Köpråd XC90 runt 2008

zemet
15 oktober 2019 · 4 016 Inlägg

xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

dasboot
19 oktober 2019 · 441 Inlägg

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Det komiska är att den drar litern tom med enbart förare. Men även litern med 5 vuxna packning och takbox

Nybergrobin
19 oktober 2019 · 2 375 Inlägg

Ska du köpa en d5 eller 2,5t så är det manuell växellåda som gäller om du bryr dig om förbrukningen smile  Lådan gör enorm skillnad

dasboot
19 oktober 2019 · 441 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ska du köpa en d5 eller 2,5t så är det manuell växellåda som gäller om du bryr dig om förbrukningen smile  Lådan gör enorm skillnad

Fast kollar man på en xc90 gen 1 så kan man inte bry sig om förbrukningen 😂

Ypperlig Avstängd
19 oktober 2019 · 30 Inlägg

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Slim
19 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ypperlig skrev:

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Håller med, jag sitter hellre i XC90n:) Kian kanske klarar sig bättre i testet(dvs mot sin egen vikt). I trafiken däremot när du kan råka på andra större bilar eller en älg vinner sannolikt XC90n alltid, hela tiden...

En liter milen i en stor suv är ju inte direkt skandal. Självklart är 0.7 eller dylikt bättre, men hur många bilar i den här storleken fixar det mätt vid pumpen(dvs ärliga siffror) och kostar liknande pengar?
Det blir ju en samlad bedömning där man får se vad man kan få för liknande pengar och även fyrhjulsdrivna större kombis dricker sås...

Om vi säger såhär då? Prisklass 80-100k, stora utrymmen med fyrhjulsdrift, hyffsat med motor och bra komfort. Vad borde jag kika på istället?smile

V70 har jag bra koll på och passar ju in bra.

Nybergrobin
19 oktober 2019 · 2 375 Inlägg

https://www.blocket.se/varmland/Volvo_X … =4&w=3

Tex denna? smile
Har kört (lånat) en sådan tidigare med samma motor/låda och den låg på 0,7 i medelförbrukning iaf. Underbar bil!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2019 · 17 345 Inlägg

Slim skrev:

Ypperlig skrev:

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Håller med, jag sitter hellre i XC90n:) Kian kanske klarar sig bättre i testet(dvs mot sin egen vikt). I trafiken däremot när du kan råka på andra större bilar eller en älg vinner sannolikt XC90n alltid, hela tiden...

En liter milen i en stor suv är ju inte direkt skandal. Självklart är 0.7 eller dylikt bättre, men hur många bilar i den här storleken fixar det mätt vid pumpen(dvs ärliga siffror) och kostar liknande pengar?
Det blir ju en samlad bedömning där man får se vad man kan få för liknande pengar och även fyrhjulsdrivna större kombis dricker sås...

Om vi säger såhär då? Prisklass 80-100k, stora utrymmen med fyrhjulsdrift, hyffsat med motor och bra komfort. Vad borde jag kika på istället?smile

V70 har jag bra koll på och passar ju in bra.

KIA Sorento? Kör själv en ibland. Dieseln på 200hk knuffar iväg bilen rätt bra. Den kravlar sig fram bra på leriga/snöiga vägar. Kolla skatten bara. Onödigt stor kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
19 oktober 2019 · 340 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:

Ypperlig skrev:

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Håller med, jag sitter hellre i XC90n:) Kian kanske klarar sig bättre i testet(dvs mot sin egen vikt). I trafiken däremot när du kan råka på andra större bilar eller en älg vinner sannolikt XC90n alltid, hela tiden...

En liter milen i en stor suv är ju inte direkt skandal. Självklart är 0.7 eller dylikt bättre, men hur många bilar i den här storleken fixar det mätt vid pumpen(dvs ärliga siffror) och kostar liknande pengar?
Det blir ju en samlad bedömning där man får se vad man kan få för liknande pengar och även fyrhjulsdrivna större kombis dricker sås...

Om vi säger såhär då? Prisklass 80-100k, stora utrymmen med fyrhjulsdrift, hyffsat med motor och bra komfort. Vad borde jag kika på istället?smile

V70 har jag bra koll på och passar ju in bra.

KIA Sorento? Kör själv en ibland. Dieseln på 200hk knuffar iväg bilen rätt bra. Den kravlar sig fram bra på leriga/snöiga vägar. Kolla skatten bara. Onödigt stor kanske?

Vettigt förslag! Den och Santa Fen är ju syskon om jag inte är ute och cyklar? Skatten låg på ca 5500kr.
Är det inte relativt likvärdiga kostnader att driva en dylik och en XC90? Skatten skiljer typ2000kr och förbrukningen bör väl inte skilja nämnvärt mellan 2.2an och D5an?

Slim
19 oktober 2019 · 340 Inlägg

Christian S skrev:
måste det vara en AWD? dom finns ju även som FWD
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_x … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/blekinge/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3

fanns några till men dom skulle dom ha runt 200 för.

Suv utan AWD känns lite fel... Man betalar för hela paketet, utan att få hela upplevelsen typ...

Christian S
19 oktober 2019 · 4 815 Inlägg

Slim skrev:

Christian S skrev:
måste det vara en AWD? dom finns ju även som FWD
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_x … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/blekinge/Volvo_X … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3

fanns några till men dom skulle dom ha runt 200 för.

Suv utan AWD känns lite fel... Man betalar för hela paketet, utan att få hela upplevelsen typ...

lite så är det kanske men dom flesta som kör SUV lämnar aldrig stan och har därför ingen användning av AWD, även XC70 och nyare CC modeller finns ju som FWD.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
caromania Forummoderator
19 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Jag trodde S stod för silly?

PS. Jag har dåliga knän och höfter plus nerver i kläm i ryggraden men vill inte ha suv.

Senast redigerat av caromania (19 oktober 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
19 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:
Jag trodde S stod för silly?

PS. Jag har dåliga knän och höfter plus nerver i kläm i ryggraden men vill inte ha suv.

Det är mig veterligen inget av de tu som är fel.

Du bor ju långt ut på bystan dessutom.

Jag tror att det är mestadels tår som kommer i kläm när man diskuterar nyttodelen utav en SUV med en ägare till en sådan.
(Den där ryggraden, fan om du istället för den plastnitade japshybridlådan hade ägt en VW-SUV då hade du haft råg i ryggen och allt hade varit prima.)

Årets modeord är bestämt ”syltrygg” och det är precis en sådan jag har. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
19 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:

Det är mig veterligen inget av de tu som är fel.

Du bor ju långt ut på bystan dessutom.

Jag tror att det är mestadels tår som kommer i kläm när man diskuterar nyttodelen utav en SUV med en ägare till en sådan.
(Den där ryggraden, fan om du istället för den plastnitade japshybridlådan hade ägt en VW-SUV då hade du haft råg i ryggen och allt hade varit prima.)

Årets modeord är bestämt ”syltrygg” och det är precis en sådan jag har. smile

Aah jag har undrat över uttrycket och nu har jag lärt mig vad det innebär, din gamla löktårta.

För att inte gå enbart oftopic så föreslår jag att TS kikar på vanliga kombibilar från Asien och specifikt Avensis.
Nej den finns inte med 4WD men med en god ekonomi och driftsäkerhet att kontra med.

Jag har faktiskt kikat en del på Avensis. Det är nog ett av de vettigaste alternativen om man släpper kraven på fyrhjulsdrift och bra dragbil. Tyvärr är jag nog därför inte i nuläget beredd att se den som det primära valet.

Är Santa Fen ett givet bättre val än XC90n? Jag åkte en del i en Santa Fe ur den generationen för nåt år sen och den kändes inte så ”premium”. Till försvar ska det dock sägas att just den bilen hade ljus tygklädsel och de ser ju allt som oftast inte direkt inbjudande ut efter 15000mil med småbarn. För mig är skinn, eller iaf minst halvskinn ett krav och skinn brukar enligt mig lyfta känslan ett par snäpp...

Slim
20 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Ivel skrev:

Aah jag har undrat över uttrycket och nu har jag lärt mig vad det innebär, din gamla löktårta.

För att inte gå enbart oftopic så föreslår jag att TS kikar på vanliga kombibilar från Asien och specifikt Avensis.
Nej den finns inte med 4WD men med en god ekonomi och driftsäkerhet att kontra med.

Jag har faktiskt kikat en del på Avensis. Det är nog ett av de vettigaste alternativen om man släpper kraven på fyrhjulsdrift och bra dragbil. Tyvärr är jag nog därför inte i nuläget beredd att se den som det primära valet.

Är Santa Fen ett givet bättre val än XC90n? Jag åkte en del i en Santa Fe ur den generationen för nåt år sen och den kändes inte så ”premium”. Till försvar ska det dock sägas att just den bilen hade ljus tygklädsel och de ser ju allt som oftast inte direkt inbjudande ut efter 15000mil med småbarn. För mig är skinn, eller iaf minst halvskinn ett krav och skinn brukar enligt mig lyfta känslan ett par snäpp...

En kamrat till mig har hästar och åker på tävling var och varannan helg med deras Avensis 2.0d 123hk 2009 och det fungerar utmärkt. Så dra tungt och klumpigt kan Avensis eftersom dom kör boogiekärra på sitt BE-kort.
Läs inlägg #14 gällande Santa-Fe och Sorrento, tåliga och bruksiga och med manuell växellåda och dieselmotor har KIAn riktig mekanisk 4WD och fördelningslåda. En "riktig" arbetshäst, mer en terrängbil i civil utstyrsel än en höjd kombi med trendplast. wink

Minnet är bra, men kort;)

Kör en del båtsläp och det gäller att få upp ekipaget ur vattnet också. Har lånat bil för dessa tillfällen, men det börjar bli så pass ofta så det känns som att det är dags att ha en egen bil som fixar det. Så fyrhjulsdrift behöver nog vara ett krav denna gång.

Avensisen är dock en mycket bra kandidat i övrigt. Har en Auris i nuläget som är över förväntan på alla punkter.

Ypperlig Avstängd
20 oktober 2019 · 30 Inlägg

Ivel skrev:

Ypperlig skrev:

zemet skrev:
xc90 är ju som sagt en lite uppskalad v70. Den är därför byggd med lite klena komponenter.

Men jag tycker den är riktigt bra om man behöver en stor bil. Vi satt 5 vuxna i den påväg till fjällen (7 timmar).
Fanns gott om bagageutrymme och även möjlighet att åka 7 i bilen.

Bilen vi hade var en D5a. Drack ganska mycket, tror vi låg runt 1l/mil.

Ägaren sa att ingen någonsin dött i en xc90, om det är sant eller ej vet jag inte. Men det är nog en säker bil om man värderar det när man fraktar familjen.

Men jag tror som många andra att den kostar betydligt mer än den smakar. Har du inte behov av att kunna åka 7 i bilen samtidigt som du drar släp så hade jag tittat på en vanlig kombi med 4wd.

Det är ju dock trevligt att köra SUV, förutom när man skall tanka:)

Jag har hört samma sak.

Har en rolig historia om XC90 förresten. Läste runt en hel del här innan jag blev medlem, det var något år sedan. Iallafall så var det någon rolig jävel som skrev att du klarar en krock bättre i en Kia Ceed 2012 än en Volvo XC90 03-14. Om den mannen jobbade som försäljare på Kia eller hade knaprat några roliga piller är oklart. Mycket ska man höra..

Den "roliga jäveln" kallas Euroncap.

https://www.euroncap.com/sv/results/kia … 39;d/10933

https://www.euroncap.com/sv/betyg-utmae … xc90/15629

Sedan laddar du ner PDF och kikar på resultatet, hur krockvåldet påverkat dockorna. Ingen av bilarna är dålig, men i testet klarar sig dockan i KIAn bättre i samtliga jämförbara krockar. Tyvärr saknas sidopåle mot XC90 men jag är säker på att den inte är ett katastrofalt resultat där heller.

Jag är ytterst skeptisk till att det "knapras roliga piller" när testerna utvärderas.
Det är bara att inse att tekniken går framåt, fortfarande.

Må vara att den presterade bättre i krockvåldet mot dockan i laboratorietestet, bra så. Men tar vi oss tillbaka till verkligheten så väljer jag hellre att krocka i en XC90 i än en Kia Ceed -12. Tester i all ära men man kan inte stirra sig blind på en sak.

Jag googlade runt lite och det var i Storbritannien som ingen hade dött i den SUV:ifierade V70N:en.

Är man försäljare på Kia så går det givetvis att se mellan fingrarna gällande den verkliga datan som finns.

caromania Forummoderator
20 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Gud vad det ska tjafsas om vissa saker. Nu försöker vi inte glida ifrån ämnet för mycket och plz mata inte trollen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
21 oktober 2019 · 4 016 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Ivel skrev:

Aah jag har undrat över uttrycket och nu har jag lärt mig vad det innebär, din gamla löktårta.

För att inte gå enbart oftopic så föreslår jag att TS kikar på vanliga kombibilar från Asien och specifikt Avensis.
Nej den finns inte med 4WD men med en god ekonomi och driftsäkerhet att kontra med.

Jag har faktiskt kikat en del på Avensis. Det är nog ett av de vettigaste alternativen om man släpper kraven på fyrhjulsdrift och bra dragbil. Tyvärr är jag nog därför inte i nuläget beredd att se den som det primära valet.

Är Santa Fen ett givet bättre val än XC90n? Jag åkte en del i en Santa Fe ur den generationen för nåt år sen och den kändes inte så ”premium”. Till försvar ska det dock sägas att just den bilen hade ljus tygklädsel och de ser ju allt som oftast inte direkt inbjudande ut efter 15000mil med småbarn. För mig är skinn, eller iaf minst halvskinn ett krav och skinn brukar enligt mig lyfta känslan ett par snäpp...

En kamrat till mig har hästar och åker på tävling var och varannan helg med deras Avensis 2.0d 123hk 2009 och det fungerar utmärkt. Så dra tungt och klumpigt kan Avensis eftersom dom kör boogiekärra på sitt BE-kort.
Läs inlägg #14 gällande Santa-Fe och Sorrento, tåliga och bruksiga och med manuell växellåda och dieselmotor har KIAn riktig mekanisk 4WD och fördelningslåda. En "riktig" arbetshäst, mer en terrängbil i civil utstyrsel än en höjd kombi med trendplast. wink

Dra boggie med 2wd går bra 99% av tiden. Det är den sista 1% av körningen man behöver 4wd.
Att försöka backa på grus i iute uppförsbacke eller på gräs med boggie och 2wd är ingen höjdare.

Dem små backspeglarna i en vanlig personbil gör inte det hela lättare.

Men kan man göra det? självklart!
Svensson har ju dragit boggie husvagn bakom gamla 2wd volvo och saabar så länge jag levt iallafall.

Det finns mycket pengar att spara om man köper en bil som fungerar bra nog 99% av tiden.

viccoA
21 oktober 2019 · 3 109 Inlägg

Åkte 80 mil på två dagar i en santa-fe på island. Ingen trevlig upplevelse, framförallt kom jag inte överens med sätet. Jämför jag med firmans fd XC90 är det natt och dag skillnad i komfort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang