Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 305 056 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
doktorduett
1 oktober 2019 · 340 Inlägg

det tar sej ju
vet du va som har hänt med hundkoja.com
o varför är det ingen som fixar sidan så den fungerar igen

martinhejdesten
1 oktober 2019 · 484 Inlägg

Njae, tycker att hela projektet har avstannat pga pga motorverkstadens utdragna arbete med ihopmonteringen. Jag menar, det blir april och vår illa kvickt och då måste allt vara färdigt. Och det återstår en hel del grejor.

Har inte besökt hundkoja.com på länge faktiskt. Men den verkar funka iallafall.

• • • TRANSLATION • • •

Nah, I feel like the whole project has come to a standstill because of the motor workshop's prolonged assembly work. I mean, it's quickly becoming April, and spring is on its way, and everything has to be ready. And there's still a lot of stuff left.

My own reply to post above: Haven't visited hundkoja.com in a while, actually. But it seems to be working, at least.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
8 oktober 2019 · 484 Inlägg

Igår, en solig senhöstdag, ringde jag motorverkstaden och meddelade att jag hämtar motorn i befintligt skick nästa måndag – ihopmonterad eller ej. Jag kan inte vänta längre. Däremot hade toppen planats och det skulle beställas diverse lager. Men det får bli någon annan som får ta vid, gärna ett ställe närmare där själva bilen står, ifall man nu ska ta upp den för mappning och dynokörning mm. Förhoppningsvis kan även denna nya firma tillverka nya drivaxlar.

Men idag, en regnig tisdag, förgylldes plötsligt tillvaron igen med leverans av prylar från UK:
– Varvräknare, helrätt design tillsammans med hållaren
– Fönsterlister till sidorutorna, får skaffa akrylglas då riktiga glas inte finns att få tag på varken i Sverige eller UK
– Ny genuin Mk1-baklucka (bra mycket bättre än den förra non-genuine)
– Mk1-bakluckehandtag för tidstypisk look
– Ny och rakare nummerplåtshållare med vippfunktion de gånger man inte riktigt får plats med alla prylar i kofferten och tvingas köra med öppen baklucka

Och så har jag jagat firman som skulle hjälpa mig med instrumentpanelen i en dryg månad. SMS, mail, telefon, röstbrevlåda... puts väck. Fick ett livstecken på SMS alldeles nyss. Vi ska höras senare under dagen och förhoppningsvis se till att vi kan skära ut panelerna i mattsvart plast. 

• • • TRANSLATION • • • 

Yesterday, on a sunny late autumn day, I called the motor workshop and informed them that I'll pick up the engine in its current state next Monday – assembled or not. I can't wait any longer. However, the cylinder head had been planed, and various bearings were to be ordered. But someone else will have to take over, preferably a place closer to where the car is, in case it needs to be taken for mapping, dyno runs, etc. Hopefully, this new place can also manufacture new driveshafts.

But today, on a rainy Tuesday, life suddenly brightened up again with a delivery of goodies from the UK:
– Tachometer, spot-on design along with the bracket
– Window seals for the side windows, I'll have to get acrylic glass since real glass is not available in Sweden or the UK
– New genuine Mk1 tailgate (much better than the previous non-genuine one)
– Mk1 tailgate handle for a period-correct look
– New and straighter license plate holder with a tilting function for those times when you can't fit all your stuff in the trunk and have to drive with the tailgate open

And I've been chasing the company that was supposed to help me with the instrument panel for over a month. SMS, email, phone, voicemail... disappeared. Got a sign of life on SMS just now. We'll connect later in the day, and hopefully, we can proceed to cut out the panels in matte black plastic.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dca6cd2ca2f4e3358acaeefd0d6bbd79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee729f37b28956a198aa96b363a14bd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12e3c520d0b13713069a7983555ac011.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f1d52d7975b8720a86f44dec5235e76.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

silverado350
8 oktober 2019 · 193 Inlägg

Verkar vara mest jobb att jaga delar och entreprenörer för dig. Bygget är en smal sak i jämförelse.

martinhejdesten
8 oktober 2019 · 484 Inlägg

silverado350 skrev:
Verkar vara mest jobb att jaga delar och entreprenörer för dig. Bygget är en smal sak i jämförelse.

Så är det. Mina bilbyggartekniska kunskaper och färdigheter är förstås knapphändiga även om man försöker en del själv. Farsan och Andreas är förstås till mycket stor hjälp. Och just motorbygget vill jag ha gjort av verkstad med tanke på tryggheten i att det är experter som monterat ihop den, men även frågor som garanti mm.

Men jag räds inte att prova mycket själv. Jag är noggrann och vet vad jag vill med bygget. Det tar bara mycket längre tid än väntat. Ibland är det jag som slöar, någon annan gång är det kanske brittiska firmor eller något företag på hemmaplan som drar på det. Men, så är det nog alltid. Och vissa andra företag ha varit riktigt kvicka och levererat på absolut bästa sätt.

Imorrn blir det till att ringa till några nya motorverkstäder i hopp om att få motorn ihopmonterad ASAP.

Wish me luck!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Seems like more work to chase parts and contractors for you. The build is a narrow thing in comparison.

True that. My car building technical knowledge and skills are, of course, quite limited, even though I try to do some things myself. Dad and Andreas are, of course, a tremendous help. And specifically for the engine assembly, I want it done by a workshop considering the assurance of having experts put it together, plus issues like warranty, etc.

But I'm not afraid to try a lot on my own. I'm meticulous and know what I want with the build. It just takes much longer than expected. Sometimes it's me slacking off, other times it might be British firms or some local company dragging their feet. But, that's how it goes, I suppose. And some other companies have been really quick and delivered in the best possible way.

Tomorrow, I'll be calling a few new engine workshops in the hope of getting the engine assembled ASAP.

Wish me luck!

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
16 oktober 2019 · 484 Inlägg

Bakre stötfångare monterad. Sen vet jag inte hur mycket stötar den egentligen fångar. Kan ju också påtala att Alec Issigonis, som designade Minin, inte heller tänkte värst mycket på deformationszoner. Det var då det, långt innan man tänkte på sådant. Därav är bur monterad i bilen som lite extra skydd. Airbags? Nix, sådant får heller inte plats, varken i ratt eller i dörrarna.

Motorverkstaden var nära nog att ha motorn hyfsat ihopmonterad så de fick några dagar till på sig för att slutföra ihopmonteringen. En bricka var tvungen att svarvas/nytillverkas då sådana inte fanns att få tag på. Sen får nästa motorverkstad göra finjusteringarna.

På den övre bilden syns även det modernare Mk3-handtaget för bakluckan. Detta handtag byts ut mot en tidigare design för att efterlikna och komplettera MK1-looken (baklucka, bakljusen och grill).

• • • TRANSLATION • • • 

Rear bumper installed. Then again, I'm not sure how many bumps it actually catches. I can also point out that Alec Issigonis, who designed the Mini, didn't really think much about deformation zones. That was back in the day, long before anyone considered such things. Hence, the roll cage is installed in the car for some extra protection. Airbags? Nope, there's no room for that either, neither in the steering wheel nor in the doors.

The engine workshop was close to having the engine reasonably assembled, so they got a few more days to complete the assembly. A washer had to be machined/manufactured since it wasn't available. The next engine workshop will handle the fine-tuning.

In the upper picture, you can also see the more modern Mk3 handle for the rear hatch. This handle is replaced with an earlier design to mimic and complement the Mk1 look (rear hatch, taillights, and grille).

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5a8cec8faa55248985db39ea62d07510.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cba6194b8aad4330c20caef5a61155af.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
17 oktober 2019 · 484 Inlägg

Där satt den! Instrumentpanelen alltså. Bort med den gamla som hade stora knappar och i med en lite fräckare variant med vippbrytare som jag designat själv (typ CAD) och med förenklade ikoner.

Den nya paneldesignen skrev jag ut på papper, klippte ut och "fäste" på plats i bilen och gjorde några mindre justeringar sett till storlek och placering av hål. Idag var det dags för laserskärning hos Roger på LA Studio. Så nice! Klockrent! Tyvärr hade jag bara en vippbrytare hemma men det lär bli hur bra som helst.

• • • TRANSLATION • • •

There it is! The instrument panel, that is. Out with the old one with large buttons and in with a sleeker version with toggle switches that I designed myself (kind of CAD) and with simplified icons.

I printed the new panel design on paper, cut it out, and "attached" it in the car, making some minor adjustments in terms of size and placement of holes. Today was laser cutting day with Roger at LA Studio. So nice! Spot on! Unfortunately, I only had one toggle switch at home, but it should work just fine.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4e95cad8b55287628937fad1feadaf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5587d1ed3ea15e054bb03491507ab177.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f32e49b3b1ab340dba7ad27d7f2bae9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-560a8951892701109f84f4de419b74d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d812439af1858dc8f34ae52aeb747e3e.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Montecarlo
17 oktober 2019 · 444 Inlägg

Riktigt snyggt gjort, kommer passa så bra med temat på bilen!

UniCross
17 oktober 2019 · 488 Inlägg

Så bra det blir! big_smile

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
17 oktober 2019 · 1 366 Inlägg

Mycket snygg och stilren design

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
martinhejdesten
18 oktober 2019 · 484 Inlägg

Javisst blir det bra! Idag hämtade jag övriga paneler till min egenritade dashboard. Normalt sett är det svartlackad kartong, men jag tillverkade dem i ekparkett när jag renoverade bilen första gången 1994. Men nu blir det svart plast för att synka med vippbrytarnas panel och resten av inredningen.

Nu ska de bara torkas av och så ska jag kränga på en svart gummilist på de största panelerna så att det inte skallrar/repar de horistonella panelerna i skarven. Elkablar, fläktrör/munstycken för friskluft och dämpmatta ska sättas på plats innan panelerna monteras.

Det infinner sig en viss tillfredsställelse att se på när laserskäraren jobbar må jag säga. Knivskarp.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Really well done, it will fit so nicely with the theme of the car!

Reply to post: It looks great!

Yes, it's turning out well! Today, I picked up the other panels for my self-designed dashboard. Normally, they are made of black cardboard, but I made them in oak parquet when I renovated the car for the first time in 1994. But now, it's black plastic to match the panel with toggle switches and the rest of the interior.

Now, they just need to be wiped off, and I'll put a black rubber strip on the largest panels to prevent rattling/scratching of the horizontal panels at the joint. Electrical cables, fresh air fan pipes/nozzles, and soundproofing mats need to be placed before the panels are mounted.

There is a certain satisfaction in watching the laser cutter at work, I must say. Razor-sharp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a2ed40feabd564f904d8a2650393da18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-11303a6a0db5fa81beca80a03634dcd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-673df05771ce8ead1fb9b3a102ee6d04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26b7de00102c82b25789e5695245ef3f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
29 oktober 2019 · 484 Inlägg

När även Andreas mekanikfrälste pappa är imponerad över vilka verktyg som Befra har använt när de renoverat motorn och hur noggrant de jobbat med motorn, så kan man ju inget annat att vara nöjd. Körde därför inom och tog några bilder. Och nog var det ett seriöst bygge. Några små detaljer som skulle beställas och monteras innan jag plockar hem motorn imorrn.

Vissa kylkanaler hade blivit igensatta och det verkar ha korroderat litegrann pga felaktigt vald kylarvätska (aluminiumangripande). De på Befra sa att den funkar bra, men om man skulle vilja optimera ytterligare borde en ny topp införskaffas för att slipas. Just nu visste de inte godstjockleken och vågade därmed inte gå på den i optimeringssyfte.

Sen får vi se vad vi gör med svänghjulet. Slipas oavsett. Men om det ska svarvas för att lättas en aning är frågan. Eller om vi fräser fram ett nytt helt i aluminium. Nåja, det är ju en kostnadsfråga.

• • • TRANSLATION • • •

When even Andreas' mechanically inclined dad is impressed with the tools Befra used to renovate the engine and how meticulously they worked on it, you can't help but be satisfied. So, I drove over and took some pictures. And indeed, it was a serious build. Some small details need to be ordered and installed before I bring the engine home tomorrow.

Some cooling channels had become clogged, and it seems to have corroded a bit due to the wrong choice of coolant (aluminum-attacking). The folks at Befra said it works fine, but for further optimization, a new head should be obtained for grinding. At the moment, they didn't know the material thickness and therefore didn't dare to go for it in the optimization process.

Then we'll see what to do with the flywheel. It will be ground regardless. But whether it should be machined to reduce weight a bit is the question. Or if we mill a completely new one in aluminum. Well, it's a matter of cost.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80084c1798143de51deb3191ae6c7aa4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0eab96ae51f6b341fff7225d9be0bef5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0023edacef38ce1c61f0dfd3e3647111.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2d68ae23cb4787d8f16e42e84714a752.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-123a0e9bbfb08d997bb2e98de564b007.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bac46d403021974fa9451b05b4cc7418.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ce02506bae6e009340876788cfd7498.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e73d1348991bd8fa1905f212384ce5d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b9c29dd2a653dbb7d676befd6cb2f756.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8135853ebedd961d1161f10c62135e39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04b3006bf0e25f4faddb07620057bf9e.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
30 oktober 2019 · 484 Inlägg

Helt plötsligt kändes som fredag trots att det är en hyfsat ordinär onsdag! Anledningen var att jag hämtade hem motorn! Man kan ju tro att den hämtades hem endast för "porträttfotografering" men den lilla rackaren ska raskt vidare till nästa anhalt – mappning mm.

Med motorn på hemmaplan så kan jag nu montera den på framvagnen och producera nya drivaxlar, passa in styrning och växellåda mm. Pust! Orka hela vägen!

• • • TRANSLATION • • •

Suddenly, it felt like Friday, even though it's a fairly ordinary Wednesday! The reason was that I brought the engine home! One might think it was only brought home for a "portrait photoshoot," but the little rascal is swiftly moving on to the next stop – mapping, etc.

With the engine at home, I can now mount it on the front suspension and produce new drive shafts, fit steering and gearbox, and more. Phew! Keep going all the way!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f22c236eb0d60e495b6326282ee69c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b3f0c451a8f6180a014f31dee10297ca.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Talletassaren
30 oktober 2019 · 4 Inlägg

Snyggt jobbat! Nu närmar det sig med stormsteg.
Hälsn Henrik med Beiga kojjan på Vallåkraträffen

martinhejdesten
30 oktober 2019 · 484 Inlägg

Talletassaren skrev:
Snyggt jobbat! Nu närmar det sig med stormsteg.
Hälsn Henrik med Beiga kojjan på Vallåkraträffen

Tjena! Ja, nu hoppas jag det går undan. Men det återstår mycket att göra trots allt. Vill ju få den körklar till april.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Slick work! It's getting closer rapidly. Greetings to Henrik with the beige Mini at Vallåkraträffen car show.

Hey! Yeah, now I hope things pick up speed. But there's still a lot to do, after all. I want to get it road-ready by April.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
6 november 2019 · 484 Inlägg

Här kastas man mellan olika projekt – från det ena reklamprojektet, till MiniSwift-projektet och nu vidare med nästa reklamprojekt. Full rulle i november med andra ord! Men jag hann smita förbi farsan och lämnade motor, framvagn, mc-förgasarkit, växellåda och en hel del annat bråte.

Vi funderade även på vad mer vi kan få ut från vårt offerlamm; växellåda, drivaxlar, startmotor, generator, växelförare mm. Det återstår förstås att se i vilket skick dessa är, men det är ju aldrig fel att ha reservdelar.

Vi rensade garaget från en massa prylar och stökade ner det direkt igen med mina grejor. Men nu är allt på plats. Inom två veckor lämnas önskade prylar till en lokal motorverkstad för vidare ihopmontering.

Och så provmonterade jag nya instrumentpanelen. Spot on! Precis vad jag föreställt mig i min Photoshop-mockup.

• • • TRANSLATION • • •

Here you get tossed between different projects – from one advertising project to the MiniSwift project and now on to the next advertising project. Full throttle in November, in other words! But I managed to sneak by my dad's place and drop off the engine, front suspension, motorcycle carburetor kit, gearbox, and a whole bunch of other stuff.

We also pondered on what more we can salvage from our sacrificial lamb; gearbox, drive shafts, starter motor, alternator, gear lever, etc. Of course, it remains to be seen in what condition these are, but it's never wrong to have spare parts.

We cleared the garage of a lot of stuff and promptly cluttered it up again with my gear. But now everything is in place. Within two weeks, the desired items will be handed over to a local engine workshop for further assembly.

And then I test-fitted the new instrument panel. Spot on! Exactly what I envisioned in my Photoshop mockup.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9db241280f05720a113eac58cf8abf9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-646554b146692d1244ad702e65c9a39d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d370da2db2c5fecc8d165d556c87220d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d825c4268716b6234e661852bd1b6968.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a1e3ae3313515cefd9f459c07a6ceec3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26e2b640a56a926ce9b075cc6376a586.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dfa04b899c7bc97e27fd7d405ebd1ce9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b366c2b8d1a8406bb2e351cee47bdc34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28d023c5b88eba98b42a8c359e5b8e48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65029ca169a6f3e9d54843e454606305.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8272a9cc4a9f5fd234df8e3e9368ed65.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
21 november 2019 · 484 Inlägg

Elle belle bi, vilken växellåda väljer vi? Oavsett vilken växellåda vi hade valt så såg de bedrövliga ut. Efter avfettning och högtryckstvätt så insåg jag snabbt att den var tvungen att poleras ren. På med olika sorters trissor på borrmaskinen och så blev den en skinande historia. Även styraxeln rengjordes grundligt och lackades. Nya styrleder har också införskaffats. Och i samma veva så lackade jag även styrledsfästena.

Det finns självklart skillnader på växellådorna men vi tror minsann att vi kan använda en del utav grejorna ändå. Vi demonterade enkelt drivaxeln från den andra växellådan och monterade den lika enkelt på min. Vi plockar väck svänghjulet senare för att ses över och eventuellt lättas.

Vad gjorde vi mer en helt vanlig onsdag? Lite av allt möjligt och ändå knappt nånting. Vi såg över MC-förgasarkitet och oljetråget. Jag hade fått heads-up av tidigare motorverkstaden gällande oljetråget då det var hyfsat smutsigt inuti. Ytskiktet såg heller inte vackert ut. Farsan gick på utsidan med stålborste – och nog f*n hittade han ett hål i botten, inte oljepluggen, utan ett hål inte större än ett knapphålshuvud. Men det räcker för att kassera. Hade ju räckt att svetsa igen hålet, men eftersom insidan också var risig så har jag nu beställt nytt oljetråg. Många små bakslag som kostar pengar känns det som. Blir detta bygge klart någon gång? Och har jag pengar kvar?

Avgasbandage, fördelarlock, rotor, tändstift införskaffades under dagen. Dessvärre hade butiken inte tändkabelsats så den får beställas online. Jag har ju förvisso redan en men i risigt skick, no wonder.

Slutligen monterade vi främre delen av buren. Det återstår att montera ett överliggande burrör mellan A-stolparna där vi fäster nya backspegeln.

Nästa vecka överlämnas motorn mm till nästa instans.

• • • TRANSLATION • • •

Lovely, which gearbox do we choose? Regardless of which gearbox we had chosen, they all looked dismal. After degreasing and high-pressure washing, I quickly realized that it had to be polished clean. I used various types of buffs on the drill, and it became a shining beauty. The steering column was also thoroughly cleaned and painted. New tie rods have also been acquired. And in the process, I also painted the tie rod brackets.

There are, of course, differences between the gearboxes, but we believe we can use some of the parts anyway. We easily disassembled the drive axle from the other gearbox and mounted it just as easily on mine. We'll remove the flywheel later to inspect and possibly lighten it.

What else did we do on an ordinary Wednesday? A bit of everything and almost nothing. We looked over the motorcycle carburetor kit and the oil pan. I had received a heads-up from the previous engine workshop regarding the oil pan as it was reasonably dirty inside. The surface layer didn't look beautiful either. My dad attacked the outside with a wire brush – and sure enough, he found a hole in the bottom, not the oil plug, but a hole no bigger than a buttonhole head. But that's enough to discard it. It would have sufficed to weld the hole shut, but since the inside was also in poor condition, I have now ordered a new oil pan. Many small setbacks that cost money, it feels like. Will this build ever be finished? And will I have any money left?

Exhaust wrap, distributor cap, rotor, spark plugs were acquired during the day. Unfortunately, the store didn't have a spark plug wire set, so it has to be ordered online. I already have one, but it's in a sorry state, no wonder.

Finally, we installed the front part of the roll cage. It remains to install an overhead roll bar between the A-pillars, where we attach the new rearview mirror.

Next week, the engine, etc., will be handed over to the next stage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4d2af3abc28fb850259f3da3d0b75bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c4c9c5c84314b133097b303e50f5229.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0588a9d06aeadfd77be24ba674da1910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-384ab3519b47b99f96cda755591ee6e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cda1bee4aaed4395d293ba13b72337a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7de2bc576bea0cf45e6f160a4ee073a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff62d2ed894d3c805208ddb29e316ffd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a650d7353c2580e7a748bcdb6050820f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-012628f13b1e2419a5627ef60999e5ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a55f627fb111f9ba1757aec960d728c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1c33a25e2fb728986d4ce4c3446c4e71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0cae868f6f6c2910f623c831577cd12e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bc2c6792e6c5181d4bbce327c19264b2.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
22 november 2019 · 484 Inlägg

Vi saknade ju vänster drivaxel till min motor. Och den bytte vi rakt av från offerlammet. Allt passade perfekt. Farsan plockade även av höger drivaxel från den idag. Den ser annorlunda ut från den som redan sitter på min, men vi anar att den som satt där är en variant på den vänstra, dvs att någon satt dit på fel sida innan jag köpte motorn. Dessa "nya" drivaxlar ska piffas till och innan vi vet exakta måtten så måste motorn i framvagnen. Jag har läst en del och kollat på Youtube beträffande skarvning. Farsan har sina kontakter däribland en som kör racing och därmed har mer vridmoment än vad jag någonsin kommer att uppleva i min motor, så det lär funka. "Gottisen" här på Garaget har också skarvat sina vilket visat sig vara funka ypperligt bra.

Har också spenderat ytterligare två timmar med att finkamma näthandeln efter röd tändkabelsats. Nope, finns bara svarta eller blåa. Jag ringde även Suzuki och frågade ifall de kunde skaka fram en röd tändkabelsats, men icke. Svarta får duga. Beställt och skickas inom kort. Synd att den befintliga är risig och för smutsig för att få ren, annars hade den varit given.

• • • TRANSLATION • • •

We were missing the left drive shaft for my engine. And we swapped it directly from the sacrificial lamb. Everything fit perfectly. My dad also removed the right drive shaft from it today. It looks different from the one already on mine, but we suspect that the one that was there is a variant of the left one, i.e., someone put it on the wrong side before I bought the engine. These "new" drive shafts need some sprucing up, and before we know the exact measurements, the engine must be in the front suspension. I've read a lot and watched on Youtube regarding splicing. My dad has his contacts, including someone who races and thus has more torque than I will ever experience in my engine, so it should work. "Gottisen" here on Garaget has also spliced his, which has proven to work excellently.

I also spent another two hours scouring online shops for a red spark plug wire set. Nope, there's only black or blue. I also called Suzuki and asked if they could dig up a red spark plug wire set, but no luck. Black will have to do. Ordered and will be shipped shortly. Too bad the existing one is ragged and too dirty to clean; otherwise, it would have been a no-brainer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-468dfe9d95e41e75583e6efa7367df80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9d5335ee041ff9726f06eae2c5d45134.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
26 november 2019 · 484 Inlägg

Farsan är ingen IT-snubbe. Snarare tvärtom, han ogillar datorer och IT. Men han av alla hittade packboxar via Google när inga butiker/verkstäder kunde hitta. Galet. Men bra. Packboxar är beställda till växellådan (reservdelsimporten.se).

Farsan har också hunnit demontera svänghjul och kopplingslamell och det lutar åt att vi lånar dessa från den andra bilen då den bara rullat 6 000 mil, dvs knappt använd. Han har också lackat vindrutetorkarmotor, styrled och drivaxel.

Inom kort anländer oljetråg mm för montering. Sen lämnas rubbet till Luntec för få allt iordning för motorstart.

• • • TRANSLATION • • •

Dad is not an IT guy. Quite the opposite; he dislikes computers and IT. But of all people, he found gearbox input seals via Google when no stores/workshops could. Crazy. But good. Input seals have been ordered for the gearbox (reservdelsimporten.se).

Dad has also managed to disassemble the flywheel and clutch disc, and it looks like we might borrow these from the other car since it has only driven 6,000 miles, i.e., barely used. He has also painted the windshield wiper motor, tie rod ends, and drive shaft.

Shortly, the oil pan, etc., will arrive for assembly. Then everything will be handed over to Luntec to get everything ready for the engine start.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b4861fb2d85a2dc640f0964da9b328a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-39b40b400b9129448eac8f35b2bcac3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44c34a7b8600a1b9dee153f1d62528b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee1669b465936ac9e3724563833dce3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6be1bdf61e50a153e4398d8244bc137d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-895673f08874f353330eede0d002651e.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
28 november 2019 · 484 Inlägg

Packboxar. Check!
Oljetråg. Check.
Oljetrågspackning. Check.
Tändkabelsats. Check.
Svarva pluggar med o-ring. Inte check.

Detta tar vi tag i snarast. Spridarna ersattes ju av MC-förgasarkitet för enklare inställning mm, men nu måste spridarhålen pluggas på något sätt. Troligtvis svarvas en liten alustav så att vi kan kränga på o-ring och någon packning. Dessa stoppas i spridarhålen och sen kläms pluggarna fast utav förgasarkitets aluplatta.

Farsan smackar dit packboxarna på växellådan i helgen, monterar oljetråget, skruvar dit svänghjulet och växellådan på motorn. Kan hända att jag får åka och hjälpa till med monteringen av växellådan och sedan sänker vi ned allt i framvagnen.

• • • TRANSLATION • • •

Input seals. Check!
Oil pan. Check.
Oil pan gasket. Check.
Spark plug wire set. Check.
Machine plugs with O-ring. Not checked.

We'll take care of this as soon as possible. The injectors were replaced by the motorcycle carburetor kit for easier adjustment, etc., but now the injector holes need to be plugged somehow. Probably, a small aluminum rod will be machined so that we can fit an O-ring and some gasket. These will be inserted into the injector holes, and then the plugs will be clamped by the carburetor kit's aluminum plate.

Dad will install the input seals on the gearbox this weekend, mount the oil pan, screw on the flywheel and attach the gearbox to the engine. I might have to go and help with the gearbox assembly, and then we'll lower everything into the front suspension.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75fc963e53240920905ee0d4d2698c41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb7597ab1f2a5a9e526495df7da7caf6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-52016d8b412cf83ed7e4874a3f646791.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7b2bfb0a3825449787fe988aa621f99a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang