Colt körd 7500 mil på endast etanol

Ella68
19 oktober 2019 · 22 Inlägg
#21

xXSammy - hur nollställer man bränsleminnet? Fick ett tips att man kunde koppla loss batteriet en timme. Då skulle bränsleminnet "nollas". Kan det stämma? (Men nollning kanske är etanolläge?)
Om man kopplar loss tändstiften och försöker starta menar du då att det torkar ut systemet? Ska man då ta bort säkringen till bränslepumpen först så att den inte matar fram mer bränsle?

xXSammy
19 oktober 2019 · 5 866 Inlägg
#22

Ella68 skrev:
xXSammy - hur nollställer man bränsleminnet? Fick ett tips att man kunde koppla loss batteriet en timme. Då skulle bränsleminnet "nollas". Kan det stämma? (Men nollning kanske är etanolläge?)
Om man kopplar loss tändstiften och försöker starta menar du då att det torkar ut systemet? Ska man då ta bort säkringen till bränslepumpen först så att den inte matar fram mer bränsle?

Spridarna, inte tändstiften.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2019 · 13 020 Inlägg
#23

Ella68 skrev:
xXSammy - hur nollställer man bränsleminnet? Fick ett tips att man kunde koppla loss batteriet en timme. Då skulle bränsleminnet "nollas". Kan det stämma? (Men nollning kanske är etanolläge?)
Om man kopplar loss tändstiften och försöker starta menar du då att det torkar ut systemet? Ska man då ta bort säkringen till bränslepumpen först så att den inte matar fram mer bränsle?

Ingen dum idé.
Bilen glömmer inte vilken bränsleblandning det är om du tar bort batteriet.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Ella68
19 oktober 2019 · 22 Inlägg
#24

Uppdatering: Torkade av tändstiften och tog ur säkringen till bränslepumpen. Bilen startade då efter ett par försök. Den gick dock mycket dåligt. Tjuvstannade i svängar mm. Batterilampan blinkade till några gånger. Till slut tändes motorlampan och då vågade jag inte köra längre. Har jag gjort något fel?

Snurriis
19 oktober 2019 · 680 Inlägg
#25

Tror inte att det är några problem, tror att ECU:n fått lite spunk efter detta som hänt med Etanol/bensin adapteringen.

Om motorn låter normalt så skulle jag inte vara rädd utan fortsätt att köra samt läs av felkod och radera koden.

Sen vet jag inte riktigt hur ECU:n adapterar på Mitzu men på t.ex Saab i detta fall så ska man ligga mellan 2-2.500rpm å gasa upp till 3k rpm för att adapteringen ska bli bra och ECU:n ska förstå vad som händer i maskin.

Ella68
19 oktober 2019 · 22 Inlägg
#26

Nej tyvärr låter motorn illa. Bluddrar och hackar. Någon felsökare har jag inte tyvärr. Hoppas bara jag inte pajat något. Kan jag ha skadat ett tändstift så den går på 3 cylindrar? Börjar motorlampan lysa av det?

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2019 · 5 327 Inlägg
#27

Och du är säker på att dom liter du tankade i var just bensin och inte diesel? Tycker bara symptomen inte är helt olika hur en bensinare med lite diesel i sig beter sig. Startar i ett rökmoln, går väldigt illa, låter illa, tjuvstannar, osv osv...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ella68
20 oktober 2019 · 22 Inlägg
#28

Har kvar kvittot: 95 bensin på OK.
Det luktar bensin också.
En fråga: Vet någon om jag drar in bilen till Mitsubishi-verkstaden, kan de byta map till bensinmap på något sätt? Utan att starta bilen då.

Ella68
20 oktober 2019 · 22 Inlägg
#29

Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

trubbelturbo
20 oktober 2019 · 1 159 Inlägg
#30

Att motorlampan lyser behöver inte bero på något allvarligt. Men det är bara dumt att spekulera, det bästa är att läsa ut felkoder och få svaret svart på vitt varför den lyser.

Jag brukar köra min Saab på etanol och lite då och då kör jag en fulltank bensin. Jag bor väldigt nära en bensinstation och gjorde häromveckan misstaget att tanka den full med bensin (efter att ha kört på e85). Dagen därpå när jag skulle starta den gick den som en påse nötter. Hackade, stannade ett par gånger, lät som att den bara gick på 3 cylindrar osv. Men efter att ha kört någon minut så gick den som den skulle igen (efter att den adapterat).

Du kan lugnt bogsera den till en verkstad.

Fordonshypokondriker
Ella68
20 oktober 2019 · 22 Inlägg
#31

Tack för svaret. Då blir det verkstan.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 oktober 2019 · 12 284 Inlägg
#32

Ella68 skrev:
Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

Hur kommer det sig?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2019 · 13 020 Inlägg
#33

Vettemannen skrev:

Ella68 skrev:
Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

Hur kommer det sig?

/Benny

Nyckeln måste vara i läge tändning för att rattlåset inte ska gå in Benny.
Motorlampan har tänds pga dålig förbränning då maskin legat i Etanolläge. "Misfire" och "too fat" kommer verkstans felsökning att visa.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 oktober 2019 · 12 284 Inlägg
#34

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Ella68 skrev:
Jag är lite orolig för motorlampan... och att bilen går så otroligt dåligt...
Kan något ha gått sönder när de torkade ur spridarna och sedan startade motorn med ett stort rökmoln? Eller låter det normalt i era öron för en "sur" bil?
Nu tänds motorlampan vid nyckelläge on och slocknar ej.
Vågar jag bogsera bilen med bogserlina?
Nyckeln måste ju vara på on om jag ska kunna styra. Är det något jag behöver kolla först?

Hur kommer det sig?

/Benny

Nyckeln måste vara i läge tändning för att rattlåset inte ska gå in Benny.
Motorlampan har tänds pga dålig förbränning då maskin legat i Etanolläge. "Misfire" och "too fat" kommer verkstans felsökning att visa.

Inte alls. På alla mina bilar med rattlås så sätter man i nyckeln och vrider lite medsols så tändningslåset går ur och då är det en bit till tills tändningsläget slår till. Eller har jag fel?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 oktober 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2019 · 13 020 Inlägg
#35

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Hur kommer det sig?

/Benny

Nyckeln måste vara i läge tändning för att rattlåset inte ska gå in Benny.
Motorlampan har tänds pga dålig förbränning då maskin legat i Etanolläge. "Misfire" och "too fat" kommer verkstans felsökning att visa.

Inte alls. På alla mina bilar med rattlås så sätter man i nyckeln och vrider lite medsols så tändningslåset går ur och då är det en bit till tills tändningsläget slår till. Eller har jag fel?

/Benny

Givetvis kan det räcka med nyckel i ACC-läge.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Ella68
20 oktober 2019 · 22 Inlägg
#36

Tack för all input och engagemang. Ska försöka komma ihåg att bara vrida nyckeln ett snäpp om rattlåset släpper redan där. Stort Tack!

Snurriis
22 oktober 2019 · 680 Inlägg
#37

Meddela gärna hur det gick.

lekman
22 oktober 2019 · 127 Inlägg
#38

Faen, jag läste Cord körd 7500 mil på etanol. Hade ju varit intressant läsning

Ella68
23 oktober 2019 · 22 Inlägg
#39

Hej! Bad verkstan läsa av fel igen innan vi drog/flyttade den till mitsubishi. Det dök då upp fel P0125. Åkte dit och betalade, men nu slog det mej: Han sa att de haft svårt att läsa av. De fick prova flera apparater och till sist var det en gammal apparat som fick kontakt och kunde läsa felet. Kanske har detta fel varit hela tiden? Kanske den första avläsningen "Inga fel" var med en apparat som inte fick kontakt? Längre upp i tråden skriver någon om detta fel som en trolig orsak.
Kan vi byta denna tempgivare själva? Vet någon vart den sitter på Colten?

Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2019 · 5 327 Inlägg
#40

Ella68 skrev:
Hej! Bad verkstan läsa av fel igen innan vi drog/flyttade den till mitsubishi. Det dök då upp fel P0125. Åkte dit och betalade, men nu slog det mej: Han sa att de haft svårt att läsa av. De fick prova flera apparater och till sist var det en gammal apparat som fick kontakt och kunde läsa felet. Kanske har detta fel varit hela tiden? Kanske den första avläsningen "Inga fel" var med en apparat som inte fick kontakt? Längre upp i tråden skriver någon om detta fel som en trolig orsak.
Kan vi byta denna tempgivare själva? Vet någon vart den sitter på Colten?

Jo, det var jag som skrev det. smile Och ja, det är mycket möjligt att den tidigare utläsningen inte lyckades läsa ut felkoden.

Hursom, nu har du ju dels en felkod och dels en mycket sannolikt felorsak. Så byts givaren kan du troligen njuta av din nya bil sen. smile

Tempgivare brukar sitta tämligen lättåtkomligt och kommer man bara åt dom brukar en vanlig fast nyckel i rätt storlek kunna lösa problemet. Jag vet tyvärr inte var den sitter på just denna bil.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang