Problem med bilen. Besiktning snart. Hjälp!

Bil2019
17 oktober 2019 · 2 Inlägg

Hej, motorlampan har lyst ett bra tag och bilen går att köra. Diagnosen visar felkod kopplat till bränslepumpen (fuel pump circuit to high).

Symtom: när tändningen är på är bränslepumpen konstant igång och stannar inte som den tydligen ska göra efter några sekunder.

Mekaniker 1: säger att det är fel på bränslepumpen så jag köpte ny men det visar samma fel. Nu säger han det är bildatorn som måste fixas.

Mekaniker 2: säger det troligtvis inte är fel på bildatorn och inte heller fel på  bränslepumprelä eftersom ett relä antingen funkar eller inte och om det inte funkar startar inte pumpen. Han säger det är troligtvis fel på bränsletrycksregulator som skickar fel signaler till pumpen.

Nu visar även en annan felkod: P0130 (sensor circuit bank 1 sensor 1) det ska tydligen vara lambdasonden. Kanske den som orsakat allt. Jag har ingen aning.

Opel Astra H 2005, 1.6 bensin

Någon kunnig som kan hjälpa?

rcy
17 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.

BMW 320i "tysken" (2007)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Gå inte till mekaniker 1 fler gånger, för då kommer du att bli ruinerad..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bil2019
17 oktober 2019 · 2 Inlägg

I ett annat forum var det en som skrev att det kan vara fukt som kommit i säkringsdosan som sitter under motorhuven. Vad tror ni?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Förmodligen om den är motortvättad annars inte..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Janneutanb
18 oktober 2019 · 7 271 Inlägg

rcy skrev:
Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.

Har aldrig hört om en bränsletrycksregulator som mäter tryck och stänger av soppapumpen.

Felkoden ni har fått fram, vad för felkodsläsare har ni använt?
I vissa fall när man inte använder modelspecifik får man en kod som inte alltid stämmer överens med vad den egentligen är.

rcy
18 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Janneutanb skrev:

rcy skrev:
Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.

Har aldrig hört om en bränsletrycksregulator som mäter tryck och stänger av soppapumpen.

Helt rätt, korrekt benämning ska vara bränsletryckssensor eller bränsletrycksgivare eller vad nu gällande tillverkare valt att kalla den.

Janneutanb
19 oktober 2019 · 7 271 Inlägg

rcy skrev:

Janneutanb skrev:

rcy skrev:
Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.

Har aldrig hört om en bränsletrycksregulator som mäter tryck och stänger av soppapumpen.

Helt rätt, korrekt benämning ska vara bränsletryckssensor eller bränsletrycksgivare eller vad nu gällande tillverkare valt att kalla den.

Fast stänger dom verkligen av pumpen när tryck är uppnått?
Brukar det inte vara att den bara körs X antal sekunder när man slår på tändningen?
Är väl rätt sällan en vanlig bensin insprutningsmotor har bränsletrycksmätare överhuvudtaget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang