Batteristrul på VW Passat från 2012

Diskis
29 oktober · 2 Inlägg
#1

Hej!

Lite av en bil-nybörjare här som den senaste månaden upplevt en del strul med min VW Passat (årsmodell 2012). Det hela började med att allt bara klickade och blinkade vid start tidigare under hösten, och jag fick dra igång bilen igen med starthjälp. Därefter inga märkbara problem under några veckors tid innan samma sak inträffade igen då jag stått parkerad under en timmes tid med inkopplat släp.

Min lekmannamässiga bedömning är att batteriet, som suttit i sedan bilen tillverkades för 7 år sedan, nu har börjat ge sig och behöver bytas. Jag har inga mätinstrument för att bekräfta detta, men visst borde ett fel på exempelvis generatorn visa sig på annat sätt? Jag tänker också att batteribyte på egen hand inte borde vara alltför komplicerat, och den enda riskfaktorn jag ser är om någonting går in i stöldläge/slutar att fungera när strömmen bryts. Hittar dock ingenting om detta i instruktionsboken.

Hur som helst, nu till mitt lilla bekymmer. Ingen verkar riktigt kunna ge svar på om min bil har start/stopp-system - och detta är direkt avgörande för vilket batteri jag behöver (och även dess pris). Mitt spontana svar på frågan hade varit nej, då jag vet att motorn inte vilar när jag stannar vid ett trafikljus, och jag inte heller kan hitta några inställningar för detta. Men vid köp av batteri så påstår flera butiker/verkstäder att den enda produkt som är kompatibel med mitt registreringsnummer är ett batteri för bilar som har start/stopp-funktionen, och bara hänvisar till att den kan vara urkopplad. Men ingen kan heller svara på frågan. Inte ens min VW-verkstad kan ge svar på detta - så hur ska jag veta?

Har bifogat en bild på mitt nuvarande batteri om det skulle kunna vara till någon hjälp för att reda ut detta. Många oklarheter hos en stressad och förvirrad bilägare vara besiktning närmar sig. Tacksam för all input jag kan få 🙏

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233647/233647-827f094499f73fe1c3939980bf77adbe.jpg

simlar
29 oktober · 3 960 Inlägg
#2

Eftersom du har ett styrdon på minuspolen så har du start/stop.
Går även att se på batterihöljet att det är helsvart eftersom AGM-batterier har svart hölje och vanliga batterier har vitt hölje.

Har du manuell växellåda?
I så fall stänger motorn endast av sig vid stopp om du även lägger ur växeln och släpper upp kopplingspedalen.

5år är normal livslängd på moderna batterier och allt över det får man se som bonus.


Det som kommer hända efter du bytt batteri är att en massa varningslampor kommer lysa räcker då att vrida ratten fullt vänster och sedan fullt höger så ska alla varningslamporna slockna.

jaka54
29 oktober · 3 253 Inlägg
#3

Hej!
Har du laddat ditt batteri? Det är det första du ska göra innan du funderar på att göra något annat!
Sen när det gäller batterierså kan du välja vilket batteri som helst. Det viktigaste är att det har ungefär samma  kapacietet/värden som ditt gamla batteri,dvs är på 70A och kan lämna ungefär samma ström,  570A som ditt gamla kan i startögonblicket.
Får du plats med ett batteri med högre ampertal så bra! Välj ett sånt om det får plats. Då kan det ge ström längre tid (inte alltid sant).
Batterier håller olika lång tid och behöver stundtals laddas, så en enkel laddare är ett måste när man är bilägare!
Det Biltemabatteri jag har i min 30 år gamla Audi 100 Avant 2,0E sjunger på 15:e året och funkar hittils (tvi, tvi) bra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober · 9 920 Inlägg
#4

spelar ingen roll start och stopp ser man enkelt genom att titta i bilen  finns det en knapp för att stänga av start och stopp så har du det..  när batteriet är dåligt så fungerar inte den funktionen så inte säkert att du märkt av det eller ej.     men du kan välja ett för start och stopp utan att ha det smile   har så i min polo lite mer effekt bara.    men sen när batteriet är nytt kommer funktionen hoppa igång som kommer reta dig till vansinne och du förstår varför det är världens sämsta uppfinning smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Diskis
30 oktober · 2 Inlägg
#5

Tack för många utförliga svar! Jag får olika indikationer från alla håll huruvida jag har funktionen eller inte. Jag fattar verkligen inte hur det kan vara så komplicerat att ta reda på en så simpel grej. Hur som helst, var inne till Möller bil (Volkswagen-verkstan här) en andra vända för att träffa en tekniker - och han konstaterade att jag _inte_ bör ha start/stopp då det inte finns någon som helst knapp i bilen för att aktivera det. Jag bör således gå vidare med det vanliga, billigare batteriet om jag ska följa den rekommendationen. Svaren jag har fått är ungefär 50/50, så det känns inte självklart - men jag känner att jag måste göra någonting för att komma vidare.

Angående att ladda upp batteriet så har jag _inte_ testat att göra det genom en laddare. Jag har däremot kört långa, oavbrutna sträckor med bilen utan att batteriet blivit märkbart bättre. Med tanke på batteriets livslängd och nuvarande ålder känns det ändå rimligt att det skulle kunna vara slut. Men jag är som sagt ingen expert, utan gör bara bedömningar utifrån vad andra berättar för mig.

Meaganeowner
31 oktober · 1 882 Inlägg
#6

Biltema har överlägset längsta garantitiden...
5 år?

panda666
31 oktober · 3 177 Inlägg
#7

Diskis skrev:
Tack för många utförliga svar! Jag får olika indikationer från alla håll huruvida jag har funktionen eller inte. Jag fattar verkligen inte hur det kan vara så komplicerat att ta reda på en så simpel grej. Hur som helst, var inne till Möller bil (Volkswagen-verkstan här) en andra vända för att träffa en tekniker - och han konstaterade att jag _inte_ bör ha start/stopp då det inte finns någon som helst knapp i bilen för att aktivera det. Jag bör således gå vidare med det vanliga, billigare batteriet om jag ska följa den rekommendationen. Svaren jag har fått är ungefär 50/50, så det känns inte självklart - men jag känner att jag måste göra någonting för att komma vidare.

Angående att ladda upp batteriet så har jag _inte_ testat att göra det genom en laddare. Jag har däremot kört långa, oavbrutna sträckor med bilen utan att batteriet blivit märkbart bättre. Med tanke på batteriets livslängd och nuvarande ålder känns det ändå rimligt att det skulle kunna vara slut. Men jag är som sagt ingen expert, utan gör bara bedömningar utifrån vad andra berättar för mig.

https://i.ibb.co/RHtgmC6/Golf-7-Start-Stop4.jpg


Är helt schockad att ingen har kunnat säga till dig ifall du har start stopp eller inte, då du har en passat från 2012 antar diesel? då med största sannolikhet så har du det eftersom dom flesta brukar ha det. Du ser det enkelt via din växelspak det brukar alltid finnas en knapp där bredvid och är helt omöjligt att visa kolla på bilden. Den där skitfunktionen brukar leva ett eget liv och funkar när den vill, faktorer är såklart batteriets mående, vädret osv osv. Brukar alltid stänga av skiten på mina bilar eftersom jag hatar den funktionen och den bara förstör bilen med att ha den aktiv, stoppar motorn så fort du stannar bilen och sen startar igen så fort du ska köra iväg igen. Javvist ska du köpa ny batteri på en gång;) det är det första man gör alltid, Har du haft eller vet att batteriet är gammalt då är det inga konstigheter utan bytt batteriet så ska du se att allt funkar sen tip top, lycka till.

jaka54
31 oktober · 3 253 Inlägg
#8

Hej!
Att köra bilen och tro att det ska ladda batteriet tillräckligt funkar inte. Då måste du köra väldigt långt tidsmässigt (12-20 timmar) och temperaturen ute bör ligga runt +20 grader, vilket det inte gör så här års.
Nej! Skaffa en enkel 4-6A,  12V laddare så du kan ladda batteriet. Ett friskt batteri ska ligga på ca 12,6V och när man laddat det ska spänningen ligga runt 13V.

Svarte_Orm
31 oktober · 2 254 Inlägg
#9

Skillnaden mellan batterier på bilar med start/stopp jämfört med utan är väl att de är konstruerade för att klara flera starter? Skiljer det sig i laddningscykeln och annat också, eller kan man inte lika gärna köpa ett vanligt batteri och sätta dit? Efter sju år är det nog dags att byta batteriet oavsett, för om det inte är sönder nu så kommer det nog snart bli det ändå.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober · 12 209 Inlägg
#10

jaka54 skrev:
Hej!
Att köra bilen och tro att det ska ladda batteriet tillräckligt funkar inte. Då måste du köra väldigt långt tidsmässigt (12-20 timmar) och temperaturen ute bör ligga runt +20 grader, vilket det inte gör så här års.
Nej! Skaffa en enkel 4-6A,  12V laddare så du kan ladda batteriet. Ett friskt batteri ska ligga på ca 12,6V och när man laddat det ska spänningen ligga runt 13V.

Dagens bilar laddar över 15v i början och laddningen är dessutom temperaturstyrd så om bilen orkar gå igång själv så laddas batteriet upp på rätt kort tid. Vi har inga problem med en bil som har start/stop och rullar 9 km enkel väg till jobbet.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
31 oktober · 874 Inlägg
#11

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Att köra bilen och tro att det ska ladda batteriet tillräckligt funkar inte. Då måste du köra väldigt långt tidsmässigt (12-20 timmar) och temperaturen ute bör ligga runt +20 grader, vilket det inte gör så här års.
Nej! Skaffa en enkel 4-6A,  12V laddare så du kan ladda batteriet. Ett friskt batteri ska ligga på ca 12,6V och när man laddat det ska spänningen ligga runt 13V.

Dagens bilar laddar över 15v i början och laddningen är dessutom temperaturstyrd så om bilen orkar gå igång själv så laddas batteriet upp på rätt kort tid. Vi har inga problem med en bil som har start/stop och rullar 9 km enkel väg till jobbet.

Men ni har jöh typ ett MC/Åkgräsklipparbatteri i det åket. big_smile

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang