Frågor om garagelack

Bakelit
16 oktober 2019 · 10 Inlägg

Tänkte garage lackera epan så jag undrar vart jag får tag i färg och vad ska jag tänka på när jag lackar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 oktober 2019 · 14 042 Inlägg

Bakelit skrev:
Tänkte garage lackera epan så jag undrar vart jag får tag i färg och vad ska jag tänka på när jag lackar?

Färg får du tag på i en välsorterad färghandel eller hos en billackeringsfirma.
Kan du inget om lackering kanske du inte ska göra det själv.
Du behöver en bra färgspruta, en ganska stor kompressor, slippapper, spackel eventuellt silikondödare om det befunnit sig silikonpolermedel tidigare på bilen (går inte att få bort utan detta). Detta är nog bara en bråkdel av vad du behöver. Ja, kanske sprutspackel och klibbduk. Bra belysning i garaget, även på väggarna så du ser att lackera sidorna. Ett utsug så du ser vad du gör, det blir Lütsendimma annars. Jag har säkert glömt en massa saker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
16 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

Ett förslag som jag själv tillämpat är att rolla bilen och samtidigt jämna ut med planstrykare.
Kan bli fint om karossen inte har för konkava och konvexa ytor (= bullig).
Du skriver att det är en garagelack du eftersträvar.
Vad du behöver i första hand är ett väl tempererat garage - minst 20 grader - som du kan få dammfritt.
Använd 2-komponentfärg.
Blanda inte till för mycket i taget.
Man har en viss tid på sig med 2-komponentfärg.
För att komma billigt undan rekommenderar jag att du uppsöker färgaffär som levererar till lackverkstäder.
Be att få köpa ur deras förråd av billacker som aldrig hämtats ut.
Välj ut de kulörer som du tror kan ge det slutresultat du önskar.
Beroende på hur  stor bil/Epa du har så får du uppskatta hur mycket som behövs.
Gissningsvis mellan 3 och 5 liter bas.
Blanda allt i en enda stor burk.
Köp härdare och, beroende på tycke och smak, glansmedel eller mattmedel.
Blanda till bas och härdare vartefter.
Blandar du till för mycket kan färgen börja härda i den lilla burken/rollertråget - kanske 1 liter i taget.
Glöm inte att underarbetet är prio 1.
Absolut dammfritt är prio 2.
Tillräcklig temperatur är prio 3.
Ett tips är att välja en ljus kulör, då syns inte ett bristfälligt underarbete så mycket.
Mattningsmedel är en hjälp att dölja dåligt underarbete.
Glansmedel framhäver ett mindre bra underarbete.
Dörrar, skärmar(om man kan demontera) huv och baklucka "målade" jag lösa.
Min erfarenhet.
Lycka till.

zzr9409209
16 oktober 2019 · 716 Inlägg

Basfärg har man inte härdare i,bara förtunning. Härdare har man i klarlacken till basfärgen

KolGruvan
16 oktober 2019 · 1 450 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Basfärg har man inte härdare i,bara förtunning. Härdare har man i klarlacken till basfärgen

Man kan ha härdare i basen också.
Men det har man oftast om man ska tejpa linjer och motiv på basen innan klarlack

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
torsen
16 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Basfärg har man inte härdare i,bara förtunning. Härdare har man i klarlacken till basfärgen

Den färg jag använde hade jag härdare i!
Därför kallas det 2-komponentfärg.
Till skillnad från cellulosafärg.
Även om jag har fel så blev resultatet, om inte perfekt, så i alla fall acceptabelt.
Förtunning har man väl bara i för att ändra viscociteten - som mäts med viscositetsbägare - som även ändras med temperaturen.
När vi lackerade SAAB 97-karosser värmde vi dessutom upp färgen till en viss temperatur.
Så länge sedan att jag glömt temperaturen.

doktorduett
17 oktober 2019 · 345 Inlägg

2 komps bilfärg
solidfärg har man härdare i. solid = typ röd gul svart osv
metalic endast thinner. då har man härdare i klarlacken.
till din fråga..
du hittar billack på nätet, bara googla billack
det finns massor av sidor på nätet hur du går till väga.
spruta kan du köpa på biltema, den billiga funkar utmärkt till en garage lack
börja med en solid lack metalic är mycket svårare
lycka till o bli inte ledsen över lite riningar dom har vi alla haft o dom går att polera bort

torsen
17 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

doktorduett skrev:
2 komps bilfärg
solidfärg har man härdare i. solid = typ röd gul svart osv
metalic endast thinner. då har man härdare i klarlacken.
till din fråga..
du hittar billack på nätet, bara googla billack
det finns massor av sidor på nätet hur du går till väga.
spruta kan du köpa på biltema, den billiga funkar utmärkt till en garage lack
börja med en solid lack metalic är mycket svårare
lycka till o bli inte ledsen över lite riningar dom har vi alla haft o dom går att polera bort

Eller så skär man bort de värsta med ett rakblad innan rinningarna har torkat/härdat och är lagom mjuka.

spillolja
17 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

Alcro Servalac  ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
17 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

torsen skrev:
Ett förslag som jag själv tillämpat är att rolla bilen och samtidigt jämna ut med planstrykare.
Kan bli fint om karossen inte har för konkava och konvexa ytor (= bullig).
Du skriver att det är en garagelack du eftersträvar.
Vad du behöver i första hand är ett väl tempererat garage - minst 20 grader - som du kan få dammfritt.
Använd 2-komponentfärg.
Blanda inte till för mycket i taget.
Man har en viss tid på sig med 2-komponentfärg.
För att komma billigt undan rekommenderar jag att du uppsöker färgaffär som levererar till lackverkstäder.
Be att få köpa ur deras förråd av billacker som aldrig hämtats ut.
Välj ut de kulörer som du tror kan ge det slutresultat du önskar.
Beroende på hur  stor bil/Epa du har så får du uppskatta hur mycket som behövs.
Gissningsvis mellan 3 och 5 liter bas.
Blanda allt i en enda stor burk.
Köp härdare och, beroende på tycke och smak, glansmedel eller mattmedel.
Blanda till bas och härdare vartefter.
Blandar du till för mycket kan färgen börja härda i den lilla burken/rollertråget - kanske 1 liter i taget.
Glöm inte att underarbetet är prio 1.
Absolut dammfritt är prio 2.
Tillräcklig temperatur är prio 3.
Ett tips är att välja en ljus kulör, då syns inte ett bristfälligt underarbete så mycket.
Mattningsmedel är en hjälp att dölja dåligt underarbete.
Glansmedel framhäver ett mindre bra underarbete.
Dörrar, skärmar(om man kan demontera) huv och baklucka "målade" jag lösa.
Min erfarenhet.
Lycka till.

Glömde skriva att du även bör köpa klibbduk, för att torka bort de sista resterna av eventuellt damm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang