Allround motorolja som fungerar i olika motorer?

spillolja
12 november · 2 212 Inlägg

jag nämnde att Pennasol Super Pace 5W-40 inte finns hos Motor öl Gunstig längre men det har dykt upp ett snarlikt alternativ:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=21

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Richtenb
15 november · 1 325 Inlägg

I de bilar du har så är det helt skitsamma vilken företagsklassning oljan har. Helsyntet 5w-40 så kommer det gå bra oavsett. Visst har du en St220, alfa romeo, Porsche eller en VAG med 1.4TSI mm så kanske du ska kolla exakt vilken olja du bör ta. Jag brukar ta en olja som har ett antal klassningar, gärna någon som får bra i slitagetest och det finns åtskilliga märken som kan köpas billigt i tyskland som är bra!

rcy
15 november · 1 609 Inlägg

Richtenb skrev:
I de bilar du har så är det helt skitsamma vilken företagsklassning oljan har. Helsyntet 5w-40 så kommer det gå bra oavsett.

Och det står du för om någonting händer?

Bla Nissan King Cab som trådstartaren nämner är ökända för att vara känsliga på vilken olja som används, så jag skulle vara väldigt försiktig innan jag kastade ur mig sådana påståenden.

Richtenb
22 november · 1 325 Inlägg

Ja exakt

Men nu klippte du ut påståendet ur sitt kontext. ++Jag brukar ta en olja som har ett antal klassningar och får bra i slitagetest = Livstids garanti

rcy skrev:

Richtenb skrev:
I de bilar du har så är det helt skitsamma vilken företagsklassning oljan har. Helsyntet 5w-40 så kommer det gå bra oavsett.

Och det står du för om någonting händer?

Bla Nissan King Cab som trådstartaren nämner är ökända för att vara känsliga på vilken olja som används, så jag skulle vara väldigt försiktig innan jag kastade ur mig sådana påståenden.

rcy
27 november · 1 609 Inlägg

Richtenb skrev:
Ja exakt

Men nu klippte du ut påståendet ur sitt kontext. ++Jag brukar ta en olja som har ett antal klassningar och får bra i slitagetest = Livstids garanti

Nej, det gjorde jag faktiskt inte, du sa exakt så.

Vad menar du med "ett antal klassningar"? Det enda som är viktigt är att oljan uppfyller en klassning, nämligen den din bil kräver.

Nån "livstids garanti" har jag aldrig hört talas om när det gäller vare sig bilar eller olja. Skulle du vilja utveckla det lite?

spillolja
27 november · 2 212 Inlägg

Var inte problemet med nissan kingcab att vevlagrerna var för tajta ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
rcy
27 november · 1 609 Inlägg

spillolja skrev:
Var inte problemet med nissan kingcab att vevlagrerna var för tajta ?

Mycket möjligt, jag vet bara att fel olja i motorerna väldigt ofta leder till motorras.
Tajta vevlager och fel olja blir sällan bra.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt