Saab 9-5 -06 Turbo laddar ej (P0420 och P1105)

kwamex
fredag 11:48 · 217 Inlägg
#1

Hej där.
Så jag har dessa felmeddelanden på min bil och turbon laddar inte. Det är en 2.0t BioPower.
Turbon är bytt sedan ungefär 1000 mil tillbaks, jag vet att den inte har rasat, man hör tydligt att den inte laddar något och bilen är sjukt slö.

Vad kan det vara relaterat till dessa felkoder? (P0420 och P1105)
Ska felsöka bilen imorgon. Har en Saab med trasig generator att plocka delar av. Har tidigare bytt LMM och map-sensorn i felsökningssyfte. Även kollat lite smått på wastegate-armen men den verkar vara på plats tror jag? (har ryckt i den lite iaf..) Hur ser jag om den har hamnat i "fel läge" så att man måste knacka tbx den? Hur ska den egentligen stå?

Ska kolla luftläckage iaf till wastegaten. Men vad mer bör jag kolla?
Får gärna vara tydliga instruktioner, jag kan inget om bilar och den som ska hjälpa mig är inte särskilt insatt i Saab..

/Tack för all hjälp på förhand.

Senast redigerat av kwamex (fredag 11:49)

Parre7
fredag 14:39 · 29 Inlägg
#2

Jag hade en volvo 855 t5 turbo innan som laddade 1.25 bar, jag har alltid vetat om att alla lamporna 'små flimmrar' hela tiden som att den inte får nog med ström. En dag så ladda den inte alls lika bra, aldrig över 1 bar. Det var generatorn som var kass.
Generatorn och något slang skulle jag tippa på!

rcy
fredag 15:05 · 1 585 Inlägg
#3

P0420 är katalysator relaterat.
Det kan vara så enkelt att din katalysator har packat ihop, har sett det flera gånger på just äldre 9-5. Det ger konstiga lambdavärden vilket ger felkod P0420 och bilen blir fruktansvärt slö då den inte får ut avgaserna genom den tilltäppta katten.
Är det riktigt illa så brukar man kunna märka det på att det är dåligt "tryck" ut ur avgasröret.

kwamex
fredag 16:42 · 217 Inlägg
#4

rcy skrev:
P0420 är katalysator relaterat.
Det kan vara så enkelt att din katalysator har packat ihop, har sett det flera gånger på just äldre 9-5. Det ger konstiga lambdavärden vilket ger felkod P0420 och bilen blir fruktansvärt slö då den inte får ut avgaserna genom den tilltäppta katten.
Är det riktigt illa så brukar man kunna märka det på att det är dåligt "tryck" ut ur avgasröret.

Kan en katt/avgasystem vara såpass täpt att man inte ens hör turbon ladda?
Kan man felsöka detta på något vis mer än att byta katalysatorn? (Typ bara koppla bort den tillfälligt?)
Jag förstår ju att en täppt katalysator gör bilen slö, men jag trodde att man skulle höra turbon ladda i vilket fall. Men så kanske det inte är?

edit: Min bil hade ej konstiga lambdavärden på besiktningen. Kan katten vara täppt ändå?
Den gick igenom besiktningen _förutom_ att jag hade felkod p0420 och p1105.
Lambda 1.02 hade jag..

Senast redigerat av kwamex (fredag 16:47)

kwamex
fredag 23:05 · 217 Inlägg
#5

Ingen som har några idéer?

kwamex
lördag 16:51 · 217 Inlägg
#6

Om någon googlar detta i framtiden - jag kopplade lös katalysatorn och då började turbon ladda igen. Så den var helt tät.

rcy
måndag 12:48 · 1 585 Inlägg
#7

kwamex skrev:
Om någon googlar detta i framtiden - jag kopplade lös katalysatorn och då började turbon ladda igen. Så den var helt tät.

Som jag misstänkte alltså. smile
Har fixat ett flertal 9-5'or senaste åren där katten verkligen vara helt igenpackad, så det verkar vara ett vanligt fel nuförtiden.

kwamex
måndag 21:47 · 217 Inlägg
#8

rcy skrev:

kwamex skrev:
Om någon googlar detta i framtiden - jag kopplade lös katalysatorn och då började turbon ladda igen. Så den var helt tät.

Som jag misstänkte alltså. smile
Har fixat ett flertal 9-5'or senaste åren där katten verkligen vara helt igenpackad, så det verkar vara ett vanligt fel nuförtiden.

Yupp, fick en "ny" katalysator för 750 kr och sålde min gamla som skrot för 550 så var en billig fix. smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang