Köpråd XC90 runt 2008

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober · 12 217 Inlägg
#21

Ivel skrev:

Slim skrev:

Christian S skrev:

nej det är inte samma motor, den 5 cylindriga motorn som sitter i XC90 är den gamla medans den som sitter i tex V70II är av samma typ som sitter C30/S40N/V50.

XC90
http://images.gtcarlot.com/customgaller … 141059.jpg

V70II
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict … vo-S80.jpg

Tack för info!

Hur är de nya jämfört med de gamla? Har bara erfarenhet av de äldre och de är ju bra på flera sätt.

Mindre törstig, bredare effekregister, mjukare gång samt mildare älgtjur-brööööl vid gaspådrag enligt mig.
XC90 gen1 är en betydligt dyrare bil att äga än en Mondeo Premium (V70II) även sett till reservdelar och underhåll. Motorservice är givetvis samma kostnad, men du har två ställen till som vill ha transmissionsoljebyte ibland på en AWD.
Jag upplever baksätet i XC90 som platt
hårt och lägre från golvet.
Provkör, provsitt och fundera ordentligt innan du köper en, dom är inte helt enkla att sälja, för vettiga pengar, om du ångrar dig.

Har en granne till mina föräldrar som försökt pracka på mig sin XC90 2.5T för 25k. Ett bra tag. Den går förvisso helt ok men svårsåld. Jag har bjudit 15k. Han skulle fundera på saken. Rullat 24k.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
viccoA
14 oktober · 2 539 Inlägg
#22

Hade en XC90 D5 på firman som slit och släng bil ett tag, hade nog gått kring 63.000 mil när vi sålde den vidare. Rejäl bil, god komfort, bra dragbil med nivåregleringen, klena lådor, relativt törstiga är mina erfarenheter. Räkna kring 1.0-1.1 liter diesel per mil i motorvägsfart. Känns lite gammaldags i interiören. Nya XC90 känns som ett trevligt kliv framåt i tiden men kostar en rejäl slant till.

Senast redigerat av viccoA (14 oktober )

Slim
15 oktober · 192 Inlägg
#23

viccoA skrev:
Hade en XC90 D5 på firman som slit och släng bil ett tag, hade nog gått kring 63.000 mil när vi sålde den vidare. Rejäl bil, god komfort, bra dragbil med nivåregleringen, klena lådor, relativt törstiga är mina erfarenheter. Räkna kring 1.0-1.1 liter diesel per mil i motorvägsfart. Känns lite gammaldags i interiören. Nya XC90 känns som ett trevligt kliv framåt i tiden men kostar en rejäl slant till.

Ja, de börjar ju vara daterade. Dock verkar det som du är inne på vara rejäla bilar med mycket av allt. Därav också förbrukningen, men det blir som sagt svårt att få in även det i ett äldre, billigare paket...

Förhoppningen med en XC90 var att få Volvos driftsäkerhet och reservdelspriser(även om det såklart finns dyra delar även här), bra med utrymmen, fyrhjulsdrift, komfort och SUV, utan att det kostar för mycket. När jag sökt på problem pratas det ofta om elfel och framvagnsdelar, men det verkar främst handla om första årsmodellerna.

Jag vill ändå tro att detta är en av de billigare SUVarna att dra runt om vi kikar i den storleken och håller oss utanför Asien?

Slim
15 oktober · 192 Inlägg
#24

Ivel skrev:

Slim skrev:

Christian S skrev:

nej det är inte samma motor, den 5 cylindriga motorn som sitter i XC90 är den gamla medans den som sitter i tex V70II är av samma typ som sitter C30/S40N/V50.

XC90
http://images.gtcarlot.com/customgaller … 141059.jpg

V70II
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict … vo-S80.jpg

Tack för info!

Hur är de nya jämfört med de gamla? Har bara erfarenhet av de äldre och de är ju bra på flera sätt.

Mindre törstig, bredare effekregister, mjukare gång samt mildare älgtjur-brööööl vid gaspådrag enligt mig.
XC90 gen1 är en betydligt dyrare bil att äga än en Mondeo Premium (V70II) även sett till reservdelar och underhåll. Motorservice är givetvis samma kostnad, men du har två ställen till som vill ha transmissionsoljebyte ibland på en AWD.
Jag upplever baksätet i XC90 som platt
hårt och lägre från golvet.
Provkör, provsitt och fundera ordentligt innan du köper en, dom är inte helt enkla att sälja, för vettiga pengar, om du ångrar dig.

Jag snubblade in på V70 T6 som ett lite roligare(?) alternativ av modellen som ju även brukar komma relativt fullutrustade.
Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift, så den delen av servicen blir nog relativt samma.

När det gäller enkelhet att sälja och trolig värdeminskning ligger såklart XC90n illa till. V70 är i det avseendet riktigt bra och lågrisk. T6an är väl ganska kall pga låg volym och dyrare drift, men den lockar på andra plan.

zemet
15 oktober · 3 459 Inlägg
#25

xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

dasboot
19 oktober · 433 Inlägg
#26

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Det komiska är att den drar litern tom med enbart förare. Men även litern med 5 vuxna packning och takbox

Nybergrobin
19 oktober · 2 019 Inlägg
#27

Ska du köpa en d5 eller 2,5t så är det manuell växellåda som gäller om du bryr dig om förbrukningen smile  Lådan gör enorm skillnad

dasboot
19 oktober · 433 Inlägg
#28

Nybergrobin skrev:
Ska du köpa en d5 eller 2,5t så är det manuell växellåda som gäller om du bryr dig om förbrukningen smile  Lådan gör enorm skillnad

Fast kollar man på en xc90 gen 1 så kan man inte bry sig om förbrukningen 😂

Ypperlig
19 oktober · 13 Inlägg
#29

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Ivel
19 oktober · 892 Inlägg
#30

Ypperlig skrev:

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Den "roliga jäveln" kallas Euroncap.

https://www.euroncap.com/sv/results/kia … 39;d/10933

https://www.euroncap.com/sv/betyg-utmae … xc90/15629

Sedan laddar du ner PDF och kikar på resultatet, hur krockvåldet påverkat dockorna. Ingen av bilarna är dålig, men i testet klarar sig dockan i KIAn bättre i samtliga jämförbara krockar. Tyvärr saknas sidopåle mot XC90 men jag är säker på att den inte är ett katastrofalt resultat där heller.

Jag är ytterst skeptisk till att det "knapras roliga piller" när testerna utvärderas.
Det är bara att inse att tekniken går framåt, fortfarande.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Slim
19 oktober · 192 Inlägg
#31

Ypperlig skrev:

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Håller med, jag sitter hellre i XC90n:) Kian kanske klarar sig bättre i testet(dvs mot sin egen vikt). I trafiken däremot när du kan råka på andra större bilar eller en älg vinner sannolikt XC90n alltid, hela tiden...

En liter milen i en stor suv är ju inte direkt skandal. Självklart är 0.7 eller dylikt bättre, men hur många bilar i den här storleken fixar det mätt vid pumpen(dvs ärliga siffror) och kostar liknande pengar?
Det blir ju en samlad bedömning där man får se vad man kan få för liknande pengar och även fyrhjulsdrivna större kombis dricker sås...

Om vi säger såhär då? Prisklass 80-100k, stora utrymmen med fyrhjulsdrift, hyffsat med motor och bra komfort. Vad borde jag kika på istället?smile

V70 har jag bra koll på och passar ju in bra.

Nybergrobin
19 oktober · 2 019 Inlägg
#32

https://www.blocket.se/varmland/Volvo_X … =4&w=3

Tex denna? smile
Har kört (lånat) en sådan tidigare med samma motor/låda och den låg på 0,7 i medelförbrukning iaf. Underbar bil!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober · 12 217 Inlägg
#34

Slim skrev:

Ypperlig skrev:

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Håller med, jag sitter hellre i XC90n:) Kian kanske klarar sig bättre i testet(dvs mot sin egen vikt). I trafiken däremot när du kan råka på andra större bilar eller en älg vinner sannolikt XC90n alltid, hela tiden...

En liter milen i en stor suv är ju inte direkt skandal. Självklart är 0.7 eller dylikt bättre, men hur många bilar i den här storleken fixar det mätt vid pumpen(dvs ärliga siffror) och kostar liknande pengar?
Det blir ju en samlad bedömning där man får se vad man kan få för liknande pengar och även fyrhjulsdrivna större kombis dricker sås...

Om vi säger såhär då? Prisklass 80-100k, stora utrymmen med fyrhjulsdrift, hyffsat med motor och bra komfort. Vad borde jag kika på istället?smile

V70 har jag bra koll på och passar ju in bra.

KIA Sorento? Kör själv en ibland. Dieseln på 200hk knuffar iväg bilen rätt bra. Den kravlar sig fram bra på leriga/snöiga vägar. Kolla skatten bara. Onödigt stor kanske?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Slim
19 oktober · 192 Inlägg
#35

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:

Ypperlig skrev:

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Håller med, jag sitter hellre i XC90n:) Kian kanske klarar sig bättre i testet(dvs mot sin egen vikt). I trafiken däremot när du kan råka på andra större bilar eller en älg vinner sannolikt XC90n alltid, hela tiden...

En liter milen i en stor suv är ju inte direkt skandal. Självklart är 0.7 eller dylikt bättre, men hur många bilar i den här storleken fixar det mätt vid pumpen(dvs ärliga siffror) och kostar liknande pengar?
Det blir ju en samlad bedömning där man får se vad man kan få för liknande pengar och även fyrhjulsdrivna större kombis dricker sås...

Om vi säger såhär då? Prisklass 80-100k, stora utrymmen med fyrhjulsdrift, hyffsat med motor och bra komfort. Vad borde jag kika på istället?smile

V70 har jag bra koll på och passar ju in bra.

KIA Sorento? Kör själv en ibland. Dieseln på 200hk knuffar iväg bilen rätt bra. Den kravlar sig fram bra på leriga/snöiga vägar. Kolla skatten bara. Onödigt stor kanske?

Vettigt förslag! Den och Santa Fen är ju syskon om jag inte är ute och cyklar? Skatten låg på ca 5500kr.
Är det inte relativt likvärdiga kostnader att driva en dylik och en XC90? Skatten skiljer typ2000kr och förbrukningen bör väl inte skilja nämnvärt mellan 2.2an och D5an?

Slim
19 oktober · 192 Inlägg
#36

Christian S skrev:
måste det vara en AWD? dom finns ju även som FWD
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_x … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/blekinge/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3

fanns några till men dom skulle dom ha runt 200 för.

Suv utan AWD känns lite fel... Man betalar för hela paketet, utan att få hela upplevelsen typ...

Christian S
19 oktober · 4 503 Inlägg
#37

Slim skrev:

Christian S skrev:
måste det vara en AWD? dom finns ju även som FWD
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_x … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/blekinge/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3

fanns några till men dom skulle dom ha runt 200 för.

Suv utan AWD känns lite fel... Man betalar för hela paketet, utan att få hela upplevelsen typ...

lite så är det kanske men dom flesta som kör SUV lämnar aldrig stan och har därför ingen användning av AWD, även XC70 och nyare CC modeller finns ju som FWD.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Ivel
19 oktober · 892 Inlägg
#38

Christian S skrev:

Slim skrev:

Christian S skrev:
måste det vara en AWD? dom finns ju även som FWD
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_x … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/blekinge/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3

fanns några till men dom skulle dom ha runt 200 för.

Suv utan AWD känns lite fel... Man betalar för hela paketet, utan att få hela upplevelsen typ...

lite så är det kanske men dom flesta som kör SUV lämnar aldrig stan och har därför ingen användning av AWD, även XC70 och nyare CC modeller finns ju som FWD.

SUV
Stupid
Unnecessary
Vehicle
De flesta som kör i stan har ingen användning av SUV mer än att bilen är lämplig för människor med dåliga knän och/eller dålig självkänsla att sitta lite högre.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
19 oktober · 8 278 Inlägg
#39

Jag trodde S stod för silly?

PS. Jag har dåliga knän och höfter plus nerver i kläm i ryggraden men vill inte ha suv.

Senast redigerat av caromania (19 oktober )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
19 oktober · 892 Inlägg
#40

caromania skrev:
Jag trodde S stod för silly?

PS. Jag har dåliga knän och höfter plus nerver i kläm i ryggraden men vill inte ha suv.

Det är mig veterligen inget av de tu som är fel.

Du bor ju långt ut på bystan dessutom.

Jag tror att det är mestadels tår som kommer i kläm när man diskuterar nyttodelen utav en SUV med en ägare till en sådan.
(Den där ryggraden, fan om du istället för den plastnitade japshybridlådan hade ägt en VW-SUV då hade du haft råg i ryggen och allt hade varit prima.)

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang