Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 232 150 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
turbonova gillar en riktig burnout
1 september 2019 · 1 174 Inlägg

Skönt att det går några steg frammåt iaf smile

Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2019 · 4 628 Inlägg

Oh ja! Baby steps...
Men ärligt är det så jäkla roligt att ha ett projekt.
Inte ens såna här problem kan riktigt ta ner mitt humör när jag skruvat en hel dag på bilen.
Jag som annars suttit väldigt mycket vid datorn i mitt liv sitter nu extremt sällan här, det är roligare att göra någonting fysiskt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
5 september 2019 · 4 628 Inlägg

Update!
Har inte hänt något världsomvälvande på sistone, dels för att jag slutar sent och därmed kommer hem ännu senare, dels för att jag har fått förlägga min tid till annat än Jeep-meka.
Bland annat har jag hunnit montera ett par större men ändå galet billiga extraljus på bruksbilen, så nu ser jag var jag kör cool

Men! Jag vet att jag behöver en viss mängd stress som incitament för att faktiskt få något gjort, så helt sonika har jag bokat en besiktningstid för min Heep, och den infinner sig Onsdagen den 11e September.
Inga dåliga skämt om valet av datum nu...

Ikväll ska det i lite roliga additiv på olika ställen för o se om jag kan få bukt med diverse små problem.

Jag har också gjort en snabb kalkyl som jag tror stämmer hyfsat, o den ser ut såhär:


Kostnader hittills för Jeepen.

Inköp bil 2500kr
Batteri 636kr
Rep-satser till 4 bromsok 354kr
bromsrör bakaxel 200kr
2 torkarblad 100kr
Oljefilter 85kr
olja 10W-40 5L 249kr
Luftnipplar bromsok 4st 94kr
hjulbultar 20st 200kr
4st bättre begagnade fjädrar 0kr
100x50x3.4mm balk 4m till trösklar. 0kr?
Begagnad tank 1000kr
Låscylinder förardörr samt låskista baklucka 765kr
Brickor banjoskruv bromsnippel 108kr
Bar's Leaks kylartätning 179kr
Bar's Leaks styrservotätning 149kr


Totalt: 6619kr.

Förbrukningsmaterial utöver olja, samt verktyg som inte är bilspecifika tas ej upp i denna uträkning.

Hittills är det alltså en väldigt billig bil jag håller på med! Sen kommer det som sagts tidigare, troligen spåra ur ordentligt men det tar vi då lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
9 september 2019 · 4 628 Inlägg

Judgement Day is coming...

På Onsdag förmiddag, kl. 11:00 för att vara exakt, ska bilen få sin dom.
Jajamän, besiktningsdags!
Igår spenderades dagen med att tappa ur lite illaluktande växellådsolja, samt att ersätta denna motsvarande mängd Rislone Transmission Stop Slip & Leak Repair! (Puh! Långt produktnamn...)

Lådan är snällare nu men inte perfekt, vi får se om det behövs lite mil för att få fart på allt igen.
Oljan luktar som sagt inte supersmaskigt och gud vet när den är bytt senast...

Utöver det ska det nog monteras ett par extraljus jag har över, samt Biltemas fina reläsats för H4-lampor, så man får lite spänning till strålkastarna! Då jag åker hemifrån kl. 05:00 vill jag hemskt gärna se var fan jag åker :p

Så, jag återkommer med mer detaljer, kanske rent av bilder!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bob-Miller
9 september 2019 · 1 306 Inlägg

Kör några mil o bytt aut oljan igen ,du får ju inte ut allt i turbin på ett byte.

Senast redigerat av Bob-Miller (9 september 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
9 september 2019 · 4 628 Inlägg

Jag har hittills bara tappat ur den mängd jag fyllt i med mirakel-oljan, så absolut kommer jag behöva göra ett större ingrepp om bilen överlever besiktningen...!
Det värsta är att Chrysler Corp. har ju en egen typ av olja för dessa vagnar. Hittills har jag hittat olja för 150kr/litern som billigast neutral
Så ett oljebyte kommer kosta rätt mycket pengar, 2 oljebyten kommer överstiga bilens värde med råge...
Nåja, time will tell!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2019 · 4 628 Inlägg

Idag är dagen...

Spenderade gårdagen med att installera ett par små extraljus jag fick över från bruksbilen.
Ser lite löjligt ut, men de lös helt ok faktiskt.
Monterade även klart reläsatsen från Biltema så halv- och helljus är nu helt ok med tanke på Halogen och kanske inte världens fräschaste reflektorer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d950b993cc3e3cf19eced64bf2cc5cb6.jpg

Bilen trivs bra i högre hastigheter likväl som i lägre, faktiskt! 100km/h känns riktigt stabilt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c09fd9fd589cc614d9592e31ecf3f493.jpg

Så nu står den på baksidan och väntar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c6893ec4ec9816e490964f672bd4752b.jpg


Ska ta in den på frukostrasten kl. 9 o justera lite grejer samt skruva fast lite saker som borde sitta fast.
Sen får vi se, kl. 11 smäller det! yikes

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Montecarlo
11 september 2019 · 444 Inlägg

Lycka till! Hoppas hoppas

Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2019 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6189d5d9202956dcef0673ff38e68551.jpg

Låter bilden tala för sig själv...
Förutom 2 bultar som saknas till draganordningen och de obefintliga trösklarna gick hon igenom! big_smile

Jag är galet nöjd, det här visar att jag är på rätt väg i alla fall!
Nu blir det jaga bult och sen hämta balk till trösklarna o få dessa monterade, sen ombesiktning.

SEN! Sen börjar det roliga... cool

Jag ska även tillägga att besiktningspersonen var RIKTIGT noggrann o slog med sin lilla spetsiga hammare precis överallt där det kunde tänkas finnas rost, alla länkarmar osv (inte trösklarna då, då hade hammaren försvunnit big_smile ) och förutom nämnda ytterplåt såg allt riktigt bra ut! Det är fan imponerande för en bil som rullat i salt-bältet hela sitt liv och dessutom spenderat de sista 10 åren stillastående...

Vid senaste godkända besiktning hade bilen rullat 27284 mil. Nu har hon gått 27342 mil.
Så 58 mil på 10 år drygt, o ändå såpass bra skick! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Montecarlo
11 september 2019 · 444 Inlägg

Grattis, vad skönt att inget du inte redan visste dök upp!

turbonova gillar en riktig burnout
11 september 2019 · 1 174 Inlägg

Gött smile väntar med spänning hur projektet tar sig vidare nu då smile smile

Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2019 · 4 628 Inlägg

Montecarlo skrev:
Grattis, vad skönt att inget du inte redan visste dök upp!

Tack! Ja, trösklarna går ju som sagt inte att missa, men skönt att allt annat man gjort faktiskt har varit vettigt! smile

turbonova skrev:
Gött smile väntar med spänning hur projektet tar sig vidare nu då smile smile

Ja, jag har en bild i mitt inre om hur bilen kan tänkas komma att se ut... cool

Jag är dock lite inne på att första steget (förutom att få den besiktigad och helt godkänd, samt få på vinterdäck så småningom då), blir att jaga en annan fördelningslåda.
Den som sitter i är inte helt go i viscon o jag saknar ett 2wd-läge på bilen.

O andra sidan är ju automatlådan fortfarande inte 100% nöjd med tillvaron den heller så nog finns det saker att göra, allt... :p

Vi får se vilken väg bilen tar! Men den tog mig till Uppsala och hem igen i alla fall, i god komfort cool

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
13 september 2019 · 4 628 Inlägg

Stannade längs vägen och tog några beauty-shots på pärlan i Gästrike-skogen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ee3b4ad84757666d157018c59d732de2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-07f6dc45fd021a29b6b92033721e3fa6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-806571e7661ece8b6316d26e321e1e38.jpg

Jag märkte när jag körde hem bilen att den drog jääääkligt mycket soppa. 26 mil t.or landade på ca 40l förbrukat bränsle, i låg fart. Jag misstänker att jag har ett läckage nånstans men jag är lite oklar på var nånstans. Ska masa mig in under bilen ikväll o kolla om jag ser något uppenbart. Såg fläckar under när jag stannade o tankade i hembyn, men jag kunde för mitt liv inte se varifrån eller att det droppade då neutral

Nåja, det får vi väl se så småningom... cool

I eftermiddag ska jag förhoppningsvis hämta trösklar! Eller ja, balkar. Men ändå... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
14 september 2019 · 4 628 Inlägg

Balkar hämtade!

Fick 6m prima 100x50x4mm fyrkantsbalk av en bekant (Tackar ödmjukast, Herr Lindgren! big_smile)
Så nu har jag rikligt med material att tillverka stöddiga trösklar av cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-da1ad7e46e6ee2db2d3ce680191f2757.jpg

Har även varit ute o kört lite mer med pärlan, nu verkar bränsleförbrukningen ha lugnat ner sig igen...

Åkte ner till svärfar o lät bilen få njuta av friheten på landet cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d0201784871a772e0607296b1996383e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e0e1a1e064160e58870fa4b0959e68af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9f678d45aa64e4cc616421296f4e0b1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cc07342cc121472e6080c4a824912f97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7bab792aae7c9ef395fdbc7af02fd4f8.jpg

Har även införskaffat lite verktyg för att kapa bort det gamla samt anpassa det nya, och svärfars pinnsvets borde klara av den uppgiften, fast jag kanske behöver gå en kurs i hur jag använder den först lol

Jag har ju 2 månader på mig men vill nog gärna ha detta klart innan jag får körförbud på bilen igen, så bara tiden finns kommer det bli mer gjort på bilen och därmed lite nya uppdateringar smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
1 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Long time no hear...

Livet har varit lagom upptaget med i stort sett precis allt utom Jeep-skruvande, så därför har det inte hänt mycket här.
Jag har pysslat med lite småsaker dock, framför allt har jag tätat om allt i bakluckan samt diskat skyltbelysningen.

Jag ledsnade på att det rann vatten ur bakluckan så fort det kom mer än 5 droppar regn, så jag backade ner bilen i garaget o rev isär ett o annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fbbf29fc64c77bb25a01d256acba158a.jpg

För att få bort den däringa hållaren där regskylt o annat sitter så är det 4st små skruvar på baksidan. Dessa sitter med 1st mutter vardera, av fingängad sort. Sen är själva pinnbulten idragen i plastdelen där reg-skylten sitter, med grövre gäng. Gissa var det släppte nånstans...?

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9f7335962ba67217c0ec1da88d6cf780.jpg

Det dolde sig en del rostblåsor bakom denna del, antagligen är det sånt i kombination med en synnerligen trött tätning runt den som gjort att det runnit in vatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e1f8d55b7df66925143b97981a0c8fd3.jpg

Resten av bakluckan är i ungefär samma skick så det spelar egentligen mindre roll...
Den är ju tydligen bytt någon gång eftersom den är omlackad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-474ad93b8dcedf29dfd1a721a55e4606.jpg

Gjorde även i ordning min skyltbelysning, den var otroligt ofräsch eftersom den är helt öppen på ovansidan...!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-685a71242f4c51e6dc509590e6112663.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b1ca2c110a5f7a06c76d7857aaf047e2.jpg

Blev en viss skillnad efter en omgång med diskborste o Yes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-006be91c1eb8223cc577ef3f84e49155.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f59e1acf21a173ef97f7f4baf3eba147.jpg

Tätningarna gick inte att rädda, de var både trasiga och tok-platta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4a2562dde69951cda1ae92b0ecd86992.jpg

Det enda jag hittade hemma var tätningslist för fönster, men det får duga. Så småningom ska jag ändå jaga en ny baklucka...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-253f283f818134c4b398d4e13e0d0028.jpg

Kontakterna ser för tääskiga ut men det är ett senare problem, det lyser i alla fall och det gör mig nöjd för stunden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8ea8beb79fd6c0ea5b7267f8e467ede4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0d4e91498a0d3af82dfacb923857e87a.jpg

Jag fick även hitta på en egen lösning för att få reg-skylten att sluta slamra, då den endast kan sitta med antingen 2st skruvar i överkant, eller 2st i underkant. Bakluckan är gjord för en USA-skylt vilket jag ju inte har, tyvärr.
Men min lösning fungerar och nu lyser lamporna dessutom betydligt bättre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ec32431d8008706eca6d615c7d98eeb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1b4a7357f81bd8689c5a4d26f57799ba.jpg

De här bilarna ska ha en liten "krok" som bakrutetorkaren lägger sig i, när den är i sitt viloläge.
Den kroken var borta på denna lucka, det enda som fanns var ett hål... Min lösning blev en bult genom hålet från insidan (jättelätt att komma åt.... not...) och sen kupolmutter på utsidan, med en gummitätning mot luckan.
Ser iaf lite bättre ut, och ytterligare en plats mindre där vatten kan komma in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c440c7d7c92acd4f777675460b352f25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9e57f84365dad09a2bc49b3d6e734332.jpg

Har även haft ett irriterande fenomen med att någonting skramlar metalliskt i bagageutrymmet till och från men det hittade jag inte på...

Efter detta tog jag en sväng till jobbet med bilen.
Väl där passade vi faktiskt på att fylla upp AC-systemet med gas och spårmedel, systemet var inte helt tomt när vi kopplade på utrustningen!

Kan säga att det kom snöflingor ur systemet när vi fyllt det, och 4 isbjörnar flyttade in i bilen för det var så svalt o skönt lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6dac2c35a7d46c6351fe344bb87711a4.jpg


Däremot blev det nog lite mindre gas kvar i systemet på hemvägen...
Kompressorn verkar inte vara helt kurant roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fd267c3c983412d9d834f2b6f5f63824.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-115b0cf79f6f5db70ae266715ae35329.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a85cb226a91c29a93cbb94108be6c479.jpg

Har nog sammanlagt kört bilen en bit över 100 mil nu i alla fall!

När jag var på jobbet så passade jag o kollegan på att jämföra våra bilar och även testköra varandras!
Hans -98a har ju friskare växellåda och med ljuddämparen bortplockad har den även ett lite manligare ljud... cool

Jag tror den stackars Polon på bilden känner sig lite smått hotad... lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a5bb32146915920d8959b6911df0358f.jpg

Jag har även passat på att koppla in och grov-justera TV-kabeln från växellådan till gasspjället, och nu verkar faktiskt växellådan vara lite snällare, i alla fall tills 3an ska i, då slirar den ner på 1an och sen smäller den i 3an.
Jag har läst på lite om dessa 44RE växellådor och tydligen stegar den ner till 1an samtidigt som den lägger i 3an, om det sker i fel ordning känns det som om växellådan slirar men i själva verket går den ner en växel istället för att växla upp.

Det kan förklara ett o annat om hur min kära Heep beter sig. Det ska även gå att justera detta, från utsidan av växellådan. Det, i kombination med ett nytt filter o ny olja hoppas jag kan göra att lådan lever ett tag till i alla fall. Kommer troligen justera in de främre banden så den slirar mindre, för att minska slitaget på redan trötta delar...

Så ligger landet just nu!
Måste få ork o ta tag i trösklarna nu, jag har dessutom fått erbjudande att använda en bekants verkstad o hålla till i, men den ligger 12 mil hemifrån så jag får se hur jag gör...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
21 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

.. Jag lever...
Det har däremot hänt fruktansvärt lite sedan sist.
Dels på grund av det OTROLIGT PISSIGA höstvädret!
Men också på grund av svikande hälsa.

Jag har däremot införskaffat lite grejer till bilen, samt åtgärdat några "fel".

Det kommer inom kort en uppdatering med lite bilder, bara jag får återhämta krafterna lite.

Men ville baral låta mina följare här på Gorg veta att projektet på intet sätt är klart eller avbrutet!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
turbonova gillar en riktig burnout
21 oktober 2019 · 1 174 Inlägg

Tur det wink väntar ju på uppdateringar smile

Montecarlo
22 oktober 2019 · 444 Inlägg

Spännande, ser framemot uppdateringar även om de är små. smile

Cuefa Ain't no place like home...
23 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Så.

Dags för en liten statusrapport.
Som nyligen nämnts har det inte hänt sådär överdrivet mycket på sistone, av olika orsaker.

Men en av de saker jag gjorde var att titta förbi Jeep-nasaren på arbetsorten, igen.
Denna gång inspekterade de dragkroken för att se om den ska bytas som en garanti-åtgärd från Chrysler Corp. !

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e8a73d4659a45fd7656ab7d3964d9e92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c6ef36a762a898e4fdb22c8d78e7b43b.jpg


Tydligen ska det monteras original dragkrokar på de bilar som har eftermarknads, och bilar utan drag ska få ett monterat. Detta som ett led i krocksäkerheten då plast-tanken är det som tar smällen annars, vid en kollision bakifrån.

Jag väntar fortfarande på svar därifrån, kanske får åka förbi dem imorrn och fråga om de fått något svar...
Men imponerande att en teknisk återkallning fortfarande är aktiv på en bilmodell som lanserades 1993! Det ska Chrysler ha poäng för tongue

Under tiden skruvade jag i 2st skruvar, de som saknades från det befintliga draget, och besiktigade bilen en gång till. En tvåa släckt, en kvar...

När jag ändå hade bilen på lyften och pillade med draget passade jag på att pilla bort gummikåpan på bakaxelklumpen för att kolla om där fanns någon olja.
Detta var vad jag fann...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0d475700a42ba73a8cecc1ca39a4cd92.jpg

Tror inte det är vad som ska vara där i... yikes

Hittade även på det som skramlat ibland på vissa varvtal, det visade sig vara en avgasupphängning som gått sönder.
Löstes galant med ett utskrotat genomslagsgummi och några självborrande skruvar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ef78c8349afd643f619957d6ae01b95d.jpg

Man får väl vara lite påhittig när det ska vara billigt... cool

Jag lät bilen stå på jobbet över natten och inhandlade lite bakaxelolja från min hovleverantör Biltema.
Bilen har ju diffbroms i bakaxeln och ska ha en svindyr LSD-olja, typ 75W-140.
Jag köpte två flaskor "Transmissionsolja Limited Slip 80W-90" o tänkte att det kan väl fan inte vara sämre än det som är i axeln nu.
Om jag hade vetat tidigare hur rätt jag hade!

Så här mysigt såg det ut när jag lättade på kåpan till bakdiffen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2245142d10f3d57fec1731bf6bf914ae.jpg

No bueno... neutral

Vidare inspektion visade bland annat att det fanns spår efter åtminstone 3 olika sorters silikon, så kåpan har varit av förr, helt klart.
Allt på insidan var täckt med ljusgrå gegga, och på vissa ställen var det till och med rostigt! Ett bra tecken på att bilen stått med fukt i bakaxeln under lååååång tid. 10 år närmare bestämt... roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bb3f198182fdf78779278cabbc22e067.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-33525994553d6b39ca508bd5c889b57c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e989b25c02647470954183d9c5ac0997.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c553a2982134fa39efd62b31ea0b33a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2db36b25320f94fbaa4e2bc76903c77b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ff7dbf6bd999ab630e5c7b30c991347f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fa8f38470a2a4b506cfe50763a1fabac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6bc083097286d11a94b4c50bb5de408e.jpg

Jag öste på med så mycket brake cleaner jag hade tillgängligt o gjorde så rent jag kunde.
Sen skrapade jag rent både klumpen och kåpan, applicerade nytt silicon, dit med kåpan. Momentdrog t.om skruvarna minsann!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-27d19c00e7457f869d4ea18b3a5398a6.jpg

Sen i med ca 1.6l olja (tills det rinner ut ur hålet igen).

Resultat? Bakaxeln låter fortfarande sjukt illa, men jag sänkte förbrukningen med 1dl milen! Har nog gått både trögt o illa i den där bakaxeln... hmm

Tog en ny kik på AC-kompressorn förresten, den har jag numer döpt till Hulken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3bb01130c31db45cfd8e6cb07b4a075c.jpg

Tror den är särdeles slut. Nåja, vårens bekymmer, allt annat verkar vara tätt!

Sen kördes bilen hem utan bekymmer. Påföljande dag, som var en lördag, var jag och svågern ute o körde bilen lite. När jag stannade och tankade på vägen hem märkte jag att bilen med nöd och näppe startade! Hum.
Körde raka vägen hem och ställde bilen i garaget.
Kom ner dagen efter. Klick, klick, klick sa startmotorn.
Suck...

Mätte batteriet, inga fel där. När bilen gick rapporterade den 14v laddning.
Hum.

Bilen fick stå en vecka, passade på att ladda batteriet bara för att, men den ville inte mer för det.
Fick för mig att kolla jordpunkter. Från minuspolen på batteriet går en kort men grov jord som sitter direkt i innerskärmen, ca 20cm ifrån batteriet. Den såg bra ut. Batteripolen och min frånskiljare var det inte heller några problem med.

I bakkant på bägge topparna går det varsin jordfläta som går upp till undersidan på torpedväggen. Tog bort, gjorde rent, monterade tillbaks.

Startade bilen sen? Självklart... Var det felet? Högst oklart...

Hur som, för några dagar sedan svängde jag iväg några mil hemifrån och införskaffade 4st tämligen begagnade vinterdäck, Cooper Discovery dubbade.
Inte världens bästa men för 400kr är det klart godkänt, och de är garanterat bättre än de som sitter på!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c3062b93597f0972c9ddaed1f7ac49d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ae1b5d4c321cb5423c7eeb156cbb4e88.jpg

Har även införskaffat inte mindre än 2st filter till växellådan.
Det första är ett Mopar original. Kostade 108kr på Jeep...!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-26c33310ce1037eb634ac28d9795999b.jpg

Packningen till tråget gick på 550kr... No bueno.
Meca hade ett kit med filter OCH packning för 150kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fd32d2ecf58a24283c1fa660c3a59bd7.jpg

Planen ser därför ut som följande;
Imorgon Torsdag ska jag ta Jeepen de 13 milen till mitt jobb för att där skifta till vinterdäcken.

Om tid ork lust och pengar finnes köper jag sen 5-6l olja på Biltema och byter olja samt monterar Meca-filtret i lådan.
Sen kör jag en stund med bilen, o sen byter jag till en bättre olja och Mopar original-filtret.

Jag hade egentligen velat spola ur hela systemet men dels har jag lite för lite pengar för att ha råd med 15l olja, dels är jag inte säker på att det verkligen VERKLIGEN blir bättre än att göra som jag tänker göra nu.

Vi får se! Som vanligt kommer kameran vara med och dokumentera, jag hoppas på underverk men är smärtsamt medveten om att byte av växellåda (och bakaxel...) troligen är nödvändigt i framtiden.

Helgens äventyr då? Om vädret håller ska svågern och jag se till att få dit mina "trösklar" så bilen kan besiktigas! När det väl är klart kommer jag finlira lite med dem för att göra det till en snygg installation, men i första skedet ska bilen bara bli besiktigad och godkänd...

Så! Nu har ni en liten uppdatering på läget i alla fall! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
24 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Jag kröp till korset och tog en bättre olja direkt istället för att chansa på Biltemas variant...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c3160f0574c09c430c5ed354e232cd41.jpg

Fick ett snällt pris på oljan. Förvisso dyrare än Biltemas men gissningsvis RÄTT mycket bättre.
Denna är specad just för ATF+4 Chrysler, Biltemas olja påstås passa allt utom min fritös.

Ikväll ska det så hända. Får väl se hur mycket spån/guld det är i tråget då... roll

Kommer en rapport senare!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang