Dags för elbil?

KenthIJ
6 november 2019 · 1 429 Inlägg

Bidrag till laddstationer

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330567

Senast redigerat av KenthIJ (6 november 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2019 · 17 380 Inlägg

panda666 skrev:
Största problemet nu är att det inte finns laddplats till alla, finns inga laddplatser hos mig än och det är flera parkeringsplatser här men inga laddplatser. Finns vissa hos mcdonalds och här o där men inte så många att man vågar köpa elbil. Batterikapaciteten har många sagt att den kommer vara bra efter tom 10 år men som sagt laddplatser och jag personligen har inget emot att äga en elbil så länge jag har en laddstation hemma. Sen är jag lite orolig att folk som vanligt  kommer försöka sno ens laddkabel osv.

När jag kör elbil så brukas en eRange Duo och den låser fast laddkabeln rent mekaniskt i stationen. Alla bilar låser fast kabeln i bilen under laddning av säkerhetsskäl. När man ska starta laddning så lägger jag en RFID-tagg mot den så låser den och börjar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 november 2019 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Största problemet nu är att det inte finns laddplats till alla, finns inga laddplatser hos mig än och det är flera parkeringsplatser här men inga laddplatser. Finns vissa hos mcdonalds och här o där men inte så många att man vågar köpa elbil. Batterikapaciteten har många sagt att den kommer vara bra efter tom 10 år men som sagt laddplatser och jag personligen har inget emot att äga en elbil så länge jag har en laddstation hemma. Sen är jag lite orolig att folk som vanligt  kommer försöka sno ens laddkabel osv.

När jag kör elbil så brukas en eRange Duo och den låser fast laddkabeln rent mekaniskt i stationen. Alla bilar låser fast kabeln i bilen under laddning av säkerhetsskäl. När man ska starta laddning så lägger jag en RFID-tagg mot den så låser den och börjar.

Fler tips på "stöldskydd av laddkabel"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=329781

panda666
6 november 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Vem har byggt bensinmackarna?

Det är säkert massor med företag men det har absolut inget med mig att göra, ska jag kunna ha användning av en elbil så måste jag ladda den nånstans eller hur? jag kan väl inte stoppa kabeln i röven eller hur? det är inte samma sockel antar jag. Innan vi kan köpa en elbil måste man hitta nånstans där man kan ladda den annars så får den stå nånstans bara. Sen vem som bygger laddstolparna är helt orelevant för mig då det inte är jag som ska stå för det.

Tror du att regeringen har byggt bensinmackarna? Nej, det vet jag att du inte tror.

Det finns däremot statliga bidrag att söka för de som installerar laddmöjlighet hemma samt för brf och fastighetsägare.

Var du stoppar kabeln är ditt val, är det trivsamt i röven så gör det. Knappast värre än en klabbe currywurst tror jag.

Det är fortfarande föreningen som måste installera iaf osv. Man ska inte behöva montera skiten sj iaf^^ Vill dom att vi ska köra elbil får dom fan stå för laddstationer till alla. Som sagt jag har absolut inget emot elbil så länge jag får laddstation och en bil som klarar några km innan den behöver laddas. Och currywurst är jättegott när ska vi ta en midda?

@Hybrid: Hade hört att några modeller inte har låsning av kabeln men antar att man får skaffa en som låser. Vore jävlar ifall nån snor ens laddkabel.

mrsanca
6 november 2019 · 30 Inlägg

Ni kan väl diskutera miljö och koldioxidutsläpp i en annan tråd.

Den 18:e november presenterar Ford en ny elbil! Spännande!

zemet
7 november 2019 · 4 030 Inlägg

mrsanca skrev:
Ni kan väl diskutera miljö och koldioxidutsläpp i en annan tråd.

Den 18:e november presenterar Ford en ny elbil! Spännande!

Hoppas hoppas hoppas att dem presenterar en riktigt bra F-150! big_smile

Jag tror inte det är det dem kommer presentera men med tanke på fords sammarbete med Rivian så är det inte helt omöjligt.

Senast redigerat av zemet (7 november 2019)

candyweiss
7 november 2019 · 863 Inlägg

Ivel skrev:

zemet skrev:

mrsanca skrev:
Ni kan väl diskutera miljö och koldioxidutsläpp i en annan tråd.

Den 18:e november presenterar Ford en ny elbil! Spännande!

Hoppas hoppas hoppas att dem presenterar en riktigt bra F-150! big_smile

Jag tror inte det är det dem kommer presentera men med tanke på fords sammarbete med Rivian så är det inte helt omöjligt.

Finns någon artikel om en eldriven Mustang.

Är det denna bilen du menar? https://www.hobbex.se/sv/artiklar/traxx … 10-tq.html

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
mrsanca
7 november 2019 · 30 Inlägg
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

Läste en annons på Aftonbladet ifrån Mercedes Benz. Dom har tydligen utvecklat en eVito. Några saker jag hakade upp mig på:
Komfortabel kupevärme. Är det precis ovan frostgränsen?
Räckvidd på 13 mil. Hur i hela h.....e tror dom att det ska fungera som transportbil/hantverksbil?
Laddningstid till fulladdat 6 timmar. Vad tycker hantverkarna om det, har dom tid att vänta på det?
Dragkrok går tydligen inte att ha på eVito. Hur har dom tänkt nu.

En hantverkare som oftast har full bil, hur mycket minskar de där 13 milen? 8...9 mil.
Inget att ha med andra ord.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Läste en annons på Aftonbladet ifrån Mercedes Benz. Dom har tydligen utvecklat en eVito. Några saker jag hakade upp mig på:
Komfortabel kupevärme. Är det precis ovan frostgränsen?
Räckvidd på 13 mil. Hur i hela h.....e tror dom att det ska fungera som transportbil/hantverksbil?
Laddningstid till fulladdat 6 timmar. Vad tycker hantverkarna om det, har dom tid att vänta på det?
Dragkrok går tydligen inte att ha på eVito. Hur har dom tänkt nu.

En hantverkare som oftast har full bil, hur mycket minskar de där 13 milen? 8...9 mil.
Inget att ha med andra ord.

/Benny

Ibland har du en förmåga att framstå som en gnällig gubbe Benny. big_smile
Vänd på det hela. Nu börjar tillverkarna titta på ”hantverksbilar”. Okej, den duger inte åt dig i år. Men hur kommer det vara med räckvidd 2021-2022 eller 2025. Utvecklingen går rasande fort. Förmodligen kommer de konkurrera ut de gamla skåpen inom 10år. Sitt ner i båten. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Läste en annons på Aftonbladet ifrån Mercedes Benz. Dom har tydligen utvecklat en eVito. Några saker jag hakade upp mig på:
Komfortabel kupevärme. Är det precis ovan frostgränsen?
Räckvidd på 13 mil. Hur i hela h.....e tror dom att det ska fungera som transportbil/hantverksbil?
Laddningstid till fulladdat 6 timmar. Vad tycker hantverkarna om det, har dom tid att vänta på det?
Dragkrok går tydligen inte att ha på eVito. Hur har dom tänkt nu.

En hantverkare som oftast har full bil, hur mycket minskar de där 13 milen? 8...9 mil.
Inget att ha med andra ord.

/Benny

Ibland har du en förmåga att framstå som en gnällig gubbe Benny. big_smile
Vänd på det hela. Nu börjar tillverkarna titta på ”hantverksbilar”. Okej, den duger inte åt dig i år. Men hur kommer det vara med räckvidd 2021-2022 eller 2025. Utvecklingen går rasande fort. Förmodligen kommer de konkurrera ut de gamla skåpen inom 10år. Sitt ner i båten. wink

Så kan det vara. Jag tycker inte att man ska gå ut och slå sig för bröstet när bilen enligt mitt tycke är knappt halvt utvecklad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Läste en annons på Aftonbladet ifrån Mercedes Benz. Dom har tydligen utvecklat en eVito. Några saker jag hakade upp mig på:
Komfortabel kupevärme. Är det precis ovan frostgränsen?
Räckvidd på 13 mil. Hur i hela h.....e tror dom att det ska fungera som transportbil/hantverksbil?
Laddningstid till fulladdat 6 timmar. Vad tycker hantverkarna om det, har dom tid att vänta på det?
Dragkrok går tydligen inte att ha på eVito. Hur har dom tänkt nu.

En hantverkare som oftast har full bil, hur mycket minskar de där 13 milen? 8...9 mil.
Inget att ha med andra ord.

/Benny

Ibland har du en förmåga att framstå som en gnällig gubbe Benny. big_smile
Vänd på det hela. Nu börjar tillverkarna titta på ”hantverksbilar”. Okej, den duger inte åt dig i år. Men hur kommer det vara med räckvidd 2021-2022 eller 2025. Utvecklingen går rasande fort. Förmodligen kommer de konkurrera ut de gamla skåpen inom 10år. Sitt ner i båten. wink

Så kan det vara. Jag tycker inte att man ska gå ut och slå sig för bröstet när bilen enligt mitt tycke är knappt halvt utvecklad.

/Benny

Jag skulle inte säga att den är knappt halvt utvecklad utan snarare att den fortfarande har stora utvecklingsmöjligheter. Den kommer säkert passa många ändå, framförallt i små länder med stor befolkning (tättbebyggt) och där det sällan är speciellt många minusgrader. Jag kan tänka mig att hantverkare i Nederländerna klarar sig utmärkt. Även de som arbetar inne i Stockholm eller andra större städer. Jag har själv arbetat som hantverkare i innerstan och jag körde aldrig mer än 7-8mil per dag inklusive resan dit och hem som var 4mil totalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
17 november 2019 · 863 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Ibland har du en förmåga att framstå som en gnällig gubbe Benny. big_smile
Vänd på det hela. Nu börjar tillverkarna titta på ”hantverksbilar”. Okej, den duger inte åt dig i år. Men hur kommer det vara med räckvidd 2021-2022 eller 2025. Utvecklingen går rasande fort. Förmodligen kommer de konkurrera ut de gamla skåpen inom 10år. Sitt ner i båten. wink

Så kan det vara. Jag tycker inte att man ska gå ut och slå sig för bröstet när bilen enligt mitt tycke är knappt halvt utvecklad.

/Benny

Jag skulle inte säga att den är knappt halvt utvecklad utan snarare att den fortfarande har stora utvecklingsmöjligheter. Den kommer säkert passa många ändå, framförallt i små länder med stor befolkning (tättbebyggt) och där det sällan är speciellt många minusgrader. Jag kan tänka mig att hantverkare i Nederländerna klarar sig utmärkt. Även de som arbetar inne i Stockholm eller andra större städer. Jag har själv arbetat som hantverkare i innerstan och jag körde aldrig mer än 7-8mil per dag inklusive resan dit och hem som var 4mil totalt.

Ungefär vad jag tänkte skriva. Är väl ovanligt att hantverkare kör långt eller mycket.
Vanligt är att man kör till ett ställe och jobbar där hela dagen, så en elmerca passar nog relativt många hantverkare.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

candyweiss skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

Så kan det vara. Jag tycker inte att man ska gå ut och slå sig för bröstet när bilen enligt mitt tycke är knappt halvt utvecklad.

/Benny

Jag skulle inte säga att den är knappt halvt utvecklad utan snarare att den fortfarande har stora utvecklingsmöjligheter. Den kommer säkert passa många ändå, framförallt i små länder med stor befolkning (tättbebyggt) och där det sällan är speciellt många minusgrader. Jag kan tänka mig att hantverkare i Nederländerna klarar sig utmärkt. Även de som arbetar inne i Stockholm eller andra större städer. Jag har själv arbetat som hantverkare i innerstan och jag körde aldrig mer än 7-8mil per dag inklusive resan dit och hem som var 4mil totalt.

Ungefär vad jag tänkte skriva. Är väl ovanligt att hantverkare kör långt eller mycket.
Vanligt är att man kör till ett ställe och jobbar där hela dagen, så en elmerca passar nog relativt många hantverkare.

Jag far runt på från 1 ställe till 7 ställen på en dag, ibland 4-5 mil bort enkelresa och lika långt hem.....så nja. Inte skulle det passa mig. Är de där 13 milen som MB uppger med tom bil? Tänk dig med 500 kg last vad det gör med räckvidden. Väldigt många hantverkare använder idag släpkärra men de får väl beställa ut de sakerna med en fossil lastbil istället. Jag får inte ihop det liksom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

candyweiss skrev:

caromania skrev:

Jag skulle inte säga att den är knappt halvt utvecklad utan snarare att den fortfarande har stora utvecklingsmöjligheter. Den kommer säkert passa många ändå, framförallt i små länder med stor befolkning (tättbebyggt) och där det sällan är speciellt många minusgrader. Jag kan tänka mig att hantverkare i Nederländerna klarar sig utmärkt. Även de som arbetar inne i Stockholm eller andra större städer. Jag har själv arbetat som hantverkare i innerstan och jag körde aldrig mer än 7-8mil per dag inklusive resan dit och hem som var 4mil totalt.

Ungefär vad jag tänkte skriva. Är väl ovanligt att hantverkare kör långt eller mycket.
Vanligt är att man kör till ett ställe och jobbar där hela dagen, så en elmerca passar nog relativt många hantverkare.

Jag far runt på från 1 ställe till 7 ställen på en dag, ibland 4-5 mil bort enkelresa och lika långt hem.....så nja. Inte skulle det passa mig. Är de där 13 milen som MB uppger med tom bil? Tänk dig med 500 kg last vad det gör med räckvidden. Väldigt många hantverkare använder idag släpkärra men de får väl beställa ut de sakerna med en fossil lastbil istället. Jag får inte ihop det liksom.

/Benny

Som sagt, det passar inte alla. Men det passar faktiskt väldigt många.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
1 februari 2020 · 1 429 Inlägg

Någon som vet hur lång tid det tar att ladda KIA e Niro fullt på 22 kw eller 7.4 kw uttag?

caromania Forummoderator
1 februari 2020 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:
Någon som vet hur lång tid det tar att ladda KIA e Niro fullt på 22 kw eller 7.4 kw uttag?

Hybrid vet förmodligen. Det han inte vet om deras elbilar behöver man inte veta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
1 februari 2020 · 1 429 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som vet hur lång tid det tar att ladda KIA e Niro fullt på 22 kw eller 7.4 kw uttag?

Hybrid vet förmodligen. Det han inte vet om deras elbilar behöver man inte veta.

Jo Hybrid är ju en klippa (som den Bohuslänska graniten) spec. när det gäller KIA. Hoppas han hör av sig i ärendet.

Utmarks-Loke
1 februari 2020 · 5 813 Inlägg

Hondas lilla elbil är faktiskt rätt snygg, för att vara en bil från 2000-talet. De flesta andra är ju grymt fula med konstig design. Synd bara att den är dyrare än konkurrenterna, med sämre räckvidd.

torsen
2 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hondas lilla elbil är faktiskt rätt snygg, för att vara en bil från 2000-talet. De flesta andra är ju grymt fula med konstig design. Synd bara att den är dyrare än konkurrenterna, med sämre räckvidd.

Instämmer och tycker samma sak.
Ser ut som en bil ska se ut.
Håller även med om att nackdelarna är priset och räckvidden.
Samt, sist men inte minst, att antalet Hondaåterförsäljare mycket starkt decimerats senaste året.
För min del finns ingen inom komfortabelt avstånd.
GJ-Bil i Eskilstuna, min närmaste, som jag köpte min nya CR-V hos, är inte längre Hondaåterförsäljare.
Är Honda (och Citroen) på väg bort från svenska marknaden?
Ursäkta o t.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang