Colt körd 7500 mil på endast etanol

xXSammy
19 oktober · 5 804 Inlägg
#21

rcy skrev:

Brådhis skrev:
text

Nej, det kan mycket väl vara så att bilen inte startar om den inte hunnit adaptera utan att det tyder på några andra problem. Jag vet att bland annat Fords tidiga flexifuel är i princip omöjliga att få igång om man har bensin i tanken men bilen är kvar i etanolmappen. Jag har sett bilar bogseras till verkstad och flashas om för att gå igång igen.

Koppla ur spridarna, kör på starten ett par gånger.. eller ta bort tändstiften, kör på starten (med spridarna urkopplade) sen dit med nya eller rengjorda.

Nollställ KAM (Bränsledoseringsminne) och full gas sen vid startförsök.

Kan fungera att pendla mellan full gas och pumpa på gasen medans en försöker starta (:

Borde fungera att göra likadant på Mitsubishin, att nollställa minnet för bränsletyp kanske inte är något krav (Då det ändå behövs köras en mil eller två, minst.) men har alltid gjort det för att vara noga.

Hon/Henne
Ella68
19 oktober · 18 Inlägg
#22

Hej! Tack för alla svar. En fundering: Tanken är ju drygt halvfull med bensin. Om man fyller upp med etanol, blandar det sig då med bensinen? Kan det underlätta start? Eller är det så mycket bensin "i systemet" att det inte påverkar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober · 12 279 Inlägg
#23

Ella68 skrev:
Hej! Tack för alla svar. En fundering: Tanken är ju drygt halvfull med bensin. Om man fyller upp med etanol, blandar det sig då med bensinen? Kan det underlätta start? Eller är det så mycket bensin "i systemet" att det inte påverkar?

Ja, det kan underlätta. Problemet är att det finns bensin i ledningarna som går fram till motorn från tanken. Så du får mala länge på starten för att få fram den nya blandningen.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ella68
19 oktober · 18 Inlägg
#24

xXSammy - hur nollställer man bränsleminnet? Fick ett tips att man kunde koppla loss batteriet en timme. Då skulle bränsleminnet "nollas". Kan det stämma? (Men nollning kanske är etanolläge?)
Om man kopplar loss tändstiften och försöker starta menar du då att det torkar ut systemet? Ska man då ta bort säkringen till bränslepumpen först så att den inte matar fram mer bränsle?

xXSammy
19 oktober · 5 804 Inlägg
#25

Ella68 skrev:
xXSammy - hur nollställer man bränsleminnet? Fick ett tips att man kunde koppla loss batteriet en timme. Då skulle bränsleminnet "nollas". Kan det stämma? (Men nollning kanske är etanolläge?)
Om man kopplar loss tändstiften och försöker starta menar du då att det torkar ut systemet? Ska man då ta bort säkringen till bränslepumpen först så att den inte matar fram mer bränsle?

Spridarna, inte tändstiften.

Hon/Henne
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober · 12 279 Inlägg
#26

Ella68 skrev:
xXSammy - hur nollställer man bränsleminnet? Fick ett tips att man kunde koppla loss batteriet en timme. Då skulle bränsleminnet "nollas". Kan det stämma? (Men nollning kanske är etanolläge?)
Om man kopplar loss tändstiften och försöker starta menar du då att det torkar ut systemet? Ska man då ta bort säkringen till bränslepumpen först så att den inte matar fram mer bränsle?

Ingen dum idé.
Bilen glömmer inte vilken bränsleblandning det är om du tar bort batteriet.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ella68
19 oktober · 18 Inlägg
#27

Uppdatering: Torkade av tändstiften och tog ur säkringen till bränslepumpen. Bilen startade då efter ett par försök. Den gick dock mycket dåligt. Tjuvstannade i svängar mm. Batterilampan blinkade till några gånger. Till slut tändes motorlampan och då vågade jag inte köra längre. Har jag gjort något fel?

Snurriis
19 oktober · 605 Inlägg
#28

Tror inte att det är några problem, tror att ECU:n fått lite spunk efter detta som hänt med Etanol/bensin adapteringen.

Om motorn låter normalt så skulle jag inte vara rädd utan fortsätt att köra samt läs av felkod och radera koden.

Sen vet jag inte riktigt hur ECU:n adapterar på Mitzu men på t.ex Saab i detta fall så ska man ligga mellan 2-2.500rpm å gasa upp till 3k rpm för att adapteringen ska bli bra och ECU:n ska förstå vad som händer i maskin.

Ella68
19 oktober · 18 Inlägg
#29

Nej tyvärr låter motorn illa. Bluddrar och hackar. Någon felsökare har jag inte tyvärr. Hoppas bara jag inte pajat något. Kan jag ha skadat ett tändstift så den går på 3 cylindrar? Börjar motorlampan lysa av det?

Ivel
20 oktober · 1 026 Inlägg
#30

Ella68 skrev:
Nej tyvärr låter motorn illa. Bluddrar och hackar. Någon felsökare har jag inte tyvärr. Hoppas bara jag inte pajat något. Kan jag ha skadat ett tändstift så den går på 3 cylindrar? Börjar motorlampan lysa av det?

Ett tändstift kan ha gått sönder även om det är nytt. Motorlampan kan lysa pga det.
Jag tycker att du tar bilen till en Mitsubishiverkstad och förklarar vad som hänt.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Brådhis * Voff voff *
20 oktober · 4 758 Inlägg
#31

Och du är säker på att dom liter du tankade i var just bensin och inte diesel? Tycker bara symptomen inte är helt olika hur en bensinare med lite diesel i sig beter sig. Startar i ett rökmoln, går väldigt illa, låter illa, tjuvstannar, osv osv...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ella68
20 oktober · 18 Inlägg
#32

Har kvar kvittot: 95 bensin på OK.
Det luktar bensin också.
En fråga: Vet någon om jag drar in bilen till Mitsubishi-verkstaden, kan de byta map till bensinmap på något sätt? Utan att starta bilen då.

Ella68
20 oktober · 18 Inlägg
#33

Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

trubbelturbo
20 oktober · 1 101 Inlägg
#34

Att motorlampan lyser behöver inte bero på något allvarligt. Men det är bara dumt att spekulera, det bästa är att läsa ut felkoder och få svaret svart på vitt varför den lyser.

Jag brukar köra min Saab på etanol och lite då och då kör jag en fulltank bensin. Jag bor väldigt nära en bensinstation och gjorde häromveckan misstaget att tanka den full med bensin (efter att ha kört på e85). Dagen därpå när jag skulle starta den gick den som en påse nötter. Hackade, stannade ett par gånger, lät som att den bara gick på 3 cylindrar osv. Men efter att ha kört någon minut så gick den som den skulle igen (efter att den adapterat).

Du kan lugnt bogsera den till en verkstad.

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
Ella68
20 oktober · 18 Inlägg
#35

Tack för svaret. Då blir det verkstan.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 oktober · 11 985 Inlägg
#36

Ella68 skrev:
Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

Hur kommer det sig?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober · 12 279 Inlägg
#37

Vettemannen skrev:

Ella68 skrev:
Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

Hur kommer det sig?

/Benny

Nyckeln måste vara i läge tändning för att rattlåset inte ska gå in Benny.
Motorlampan har tänds pga dålig förbränning då maskin legat i Etanolläge. "Misfire" och "too fat" kommer verkstans felsökning att visa.

Loading signature: [||||||||||----------]
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 oktober · 11 985 Inlägg
#38

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Ella68 skrev:
Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

Hur kommer det sig?

/Benny

Nyckeln måste vara i läge tändning för att rattlåset inte ska gå in Benny.
Motorlampan har tänds pga dålig förbränning då maskin legat i Etanolläge. "Misfire" och "too fat" kommer verkstans felsökning att visa.

Inte alls. På alla mina bilar med rattlås så sätter man i nyckeln och vrider lite medsols så tändningslåset går ur och då är det en bit till tills tändningsläget slår till. Eller har jag fel?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 oktober )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober · 12 279 Inlägg
#39

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Hur kommer det sig?

/Benny

Nyckeln måste vara i läge tändning för att rattlåset inte ska gå in Benny.
Motorlampan har tänds pga dålig förbränning då maskin legat i Etanolläge. "Misfire" och "too fat" kommer verkstans felsökning att visa.

Inte alls. På alla mina bilar med rattlås så sätter man i nyckeln och vrider lite medsols så tändningslåset går ur och då är det en bit till tills tändningsläget slår till. Eller har jag fel?

/Benny

Givetvis kan det räcka med nyckel i ACC-läge.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ella68
20 oktober · 18 Inlägg
#40

Tack för all input och engagemang. Ska försöka komma ihåg att bara vrida nyckeln ett snäpp om rattlåset släpper redan där. Stort Tack!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang