Ainoks Garage: Volvo 945 -91 M50B25

Efter 52000 mil är det dags för en uppdatering av farfar 940. Det blir M50 drivlina och allmän renovering.

Ainok

  • 21 Följare
  • 839 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 november
Ainok
4 november · 416 Inlägg
#1

Efter två katastrofala rödblocksbyggen så har jag bestämt mig för att ta en liten paus ifrån dom och vidga mina vyer lite.
Den första motorn var den första jag byggt själv, men det blev aldrig någon bra kompression i den motorn på grund av dålig hening. Slarv av mig. Rev ur den och köpte en ny FK motor som skulle vara i bra skick. Där blev jag blåst. En kolv var sprucken och blocket var utslitet. Mer än att man kan hena loppen raka och runda.

Har sedan dess lagt rödblockarna på hyllan och bestämt mig för att prova något nytt, som iallafall häromkring är lite udda.

Planen är M50B25 med Vanos och ZF låda i en 940.
Försöka få ner det så seriöst som möjligt och regga.
Uppgradera löpande. Eventuellt turbo i framtiden, men jag börjar med att få ner motorn.

Bilen som ska få motorn är min 945:a från 91 med 52.000 mil på mätaren.
Överlag bra skick på bilen. Gått majoriteten av sitt liv i norrland och har klarat sig bra från rost.
https://i.imgur.com/zZStqzN.jpg

Mycket nedsutten inredning.
https://i.imgur.com/ot6rXrJ.jpg

Originalmotorn.
B230FB med en ZF HP4-22 automatlåda.
Driftssäker, drar omkring litern, och växlar som den ska.
Otroligt trött och seg och efter sina 52000 mil så märker man att sakerna börjar bli trötta.
https://i.imgur.com/010V6i0.jpg

Vinterdäcken var sopslut så jag skodde mina äkta 18" R med nya dubbdäck.
https://i.imgur.com/Ahha0Kr.jpg

Monterade även dit en LED-ramp av hävlig kvalité.
Mer energi än såhär tänker jag inte lägga på utsidan. Den är snygg som den är tycker jag smile 
https://i.imgur.com/7lenkQt.jpg

Senast redigerat av Ainok (tisdag 08:43)

Ainok
4 november · 416 Inlägg
#2

Motorn som ska i.
En M50B25 med Vanos från en E36:a (94)

https://i.imgur.com/z43hXgi.jpg

Sitter getraglåda, och såklart, e36 tråg på nu.

För att motorn ska passa på ett bra sätt i bilen så ska jag byta till ZF lådan från 328/M3 och montera oljetråg från E39. Det går att använda tråget som sitter på nu, men då hamnar motorn väldigt långt bak i motorrummet, såpass så att man måste flytta in hela brandväggen. Motorn hamnar så långt bak så att det blir jobbigt att ens ta av ventilkåpan. Skippar det.

Växellådan byter jag ifrån Getrag till ZF för då passar M90 kardanen rakt på.
Getrag går att använda men då ska man förlänga kardanen och det vill jag inte göra.
Andra faktorer som spelar in är att ZF lådan tål mer effekt om jag vill trimma och att jag har bra koppling till den från tidigare byggen.

Övriga delar jag har införskaffat är box utan EWS och  ASS motorfästen. Går såklart att bygga egna men det är nog inte så lätt som folk säger. Skönt med en lösning som tillsammans med E39 tråget bara är att bulta dit. Jag har dessutom ingen aning om vart i motorrummet motorn ska hamna ändå.

Växellådsbalk bygger jag själv.

Senast redigerat av Ainok (tisdag 08:44)

lofex
5 november · 13 Inlägg
#3

Härligt projekt! Bilen såg ju ganska fräsh ut på utsidan. Om det blir turbo i framtiden, blir det inte jobbigt att regga/besikta den då? Frågar pga har själv funderat på något liknande det här till en bil som står utan motor/vxllåda. smile

Ainok
6 november · 416 Inlägg
#4

lofex skrev:
Härligt projekt! Bilen såg ju ganska fräsh ut på utsidan. Om det blir turbo i framtiden, blir det inte jobbigt att regga/besikta den då? Frågar pga har själv funderat på något liknande det här till en bil som står utan motor/vxllåda. smile

Tack! smile

Din fråga;
Google is your friend smile
Man får inte ha turbo vid vanlig reg eller bes.

Senast redigerat av Ainok (6 november )

Ainok
11 november · 416 Inlägg
#5

Liten uppdatering.

För att ta bilmekandet till nästa nivå så investerade jag i en tvåpelarlyft.
Hoppas på att kunna jobba längre och effektivare. Slippa en vinter till med pallbockar...

Har bara 70mm tjock betong i golvet. Ska vara 150, så jag gjorde större fotplåtar.
Ökade anläggningsytan emot från 0,17m2 till 0,48m2. Det kommer räcka för att ta den lodräta lasten.
Hävstångseffekten man får emot golvet tar jag upp med ett system av vajrar från lyftens ovansida till takstolarna. Det är HEA 100 i taket.
https://i.imgur.com/DSrE7sV.jpg
https://i.imgur.com/HA7fGOK.jpg?1

Senast redigerat av Ainok (tisdag 08:45)

Ainok
tisdag 08:37 · 416 Inlägg
#6

Projektet gick åt fanders. Nästan.

Dagen efter att jag hade ställt in lyften så hade jag tänkt montera stereo och kupévärmare.
Kupévärmaren var det inga problem med, det mesta var redan draget.

Stereon däremot...
Ägaren innan mig berättade vitt och brett om att arbetet som gjorts på bilen var noggrant och seriöst utfört. Vet inte riktigt om jag är beredd att hålla med. Det är många ägare på bilen så han kanske inte kände till det jag kommer skriva om i det här inlägget... Skeptisk.

När jag möttes av det här råttboet så började varningsklockorna ringa.
Det mesta klippt eller skarvat.
https://i.imgur.com/jtNKKuy.jpg

Upptäckte direkt att original högtalarkablar var klippta. Det var lite surt. Jag visste att tidigare ägare hade dragit högtalarkablar från dörrarna till ett steg i skuffen, men varför klippa original?
Började med att dra nya... Råttbo i dörrarna också. Det här är kablarna jag rensade till EN dörr samt diverse delningsfilter som låg inbökade lite varstans i framdörrarna.
https://i.imgur.com/LaWOxBQ.jpg

Fick tillslut ordning på allting. Skulle bara trycka i stereon och backa ut ur garaget. Men något var fel. Det kom rök. Hoppsan. Snabbt bort med batteriet. Det brann under elcentralen. Spännande!
https://i.imgur.com/hzCq6wh.jpg

Härligt.
https://i.imgur.com/GsmBBEm.jpg

Smälta kablar i hela bilen.
https://i.imgur.com/i1KYGvQ.jpg

Nu hade jag problem. En grov kabel under elcentralen (som såklart hade både kabelskarv och strömtjuv på sig) hade under min lilla "kabelrensning" glidit isär i skarven och jordat emot lite diverse under elcentralen. Det mesta hade smält, eller brunnit.

Varför man ens skulle ge sig på den kabeln förstår jag inte. Har ägt/skruvat på åtminstone 100 7/940 och har aldrig sett något liknande.

Branden resulterade såklart i att jag hade jordfel på typ allting. Ingenting fungerade.

Efter många kvällars intensivt arbete med att få bort allt jäkla klabb ur elsystemet (jag måste ha rensat bort iallafall 50 meter onödig kabel och minst 100 kabelskarvar/strömtjyvar) så fungerar allting igen.
Jag är inte helt hajj på elscheman så att löda nya kabelhärvor var inte helt lajbans men det gick tillslut.

Gick igenom all el på bilen och hittade en hel del skoj.
Kul lösning på bakljusen! Jordskenan till lysena saknades så det var induviduella jordkablar dragna till varje lamphållare och, självklart, var kablarna lödda direkt på. Vad annars.
https://i.imgur.com/0WmbZ5G.jpg

Bakom varje panel jag öppnade kom en ny intressant lösning fram.
Vänster bakljus sitter tydligen  fast med en bit hålband.

Tvinnade och eltejpade skarvar till jorden, förstås.
https://i.imgur.com/oObnvIa.jpg

Lödda skarvar, allting icke-original som ej används borttaget och städat. Iso kontakten vart lite väl lång men vad gör det. Här ser jag att jag har råkat sätta halvljusrelät där det ska sitta ett för dimljus. Fixat.
https://i.imgur.com/qr6AUmg.jpg



Premiärlyft!
Känns ju helt fantastiskt att kunna stå under bilen.

Nu när både bil och lyft är redo så är det dags för BMW motorn. Drar igång under veckan.
https://i.imgur.com/ksvpzeK.jpg

Senast redigerat av Ainok (tisdag 08:47)

ifakiezz
tisdag 10:24 · 326 Inlägg
#7

Fy satan vilken jävla röra! Men skönt att du inte ger upp

Ainok
tisdag 10:35 · 416 Inlägg
#8

ifakiezz skrev:
Fy satan vilken jävla röra! Men skönt att du inte ger upp

Det var nära några gånger. lol
När det var som värst så övervägde jag att sälja den i delar och köpa en annan men det löste ju sig.

Nu är det bara det roliga kvar! tongue

Senast redigerat av Ainok (tisdag 10:35)

turbonova gillar en riktig burnout
tisdag 13:28 · 933 Inlägg
#9

Starkt jobbat,  smile gött att projektet fortskrider smile

Berglund_89
tisdag 20:30 · 1 014 Inlägg
#10

huvva.... lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Ainok
onsdag 22:20 · 416 Inlägg
#11

Skulle vilja montera lite bättre stolar. Förarstolen är så sliten så man sitter på ramen.
Med bättre menar jag något lite skålat så att man sitter still i svängarna.

Sportstolar typ Sparco går bort. Det blir lite väl.
Vill iallafall att det ska se någorlunda original ut.
Gärna något som matchar en träratt.

Tänker att typ BMW E34 stolar vore något?
Golf 2 Stolar tycker jag man sitter bra i.

Har ni några tips? Gärna med bilder smile

Kikat lite på dessa.
https://www.scstyling.com/universaldela … gJzj_D_BwE

Senast redigerat av Ainok (onsdag 22:21)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang