CCRobin
14 oktober 2019
· 736 Inlägg
Har inte uppdaterat på ett tag men det händer lite grejer. Bilen står på egna hjul och är uppkörd till Mattias Ledin för burbygge, dessvärre så skadade han sig nyligen och ligger efter en hel del med firman så det tar nog lite tid innan jag får tillbaka den men det gör inte så mycket, finns ju fler saker att pyssla med även om bilen inte är här
Den där "lilla rosten" som skulle fixas innan jag skicka iväg den blev ju tillslut nästan ett helt golvbyte, synd att jag bara har en bild mitt i det hela och inte när det är klart men det tog lite extra tid
Inhandlades en vettig familjebil för ett tag sedan, Skoda Superb 2017 2,0Tdi med dsg låda. Funkar klockrent som dragbil.
Men innan jag hann att dra upp den dit så hittades ett motorpaket på facebook som jag blev sugen på. En Saab 2,0 med redan omsvetsat oljetråg och termostathus samt att det satt en omsvetsad 530d låda bakom komplett med en ordentlig koppling gjorde ju inte saken sämre direkt
Så den började måttas in och fick kapa en del bakåt i motorutrymmet samt massera kardantunneln.
Dock så kommer jag nog kapa upp en del av tunneln och bygga en egen.
Måttade in allting skapligt och byggde balk till lådan dock så blev jag inte nöjd med motorfästena så det ska byggas nya när jag har bilen hemma igen.
Eftersom motorn jag köpte var en T5 2,0 med svarvade kolvar och T7 packning men med T5 topp så tyckte jag att det skulle vara en bra idé att få dit en T7 topp också eftersom det är lite bättre flöde i dom. Och dom hade tagit motorn från en 9000 men bröstkåpa och allting från en 900/9-3 bygger mindre så jag ville ha det. Och när man ändå är igång så är ju 2,3 liter fränt istället för 2,0.
Så nu står jag här, har skrotat en 9-5 jag fick för att plocka toppen, skrotade min gamla vinterbil som var en 9-3 och tog bröstkåpa ifrån, har skrotat en 9000 2,3 som jag kom över billigt samt hämtat hem en 9-3 med T5 motor för att plocka styrsytem med givare och kabelhärva ifrån.
Har blivit mycket Saab på sista tiden
Saabmotorn helt nerplockad, Använde det blocket från motorn jag köpte eftersom det redan var förberett med borttagna balansaxlar och nya lager.
Svarvade till två pluggar för att plugga oljeretur och hålet till oljestickan. Eftersom oljetråget ser helt annorlunda ut så har jag ingen nytta av det här utan får bygga eget rakt i tråget.
2,3 Kolvarna plockades ner och svarvades ner ca. 1,3mm och det ska räcka enligt alla experter jag har läst om på internet för att slippa att dom tar i toppen.
Rengjorda och svarvade.
T7 toppen nerplockad för att planas sen ska det i T5 kamaxlar istället.
Nästa projekt jag håller på med är att få dit T5'ans spjällhus (vänster) på ett T7 Insug (höger). Håller på och ska snickra ihop en adapter som jag hoppas blir skaplig
Som ni kanske förstår så är tanken att bygga för lite mer effekt men jag vill ju ändå kunna åka lagligt på gatan. Så tanken är att gå igenom SFRO och få bilen godkänd med Ca. 250-270hk lite beroende på vad vikten slutar på.
För ett tag sen så hämtade jag även hem en Volvo axel med 4:10 utväxling och lamelldiff som dessutom redan hade färdigsvetsade fjäderskålar osv. till manta så det sparade ju enormt med tid
Planen är ju då saabmotor, Bmwlåda, volvoaxel, bromsar fram från omega och bak från volvo då. Sen bur och försöka få till det med två sportstolar. Annars får jag väl lägga i recaro stolar igen
Hoppas inte alla blir ledsna över att jag byter koncept och ändå vill hänga med på det här projektet
Senast redigerat av CCRobin (14 oktober 2019)