Growe
Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2019
· 13 736 Inlägg
Pingo60 skrev:
Growe skrev:
avråder att ha kvar b23a motorn för det krånglar till allt extremt..
dels kan du inte köra förgasaren som sitter den är bara att kasta. finns alternativa lösningar på den delen som inte är allt för krånglig. men mer krångligt än att byta motor till en B234F sen måste antingen kolvarna svarvas ner eller bytas mot kolvar med utag för ventilerna. för dom kommer annars ta i. sen är det så klart helt annant insug och grenrör. men att kasta i en B234F ihop med motorelen från en 240 från 88b och nyare är en enkel väg att gå inte alls krånglig. betydligt snabbare och smidigare och garanterat billigare. fast personligen skulle jag lägga ner 16v helt och direkt gå på en B230Fk/ft en sån har gott om vrid på låga varv. lätta att få tag på och går utmärkt att använda 240 motorel för ända målet även om ett spridarmotstånd måste lödas in och lmm sladden eventuellt behöver förlängas. att köra orignal sprut på en B23A från en b234f är otroligt krångligt då det inte finns något förberett för vevaxelgivaren
Jag har kikat en del på FK och FT modellerna, men hur ställer sej Turbon när man drar en husvagn. Ligger inte den och jobbar på topp hela tiden, det är när ja drar vagnen som jag vill ha botten drag.
940 med den motorn är ju en av dom bästa dragbilarna jag dragit med.. mycket vrid redan på låga varv.
så mycket bättre blir det knappast.. Fk har 136hk vid 4900 och 230nm vid 2300rpm
mot b234F som har 155hk vid 5600rpm och 204nm vid 4800rpm
b230Ft har 165hk vid 4800rpm och 264nm vid 3450rpm
mot din b23A B23A 112 hk vid 5000rpm 185 Nm vid 2500 rpm
och räcker inte effekten på B230Fk så har man en Ft maskin bara genom att byta tryckklockan till wastegaten från en B230Ft turbo. och med chip så ligger man runt 190hk och rätt ordenkligt med vrid.. sen om din låda gillar det är ju en annan 5:A
Senast redigerat av Growe (15 oktober 2019)
Kör fort så hinner inget hända...