Byte av batteri på en V70?

Orfeus
14 oktober 2019 · 111 Inlägg

Jag skulle behöva byta batteri i min bil. Det är en V70 från 2012. Jag skrev till Bilia här i stan och frågade vad det skulle kosta om jag kom med ett eget batteri, som de bara installerade. Förstod jag honom rätt så behövde man inte programmera bilen på något sätt. På min tidigare BMW så behövde man det, så jag undrar om det stämmer?

Är det annars bara att köpa ett batteri på autobatterienbilliger.de och plocka ur det gamla och sätta i det nya? Något annat jag behöver tänka på?

uhlin
14 oktober 2019 · 2 831 Inlägg

Ska inte va några problem med det.

Ur med det gamla, dit med det nya - klart.

zzr9409209
14 oktober 2019 · 716 Inlägg

Tränger mig in här och frågar samma,men gällande en V60-16.

Christian S
15 oktober 2019 · 4 815 Inlägg

ja det är bara att byta.
varför skulle man behöva programmera bilen för att man byter batteri? verkar ju sinnes sjukt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mack Forum- och sitemoderator
15 oktober 2019 · 26 114 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Tränger mig in här och frågar samma,men gällande en V60-16.

Bytte personligen i min V60 -15 i helgen och det gick i alla fall bra.
Lite småkablar och jox att koppla ur och kring men håll bara reda på vart de går och hur de går så var det inga större bekymmer.

Blev dock "varnad" på verkstan att jag kanske var tvungen att komma dit efteråt och nollställa..någonting. Men verkar inte ha behövt göra detta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
torsen
15 oktober 2019 · 7 202 Inlägg

Mack skrev:

zzr9409209 skrev:
Tränger mig in här och frågar samma,men gällande en V60-16.

Bytte personligen i min V60 -15 i helgen och det gick i alla fall bra.
Lite småkablar och jox att koppla ur och kring men håll bara reda på vart de går och hur de går så var det inga större bekymmer.

Blev dock "varnad" på verkstan att jag kanske var tvungen att komma dit efteråt och nollställa..någonting. Men verkar inte ha behövt göra detta.

Ursäkta en kanske ohemul fråga - men behöver man byta batteri på en så pass ny bil?

zzr9409209
15 oktober 2019 · 716 Inlägg

Är tydligen olika,hade en s60 ,35 tusen mil med original batt...sen en s80, fick byta det batt, 10500 mil.. På S60:in blev batt,15 år..S80:in 5 år..

Orfeus
15 oktober 2019 · 111 Inlägg

Christian S skrev:
ja det är bara att byta.
varför skulle man behöva programmera bilen för att man byter batteri? verkar ju sinnes sjukt.

Jag kan ju ingenting om bilar, men tydligen behövde den veta att det satt ett nytt batteri i den av någon anledning. Jag gissar att det är som med punkteringsvarnaren, att har väl ett larm gått i gång så larmar den tills den nollställs. I och med att det var så på BMWn trodde jag att det var likadant i alla någorlunda nya bilar.

Slim
15 oktober 2019 · 340 Inlägg

Det är relativt vanligt på nyare bilar med batteriövervakning. IBS heter det exvis på MINI(kanske även BMW).

Så det är inte självklart att man bara kan hinka i ett nytt batteri på en modern bil.

Slim
15 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:
Det är relativt vanligt på nyare bilar med batteriövervakning. IBS heter det exvis på MINI(kanske även BMW).

Så det är inte självklart att man bara kan hinka i ett nytt batteri på en modern bil.

IBS
Det var en mindre lyckad förkortning.

Krånglande IBS = Skitsystem?wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang