Byta topplockspackning hyundai elantra 1997

Caddy68
7 november · 23 Inlägg
#1

Hej
Frågan gäller byta topplockspackning hyundai elantra 1997 eller vad kan va fel ?

Bilens tempmätare pendlar , ibland upp på rött , bilens motor blir varm , den trycker upp kylarvatten i exp kärlet .

Värmen i bilen pendlar likaså
, från varmt till kallt omvartannat .

Provade fylla på direkt i övre kylarslsangen, då försvaret problemet i ca några dagar ,kortare körning bara på några km

Bytt termostat .

Är felet topp packningen ?
Fått tips om även vattenpumpen kan va kass .

Rensvinf
8 november · 440 Inlägg
#2

Ett par funderingar: Om toppen är dålig borde väl vattnet inte tryckas ut i expensionskärlet?
Brukar man inte kunna se en dålig topp med komp-prov? Försök låna en och prova. Det kostar ju inget.
Så här på vintern skulle ju annars ett problem kunna vara ispropp..?

Caddy68
8 november · 23 Inlägg
#3

Bilen står alltid i varmgarage , så ispropp är det inte .

Har en kompprovare, ska testa det .

torsen
8 november · 3 529 Inlägg
#4

Instämmer med Rensvinf.
Börja med ett kompressionsprov.
Är du absolut säker på att du luftat kylsystemet fullständigt?
Många naturlagar verkar sättas ur spel vid luftningen av en del bilmotorer.
Vissa bilar ska parkeras i brant uppförsbacke, andra i dito nedförsbacke vid operationen.
Andra luftas vid värmeradiatorn. (du har väl full på värme vid luftningen?)

Ivel
8 november · 907 Inlägg
#5

Enligt din beskrivning tycker jag att topplockspackningen låter som en trolig felkälla.
Tipsar om två enkla undersökningar som inte kräver några som helst verktyg eller direkta mekkunskaper:
1. Lukta i expansionskärlet, luktar det avgaser är topplockspackning med stor säkerhet trasig och förbränningen trycks ut i kylsystemet.
2. Hur ser oljan ut? Har den ljusa strimmor i sig eller påminner om varm choklad har du vatten i oljan.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Caddy68
8 november · 23 Inlägg
#6

Oljan ser bra ut , inga glykolrester i oljan.
Ska testa kompprov .
Hur luftar man systemet på bästa sätt ?

Ivel
8 november · 907 Inlägg
#7

Ivel skrev:
Enligt din beskrivning tycker jag att topplockspackningen låter som en trolig felkälla.
Tipsar om två enkla undersökningar som inte kräver några som helst verktyg eller direkta mekkunskaper:
1. Lukta i expansionskärlet, luktar det avgaser är topplockspackning med stor säkerhet trasig och förbränningen trycks ut i kylsystemet.
2. Hur ser oljan ut? Har den ljusa strimmor i sig eller påminner om varm choklad har du vatten i oljan.

Caddy68 skrev:
Oljan ser bra ut , inga glykolrester i oljan.
Ska testa kompprov .
Hur luftar man systemet på bästa sätt ?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Caddy68
9 november · 23 Inlägg
#8

Torsen , hur luftar man enklast systemet ?

torsen
10 november · 3 529 Inlägg
#9

Caddy68 skrev:
Torsen , hur luftar man enklast systemet ?

Som jag skrev tidigare så är vissa bilar svåra/hopplösa att lufta.
Endera i mycket brant uppförsbacke, så att luften förhoppningsvis letar sig fram/upp till kylaren.
Eller så tvärt om, så att luften letar sig fram till motorns högst punkt i bakkant.
Kanske då lufta genom att lossa lite på slangen mellan motorn och värmeelementet?
Som jag skrev tidigare - glöm inte FULL VÄRME PÅ vid luftningen.

Ovanstående rent generella råd, kan inte Elantra.

Ägde för många år sedan en Opel 2100 D som endast kunde luftas genom att termostathuslocket demonterades så att man där kunde fylla kylarvätska.

Caddy68
10 november · 23 Inlägg
#10

Tack så mycket för svar ..
det luktar avgaser i expkärlet , så risk topp packningen farit .

Ivel
10 november · 907 Inlägg
#11

Caddy68 skrev:
Tack så mycket för svar ..
det luktar avgaser i expkärlet , så risk topp packningen farit .

Då behöver du med tur endast byta topplockspackningen men det är stor risk att topplocket är skevt eller har en spricka i sig.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Caddy68
10 november · 23 Inlägg
#12

Jo precis , å aldrig har man tur , så risk toppen farit . Tur jag har en reservdels motor .

Tok dum fråga , när man luftar , har man bilen igång då ?  Lossar man en kylarslang lär det ju forsa ut vatten

Svarte_Orm
10 november · 2 258 Inlägg
#13

Caddy68 skrev:
Jo precis , å aldrig har man tur , så risk toppen farit . Tur jag har en reservdels motor .

Tok dum fråga , när man luftar , har man bilen igång då ?  Lossar man en kylarslang lär det ju forsa ut vatten

Slangen till värmepaketet är ganska liten och om det forsar vatten kan du sätta tillbaka den. Det är ju eventuell luft som skall ut.

Caddy68
10 november · 23 Inlägg
#14

Tack

Senast redigerat av Caddy68 (10 november )

Caddy68
tisdag 16:01 · 23 Inlägg
#15

Börjar ändå tvivla på topplockspackningen .

Det försvinner ingen vätskenivå , och ingen glykol i oljan .

Nu bli det plocka bort stiften och köra motorn , kolla om det kommer vätska . Sen ta kompprov .
Fler tips att utesluta packningen / toppen . ?

Vad ska kompen ligga på i kG ?
Misstänker forfarande luft i systemet .

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang