"Klack slitna" odubbade vinterdäck ?

KenthIJ
6 november · 580 Inlägg
#1

Bytte till (de begagnade) Hakkapelitta R2 195/65/15 95R XL odubbade vinterdäck (som följde med i köpet) på vår Prius PHEV 2015.
Däcken ser klart fina ut men... när jag körde iväg så gav de i från sin ett ganska vinade ljud och när jag kom upp mellan 55-60 km/h började de låta VÄLDIGT " wo wo wo wo wo igt" från framför allt bakdäcken. Blir lite bättre i högre hastighet (testade bara upp till 90 km/h.
Har hört talas om något som kallas "Klackslitning" (tror jag) och när jag känner på däcken så är mönstringen högre i framkant på flera mönsterklackar , spec . på yttre delen av däcken bak.

Vad kan detta bero på och kan man göra något åt det?
Däcken verkar som sagt fina annars

torsen
6 november · 3 532 Inlägg
#2

Förmodligen rullat med för lite luft.

KenthIJ
7 november · 580 Inlägg
#3

torsen skrev:
Förmodligen rullat med för lite luft.

Tackar !

Kan man tänka sig att däcken slits jämnare efter ett tags körning med rätt däckstryck ?
eller
Skulle det kanske vara en lösning att skifta däck så att det som sitter höger bak kommer på vänster sida och tvärt om ? Då kommer väl den lägre delen av den slitna mönsterklacken först i rullriktningen och det borde väl generera mindre oljud, eller tänker jag fel?

Slim
7 november · 198 Inlägg
#4

Tycker ofta att vinterdäcken känns lite trötta första turerna efter skiftet. Så pröva att köra med rätt tryck några veckor och se hur det känns. Tror att de ofta ”körs in” så pass att det blir bättre relativt fort...

Senast redigerat av Slim (7 november )

KenthIJ
7 november · 580 Inlägg
#5

Slim skrev:
Tycker ofta att vinterdäcken känns lite trötta första turerna efter skiftet. Så pröva att köra med rätt tryck några veckor och se hur det känns. Tror att de ofta ”körs in” så pass att det blir bättre relativt fort...

Tackar!

Testar det först då.

torsen
7 november · 3 532 Inlägg
#6

Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Slim
7 november · 198 Inlägg
#7

torsen skrev:
Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Det där missas av många. Trycket sjunker klart märkbart. Märks också på sommardäcken på hösten, att de börjar bli svampiga...

KenthIJ
8 november · 580 Inlägg
#8

torsen skrev:
Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Tackar.
Då testar jag det oxå

Brådhis * Voff voff *
8 november · 4 727 Inlägg
#9

KenthIJ skrev:

torsen skrev:
Förmodligen rullat med för lite luft.

Tackar !

Kan man tänka sig att däcken slits jämnare efter ett tags körning med rätt däckstryck ?
eller
Skulle det kanske vara en lösning att skifta däck så att det som sitter höger bak kommer på vänster sida och tvärt om ? Då kommer väl den lägre delen av den slitna mönsterklacken först i rullriktningen och det borde väl generera mindre oljud, eller tänker jag fel?

Dessa däck har rotationsriktning så du kan inte vända på dom hur som helst.

Men du kanske menade att kränga om dom mellan fälgarna så vänster blir höger och tvärtom? Inte bara flytta plats på hela hjulen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
KenthIJ
8 november · 580 Inlägg
#10

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:

torsen skrev:
Förmodligen rullat med för lite luft.

Tackar !

Kan man tänka sig att däcken slits jämnare efter ett tags körning med rätt däckstryck ?
eller
Skulle det kanske vara en lösning att skifta däck så att det som sitter höger bak kommer på vänster sida och tvärt om ? Då kommer väl den lägre delen av den slitna mönsterklacken först i rullriktningen och det borde väl generera mindre oljud, eller tänker jag fel?

Dessa däck har rotationsriktning så du kan inte vända på dom hur som helst.

Men du kanske menade att kränga om dom mellan fälgarna så vänster blir höger och tvärtom? Inte bara flytta plats på hela hjulen?

//Brådhis

Tackar.

Nja jag hade tänkt att bara byta plats på hela hjulen.
Är rotationsriktningen utmärk någonstans på däcken?
( skyltar öppet med min okunnighet)

Ivel
8 november · 928 Inlägg
#11

På Nokia brukar det finnas en stiliserad pil någonstans bland texten.
Ut med ficklampan och leta.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Christian S
9 november · 4 503 Inlägg
#12

på däck som är rotations bestämda så står det rotation och en pil på däcksidan samt att man ser det på däckmönstret.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
candyweiss
9 november · 437 Inlägg
#13

Slim skrev:

torsen skrev:
Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Det där missas av många. Trycket sjunker klart märkbart. Märks också på sommardäcken på hösten, att de börjar bli svampiga...

Däcktrycket ändras 0.1bar/10graderC.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november · 12 218 Inlägg
#14

Kör alltid med övertryck på vår lokala däckmånglares inrådan. Och de slits jämnt och fint.

Loading signature: [||||||||||----------]
KenthIJ
12 november · 580 Inlägg
#15

Tackar för alla tips,råd och allas engagemang.

Testade att öka trycket till 2,7 (skall vara 2,5) men det hjälpte inte akut iaf.

Skulle vara om man möjligen sliter in däcken efter ytterligare ett tag men det är väl tveksamt om det hjälper.

Kan det vara så att det är hjulinställningen som är fel? (märkte ju dock inget med sommardäcken på och det är ju mestadels backdäcken som är klackslitna/väsnas, men de kan ju ha suttit fram förra säsongen när förre ägaren hade bilen)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang