Golf mk1 standarduppgradering?

SvarreE
29 oktober 2019 · 239 Inlägg

vw_audi skrev:
Det finns 48 mm bromskolvar på from ok till golf 2 med 1,8 l motorn och monojet
men det finns även 54 mm till golf 2 så beställ rätt ;-)

Ja men mitt problem är att dammskyddet inte är rätt i nåt kitt jag hittar, oken är ate vw II. Där dammskydden kläms med en stålring man knackar i det sista man gör.
Men alla kit har en gummidamask som träs över oket istället. Ev någon öppen klämring som jag inte ser hur det skulle fungera.

SvarreE
7 november 2019 · 239 Inlägg

Fortsätter i samma tråd här.
Kommit en bit på vägen.
Men såklart går inte allt hur bra som helst så tänkte se vad ni vet.
Renoverat förgasaren, helt okej.
Startar kanon nu, iaf kall.
Men...
Går bra, i någon minut eller två sedan tappar han varv och dör.
Tidigare så var det samma sak men varven sjönk efter ca 10sek.
Tänkte han gick förlite soppa.
Bytte alla vakuumslangar, bytt bränslepump, bytt bränslefiler (det gamla var smockfullt med skit) kopplat in ångseparatorn igen, blåst igenom bränsleledning samt retur, kom inget material ur någon av dem.
Går bra på lite varv, så länge man gasar vill han och går bra, men släpper man eller försöker hålla konstant varv hackar han och vill inte riktigt vara med. Dessutom blir han svårstartad.

Beställt ny förgasarfot, tänker det borde röra sig om en vakuumläcka på nåt sätt.

Några andra förslag på vad jag ska gå igenom?
Har brutit av en koppling på ventilen på vacuumledningen till bromsservot, tätat men kan ha en liten läcka där.

Några förslag?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
8 november 2019 · 1 366 Inlägg

testa att spruta startgas runt alla anslutningar och vakumslangar medan bilen är igång. Går den upp i varv så har du ett läckage där.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
SvarreE
8 november 2019 · 239 Inlägg

vw_audi skrev:
testa att spruta startgas runt alla anslutningar och vakumslangar medan bilen är igång. Går den upp i varv så har du ett läckage där.

Han gör ju inte det, och det är det som stör mig. Därför jag trodde det var bränslesvält mer än vakuumläcka.
Iof tror jag inte han ändrade i varv när jag gav honom gas i luftintaget heller. 
Ev kanske blandningen i sig kan vara ett problem, att han får för mycket soppa och har svårt att bränna det.
Får skruva ur stift och kolla.

Råkar inte veta var på förgasaren blandningen ställs? Eller är det munstycksbyten på en keihin tro?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
9 november 2019 · 1 366 Inlägg

Jag har lagt upp lite bilder från Haynes boken jag har till Golf 1 om just förgasaren, la även ut 3 bilder från Audi 80 bokens förgasare.
Du hittar de bilderna här
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2791332

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
SvarreE
13 november 2019 · 239 Inlägg

vw_audi skrev:
Jag har lagt upp lite bilder från Haynes boken jag har till Golf 1 om just förgasaren, la även ut 3 bilder från Audi 80 bokens förgasare.
Du hittar de bilderna här
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2791332

Vilken kille
Tack för bilderna!!

SvarreE
13 november 2019 · 239 Inlägg

Gått över det mesta nu.
Idag har jag bytt de sista vakuumslangarna, kondensator och brytarspetsar. Alla välbehövliga jobb men ingen skillnad i dåliga gången.
Startar bra, nästan för lätt...
Ligger på knappa 1000 varv på tomgång, helt okej i 10-20sek sedan dör den tvärt.
Ger mig på felet måste vara i förgasaren. Siffrorna stämmer inte helt överens med misab, var letar man utomlands?
Keihin verkar ju vara mer Sverige och Schweiz medans resten av världen fick pierburg...
Alternativet är ett förgasarbyte, vad stoppar man på då? Finns det nåt som passar på samma insug eller blir det helbyte tro?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
13 november 2019 · 1 366 Inlägg

Varsegod,
på min golf LS -76 så satt det en förgasare och en typ av luftpump. med massor av vacumslangar som gick hit och dit. den gick också dåligt / oroligt på tomgång. Lämnade in den på VW verkstad på 90 talet och de sa bara , Byt till en -79:ans förgasare och insugningsrör för den har manuell choke och inga extra vacumslangar. (-76:an hade massor av extra för att de skulle komma under de nya avgasvärdena.) efter det bytet så gick den perfekt.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
SvarreE
13 november 2019 · 239 Inlägg

vw_audi skrev:
Varsegod,
på min golf LS -76 så satt det en förgasare och en typ av luftpump. med massor av vacumslangar som gick hit och dit. den gick också dåligt / oroligt på tomgång. Lämnade in den på VW verkstad på 90 talet och de sa bara , Byt till en -79:ans förgasare och insugningsrör för den har manuell choke och inga extra vacumslangar. (-76:an hade massor av extra för att de skulle komma under de nya avgasvärdena.) efter det bytet så gick den perfekt.

Ja det är vakuumslangar åt alla håll,
Men också manuell choke.

caromania Forummoderator
14 november 2019 · 9 296 Inlägg

Keihin satt på alla (?) 1.6 och 1.8 från början-mitten 80tal till 87. Den fuggen med luftpump var sannolikt en Solex 35pdsit. Ett riktigt elände.
Jag skulle tippa på att det handlar om vacuumfel, inte felaktig bestyckning. Vad menar Misab? Var läser du det du refererar till? Det skulle möjligtvis vara om någon hängt på en förgasare från en 1.8? Borde inte orsaka några större problem.
Jag skulle alla dagar i veckan satsa på att renovera en befintlig förgasare än att skaffa en ”ny” utbytes.

Edit: vad sitter det för soppapump på? En förgasare vill ha ypperligt lite soppa, för högt tryck flödar och trycker upp flottörer osv.

Senast redigerat av caromania (14 november 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
14 november 2019 · 239 Inlägg

caromania skrev:
Keihin satt på alla (?) 1.6 och 1.8 från början-mitten 80tal till 87. Den fuggen med luftpump var sannolikt en Solex 35pdsit. Ett riktigt elände.
Jag skulle tippa på att det handlar om vacuumfel, inte felaktig bestyckning. Vad menar Misab? Var läser du det du refererar till? Det skulle möjligtvis vara om någon hängt på en förgasare från en 1.8? Borde inte orsaka några större problem.
Jag skulle alla dagar i veckan satsa på att renovera en befintlig förgasare än att skaffa en ”ny” utbytes.

Edit: vad sitter det för soppapump på? En förgasare vill ha ypperligt lite soppa, för högt tryck flödar och trycker upp flottörer osv.

Hehe svårt att vara frustrerad och hålla sig saklig när man skriver...
Ja verkar ha suttit på alla i Sverige och Schweiz resten av världen fick annat.
Vill också tro det är vakuum eller bränslefel, går väl på det som är i förgasaren och sedan tar det slut alt så flödar den över. Men blir inte klok på vilket (men mest troligt får den för mycket soppa då den är full när man tar av den och tänker då det är skit i nåt munstycke som gör att den fyller någon kammare väldigt sakta)
Misab (är en firma i Gbg som säljer förgasarprylar om det är vad du menar) har 2 olika satser, för olika ändamål kan man tänka. Men min förgasare heter 055 129 025 A men just det numret står inte på deras sats, och de säger att stämmer det inte helt så passar det troligen inte helt, iaf inte alla delar. Men kan vara värt att chansa ev.
Hittade detta på nätet, får plocka fram skoltyskan igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-1567d7313b5e61fbf9d00bb5c35a9239.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-106617e2ecea3b232b93454a5774990b.jpg
Men skam den som ger sig

Detta hade varit den intressanta satsen isf
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-50626a69d953cf8882258ed7cb9e9359.jpg

caromania Forummoderator
14 november 2019 · 9 296 Inlägg

Jo jag vet vad Misab är, jag har mest funderingar över hur mycket deras teorier kring hur den här förgasaren en gång i tiden var bestyckad stämmer överens med verkligheten. Jag har noll förtroende för eftermarknadsfirmors teorier kring sådana här saker då alla marknader var utrustade olika beroende på var de såldes.

Med det sagt så är säkert den satsen utmärkt. Frågan är vad den innehåller? Några packningar, spjällaxel eller bussningar, kanske någon ventil och något internt filter. Ytterst tveksamt att det finns munstycken med. Osannolikt rent av

Men. Munstycken behöver du inte fundera på tror jag. De är dumma och krångelfria. De kan däremot sätta igen och behöver kanske blåsas igenom. Packningar är bra att byta. Men de orsakar mest läckage. En dålig nålventil däremot ställer till det. (Har ens en Keihin nålventil..?)

Jag backar tillbaka till följande:
Jag tror krånglet liks gärna kan ligga utanför förgasaren. Soppapump. Returventiler till tanken. Vakuum (fast det styr mest andra porten dvs inte ett problem.) Insugsläckage. Jag tar för givet att förgasarfotspackningen är kontrollerad?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
18 november 2019 · 239 Inlägg

caromania skrev:
Jo jag vet vad Misab är, jag har mest funderingar över hur mycket deras teorier kring hur den här förgasaren en gång i tiden var bestyckad stämmer överens med verkligheten. Jag har noll förtroende för eftermarknadsfirmors teorier kring sådana här saker då alla marknader var utrustade olika beroende på var de såldes.

Med det sagt så är säkert den satsen utmärkt. Frågan är vad den innehåller? Några packningar, spjällaxel eller bussningar, kanske någon ventil och något internt filter. Ytterst tveksamt att det finns munstycken med. Osannolikt rent av

Men. Munstycken behöver du inte fundera på tror jag. De är dumma och krångelfria. De kan däremot sätta igen och behöver kanske blåsas igenom. Packningar är bra att byta. Men de orsakar mest läckage. En dålig nålventil däremot ställer till det. (Har ens en Keihin nålventil..?)

Jag backar tillbaka till följande:
Jag tror krånglet liks gärna kan ligga utanför förgasaren. Soppapump. Returventiler till tanken. Vakuum (fast det styr mest andra porten dvs inte ett problem.) Insugsläckage. Jag tar för givet att förgasarfotspackningen är kontrollerad?

Är nog lite bortskämd med mina engelska klassiker där alla eftermarknadsprylar alltid passar kanon. Större marknad kanske...

SvarreE
18 november 2019 · 239 Inlägg

Då var det löst!!
Satt skit i ventilen på slangen till bromsservot, helt tätt.
Så där fanns helt enkelt inget vakuum i systemet alls. Så han reagerade inte på startgas...
Så på sista raden
- En fast "stång" i förgasaren som borde varit fjäderbelastad men som alltså fastnat och släppte inte in tillräckligt med soppa.
- Fel på ångseparatorn som, oklart vad men han skickade tillbaka för mycket soppa.
- Tätt i vakuumsystemet då.

Nu kan jag leta vakuumläckor och hoppas på det bästa men en ren förgasare, nya brytarspetsar, smord fördelare nya filter och stift så svarar han också bättre än innan.

caromania Forummoderator
18 november 2019 · 9 296 Inlägg

SvarreE skrev:
Då var det löst!!
Satt skit i ventilen på slangen till bromsservot, helt tätt.
Så där fanns helt enkelt inget vakuum i systemet alls. Så han reagerade inte på startgas...
Så på sista raden
- En fast "stång" i förgasaren som borde varit fjäderbelastad men som alltså fastnat och släppte inte in tillräckligt med soppa.
- Fel på ångseparatorn som, oklart vad men han skickade tillbaka för mycket soppa.
- Tätt i vakuumsystemet då.

Nu kan jag leta vakuumläckor och hoppas på det bästa men en ren förgasare, nya brytarspetsar, smord fördelare nya filter och stift så svarar han också bättre än innan.

Gött!! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang