För små bulthål i fälgarna?

caromania Forummoderator
20 oktober · 8 323 Inlägg

Tänk på att hålla god ton så det inte blir personangrepp och pajkastning.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober · 9 937 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag (vi??) är inte negativa på något vis ! Personligen är jag bara nyfiken på hur man kan borra för hand med 14mm borr utan att det hugger och främst...hur man kan vara säker på att borren tar lika mycket på varje sida!
Vill gärna se grejerna du använder. Jag förstår att det i ditt fall kanske inte är viktigt att hålet blir "rakt" hela vägen in mot bottenytan utan att det viktiga är att skruven/muttern sitter an 90 grader mot bottenytan.

kvittar ju fälgen kommer endå dra sig rätt på konan på bulten/muttern och navringen.   hålet kvittar eftersom det är koniska hål.        ni får det att låta som att hela bilen kommer flyga i luften för att man handborrar 20st hål smile

och skulle man mot fömodan råka tappa ett däck har det mer med att man inte efterdragit skiten snarare än att man handborrat några hål i fälgen.   

det viktigaste i allt är att man har rätt mutter/bult för konan i fälgarna. 

det farliga börjar när man borrar helt nya hål.    men att förstora dom 2mm är ju hur lungt som helst.. jätte vanligt när man ska köra äldre volvo fälgar på nyare volvosar..  där dom äldre har m12 och nya m14

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
doktorduett
20 oktober · 114 Inlägg

det kvitter väl för fan om man säger bult eller skruv.
det har alltid hetat bult, fram till någon störd jävel kom på att från o med nu ska det heta skruv
jag har alltid sagt typ 6mm bult. o det kommer jag göra tills dom gräver ner mej
en bult är en bult
o det klart dina borrade fälgar verkan sprickor eller exploderar

granadadr
20 oktober · 5 945 Inlägg

någon som säger philipsmejsel??? heter ju det och inte stjärnmejsel som ( alla ) säger inkl jag själv

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 oktober · 1 788 Inlägg

Hahaha! Jäääääävlar vad den här tråden spårade ur då!
Snart dags att göra en "Best Of Garaget"-hemsida tamigfan... lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
20 oktober · 940 Inlägg

granadadr skrev:
någon som säger philipsmejsel??? heter ju det och inte stjärnmejsel som ( alla ) säger inkl jag själv

Jag håller isär både Pozidrive och Phillips speciellt när jag exempelvis håller i en utbildning där en kryssformad skruvskalle skall användas i en konstruktion ellersom ett exempel. Jag håller även isär fälg/däck/hjul samt svänghjul och ratt. wink
Fast, jag gör säkert fel som benämner saker och ting vid korrekt namn.
Jag håller även isär ventilkåpspackning/culinderhuvudspackning/blockpackning.
Varför är det så viktigt dårårå?
För att den som arbetar med konstruktion, utveckling, testning ska aldrig någonsin behöva tveka när hen läser en instruktion eller en rapport.
Ni som har erfarenhet av det militära eller någon typ av polisiär utbildning kunnande vet hur viktigt det är att det inte får bli fel.

Nu...åter till TS obrukbara fälgar av okänt snitt.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
20 oktober · 940 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Ivel skrev:

berren skrev:

Inga problem då det var 1mm på varje sida. Och bara för att ni köpt era skruvdragare på biltema så har inte en annan gjort det. Och hugger som du säger? Vad menar du? Man får ju vara lätt på handen. Och alla andra dumma frågor som ni ställt orkar jag inte svara på med tanke på den negativa attityden ni har.

^^
När man till slut själv insett att man inte riktigt genomfört något på rätt vis och drar på sig en kofta.

Han har ju gjort det på ett bra vis och hjulen sitter på bilen. Vad är problemet?

Det utelämnas för mycket information för att åtminstone jag skulle kunna avgöra om det är gjort "på ett bra vis".
Koningen exempelvis är en väldigt betydande faktor.
Hur borret centrerades och om det högg mycket.
Kort och gott allt som skribenter i tråden undrat över för att slippa möta TS studsande fälg framöver.

torsen
20 oktober · 3 538 Inlägg

granadadr skrev:

JAG säger  pozidrive - om det är det, och phillips(inte philips) om det är så!!!!!

granadadr

ska vi ha en omröstning om vad folk kallar saker ??  det kan du ju ordna Ivel som gillar sånt wink

Ivel
20 oktober · 940 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

JAG säger  pozidrive - om det är det, och phillips(inte philips) om det är så!!!!!

Då är jag i gott sällskap.

torsen

Vi är ju bilentusiaster och tekniker, mer eller mindre, så varför inte enas om att benämna saker rätt.
Alla kan inte veta vad som är rätt eller fel, men här på forumet så lär vi oss vartefter.
Inte så svårt, eller hur?

Ivel
20 oktober · 940 Inlägg

granadadr skrev:
ska vi ha en omröstning om vad folk kallar saker ??  det kan du ju ordna Ivel som gillar sånt wink

Det intresserar mig inte alls.
Att en eventuell majoritet av urvalet på garaget.org kallar en stum differential för diffad gör inte benämningen rätt.
(Förlåt Torsen att jag kladdar på dina domäner.)

granadadr

Ivel skrev:

granadadr skrev:

Det intresserar mig inte alls.
Att en eventuell majoritet av urvalet på garaget.org kallar en stum differential för diffad gör inte benämningen rätt.
(Förlåt Torsen att jag kladdar på dina domäner.)

så trååååkigt då

torsen

Med en dåres envishet frågar jag fortfarande: ÄR DET KONISKT ELLER SFÄRISKT SÄTE I SUBARUFÄLGARNA????
Om så det senare är fallet: FINNS DET "TYSKMUTTRAR" FÖR EXAKTS SAMMA SÄTE?????

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt