Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK. Dags att börja jobba lite mer med den i vinter.

Marlboroman

  • 51 Följare
  • 11 977 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 november
Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 juli · 1 832 Inlägg
#61

Verkar vara ett ruskigt fint objekt du snubblat över! Grymt svårt att hitta en 240 idag som inte består till 70% av oxid.
Fälgarna kommer bli pricken över i:et wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
22 juli · 7 986 Inlägg
#62

Har inte hittat några stora rostproblem än, även om det är några områden som ska åtgärdas. Enda jag vet i nuläget som ska svetsas är ett hål i golvet under förarstolen. Sedan är det en del ytrost. Dock får vi se vad jag hittar när jag skrapar ren trösklarna - men det är ett senare projekt.

Marlboroman
22 juli · 7 986 Inlägg
#63

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-12192f6335ea7a737b8747ecad24ce56.jpg

Fortsatt med småpyssel i väntan på hjulinställning. Har till slut limmat ihop listen på framskärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1edfe4f11d2b079e20d0ecb9e82d714c.jpg

Jag gillar inte lukten av Vista eller att mf-dukarna blir hårda efter att man använt det. Men det är svårt att klaga på resultatet. Enda tråkiga nu är ju att nu ser draget så risigt ut i jämförelse lol

Marlboroman
23 juli · 7 986 Inlägg
#64

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-06e60dfced52045dd9c5f11e30beeb28.jpg
Del 2 om panhardstaget. Efter diskussion med säljaren så har jag beslutat att behålla staget och modifiera lite. Vart inte 100% enligt min mätning, så det kan behöva bli en del 3 i ämnet. Det man får börja med är att mäta ut hur axeln sitter i förhållande till karossen. Det finns säkert många sätt att lösa detta på. Jag använde en bit liten fyrkantsprofil mot fälgar och mätte mot skärmkanterna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-840c0de217feff09b5838f3fe98e70d7.jpg
Efter att man mätt på båda sidor så får man fram differensen mellan sidorna. Hälften av det måttet ska staget kortas med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2d65a5ce97430b399dba91bc14ecba17.jpg
Lite brottningsmatch att få dit det kortare staget ensam, men det gick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-affe83a874bcc002d4b8f99ea852ec84.jpg
Måtten före och efter. Ett halvt varv till på justeringen så hade det enligt min mätning varit perfekt. Men det krävs lite mer ändringar på staget om det ska gå. Finns ju även en viss osäkerhet i min mätning så vi får väl se vad protokollet från hjulinställningen säger. Men det är ju betydligt närmare nu än innan.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 juli · 1 832 Inlägg
#65

Skam den som ger sig!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
29 juli · 7 986 Inlägg
#66

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4d5dc1134a92f4ff277484dc10a62bb3.jpg

Hittade en klämma till batteriet så jag slipper ha den inte allt för vackra remmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-beccc361bcbefcec30bf8146ffb83688.jpg

Idag var det till slut dags för hjulinställning som gick väl. Tänkte fira med en rejäl tur men pga diverse rassel och skrammel så vart det inte så lång tur som jag hade tänkt. Väl tillbaka i garaget så gick jag en runda och efterdrog diverse bultar / muttrar och nu är det tyst när man gungar på bilen, men jag lär ut och åka igen för att vara säker. Ett par andra småsaker fixades också.

Berglund_89
29 juli · 1 050 Inlägg
#67

Nämen, titta hääääär big_smile

Får mig att sakna min gamle 240 Turbo sad

Följer! big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Marlboroman
29 juli · 7 986 Inlägg
#68

Berglund_89 skrev:
Får mig att sakna min gamle 240 Turbo sad

Förstår det.

Berglund_89 skrev:
Följer! big_smile

Härligt!

Marlboroman
1 augusti · 7 986 Inlägg
#69

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-48c20971d0d8bb3e0996f9e214511b8a.jpg
Dags för lite ny olja + filter. Mest för att veta när det är gjort och vad det är för olja i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3e6d4bfae895f57efb848dc551ea29b6.jpg
I väntan på att motorn skulle svalna så vart det en genomgång av bultar i framvagnen på samma sätt som nyligen gjordes bak. Och så passade jag på att plocka ur säkringarna en åt gången för att gnugga ren kontaktytorna. Var några som var rejält oxiderade. Höll på och jagade spänningsfall och grejer på amazonen som senare visade sig vara dålig kontakt vid säkringarna.

caromania Forummoderator
1 augusti · 8 383 Inlägg
#70

Gött! Håller själv på att grotta i en gammal härlig retrokärra så det är kul att följa arbetet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marlboroman
20 oktober · 7 986 Inlägg
#71

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-13c023d4f079b3f51529155779141ea0.jpg
Nu var det ett tag sedan det hände något. I alla fall i tråden. Hann åka på en träff under sommaren i alla fall, inte riktigt vad jag hade planerat, men så vart det. Återkommer till det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1490336aff2b882f2e2ef6bdac95933c.jpg
Det har varit en del turer kring garaget jag hyr. Den jag delat med i flera år har flyttat ur och det såg ett tag ut som om jag också skulle behöva göra det. Men nu har det löst sig. Men det har gått mycket tid till städning och bygga om lite. Men har även amazonen hittat in i värmen efter några år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0ccc79d19a81c0b1c1ae7033263a71ed.jpg
Den där träffen ja... Det första som hände efter jag hittat en plats att stå på var att det kom en kille och sa att det läkte vatten. Visade sig när jag väl kommit hem att det läkte från anslutningen på expansionskärlet igen. Fick senare tag i en rejäla klamma som det gick att dra ordentligt. Så nu hoppas jag att det håller tätt i fortsättningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-abd54b17fd331157a7d0bf74411f110e.jpg
Kommer bli ganska trött om allt krångel beror på att klämman inte klämt åt riktigt pga att den blivit oval under åtdragning. Men det visar sig när jag får ut den på en provtur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-fe6c9b8d4ecfea46f40659b94dccbcf4.jpg
Men först är det dags att ta tag i det där rosthålet i golvet. Insåg ju efter att ha lyft matten att det var inte på något roligt ställe heller. Är väl 1/3 av hålet som syns på bilden. Jag har skrapat rent under och gjort en plåt så det är väl bara att bita ihop och svetsa lite.

InTheWhite
20 oktober · 1 768 Inlägg
#72

Ja det är träligt som fanken när det inte vill bli tätt!hmm
Har haft samma problem vid anslutningen till vattenpumpen.

Marlboroman
27 oktober · 7 986 Inlägg
#73

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7b9f41a466e15800c71cc7e0f33c09c9.jpg
Ingen lagning att skryta med kanske men nu lär det vara tätt och hålla ett tag igen i alla fall. Passade på att bättra på ett ställe till med underredsmassa. Så nu borde den klara besiktning ur rostsynpunkt i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-db1561094b2a0585d03b43277a011a8a.jpg
Passat på att limma fast en sektion av ena baklyset som suttit löst och varit på väg att lossna. Även börjat plocka tillbaka inredningen efter rostlagningen men ska dammsuga innan stolen sätts tillbaka. En ny torkarmotor är på väg hem och så ska jag se om jag kan beställa en packning på Volvo så jag kan få bukt med ett oljeläckage jag trodde jag hade fixat.


InTheWhite skrev:
Ja det är träligt som fanken när det inte vill bli tätt!hmm

Det kan gå en på nerverna rejält. Nu vet jag ju i alla fall var det kommer ifrån så det är ju bra så sett, men det är så tråkigt när man lär börja prova olika varianter bara för att det ska bli tätt.

Marlboroman
12 november · 7 986 Inlägg
#74

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-222a0fda0d7e54f58ba86abc1b357676.jpg
Passade på att dammsuga och snygga till så gott det gick innan stolen skulle tillbaka. Fick ju ta ur den och vika undan mattan för svetsningen i golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-cbba1494f06b27803a04cab6e2bbe0d1.jpg
Nya torkarmotorn på plats och så passade jag på att ta bort resterna av isoleringen som satt där så det ser bättre ut. Label off, en liten skrapa, tålamod och avsluta med lite polish + vax för att få lite glans. Den där isoleringen var (är?) säkert bra, men den är allt annat än snygg.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 november · 1 832 Inlägg
#75

It's all in the details wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
12 november · 7 986 Inlägg
#76

Jo, så är det ju. Till helgen tänkte jag försöka komma bort från småpillandet och bygga om avgassystemet lite istället big_smile

caromania Forummoderator
12 november · 8 383 Inlägg
#77

Förbannat fin den där!

Hur är det för övrigt möjligt?! Hur kan jag som växte upp med Volvo 240 plötsligt se skönhet i detta elände? Jag håller visst på att bli gammal... big_smile

Dessutom tänder det en gnista kring min egen retrokärra från 80-talet som står på gården. Ska försöka få liv i den på riktigt och det här inspirerar. Så tack för det!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Putteliten
12 november · 8 639 Inlägg
#78

caromania skrev:
Förbannat fin den där!

Hur är det för övrigt möjligt?! Hur kan jag som växte upp med Volvo 240 plötsligt se skönhet i detta elände? Jag håller visst på att bli gammal... big_smile

Dessutom tänder det en gnista kring min egen retrokärra från 80-talet som står på gården. Ska försöka få liv i den på riktigt och det här inspirerar. Så tack för det!

Ja känner lite detsamma om ja ska va ärlig.  Man är uppvuxen med olika Volvo 240 i familjen, 18årsbilen blev en 240 fast man ville ha en 740 som var för dyr. Sen när man börjdade jobba köpte man den där 740n. Vid när man blev 21 kom man på att en gammel jädra Volvo kan man inte ha, sen dess har man bara haft VW, Audi och Nissan.
Sen vid 35års åldern tröttnade man på Japsar och återgick till Volvo med en XC60, å nu är man fasen sugen på en 240 igen. Att följa denna tråden gör ju inte suget mindre kan ja säga.

Marlboroman
13 november · 7 986 Inlägg
#79

När man var 18 så var det 240 som gällde, men sen vart det andra bilar och nu vart det ett återfall. Var ju ute efter en 242'a men en sån i motsvarande skick för vettiga pengar är svårt. Men än så länge är 240 väldigt överkomlig totalt sett som entusiastbil.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang