mer körglädje att köra men om jag får fråga, vet du hur det ligger till med slitage på NSR och RS125an? Med tanke på att kommer köra mycket och skulle gärna vilja veta om hojjen kommer hålla så att jag inte kör 20mil och sen rasar skiten. Kommer såklart göra service på den och kolla igenom den när jag köper den men man vet ju aldrig vad som händer, men hur skulle du säga hållbarheten på 2 taktarna är? Blir förmodligen nån hoj mellan 2004-2010 för mig då jag inte kan köpa en helt ny hoj.

Jag hade själv både en Mito och en NSR, hade inget strul med någon av cyklarna... Hondan blev dessutom smått trimmad med annan cylinder, förgasare, avstämt avgassystem osv smile Den har jag kvar än idag!

Två vänner till mig körde Aprilia, den ena strulade något kopiöst hela tiden, han skruvade lika mycket som han körde, medans den andra Aprilian gick klanderfritt...

Hmm... okej. På ett ungefär vad drar din Honda NSR125 som den är just nu? Hur långt tror du att du kan ta dig på en tank? Nu är din lite smått pillad med så lite skillnad från original men undrar ändån smile

Niaisk
15 oktober 2019 · 44 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte vad du ska använda hojen till?
Är du inte så storväxt så föreslår jag en Yamaha Virago i "lättviktsutförande".
Senare, efter ett år/när du blivit gammal nog, rekommenderar jag en Virago 1100 eller Suzuki VX Intruder 1400.
Men du kanske INTE har siktet inne på att bli en "rider" (med gynekologstolsställning).
Håll dig till Honda, Suzuki och Yamaha - det är driftsäkra kvalitetshojar, enligt min erfarenhet.
Tack och lov finns inte AJS, Matchles eller Norton kvar, vilka jag "upplevt".
Passa dig för JAWA - grundat på erfarenhet som miltär MC-ordonans.

Nja är nog inte en "Rider". Tycker inte riktigt om hur dem där motorcyklarna ser ut och känns, fast som sagt alla har olika smak smile Men jo det lutar som sagt åt en Yamaha just nu så vi får väll se hur det blir. Inköp av hoj blir förmodligen nu i vinter.

Niaisk
15 oktober 2019 · 44 Inlägg

Bennybira skrev:
Ska du köra trimmat oavsett 4-takt eller 2-takt så kan du lika bra köra fullsize hoj.
Samma brott smile 

(Eller bara köp en mt125 eller liknande 4takt och se glad ut)

Nja, tanken är ju hålla den original men om jag ska vara ärlig, vem håller dem helt original? T.ex på mina mopeder, tanken var att inte ens att trimma för jag vill behålla körkortet men tillslut bytte jag ut saker som var slitna och saker som gick sönder och nu går den för fort. Tippar att detta nån gång kommer hända 125an med, men tanken är ej att trimma den.

Vad skulle du rekommendera, YZF R125 eller MT125? Är lite osäker på vilken av dem två jag gillar mest, YZFn är dock lite billigare en MT125an.

MrEngineer Avstängd
15 oktober 2019 · 34 Inlägg

Niaisk skrev:

MrEngineer skrev:

Niaisk skrev:

Hahaha, jo förstår att 2-takarna ger bra mycket mer körglädje att köra men om jag får fråga, vet du hur det ligger till med slitage på NSR och RS125an? Med tanke på att kommer köra mycket och skulle gärna vilja veta om hojjen kommer hålla så att jag inte kör 20mil och sen rasar skiten. Kommer såklart göra service på den och kolla igenom den när jag köper den men man vet ju aldrig vad som händer, men hur skulle du säga hållbarheten på 2 taktarna är? Blir förmodligen nån hoj mellan 2004-2010 för mig då jag inte kan köpa en helt ny hoj.

Jag hade själv både en Mito och en NSR, hade inget strul med någon av cyklarna... Hondan blev dessutom smått trimmad med annan cylinder, förgasare, avstämt avgassystem osv smile Den har jag kvar än idag!

Två vänner till mig körde Aprilia, den ena strulade något kopiöst hela tiden, han skruvade lika mycket som han körde, medans den andra Aprilian gick klanderfritt...

Hmm... okej. På ett ungefär vad drar din Honda NSR125 som den är just nu? Hur långt tror du att du kan ta dig på en tank? Nu är din lite smått pillad med så lite skillnad från original men undrar ändån smile

Bra fråga, har aldrig räknat på förbrukningen... men upplevde inte att den var mycket törstigare än innan. Den står undanställd nu, har inte kört på många år smile Original så låg den runt 0,5 om jag minns rätt, men det är som sagt många år sen.

Bennybira
16 oktober 2019 · 480 Inlägg

Niaisk skrev:
Vad skulle du rekommendera, YZF R125 eller MT125? Är lite osäker på vilken av dem två jag gillar mest, YZFn är dock lite billigare en MT125an.

Mt125an är nog betydligt mer bekväm om inget annat.
Inte för att det spelar roll när du är 16 smile Nice med kåpor att mysa in sig bakom.

Kolla om försäkringen skiljer? Det är så gott som "samma" hoj i grunden om du köper en ny.
Vilket för övrigt kan va jävla billigt. Hitta en med garanti om inget annat. Är 5 år på många yamaha!

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang