Hjälp mig att välja rätt extraljus på BMW?

torsen
13 november 2019 · 7 189 Inlägg

En undring bara.
Hur kommer det sig att rallybilar sällan, eller nästan aldrig, har LED-ramper monterade under rallynas (?!) mörkare timmar?
Vågar påstå att cirka 95% av rallybilarna har runda extraljus.
Är det för att de (som jag) tycker LED-ramper är fula - eller.........

candyweiss
13 november 2019 · 848 Inlägg

torsen skrev:
En undring bara.
Hur kommer det sig att rallybilar sällan, eller nästan aldrig, har LED-ramper monterade under rallynas (?!) mörkare timmar?
Vågar påstå att cirka 95% av rallybilarna har runda extraljus.
Är det för att de (som jag) tycker LED-ramper är fula - eller.........

Gissar på att det är bättre ljus i en stor rund lampa full med LED-lampor.

Senast redigerat av candyweiss (13 november 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
simlar
14 november 2019 · 5 508 Inlägg

Finns inget som slår riktiga extraljus vad gäller längd på ljuset.
I rally finns det regler om lysena så inte säkert att ledramper är tillåtna.

Led-teknologin har kommit långt dom senaste åren så det finns led-extraljus och ledramper som lyser mer än tillräckligt om man är villig att betala lite mer än vad en kina-ramp kostar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mb_pucken
14 november 2019 · 5 082 Inlägg

Sen brukar det även sitta mindre med diverse radarsensorer, kameror och sådant på rallybilar vilket gör att dom har plats för extraljus.
Förutom att dom brukar ha extraljusen i  ljusbox på huven. Vilket Svensson inte brukar vilja ha.

Edit. Efter en snabb googling så kör en hel del rallybilar nu mera med ledramper eller runda led extraljus.
Även inom baja racing är ledramper poppis.

Bra ramper kostar flis. Dock lyser dom riktigt riktigt bra :-)

Senast redigerat av mb_pucken (14 november 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MammDiin
14 november 2019 · 2 015 Inlägg

mb_pucken skrev:
Sen brukar det även sitta mindre med diverse radarsensorer, kameror och sådant på rallybilar vilket gör att dom har plats för extraljus.
Förutom att dom brukar ha extraljusen i  ljusbox på huven. Vilket Svensson inte brukar vilja ha.

Edit. Efter en snabb googling så kör en hel del rallybilar nu mera med ledramper eller runda led extraljus.
Även inom baja racing är ledramper poppis.

Bra ramper kostar flis. Dock lyser dom riktigt riktigt bra :-)

Lazer är väl vanlig inom rally när det gäller ledramper, men som du sa så kostar det.

Ellen95
16 november 2019 · 19 Inlägg

MammDin, tror du det finns en chans att man blir kompenserad i efterhand med tanke på öppet köp som Ljusgiganten har i 30 dagar?

Jag betalade extra för en lila dosa som behövdes till can bus som man nu får på köpet för dom har någon kampanjvecka? Den var ganska dyr och kostade nästan en tusing.

Vad hade du gjort?

MammDiin
16 november 2019 · 2 015 Inlägg

Ellen95 skrev:
MammDin, tror du det finns en chans att man blir kompenserad i efterhand med tanke på öppet köp som Ljusgiganten har i 30 dagar?

Jag betalade extra för en lila dosa som behövdes till can bus som man nu får på köpet för dom har någon kampanjvecka? Den var ganska dyr och kostade nästan en tusing.

Vad hade du gjort?

Du kan testa ta kontakt med dem och fråga (eller kanske mera klaga). Och om de har öppet köp så tycker man de borde kompensera under den tiden.

Johansson72 IT Geek och Audiot
17 november 2019 · 127 Inlägg

Kör med tre 9":are från Biltema med eftermonterat 75w xenon i och en led-ramp för bredden. Sen är den snabb så jag störs inte så mkt av att mina Kina-xenon tänder lite segt.

Ellen95
20 november 2019 · 19 Inlägg

MammDiin skrev:

Ellen95 skrev:
MammDin, tror du det finns en chans att man blir kompenserad i efterhand med tanke på öppet köp som Ljusgiganten har i 30 dagar?

Jag betalade extra för en lila dosa som behövdes till can bus som man nu får på köpet för dom har någon kampanjvecka? Den var ganska dyr och kostade nästan en tusing.

Vad hade du gjort?

Du kan testa ta kontakt med dem och fråga (eller kanske mera klaga). Och om de har öppet köp så tycker man de borde kompensera under den tiden.

Hatar och klaga men det funkade, tack! big_smile

Senast redigerat av Ellen95 (20 november 2019)

MammDiin
20 november 2019 · 2 015 Inlägg

Ellen95 skrev:

MammDiin skrev:

Ellen95 skrev:
MammDin, tror du det finns en chans att man blir kompenserad i efterhand med tanke på öppet köp som Ljusgiganten har i 30 dagar?

Jag betalade extra för en lila dosa som behövdes till can bus som man nu får på köpet för dom har någon kampanjvecka? Den var ganska dyr och kostade nästan en tusing.

Vad hade du gjort?

Du kan testa ta kontakt med dem och fråga (eller kanske mera klaga). Och om de har öppet köp så tycker man de borde kompensera under den tiden.

Hatar och klaga men det funkade, tack! big_smile

Bra att det löste sig, känns ju lite tråkigt att betala ''överpris''...

Ellen95
20 november 2019 · 19 Inlägg

Haha precis, känns skönt med tanke på att julen snart är här! big_smile Nej men jag är riktigt tacksam faktiskt supernöjd.

Ha en fin kväll!

MammDiin
20 november 2019 · 2 015 Inlägg

Ellen95 skrev:
Haha precis, känns skönt med tanke på att julen snart är här! big_smile Nej men jag är riktigt tacksam faktiskt supernöjd.

Ha en fin kväll!

Detsamma!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang