Clio II , 05 Ibland svårstartad

Snickarn99
17 november 2019 · 8 Inlägg

Hej alla!
Har problem med bilen som jag inte blir klok på, bilen är en Clio 1.2 16V från 2005. Har haft bilen ett tag och den har funkat kanon men har nu börjat bli svårstartad. Ibland startar den direkt och andra gånger blir den extremt svårstartad. Batteriet är nytt och startmotorn drar alltid runt, men ibland så vill den inte hoppa igång.. När den inte startar direkt så brukar det gå att man vrider om och försöker ett par gånger så att den sedan startar, men nu det senaste har det blivit värre och det har krävts mer försök. Vissa gånger när den inte har startat alls så har det funkat att vänta 10-15 min så har den startat på första försöket. När bilen väl startat och fått gå varm så startar den alltid direkt på första försöket. Vore super om någon har någon ide om vad som kan va fel! smile

Mew
17 november 2019 · 2 156 Inlägg

Så nya bilar brukar lägga felkod när något strular. Läs ut dem och se vad bilen själv säger så har vi en grund att bygga på. smile

Senast redigerat av Mew (17 november 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 november 2019 · 4 917 Inlägg

Och vill du inte enl ovan, så spruta in startgas i insuget, så ser du vad som saknas..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
17 november 2019 · 10 275 Inlägg

Iaf äldre Renault krävde att man låste och låste upp igen (med dosan) om bilen stått olåst och avstängd en stund. Svårt att avgöra utifrån din text om så är fallet här men kan ju vara värt att testa iaf.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Snickarn99
18 november 2019 · 8 Inlägg

Mew skrev:
Så nya bilar brukar lägga felkod när något strular. Läs ut dem och se vad bilen själv säger så har vi en grund att bygga på. smile

Tror brorsan har en läsare så ska se om jag kan låna av honom smile

Senast redigerat av Snickarn99 (18 november 2019)

Snickarn99
18 november 2019 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:
Iaf äldre Renault krävde att man låste och låste upp igen (med dosan) om bilen stått olåst och avstängd en stund. Svårt att avgöra utifrån din text om så är fallet här men kan ju vara värt att testa iaf.

//Brådhis

Jag har också hört om detta, men det verkar inte hjälpa i detta fallet.. sad

Snickarn99
23 november 2019 · 8 Inlägg

Mew skrev:
Så nya bilar brukar lägga felkod när något strular. Läs ut dem och se vad bilen själv säger så har vi en grund att bygga på. smile

Läste av felkoder idag, och den gav en iaf: P0335,  vevaxelläge sensor a, kretsfel. Verkar som om det är ganska vanligt fel på Clio och att en rengöring av givaren ofta kan hjälpa, får prova detta imorgon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang