Kan diesel i motorutrymmet skada remmar och bussningar?

agfk
18 oktober 2019 · 4 Inlägg

Hej. har en caddy -07 diesel som jag nyligen hade inne för att byta olja filter samt bränslefilter. Igår när jag stog vid jobbet och hade bilen på tomgång så helt plötsligt dör bilen och den går inte och starta. Kollar i motorrummet och ser att multiremmen är borta och även att det läcker ganska bra från bränslefiltret.

Bilverkstan (VAG) ringde mig idag och sa att bränslefiltret är boven. den har sprutat ner så mycket som finns så alla remmar inkl kamrem och vattenpump måste bytas. damasker i framvagnen måste oxå bytas för dom varit i kontakt med diesel. allt detta inkl en motortvätt skulle gå på +30000 :- Kan diesel förstöra så pass mycket är min fråga?

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 276 Inlägg

Gick remmen av eller vad menar du med att multiremmen är borta?

Någonstans hoppas jag verkligen att Volkswagens drivknutdamasker(!) är beständiga mot diesel? Men jag kan ju ha fel... tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
agfk
18 oktober 2019 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Gick remmen av eller vad menar du med att multiremmen är borta?

Någonstans hoppas jag verkligen att Volkswagens drivknutdamasker(!) är beständiga mot diesel? Men jag kan ju ha fel... tongue

//Brådhis

Borta och borta. den låg under bilen. men (vag) menar på att dieseln som sprutat ur bränslefilteret kommer äta upp alla remmar, damasker och bussningar i gummi så dom vill byta dom.

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 276 Inlägg

agfk skrev:

Brådhis skrev:
Gick remmen av eller vad menar du med att multiremmen är borta?

Någonstans hoppas jag verkligen att Volkswagens drivknutdamasker(!) är beständiga mot diesel? Men jag kan ju ha fel... tongue

//Brådhis

Borta och borta. den låg under bilen. men (vag) menar på att dieseln som sprutat ur bränslefilteret kommer äta upp alla remmar, damasker och bussningar i gummi så dom vill byta dom.

Nå´nstans känns det ju smått otroligt att Volkswagens remmar, bussningar och damasker inte skulle vara dieselbeständiga måste jag säga... roll Iaf till den grad att dom skulle akut behöva bytas för att det kommit diesel på dom.

Visst, kamremmen är ju kanske synd att chansa på, men resten...? Det lär ju inte vara så att tex drivknutsdamaskerna helt plötsligt bara löser upp sig för att dom fått diesel på sig...? Eller missar jag någonting här?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
agfk
18 oktober 2019 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

agfk skrev:

Brådhis skrev:
Gick remmen av eller vad menar du med att multiremmen är borta?

Någonstans hoppas jag verkligen att Volkswagens drivknutdamasker(!) är beständiga mot diesel? Men jag kan ju ha fel... tongue

//Brådhis

Borta och borta. den låg under bilen. men (vag) menar på att dieseln som sprutat ur bränslefilteret kommer äta upp alla remmar, damasker och bussningar i gummi så dom vill byta dom.

Nå´nstans känns det ju smått otroligt att Volkswagens remmar, bussningar och damasker inte skulle vara dieselbeständiga måste jag säga... roll Iaf till den grad att dom skulle akut behöva bytas för att det kommit diesel på dom.

Visst, kamremmen är ju kanske synd att chansa på, men resten...? Det lär ju inte vara så att tex drivknutsdamaskerna helt plötsligt bara löser upp sig för att dom fått diesel på sig...? Eller missar jag någonting här?

//Brådhis

Jag vart fundersam jag med. man tycker ju  att motordelar och delar i framvagnen ska tåla både smuts och "oljor" sen att det är en spricka i respektive part som gör att diesel och smuts kommer in men det är en annan sak tycker jag. i fråga vill dom byta ut allt. Känns som att dom försöker att göra en fuling och hoppas att kunden bara tackar ja och betalar.

simlar
18 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Gummit som remmar och bussningar är gjort av tål ej petroleumprodukter, där ingår motorolja och diesel.

Remmar löser upp sig och blir som gummisnoddar.
Slangar blir väldigt mjuka och sväller.
Bussningar blir även dom väldigt mjuka, se t.ex motorkuddarna på en gammal oljeläckande bil.

Man måste vara extremt försiktig då man byter dieselfiltret på dessa då o-ringen i locket annars går sönder, har även sett lock som blivit böjda och det sprutar då diedel ur dieselfilterbehållaren.

Däremot så om bränslefiltret byttes på verkstad så är det den verkstaden som ska ta på sig kostnaden då haveriet är pga dieselläckage som uppstod pga oförsiktighet vid filterbytet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 276 Inlägg

simlar skrev:
Gummit som remmar och bussningar är gjort av tål ej petroleumprodukter, där ingår motorolja och diesel.

Remmar löser upp sig och blir som gummisnoddar.
Slangar blir väldigt mjuka och sväller.
Bussningar blir även dom väldigt mjuka, se t.ex motorkuddarna på en gammal oljeläckande bil.

Man måste vara extremt försiktig då man byter dieselfiltret på dessa då o-ringen i locket annars går sönder, har även sett lock som blivit böjda och det sprutar då diedel ur dieselfilterbehållaren.

Däremot så om bränslefiltret byttes på verkstad så är det den verkstaden som ska ta på sig kostnaden då haveriet är pga dieselläckage som uppstod pga oförsiktighet vid filterbytet.

Där ser man... tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
agfk
18 oktober 2019 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Gummit som remmar och bussningar är gjort av tål ej petroleumprodukter, där ingår motorolja och diesel.

Remmar löser upp sig och blir som gummisnoddar.
Slangar blir väldigt mjuka och sväller.
Bussningar blir även dom väldigt mjuka, se t.ex motorkuddarna på en gammal oljeläckande bil.

Man måste vara extremt försiktig då man byter dieselfiltret på dessa då o-ringen i locket annars går sönder, har även sett lock som blivit böjda och det sprutar då diedel ur dieselfilterbehållaren.

Däremot så om bränslefiltret byttes på verkstad så är det den verkstaden som ska ta på sig kostnaden då haveriet är pga dieselläckage som uppstod pga oförsiktighet vid filterbytet.

Min huvudfråga var om diesel kan påverka gummi,remmar bussningar och dylikt i motorrummet. vad jag nu efter att funderat på saken är varför påverkar inte dieseln kablar i motorutrymmet. som jag känner det som lekman så skulle diesel påverka även dessa och alla kablar skulle behövas bytas så som (VAG) vill göra med alla remmar och dylikt?.

efter flera telefonsamtal fram och tillbaka så kommer den tidige bilfirman att ta bilen och åtgärda felen kostnadsfritt vilket jag är glad för. 30000 vill man inte lägga ut bara sådär på en bil. varken som privatperson eller som i mitt fall företagare.

min tanke i nuläget är att om dom åtgärdar problemet vad kommer komma härnäst? åtgärdar dom allt eller är det bara en temporär fix så att bilen startar och rullar?

simlar
18 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

agfk skrev:

simlar skrev:
Gummit som remmar och bussningar är gjort av tål ej petroleumprodukter, där ingår motorolja och diesel.

Remmar löser upp sig och blir som gummisnoddar.
Slangar blir väldigt mjuka och sväller.
Bussningar blir även dom väldigt mjuka, se t.ex motorkuddarna på en gammal oljeläckande bil.

Man måste vara extremt försiktig då man byter dieselfiltret på dessa då o-ringen i locket annars går sönder, har även sett lock som blivit böjda och det sprutar då diedel ur dieselfilterbehållaren.

Däremot så om bränslefiltret byttes på verkstad så är det den verkstaden som ska ta på sig kostnaden då haveriet är pga dieselläckage som uppstod pga oförsiktighet vid filterbytet.

Min huvudfråga var om diesel kan påverka gummi,remmar bussningar och dylikt i motorrummet. vad jag nu efter att funderat på saken är varför påverkar inte dieseln kablar i motorutrymmet. som jag känner det som lekman så skulle diesel påverka även dessa och alla kablar skulle behövas bytas så som (VAG) vill göra med alla remmar och dylikt?.

efter flera telefonsamtal fram och tillbaka så kommer den tidige bilfirman att ta bilen och åtgärda felen kostnadsfritt vilket jag är glad för. 30000 vill man inte lägga ut bara sådär på en bil. varken som privatperson eller som i mitt fall företagare.

min tanke i nuläget är att om dom åtgärdar problemet vad kommer komma härnäst? åtgärdar dom allt eller är det bara en temporär fix så att bilen startar och rullar?

Kablar har plasthölje som står emot petroleumprodukter och lösningsmedel bättre.

Finns såklart gummi som tål olja och dylikt men dom är gjort av annat sorts gummi än kamremmar och spårkilremmar.

Däremot så skadas inte spårkilremmar och kamremmar av glykol som många verkar tro, detta för att dom är gjorda av samma gummi som kylarslangar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
18 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

Ursäkta lite o t men ett klassiskt fel på en klassisk bil är att kablaget från motorn ner till datorn inte tål motorolja eller diesel.
Jag talar om Land Rover Defender Td5 "Storm".
När BMW köpte Jaguar Land Rover önskade man förbättra egenskaperna ur kraftsynpunkt.
Och det lyckades man med.
Land Rovers gamla 4-cylindriga dieselmotorer var mer än lovligt slöa - men driftsäkra.
BMW:s motorer blev rena katastrofen ur driftsäkerhetssynpunkt (som andra BMW-motorer - har haft 4 BMW i familjen).
Bland annat, och mest bekymmersamt, är att dieselblandad olja letar sig ner i kablaget från topplocket till databoxen under högra framstolen och där orsakar diverse olika störninar.
Andra "saker" som tillkom under BWW-eran är att oljepumpens rotor ej var fast på drivaxeln på annat sätt än påpressat utan kil eller annan låsning.
Olämpliga toleranser fick rotorn att lossna på axeln var inte helt ovanligt.
Att avgasgrenrören och topplocken sprack var heller inte ovanligt.
Dubbla oljefilter som är mycket jobbiga att byta - speciellt rotorfiltret.
Men den 5-pipiga Stormen sjöng skönt på högre varv.
Tack och lov så övertog Ford Jaguar Land Rover.
Bland det första de gjorde var att byta ut Stormen mot deras egen Puma-motor och kombinera den med en 6-petad manuell växellåda. Denna låda hade en "etta" som var "lägre" än Storm:ens "etta" samt en "sexa" som var "högre" än Stormen:s "femma".
Idealiskt för "spenaten" och transporten mellan "vattenhålen".
Har ägt både Storm och Puma.
Enda som strulade på Puman var EGR-ventilen -  men den "självläkte" vid besöken hos ASB.

Janneutanb
19 oktober 2019 · 7 271 Inlägg

Är hela motorutrymmet dränkt i diesel eller har det bara skvätt lite grann?
Är det bara lite grann kan man väl gå med på att enbart byta remmarna.

Men har allt dränkts av diesel kan det vara bra att ta en ordentlig diskussion om vad som behöver bytas.
Åtminstone få det skriftligt att verkstaden tar på sig eventuella fel som kan ha orsakats av detta i något år framöver.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang