DSG, nu drabbar kostnaden bilhandlaren.

caromania Forummoderator
18 november · 8 379 Inlägg

Så. Nu får ni enas om att ni inte är överens. Trådens lås har plockats fram och ligger här på bordet. Låt mig slippa använda det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Deception
18 november · 14 Inlägg

Low skrev:
Vi hade en Skoda 2011a 1.2tsi, med 7 växlad dag, den var inne för kamkedje rassel två gånger, dsg slirar två gånger, det var inom 8k mil och 4 år, där vi köpte bilen ville varken köpa in den eller inbyte, så vi sålde via KVD..

Skit bilar.

Tyvärr så hade du/ni vags sämsta motor med deras sämsta låda (torrlamell) i koncernens billigaste märke, och i det märkets billigaste bilmodell (citigo ej inräknad)..
Självklart SKA inte grejerna rasa för det, men det är ju rätt allmänt känt att både den motorn och den lådan är bland det sämsta vag har producerat någonsin.

Jag fattar att man blir besviken men det är lite som att säga att alla Volvo är skit för att du haft en 740 med trasig tankmätare..

För att återgå till ämnet så tror jag inte andrahandsmarknaden kommer påverkas nämnvärt. Många gillar bilarna ändå, men även jag som åker vag undviker dsg. Jag har dock aldrig lyckats rasa någon låda med våtlamell på en privatägd som servats ordentligt. Däremot har jag ett par torrlameller på mitt samvete..

De flesta medelsvenssons kan uppenbarligen extremt lite om sina fordon och är inte intresserade av att lära sig heller (egen erfarenhet från jobbet). Med andra ord tror jag många inte läser på särskilt mycket innan bilköp heller. Således, problemmodeller från alla tillverkare fortsätter säljas.

Senast redigerat av Deception (18 november )

candyweiss
18 november · 462 Inlägg

Snurriis skrev:

granadadr skrev:
älskar,  hata Vag trådar smile

Fram med popcorn skålen!! XD

Ivel lyckades big_smile

panda666
18 november · 3 209 Inlägg

Deception skrev:

Low skrev:
Vi hade en Skoda 2011a 1.2tsi, med 7 växlad dag, den var inne för kamkedje rassel två gånger, dsg slirar två gånger, det var inom 8k mil och 4 år, där vi köpte bilen ville varken köpa in den eller inbyte, så vi sålde via KVD..

Skit bilar.

Tyvärr så hade du/ni vags sämsta motor med deras sämsta låda (torrlamell) i koncernens billigaste märke, och i det märkets billigaste bilmodell (citigo ej inräknad)..
Självklart SKA inte grejerna rasa för det, men det är ju rätt allmänt känt att både den motorn och den lådan är bland det sämsta vag har producerat någonsin.

Jag fattar att man blir besviken men det är lite som att säga att alla Volvo är skit för att du haft en 740 med trasig tankmätare..

För att återgå till ämnet så tror jag inte andrahandsmarknaden kommer påverkas nämnvärt. Många gillar bilarna ändå, men även jag som åker vag undviker dsg. Jag har dock aldrig lyckats rasa någon låda med våtlamell på en privatägd som servats ordentligt. Däremot har jag ett par torrlameller på mitt samvete..

De flesta medelsvenssons kan uppenbarligen extremt lite om sina fordon och är inte intresserade av att lära sig heller (egen erfarenhet från jobbet). Med andra ord tror jag många inte läser på särskilt mycket innan bilköp heller. Således, problemmodeller från alla tillverkare fortsätter säljas.

åtminstone kan du laga 740ns tankmätare med ett par hundra och inte flera 10.000 som med dsg lådan, rasa gör den till slut men den låter förjävligt ett par bra mil innan. Folk får givetvis få köpa vad dom vill men säger bara vilka problem det finns. Minns när diesel skandalen med vw för längesen kom, några bilhandlare slutade sälja just vw ett tag men sen fortsatte dom igen för dom märkte att folk köper bilarna endå. Folk kommer endå att köpa och leasa oavsett. Speciellt med leasing så slipper dom ta kostanden ifall lådan rasar.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
19 november · 1 821 Inlägg

Deception skrev:

Low skrev:

Skit bilar.

What he said.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
19 november · 1 036 Inlägg

Cuefa skrev:

Deception skrev:

Low skrev:

Skit bilar.

What he said.

https://i.imgur.com/c4jt321.png

viccoA
19 november · 2 560 Inlägg

Vet en firma som renoverar/byter ut hela DSG , bara för att VW/Audi vill ha hutlösa summor innebär inte att alla verkstäder behöver det. Mekatroniken ligger 13.000kr att renovera/byta, växellådan mellan ungefär lika mycket.

6mån garanti på alla begagnade bilar man köper på firma, om det inte är gör-det-själv-vrak.
Alla bilar krånglar, det vet bilhandlaren, DSG är krångligare än snittet men inte jämfört med tex en Volvo S80 T6 gen1 där ABS modulerna kräver frekventa byten och växellådorna går sönder vartannat år.

Senast redigerat av viccoA (19 november )

STriiiker
21 november · 609 Inlägg

Har kört en hel del VW och Skoda (nya) från 2005 framåt, de flesta mellan 12-20+ tusen mil, bilarna har levt hårda liv, körts upp till 50 mil per pass, automat och manuell, mest tdi men några bensin.

Och visst, de rullade, felen var många, vissa var/är lacken förjävlig på, några hade problem med dsg, några haverera p.g.a. vattenpumpen, en del lampor tändes då & då.

Överlag är det "bra skit", med tanke på hur de behandlats och körs.

Men privat så skulle jag nog inte köpa någon mer produkt ifrån V.A.G, alldeles för mycket huvudvärk, och kostnader på det som enkelt kan undvikas..om man väljer ett "säkrare kort", dyrt med besök hos verkstaden med, åtminstone efter att ha sett vad det går på med firma bilarna...och då blir det ännu dyrare privat.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt