För små bulthål i fälgarna?

berren
17 oktober · 27 Inlägg
#41

5x100 har jag

granadadr
17 oktober · 5 942 Inlägg
#42

mb_pucken skrev:

granadadr skrev:
att borr upp å centrera är inga problem,  om man ej spänner fast borrhuvudet så centrera den aut, gjort det några ggr smile  men funderar ,, har verkligen skoda å subaru samma bultmönster?? skoda oktavia har ju 112/5 vet jag

Äldre oktavia har 5x100 och nyar 5x112 :-) Subaru har 5x100 eller 5x114,3 :-)
Åtminstone dom Subaru som inte är fyrbult :-)

aa trodde subban bara hade 114/5 smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 oktober · 1 763 Inlägg
#43

DanielDart skrev:
Vilket trams! Jag jobbar i mekanisk verkstad och har gjort så i över 20 år och jag kan lova er sk förståsigpåare att han kan borra upp hålen betydligt mer utan några som helst problem.
Styrning  (förutom på navet) ligger på konan på skruvarna/bultarna. Öka dimensionen på hålen med 2 mm gör absolut ingenting som försämrar hjulen överhuvudtaget.
Är konan bara bra och centrumstyrningen bra så bara kör.
Och bli inte uppskrämd av dumheter.
Vi har gjort betydligt större förändringar på fälgar än så utan några som helst problem.
Önskvärt är förstås med ett visst spel så man vet att det är konan som styr och inte bulten/skruven då den tvingas i sidled.
Det enda som är riktigt farligt är om kona fälg mot mutter/bult inte stämmer samt om inte bultmönstret är exakt samma... Då lossnar de!
Finns fälgar där bulthålen är 15 mm till 12 bult men konan är det viktiga.
Väl mött och lycka till.
För övrigt.. om man borrar upp ett 12 hål till 14 med borr så styr det upp så det centrerar.

Svar på tal från en som kan!
Då anser jag mig korrigerad och tackar för det 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
torsen
18 oktober · 3 528 Inlägg
#44

För att ytterligare förlänga tråden.
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.
Vissa japanska bilar har sfäriskt säte på original LM-fälgar(som Ivel tidigare nämnt).
Är du absolut säker på att "japanfälgarna" har samma säten som dina befintliga muttrar.
Härutöver finns fälgar som inte har vare sig koniska eller sfäriska säten, utan plana muttrar som vanligtvis är försedda med en tjock planbricka.
I det senare fallet måste fälgen ovillkorligen styras upp av navet.

Brådhis * Voff voff *
18 oktober · 4 711 Inlägg
#45

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:

För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

//Brådhis

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
18 oktober · 888 Inlägg
#46

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:

För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

//Brådhis

//Brådhis

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
granadadr
18 oktober · 5 942 Inlägg
#47

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:

För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

//Brådhis

//Brådhis

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

känner MÅNGA mekaniker som nämner motsatsen,  så det så,

Ivel
18 oktober · 888 Inlägg
#48

granadadr skrev:

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:


//Brådhis

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

känner MÅNGA mekaniker som nämner motsatsen,  så det så,

Jag med vilket innebär okunskap. Det finns okunniga/lekmän/amatörer, inom alla yrkeskategorier.
Jag utbildar högutbildade utvecklande och konstruerande ingenjörer inom ett relativt snävt område, ingen kallar ett gängat förband för bultförband ty dom förstår vikten av korrekt nomenklatur.
Att någon arbetat med något länge innebär inte per automatik att individen kan det. Jag har en mängd exempel på det, bla den som byggde växellådor och frågade mig hur många hästkrafter dom utvecklade.
Eller den som återkommande placerade uppkapade stålämnen på fel lagerplats och felmärkte trots att hen arbetat med det i 37år, detta uppdagades när ämnena som skulle valsas betedde sig fel gentemot processen. Några hade till och med levererats till kund vilket kostade miljontals kronor i ombyggnation av en hängbro. Jag vet en snubbe som tycker sig veta att det är ok att bara borra upp ett skruvhål på en aluminiumfälg för att hen arbetat över 20år på mekanisk verkstad och gjort så flertalet gånger. Jag som arbetat inom fordonsindustrin med materialutveckling, hållfasthetsteknik, hållfasthetstesting mm mm delar inte den uppfattningen alls.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Brådhis * Voff voff *
18 oktober · 4 711 Inlägg
#49

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:

För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

//Brådhis

//Brådhis

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

Jag har redogjort för vad som står i ordböckerna angående detta. Det står inget om att lekmän "godtyckligt" benämner något för en viss sak pga bristande kunskap, det är en subjektiv observation (som för all del kan, utifrån "dom kunniga", inom yrket anses vara korrekt). Det är alltså mycket möjligt att personer inom dessa yrken väljer att särskilja dom olika varianterna på detta vis, men poängen, här, är att det inte är fel (enligt ordböckerna) att säga att en bult kan (men inte måste) ha gängor. Dvs varken hjulbult eller hjulskruv är fel. Båda är begripliga och korrekta. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (18 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
18 oktober · 888 Inlägg
#50

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:


//Brådhis

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

Jag har redogjort för vad som står i ordböckerna angående detta. Det står inget om att lekmän "godtyckligt" benämner något för en viss sak pga bristande kunskap, det är en subjektiv observation (som för all del kan, utifrån "dom kunniga", inom yrket anses vara korrekt). Det är alltså mycket möjligt att personer inom dessa yrken väljer att särskilja dom olika varianterna på detta vis, men poängen, här, är att det inte är fel (enligt ordböckerna) att säga att en bult kan (men inte måste) ha gängor. Dvs varken hjulbult eller hjulskruv är fel. Båda är begripliga och korrekta. smile

//Brådhis

Jag tänker på alla de gånger en "Volvoraggare" stolt berättar att hen har en "diffad axel" på sin 740.
Det blir inte rätt bara för att "gemene man" uttrycker sig på ett visst sätt.
Huruvida det nämns i ordböcker eller ordlistor låter jag vara onämnt av mig.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
M123
18 oktober · 773 Inlägg
#51

Vad är det för fälg?
Finns denna fälg att köpa med olika diameter på hålen från fabrik?

Generellt skulle jag säga nej låt bli men samtidigt finns det ju möjlighet här att samma fälg används i olika indelningar och olika borrningar.

2mm låter mycket på en diameter men hålet expanderas ju sig bara 1mm i verkligheten i godset på radien.

Kan vi inte få lite bilder på fälgen hur den ser ut både på framsidan och baksidan? Vore åtminstone kul att se vad för något du vill borra i. smile

Sen ett förtydligande: Jag säger inte att man ska borra eller rekommenderar till det, jag snarare rekommenderar att inte göra det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Brådhis * Voff voff *
18 oktober · 4 711 Inlägg
#52

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

Jag har redogjort för vad som står i ordböckerna angående detta. Det står inget om att lekmän "godtyckligt" benämner något för en viss sak pga bristande kunskap, det är en subjektiv observation (som för all del kan, utifrån "dom kunniga", inom yrket anses vara korrekt). Det är alltså mycket möjligt att personer inom dessa yrken väljer att särskilja dom olika varianterna på detta vis, men poängen, här, är att det inte är fel (enligt ordböckerna) att säga att en bult kan (men inte måste) ha gängor. Dvs varken hjulbult eller hjulskruv är fel. Båda är begripliga och korrekta. smile

//Brådhis

Jag tänker på alla de gånger en "Volvoraggare" stolt berättar att hen har en "diffad axel" på sin 740.
Det blir inte rätt bara för att "gemene man" uttrycker sig på ett visst sätt.
Huruvida det nämns i ordböcker eller ordlistor låter jag vara onämnt av mig.

Håller helt med om "volvoraggare" och "diffad axel", vilket ju är direkta faktafel. Men nu skrev jag ju om just ordböckerna och vad dom skriver om betydelsen av ordet bult. Så vill du lämna det onämnt finns det inte mycket mer att säga om det. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
jaka54
18 oktober · 3 259 Inlägg
#53

Hej!
Är fortfarande lite nyfiken på hur man kan borra men en 14mm borr i en handhållen borrmaskin utan att det drar snett, hugger eller att borren tar lika mycket på bägge sidor...

torsen
18 oktober · 3 528 Inlägg
#54

Ivel  skrev:
Jag tänker på alla de gånger en "Volvoraggare" stolt berättar att hen har en "diffad axel" på sin 740.
Det blir inte rätt bara för att "gemene man" uttrycker sig på ett visst sätt.
Huruvida det nämns i ordböcker eller ordlistor låter jag vara onämnt av mig.

Ursäkta Ivel, men det här är MIN KÄPPHÄST - alltså att opponera mig när någon säger att dom "diffat" sina axlar med torsen, Lock Right, ARB eller annan axelspärr för att komma bättre fram i terrängen.
Men många vet inte vad differera betyder.
Motsatsen till integrera.
Men en ESAB eller AGA kan man integrera hjulen på samma axel.
Gemene man säger på prosa att man spärrat, eller kanske låst axeln.
Bryr mig inte om hur många gånger saker avhandlats på forumet - rätt ska vara rätt.
Hur ska annars de okunniga lära sig vad som är rätt?

torsen
18 oktober · 3 528 Inlägg
#55

jaka54 skrev:
Hej!
Är fortfarande lite nyfiken på hur man kan borra men en 14mm borr i en handhållen borrmaskin utan att det drar snett, hugger eller att borren tar lika mycket på bägge sidor...

Instämmer och vill också veta.
Dessutom. hur många handhållna borrmaskiner kan ta 14 mm borr i chucken - 13 mm max är vanligast.
Och när det "hugger"!!!!!
Då dj¤#%&r.

torsen
18 oktober · 3 528 Inlägg
#56

torsen skrev:
För att ytterligare förlänga tråden.
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.
Vissa japanska bilar har sfäriskt säte på original LM-fälgar(som Ivel tidigare nämnt).
Är du absolut säker på att "japanfälgarna" har samma säten som dina befintliga muttrar.
Härutöver finns fälgar som inte har vare sig koniska eller sfäriska säten, utan plana muttrar som vanligtvis är försedda med en tjock planbricka.
I det senare fallet måste fälgen ovillkorligen styras upp av navet.

För att ääääännnu mer förlänga tråden så vill jag förtydliga att min huvudfråga var:
Har dina befintliga" tyskmuttrar" samma säte som dina Subarufälgar?
Själv får jag alltid byta muttrar då jag skiftar mellan sommar- och vinterhjul på grund av att Honda orignal har sfäriska muttrar och eftermarknadsfälgarna som vinterdäcken sitter på har koniska säten.
Gällde för övrigt även en tidigare ägd Mazda Tribut 3.0.
Minns inte hur det var på Lexus.

berren
20 oktober · 27 Inlägg
#57

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Är fortfarande lite nyfiken på hur man kan borra men en 14mm borr i en handhållen borrmaskin utan att det drar snett, hugger eller att borren tar lika mycket på bägge sidor...

Instämmer och vill också veta.
Dessutom. hur många handhållna borrmaskiner kan ta 14 mm borr i chucken - 13 mm max är vanligast.
Och när det "hugger"!!!!!
Då dj¤#%&r.

Inga problem då det var 1mm på varje sida. Och bara för att ni köpt era skruvdragare på biltema så har inte en annan gjort det. Och hugger som du säger? Vad menar du? Man får ju vara lätt på handen. Och alla andra dumma frågor som ni ställt orkar jag inte svara på med tanke på den negativa attityden ni har.

Senast redigerat av berren (20 oktober )

Ivel
20 oktober · 888 Inlägg
#58

berren skrev:

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Är fortfarande lite nyfiken på hur man kan borra men en 14mm borr i en handhållen borrmaskin utan att det drar snett, hugger eller att borren tar lika mycket på bägge sidor...

Instämmer och vill också veta.
Dessutom. hur många handhållna borrmaskiner kan ta 14 mm borr i chucken - 13 mm max är vanligast.
Och när det "hugger"!!!!!
Då dj¤#%&r.

Inga problem då det var 1mm på varje sida. Och bara för att ni köpt era skruvdragare på biltema så har inte en annan gjort det. Och hugger som du säger? Vad menar du? Man får ju vara lätt på handen. Och alla andra dumma frågor som ni ställt orkar jag inte svara på med tanke på den negativa attityden ni har.

^^
När man till slut själv insett att man inte riktigt genomfört något på rätt vis och drar på sig en kofta.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Svarte_Orm
20 oktober · 2 258 Inlägg
#59

Ivel skrev:

berren skrev:

torsen skrev:

Instämmer och vill också veta.
Dessutom. hur många handhållna borrmaskiner kan ta 14 mm borr i chucken - 13 mm max är vanligast.
Och när det "hugger"!!!!!
Då dj¤#%&r.

Inga problem då det var 1mm på varje sida. Och bara för att ni köpt era skruvdragare på biltema så har inte en annan gjort det. Och hugger som du säger? Vad menar du? Man får ju vara lätt på handen. Och alla andra dumma frågor som ni ställt orkar jag inte svara på med tanke på den negativa attityden ni har.

^^
När man till slut själv insett att man inte riktigt genomfört något på rätt vis och drar på sig en kofta.

Han har ju gjort det på ett bra vis och hjulen sitter på bilen. Vad är problemet?

jaka54
20 oktober · 3 259 Inlägg
#60

Hej!
Jag (vi??) är inte negativa på något vis ! Personligen är jag bara nyfiken på hur man kan borra för hand med 14mm borr utan att det hugger och främst...hur man kan vara säker på att borren tar lika mycket på varje sida!
Vill gärna se grejerna du använder. Jag förstår att det i ditt fall kanske inte är viktigt att hålet blir "rakt" hela vägen in mot bottenytan utan att det viktiga är att skruven/muttern sitter an 90 grader mot bottenytan.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang