Köpråd budget 30000kr.

iFerz
18 november 2019 · 279 Inlägg

Jag har en Passat 2002 V5 4Motion som brukis som jag plockade upp för 15k. Superb brukis, tyvärr inte kombi, men ligger skönt på vägen, elhissar, farthållare och bra bränsleförbrukning smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Sroggc
19 november 2019 · 27 Inlägg

iFerz skrev:
Jag har en Passat 2002 V5 4Motion som brukis som jag plockade upp för 15k. Superb brukis, tyvärr inte kombi, men ligger skönt på vägen, elhissar, farthållare och bra bränsleförbrukning smile

Tyvärr VAG koncernen har jag svårt för.

Bullmaja
22 november 2019 · 5 Inlägg

Kör själv en 9-3 SC 2.0 Vector från -06. Otroligt mkt bil för pengarna som är trevlig att köra. Finns hur mycket delar som helst. Rekommenderas varmt, men skulle gå på en senare årsmodell då de uppgraderarde ljuddämpningen för bättre komfort. Sen skulle jag undvika en chippad då de har större sannolikthet att rasa..

Castwebb
4 december 2019 · 116 Inlägg

torsen skrev:
SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.
Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).

Bara för att du personligen har något emot SAAB så behöver du inte uttrycka din personliga åsikt om något du inte har någon kunskap om.
Allt handlar givetvis om vilka årsmodeller man pratar om, men räknar vi ifrån säg 2003 och uppåt så finns det knappt bilar som är gjorda att hålla längre än 25000mil
Det finns givetvis dåliga exempelar av SAAB precis som andra märken, det viktigaste är att känna efter vad man trivs i och sen börja leta efter ett bra exemplar.

Allt med oljeläckage går bort.
Ojämn tomgång - kan vara lätt eller inte
Är den framhjulsdriven ratta fullt åt båda håll och lyssna om det knackar.
Kör ca 50-70km/h släpp ratten något och bromsa, drar bilen åt något håll?
Kör med jämn gas upp till 100km/h känner du några vibrationer som verkar konstiga?
Tar koppling lågt (manuell) så kan den vara på väg att ge sig.

Oavsett vad alla säger om olika märken så testa något nytt, känn efter så hittar du snart rätt bil för dig 👍

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Castwebb
4 december 2019 · 116 Inlägg

Bullmaja skrev:
Kör själv en 9-3 SC 2.0 Vector från -06. Otroligt mkt bil för pengarna som är trevlig att köra. Finns hur mycket delar som helst. Rekommenderas varmt, men skulle gå på en senare årsmodell då de uppgraderarde ljuddämpningen för bättre komfort. Sen skulle jag undvika en chippad då de har större sannolikthet att rasa..

Vill bara tillägga en sak. Undvik chippad pga ras risk. Det är ju sant på nästan alla bilar oavsett märke. Det är pga chippet "lurar" bilen att den får för lite bränsle vilket gör att mer bränsle tillförs och effekten ökar. Det som tillslut händer (med Saab) är att bilens styrsystem kan lära sig chippet så att pengarna man lägger ner på ett chipp är bortkastade. Det man ska göra om man vill ha en lite piggare bil är att mappa om boxen hos t.ex. Nordic uhr, Speedparts eller Maptun. Då är boxen (styrenheten) programmerad med ett bättre bränsleflöde. Plus att alla andra parametrar går i full symbios med den nya mängden bränsletillförsel. 😁

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang