Topplock

Pingo60
15 oktober 2019 · 16 Inlägg

Hejsan, kan jag uppgradera en B23 A motor med ett topplock och insprut från en B234- 16 ventilare. Vill gärna ha mer pulver på lägre varv. Har en B23 A monterad i en VW buss.

Steff240
15 oktober 2019 · 1 017 Inlägg

Ja det går, men en del av kringutrustningen behöver bytas. Ska du köra insprut så behöver du byta svänghjulet, eftersom det sitter en givare bakom blocket på b234an som läser av triggerpunkter på svänghjulet. Går väl att lösa på annat vis också men så är det original iallafall smile

Kamdrivningen ser ju annorlunda ut på b234an så du får flytta över allt därifrån.

Grenröret gissar jag ser annorlunda ut, men jag är inte säker hmm längesen jag pillade 16valve

Jag har säkert glömt hälften nu men det är lite input åtminstone roll

Marlboroman
15 oktober 2019 · 8 229 Inlägg

Klart att det går, men du får byta ut en massa och bygga om en del. Så frågan är om inte en ombyggnation till en B230F kan vara en vettigare lösning om du ändå tänker gå över till insprutning. Om det bara är egenskaperna på lågvarv som är viktiga så skulle jag skippa 16V. Att plana toppen och byta till en T-kam kan också vara ett alternativ om vrid på låga varv är det viktigaste.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2019 · 13 736 Inlägg

avråder att ha kvar b23a motorn för det krånglar till allt extremt..   
dels kan du inte köra förgasaren som sitter den är bara att kasta. finns alternativa lösningar på den delen som inte är allt för krånglig.  men mer krångligt än att byta motor till en B234F       sen måste antingen kolvarna svarvas ner eller bytas mot kolvar med utag för ventilerna. för dom kommer annars ta i.    sen är det så klart helt annant insug och grenrör.      men att kasta i en B234F ihop med motorelen från en 240 från 88b och nyare är en enkel väg att gå inte alls krånglig.   betydligt snabbare och smidigare och garanterat billigare.    fast personligen skulle jag lägga ner 16v helt och direkt gå på en B230Fk/ft   en sån har gott om vrid på låga varv.  lätta att få tag på och går utmärkt att använda 240 motorel för ända målet  även om ett spridarmotstånd måste lödas in och lmm sladden eventuellt behöver förlängas.       att köra orignal sprut på en B23A från en b234f är otroligt krångligt då det inte finns något förberett för vevaxelgivaren

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pingo60
15 oktober 2019 · 16 Inlägg

Growe skrev:
avråder att ha kvar b23a motorn för det krånglar till allt extremt..   
dels kan du inte köra förgasaren som sitter den är bara att kasta. finns alternativa lösningar på den delen som inte är allt för krånglig.  men mer krångligt än att byta motor till en B234F       sen måste antingen kolvarna svarvas ner eller bytas mot kolvar med utag för ventilerna. för dom kommer annars ta i.    sen är det så klart helt annant insug och grenrör.      men att kasta i en B234F ihop med motorelen från en 240 från 88b och nyare är en enkel väg att gå inte alls krånglig.   betydligt snabbare och smidigare och garanterat billigare.    fast personligen skulle jag lägga ner 16v helt och direkt gå på en B230Fk/ft   en sån har gott om vrid på låga varv.  lätta att få tag på och går utmärkt att använda 240 motorel för ända målet  även om ett spridarmotstånd måste lödas in och lmm sladden eventuellt behöver förlängas.       att köra orignal sprut på en B23A från en b234f är otroligt krångligt då det inte finns något förberett för vevaxelgivaren

Jag har kikat en del på FK och FT modellerna, men hur ställer sej Turbon när man drar en husvagn. Ligger inte den och jobbar på topp hela tiden, det är när ja drar vagnen som jag vill ha botten drag.

Pingo60
15 oktober 2019 · 16 Inlägg

Marlboroman skrev:
Klart att det går, men du får byta ut en massa och bygga om en del. Så frågan är om inte en ombyggnation till en B230F kan vara en vettigare lösning om du ändå tänker gå över till insprutning. Om det bara är egenskaperna på lågvarv som är viktiga så skulle jag skippa 16V. Att plana toppen och byta till en T-kam kan också vara ett alternativ om vrid på låga varv är det viktigaste.

Min tanke är att behålla röd blockaren,för den är anpassad till adapten till lådan. Men hyvla toppen och byta kam är en enkel väg och ganska enkel, Är det 1 mm på toppen som gäller.

Slim
15 oktober 2019 · 340 Inlägg

Pingo60 skrev:

Marlboroman skrev:
Klart att det går, men du får byta ut en massa och bygga om en del. Så frågan är om inte en ombyggnation till en B230F kan vara en vettigare lösning om du ändå tänker gå över till insprutning. Om det bara är egenskaperna på lågvarv som är viktiga så skulle jag skippa 16V. Att plana toppen och byta till en T-kam kan också vara ett alternativ om vrid på låga varv är det viktigaste.

Min tanke är att behålla röd blockaren,för den är anpassad till adapten till lådan. Men hyvla toppen och byta kam är en enkel väg och ganska enkel, Är det 1 mm på toppen som gäller.

B230F är rödblockare och vanlig sådan, så är billig...

Kör på 8v, du får oftast lägre vrid på lågvarv med 16v.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2019 · 13 736 Inlägg

Pingo60 skrev:

Growe skrev:
avråder att ha kvar b23a motorn för det krånglar till allt extremt..   
dels kan du inte köra förgasaren som sitter den är bara att kasta. finns alternativa lösningar på den delen som inte är allt för krånglig.  men mer krångligt än att byta motor till en B234F       sen måste antingen kolvarna svarvas ner eller bytas mot kolvar med utag för ventilerna. för dom kommer annars ta i.    sen är det så klart helt annant insug och grenrör.      men att kasta i en B234F ihop med motorelen från en 240 från 88b och nyare är en enkel väg att gå inte alls krånglig.   betydligt snabbare och smidigare och garanterat billigare.    fast personligen skulle jag lägga ner 16v helt och direkt gå på en B230Fk/ft   en sån har gott om vrid på låga varv.  lätta att få tag på och går utmärkt att använda 240 motorel för ända målet  även om ett spridarmotstånd måste lödas in och lmm sladden eventuellt behöver förlängas.       att köra orignal sprut på en B23A från en b234f är otroligt krångligt då det inte finns något förberett för vevaxelgivaren

Jag har kikat en del på FK och FT modellerna, men hur ställer sej Turbon när man drar en husvagn. Ligger inte den och jobbar på topp hela tiden, det är när ja drar vagnen som jag vill ha botten drag.

940 med den motorn är ju en av dom bästa dragbilarna jag dragit med..   mycket vrid redan på låga varv.

så mycket bättre blir det knappast..  Fk har 136hk vid 4900 och 230nm vid 2300rpm
mot b234F som har 155hk vid 5600rpm och 204nm vid 4800rpm


b230Ft har 165hk vid 4800rpm och 264nm vid 3450rpm

mot din b23A B23A    112 hk  vid 5000rpm    185 Nm vid 2500 rpm

och räcker inte effekten på B230Fk  så har man en Ft maskin bara genom att byta tryckklockan till wastegaten från en B230Ft turbo.     och med chip så ligger man runt 190hk och rätt ordenkligt med vrid.. sen om din låda gillar det är ju en annan 5:A smile

Senast redigerat av Growe (15 oktober 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pingo60
17 oktober 2019 · 16 Inlägg

Nu fick jag många tips och lite att bita Tackar, tror det lutar åt B230FK. Men skulle helst vilja slippa data boxen, tänker på Digi Jet ins.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang