Insprutningsrengörare, gör någon nytta?

candyweiss
1 november · 432 Inlägg
#1

Hur är det egentligen med insprutningsrengörare, är det bara fejk eller?
Finns ju insprutningsrengöring i alla möjliga prisklasser, från billig till svindyr.
Förr slog jag i en i tanken emellanåt i förebyggande syfte, men vet ju inte om det gjorde någon nytta.
Så, ska man slå i en ibland eller bara när det är så kallat akut, eller man ska skita i det helt?

torsen
1 november · 3 531 Inlägg
#2

Min erfarenhet av insprutningsrengörare är som följer:
Ägde, för många år sedan, en Mercedes GE230 Geländewagen.
Den började gå på 3 cylindrar.
Fick rådet att slå i insprutningsrengörare i bränsletanken.
Gjorde ingen nytta.
Uppsökte Philipssons bilverkstad och lade fram problemet för en mekaniker.
Rådet var att slå i insprutningsrengörare.
Har jag gjort, svarade jag.
För hur länge sedan, frågade han.
Ett par veckor och 10 mil sedan, svarade jag.
Då är det bara att chansa och gasa mot varvtalsstopp, sa han och gjorde det. 
Efter några sekunder på toppvarv så hakade den felande cylindern på i skönsången.
Åkte och köpte en kaspaderkrans åt mekarna att ha till eftermiddagsfikat.

Ivel
1 november · 923 Inlägg
#3

torsen skrev:
Min erfarenhet av insprutningsrengörare är som följer:
Ägde, för många år sedan, en Mercedes GE230 Geländewagen.
Den började gå på 3 cylindrar.
Fick rådet att slå i insprutningsrengörare i bränsletanken.
Gjorde ingen nytta.
Uppsökte Philipssons bilverkstad och lade fram problemet för en mekaniker.
Rådet var att slå i insprutningsrengörare.
Har jag gjort, svarade jag.
För hur länge sedan, frågade han.
Ett par veckor och 10 mil sedan, svarade jag.
Då är det bara att chansa och gasa mot varvtalsstopp, sa han och gjorde det. 
Efter några sekunder på toppvarv så hakade den felande cylindern på i skönsången.
Åkte och köpte en kaspaderkrans åt mekarna att ha till eftermiddagsfikat.

Jag lägger fokus på det viktiga i inlägget. wink
Från Amarant?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
1 november · 923 Inlägg
#4

Det är mestadels fotogen och etanol i dessa mirakelmedel med någon smörjande tillsats.
Jag har provat flera och inget har hjälpt.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
1 november · 3 742 Inlägg
#5

Jag funderar mest på hur man lyckas lura folk gång på gång med mirakelmedel..smile
Med tanke på att du provat flera gånger ,alltså..smile

Senast redigerat av malus (1 november )

torsen
1 november · 3 531 Inlägg
#6

Ivel skrev:

torsen skrev:
Min erfarenhet av insprutningsrengörare är som följer:
Ägde, för många år sedan, en Mercedes GE230 Geländewagen.
Den började gå på 3 cylindrar.
Fick rådet att slå i insprutningsrengörare i bränsletanken.
Gjorde ingen nytta.
Uppsökte Philipssons bilverkstad och lade fram problemet för en mekaniker.
Rådet var att slå i insprutningsrengörare.
Har jag gjort, svarade jag.
För hur länge sedan, frågade han.
Ett par veckor och 10 mil sedan, svarade jag.
Då är det bara att chansa och gasa mot varvtalsstopp, sa han och gjorde det. 
Efter några sekunder på toppvarv så hakade den felande cylindern på i skönsången.
Åkte och köpte en kaspaderkrans åt mekarna att ha till eftermiddagsfikat.

Jag lägger fokus på det viktiga i inlägget. wink
Från Amarant?

Aah!

candyweiss
1 november · 432 Inlägg
#7

Ivel skrev:
Det är mestadels fotogen och etanol i dessa mirakelmedel med någon smörjande tillsats.
Jag har provat flera och inget har hjälpt.

Tänkte skriva fotogen.

candyweiss
1 november · 432 Inlägg
#8

malus skrev:
Jag funderar mest på hur man lyckas lura folk gång på gång med mirakelmedel..smile
Med tanke på att du provat flera gånger ,alltså..smile

Många många år sedan big_smile

Ivel
1 november · 923 Inlägg
#9

malus skrev:
Jag funderar mest på hur man lyckas lura folk gång på gång med mirakelmedel..smile
Med tanke på att du provat flera gånger ,alltså..smile

Om du undrar varför jag testat?
Olika sorter, någon skulle kunna fungerat.
Som med bilschampo, olika schampon ger olika resultat.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
1 november · 8 309 Inlägg
#10

Jag har också testat diverse medel och generellt sett är det mest humbug. Men även jag har två berättelser som bekräftar myten.

Brorsan hade en Audi 100 2.3 från -88 som plötsligt bara gav upp. Det testades att byta bränslefilter men inte hjälpte. Rådet från VAG var att byta hela bränsletanken plus ledningar till en kostnad av 30k. (1993-4?) Eftersom det inte var ett superalternativ så inhandlades 5-10 Flaskor K-i Akut. Sagt o gjort. Bilen startade och gick bättre än någonsin efter det.

Nästa story får gå till Redline SL1 (tror jag den heter) som jag absolut hävdar fungerar. Mina skorvar har helt klart gått bättre efter en flaska sådant, så det medlet brukar jag faktiskt rekommendera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
1 november · 3 262 Inlägg
#11

Hej!
Min gamla Audi 100 Avant 2,0E från 89 har under de ca 38000mil jag kört den gått alldeles förträffligt men eftersom jag läst på lika ställen att när bilen gått så pass långt som min är det på tiden att byta spridare. Därför testade jag i somras att först testa med att hälla i en flaska spridarrengörare i tanken(tror det vara Redline).
Märkte ingen skillnad efter att ha kört ca 70mil ,motorn gick lika bra som den alltid hade gjort. Men nyfiken som man är beslöt jag mig för att beställa nya Bosch spridare.  Hittade nya sådana på ebay och bytte . Märkte direkt att motorn drog mindre soppa, ca 0,8-1,0dl mindre än tidigare per mil så jag fick ställa om tomgången lite.
Jag märkte dock ingen skillnad mot tidigare på motorgången, den var lika bra som tidigare.
Brorsans Audi 100 Avant Turbo -91:a (25000mil) har under de fem år han haft bilen varit näst intil omöjlig att starta varm. Bytte till nya Bosch spridare på hans bil  för en månad sedan och den gick att starta varm hur bra som helst. Han märkte också att soppaförbrukningen sjönk.
Så...Nej! Rengörare är jag tveksam till. Nya spridare till bilar som gått långt däremot ...vilken skillnad! smile

Senast redigerat av jaka54 (1 november )

torsen
2 november · 3 531 Inlägg
#12

Jag är beredd att hålla med skeptikerna till insprutningsrengörare.
Kanske "lossnade" den felande insprutaren på grund av mekens tokvarvning, som jag inte vågade, och inte med anledning av insprutningsrengöraren.

Ivel
2 november · 923 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Min gamla Audi 100 Avant 2,0E från 89 har under de ca 38000mil jag kört den gått alldeles förträffligt men eftersom jag läst på lika ställen att när bilen gått så pass långt som min är det på tiden att byta spridare. Därför testade jag i somras att först testa med att hälla i en flaska spridarrengörare i tanken(tror det vara Redline).
Märkte ingen skillnad efter att ha kört ca 70mil ,motorn gick lika bra som den alltid hade gjort. Men nyfiken som man är beslöt jag mig för att beställa nya Bosch spridare.  Hittade nya sådana på ebay och bytte . Märkte direkt att motorn drog mindre soppa, ca 0,8-1,0dl mindre än tidigare per mil så jag fick ställa om tomgången lite.
Jag märkte dock ingen skillnad mot tidigare på motorgången, den var lika bra som tidigare.
Brorsans Audi 100 Avant Turbo -91:a (25000mil) har under de fem år han haft bilen varit näst intil omöjlig att starta varm. Bytte till nya Bosch spridare på hans bil  för en månad sedan och den gick att starta varm hur bra som helst. Han märkte också att soppaförbrukningen sjönk.
Så...Nej! Rengörare är jag tveksam till. Nya spridare till bilar som gått långt däremot ...vilken skillnad! smile

Du ska använda 10% thinner eller lacknafta i bränslet, det är grejor det.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang