Toyota Previa 2.4 2000 nyckel / larm / lås problem

SpreadKiller
14 oktober 2019 · 6 Inlägg

Morsan har en Toyota Previa 2.4 år:2000 och har tappat bort original nyckeln men har reserv nyckel men reserven fungerar inte 100% man kan starta bilen med reserv nyckeln men man kan inte låsa eller låsa upp med knapparna på nyckeln och larmet går när man öppnar dören så man kan inte släcka larmet har kollat upp lite med att skulla koda om nyckeln men har prövat allt ja hittat. Har bytat batteriet i nyckeln och den lyser när man trycker lås och låsupp men inget händer

Undrar om någon annan varit med om något liknande och eventuellt har en lösning, eller något man kan testa iallafall

uppskattar all hjälp Mvh. Patrick.

SvarreE
14 oktober 2019 · 239 Inlägg

Är det en originalnyckel ska du väl inte behöva koda om den.
Jag skulle tro du fått fukt i nyckeln på nåt sätt.
Plocka isär den (om det går) så du får ut kretskortet eller iaf kan se båda sidor. Sedan tvätta försiktigt men noga med t-röd och en tops, både banor och komponenter. Speciellt där komponenterna är monterade. Ser du nåt som ser vitt och fluffigt som går att tvätta bort så kan du nästan vara säker på att det blir bättre.
Värt ett försök.

SvarreE
14 oktober 2019 · 239 Inlägg

Ivel skrev:
Du behöver troligtvis gifta in nyckeln med bilen om den legat obrukad länge samt tömt batteriet.

Är det så?
Aldrig varit med om att nyckeln tappat koden. Där ser man, man lär sig nytt var dag.

SpreadKiller
14 oktober 2019 · 6 Inlägg

SvarreE skrev:
Är det en originalnyckel ska du väl inte behöva koda om den.
Jag skulle tro du fått fukt i nyckeln på nåt sätt.
Plocka isär den (om det går) så du får ut kretskortet eller iaf kan se båda sidor. Sedan tvätta försiktigt men noga med t-röd och en tops, både banor och komponenter. Speciellt där komponenterna är monterade. Ser du nåt som ser vitt och fluffigt som går att tvätta bort så kan du nästan vara säker på att det blir bättre.
Värt ett försök.

Kollade ifall de va de men ser hur fin ut som helst.

Ivel skrev:
Du behöver troligtvis gifta in nyckeln med bilen om den legat obrukad länge samt tömt batteriet.

Batteriet va helt dött när jag byta de, hur ska man för att gifta in nyckeln med bilen igen då? Har letat o letat men hittar inte nått som funkar

Har provat den här https://www.youtube.com/watch?v=lk1wL0yXxv4
De kommer ett klik ljud från bilen när man har gjort allt, Men den låser inte dörrarna som den ska göra.

och denna https://www.youtube.com/watch?v=dZ_aw1nj978
Denna hände inget.

SpreadKiller
14 oktober 2019 · 6 Inlägg

Ivel skrev:
Toyotaverkstaden programmerar in nyckeln åt dig.

Aa men det kostar de med kan jag tänka mej ^^, Kan man göra det själv hadde de varit mest av intresse.

SpreadKiller
14 oktober 2019 · 6 Inlägg

Ivel skrev:
Jo det brukar vara riktigt dyrt.
Mellan 600-900kr för att rätta till ett egenorsakat problem kan tyckas vara i överkant.

Fortfarande penga sparade ifall man kan fixa det själv, vill dock inte säga det är ett egenorsakat problem, nyckeln tog slut på batteri då ska den väl funka igen när man har nytt i? ska väl inte behöva dra till toyota för en nyckel som har tagit slut på batteri? är ju medveten om man kan dra till toyota o få de fixat men hade hoppats på att det gick att fixa själv annars hade jag väl inte skrevet här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang