Koppling

Ninnis113
6 november · 1 Inlägg

Vet någon om en koppling på en Toyota Aygo 2008 halvautomat kan bli sliten och behöva bytas?? Vad jag förstår det som så är det ingen riktig koppling utan en momentomvandlare. Hoppas på svar 😄

Janneutanb
7 november · 7 038 Inlägg

Ninnis113 skrev:
Vet någon om en koppling på en Toyota Aygo 2008 halvautomat kan bli sliten och behöva bytas?? Vad jag förstår det som så är det ingen riktig koppling utan en momentomvandlare. Hoppas på svar 😄

Som jag läst snabbt på Google är det en robotstyrd manuell växellåda och det sitter en koppling där.
Hittade även en guide hur man byter denna.
http://www.techtalk.ie/technical_articl … nsmission/

simlar
7 november · 3 961 Inlägg

En halvautomat är oftast bara en manuell växellåda med elektroniskt reglerad koppling.
Dvs du växlar själv men ett styrdon reglerar "kopplingspedalen".

En snabb googling så verkar växellådstypen kallas MMT (Multimode Manual Transmission) av Toyota.

Men för svara på TS fråga, du har ingen momentomvandlare utan en vanlig torrlamellskippling så ja den kan bli sliten, främst om man kör mycket stadskörning/kökörning.

Senast redigerat av simlar (7 november )

Ivel
7 november · 923 Inlägg

Ninnis113 skrev:

Ja du har en koppling på MMT-lådan. Den kan bli sliten.
För att få den att hålla bättre och växla mjukare möter föraren upp med gasen vid växlingarna. Vi har en Corolla Verso inom familjen med MMT, 26000mil har den rullat utan problem oss veterligen de senaste 9000milen. Den bilen började sin karriär som ett tjänstefordon för parkeringskontrollanter i en mellanstor stad, den har alltså mestadels körts i stadstrafik med mycket start och stopp de första 17000milen innan jag köpte den direkt av det företaget. Knölig, repig, allmänt välbrukad på det där viset när flera delar på ett arbetsfordon men fungerar klockrent.
Sorry för utsvävningen...

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet