Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november · 12 296 Inlägg
#2081

Även jag kör i nuläget en ny elbil. Förmånligt, som Ivel skriver. Ärligt talat så kör jag denna för att det är billigt rent totalekonomiskt. Inte för att spara miljön. Sorry. Hade jag fått en fossilbil med monstermotor som tjänstebil som är billig att framföra för oss hade jag gladeligen rattat den istället.

Loading signature: [||||||||||----------]
viccoA
19 november · 2 560 Inlägg
#2082

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Sorry men det där är absolut inte en mustang, tycker jag iaf,,,ser ut som en jävla vanlig kia eller nån random ful halvkombi. Ridiculous tycker jag.

Det här är riktigt jänkjärn..

https://i.ibb.co/vc2rqx2/e33c8bad35a8282bd707d7f6d3a9eb7f.jpg
picture hosting

Hade den följt denna lite mer så skulle jag förstå men nu fattar inte ja vart dom är på väg, allt behöver inte bli kombi för h.vete.

I från dagens diskussion på linkedin...


https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-96cc296e3ef23963e15e25bd2b11b01c.jpg

panda666
19 november · 3 211 Inlägg
#2083

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Sorry men det där är absolut inte en mustang, tycker jag iaf,,,ser ut som en jävla vanlig kia eller nån random ful halvkombi. Ridiculous tycker jag.

Det här är riktigt jänkjärn..

https://i.ibb.co/vc2rqx2/e33c8bad35a8282bd707d7f6d3a9eb7f.jpg
picture hosting

Hade den följt denna lite mer så skulle jag förstå men nu fattar inte ja vart dom är på väg, allt behöver inte bli kombi för h.vete.

I från dagens diskussion på linkedin...


https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-96cc296e3ef23963e15e25bd2b11b01c.jpg

spelar ingen roll för mig vad den får för namn för att den är skitful tycker jag. Men en mustang borde se ut som en mustang och inte som en kombi suv liknande grej, ser inte ens ut som en ford liksom. Dom försöker patetiskt fiska så mke människor som möjligt att köpa elbil att det är löjligt^^

viccoA
20 november · 2 560 Inlägg
#2084

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:

Sorry men det där är absolut inte en mustang, tycker jag iaf,,,ser ut som en jävla vanlig kia eller nån random ful halvkombi. Ridiculous tycker jag.

Det här är riktigt jänkjärn..

https://i.ibb.co/vc2rqx2/e33c8bad35a8282bd707d7f6d3a9eb7f.jpg
picture hosting

Hade den följt denna lite mer så skulle jag förstå men nu fattar inte ja vart dom är på väg, allt behöver inte bli kombi för h.vete.

I från dagens diskussion på linkedin...


https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-96cc296e3ef23963e15e25bd2b11b01c.jpg

spelar ingen roll för mig vad den får för namn för att den är skitful tycker jag. Men en mustang borde se ut som en mustang och inte som en kombi suv liknande grej, ser inte ens ut som en ford liksom. Dom försöker patetiskt fiska så mke människor som möjligt att köpa elbil att det är löjligt^^

Det intressanta är att de behöver inte fiska för att sälja elbilar, alla biltillverkare säljer fler elbilar än de hinner leverera, se till på Kia, ca 9mån lev tid.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 november · 1 829 Inlägg
#2085

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:
Men, du har ju faktiskt redan en miljösnällare bil.
Den alkoholiserade gunghästen från Götlaborg. wink
Körd på E85 beräknas det fossila utsläppet i nivå med en Prius gen3.

Sant, men den rullar endast det mest nödvändigaste pga förbrukningen. Men tankar etanol någon gång på sommaren iallafall wink Dieseln står för majoriteten av resorna, och den byts ut i morgon mot en med samma drivlina just pga utbudet faktiskt.

Skolådan kan du köra på HVO, det är betydligt miljösnällare än fossildiesel.
Vår V70 står på uppfarten mestadels, inte för att den är törstig utan för att jag har turen att åka elbil någorlunda förmånligt.

Värt att tänka på är att om det är en ny bil så har VW AG INTE(!) godkänt HVO i sina personbilar i Sverige än, även om jag vet att de jobbar på saken.
För framtida garanti-ärenden bör detta tas i beaktande.
Men ja, bilarna går lika bra på HVO som på "vanlig" diesel.

Edit: Så här säger VW själva om HVO:

"HVO 100% är en syntetisk diesel som framställs av förnybara råvaror. Basen i produkten är avfall från slakterier och olika restprodukter från skogsindustrin. Minskningen av växthusgasutsläpp CO2 blir upp till ca 90 procent jämfört med traditionell vanlig diesel. HVO är ett fossilfritt bränsle.

Tyvärr är inte HVO 100% godkänt idag för VW koncernens fordon då den inte tillfullo uppfyller normen EN 590."

Här finns information om EN 590 och vad det innebär: https://en.wikipedia.org/wiki/EN_590

Som tillägg kommer även jag byta till en ny diesel inom några veckor, eftersom det fortfarande inte finns ett tillförlitligt elektriskt vägfordon som klarar mina 26 mil/dag som jag pendlar. Inte för rimliga pengar i alla fall.
Blir en Superb som dessutom kommer ha AdBlue vilket ju borde göra så träden och fiskarna vill smeka den ömt... roll

Edit 2:

Däremot kan jag tänka mig denna när den lanseras, den ser väldigt vettig ut!
snygg (även om det är lite mycket Renault Talisman över bakpartiet. Inget fel med det iofs), rymlig, fyrhjulsdriven och med en räckvidd som skulle räcka utmärkt för mina behov.

Senast redigerat av Cuefa (20 november )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
20 november · 1 027 Inlägg
#2086

doktorduett skrev:
det handlar väl inte bara om bränsle förbrukning.
men  om hela tillverkningen av bilen, hur mycket miljöförstöring det ligger bakom att bygga nya bilar.
men det är det ingen som pratar om.
dom fina elbilar är absolut inte miljövänliga att tillverka, bara batteri tillverkningen är en miljöbov i särklass. läs på om hur man får tag i dom ädelmetaller som används.
som vanligt är miljö snacket bara rabakalje o fina ord.
typ staten säger vi  inte får  köra bil, flyga osv  samtidigt som dom bestämmer att varenda kotte i Sverige ska ha inlagd fiber i fastigheten o då starter man tusin tals lastbilar o entreprenad maskiner som spyr ut avgaser dagen i ända.
hur ska  man kunde ta såna  folk på allvar

Det har avhandlats flertalet gånger i den här tråden.
Faktum är att en elbil liknande Leif eller Zoega körs in på några tusen mil gentemot en jämnstor fossildriven bil.

Det har även avhandlats hur batterier, som är återvinningsbara till 95%, och dess råvaruframställning är skadligt för miljö och inte minst befolkningen som arbetar i och kring gruvorna.

Hur mycket av petroleumbaserat drivmedel återvinner du?

Nu är det även så att drygt 5% av batteritillverkningen går till elbilar, resten till den där telefonen eller laptopen du förmodligen skrev inlägget på.
Vidare är oljeborrning en minst lika smutsig, på alla de vis, affär som gruvdriften.
Exxon Valdez, BP, osv du vet.

Nu byggs Northvolt vilket blir en miljösnällare fabrik samt regelverken kring framställningen av råvarorna till batterierna skärps betydligt samt får 100% spårbarhet gällande ursprung tillika metoder som används.

Bra eller hur?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Low
20 november · 2 415 Inlägg
#2087

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

I från dagens diskussion på linkedin...


https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-96cc296e3ef23963e15e25bd2b11b01c.jpg

spelar ingen roll för mig vad den får för namn för att den är skitful tycker jag. Men en mustang borde se ut som en mustang och inte som en kombi suv liknande grej, ser inte ens ut som en ford liksom. Dom försöker patetiskt fiska så mke människor som möjligt att köpa elbil att det är löjligt^^

Det intressanta är att de behöver inte fiska för att sälja elbilar, alla biltillverkare säljer fler elbilar än de hinner leverera, se till på Kia, ca 9mån lev tid.

De fiskar, på väldigt många olika sätt...

Brådhis * Voff voff *
20 november · 4 767 Inlägg
#2088

Ivel skrev:
Hur mycket av petroleumbaserat drivmedel återvinner du?

Fast det där blir ju lite fel. Batteriet är inte drivmedlet utan närmast att betrakta som bränsletanken. Strömmen i det är däremot ett "bränsle"... Och själva strömmen återvinns lika lite som det petroleumbaserade bränslet (men det petroleumbaserade bränslet har självklart större miljöpåverkan).

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 november )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
20 november · 1 027 Inlägg
#2089

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Hur mycket av petroleumbaserat drivmedel återvinner du?

Fast det där blir ju lite fel. Batteriet är inte drivmedlet utan närmast att betrakta som bränsletanken. Strömmen i det är däremot ett "bränsle"... Och själva strömmen återvinns lika lite som det petroleumbaserade bränslet (men det petroleumbaserade bränslet har självklart större miljöpåverkan).

//Brådhis

Det beror lite på hur man vill vrida och vända på begreppen.
Bägge ting, batteri och el samt petroleum och bränsletank är något som behövs för att driva bilen framåt.
Att stirra sig blind på enkom en del blir väldigt missvisande då det är fordonets totala påverkan som mäts.
Annars kan vi givetvis jämföra enbart tillverkningsprocessen för sig och konstatera återigen att en elbil kräver mer resurser vid tillverkningen och en fossilbil kräver flerfalt med resurser för att framföras.
Så, ska du köpa bilen för att endast ha den i garaget som stilleben, köp en fossilbil ty då är den mindre skadlig för miljön, gör du däremot som majoriteten av bilköparna och bilen kommer köras minst 5000mil innan skrotning, köp elbilen ty då är den snällare mot miljön.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
panda666
20 november · 3 211 Inlägg
#2090

Flera som har sagt egentligen att vi inte behöver bygga flera bilar alls längre och att vi borde bara använda sönder och bara laga befintliga bilarna som finns nu. Inga nya bilar borde byggas varken el eller fossila och vi borde bara köra dom som redan finns men såklart det skulle innebära att tusentals jobb och ekonomi skulle rubbas ordentligt men är inte det bäst ur miljöpunkt? Tänk dig  ex att Kostas kör sin bmw från 70 talet fram tills kostas inte kan köra längre och han har haft samma bil hela livet och sen tex Anna tycker om bilar så hon byter bil varje 2 år minst och är inne på sin 30e bil nu vem har släppt ut mer skit och bidragit till att mer skit har kommit ut?

Ivel
20 november · 1 027 Inlägg
#2091

panda666 skrev:
Flera som har sagt egentligen att vi inte behöver bygga flera bilar alls längre och att vi borde bara använda sönder och bara laga befintliga bilarna som finns nu. Inga nya bilar borde byggas varken el eller fossila och vi borde bara köra dom som redan finns men såklart det skulle innebära att tusentals jobb och ekonomi skulle rubbas ordentligt men är inte det bäst ur miljöpunkt? Tänk dig  ex att Kostas kör sin bmw från 70 talet fram tills kostas inte kan köra längre och han har haft samma bil hela livet och sen tex Anna tycker om bilar så hon byter bil varje 2 år minst och är inne på sin 30e bil nu vem har släppt ut mer skit och bidragit till att mer skit har kommit ut?

Hur långt kör Kostas med bilen?
Hur mycket utsläpp genererar Kostas BMW?
Hur ofta behöver Kostas reparera bilen?

Vad händer med Annas bilar när hon byter ut dom?
Skrot?
Ställs i trädgården?
Säljs vidare till ny brukare?

(Finns ingen som kan ha en sjuttiotalsbmw som bruksbil utan att tillbringa större delen av sin tid intagen på en psykiatrisk klinik. wink )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
panda666
20 november · 3 211 Inlägg
#2092

Ivel skrev:

panda666 skrev:
Flera som har sagt egentligen att vi inte behöver bygga flera bilar alls längre och att vi borde bara använda sönder och bara laga befintliga bilarna som finns nu. Inga nya bilar borde byggas varken el eller fossila och vi borde bara köra dom som redan finns men såklart det skulle innebära att tusentals jobb och ekonomi skulle rubbas ordentligt men är inte det bäst ur miljöpunkt? Tänk dig  ex att Kostas kör sin bmw från 70 talet fram tills kostas inte kan köra längre och han har haft samma bil hela livet och sen tex Anna tycker om bilar så hon byter bil varje 2 år minst och är inne på sin 30e bil nu vem har släppt ut mer skit och bidragit till att mer skit har kommit ut?

Hur långt kör Kostas med bilen?
Hur mycket utsläpp genererar Kostas BMW?
Hur ofta behöver Kostas reparera bilen?

Vad händer med Annas bilar när hon byter ut dom?
Skrot?
Ställs i trädgården?
Säljs vidare till ny brukare?

(Finns ingen som kan ha en sjuttiotalsbmw som bruksbil utan att tillbringa större delen av sin tid intagen på en psykiatrisk klinik. wink )

hehe du har helt rätt, och sen vem fan vill köra samma skit hela livet? Svårt o säga vad som är bäst ur miljösynpunkt då men en sak är säker iaf, vi människor pippar planeten^^ Hur skulle du göra och bestämma om du fick helt fria händer? att ändra reglerna osv precis hur du vill, vad skulle bilar gå på för bränsle? talade med en äldre man för nått år sen som sa att rapsolja var bra för miljön och att alla brode köra på det men tyvärr går det inte..

Ivel
20 november · 1 027 Inlägg
#2093

panda666 skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:
Flera som har sagt egentligen att vi inte behöver bygga flera bilar alls längre och att vi borde bara använda sönder och bara laga befintliga bilarna som finns nu. Inga nya bilar borde byggas varken el eller fossila och vi borde bara köra dom som redan finns men såklart det skulle innebära att tusentals jobb och ekonomi skulle rubbas ordentligt men är inte det bäst ur miljöpunkt? Tänk dig  ex att Kostas kör sin bmw från 70 talet fram tills kostas inte kan köra längre och han har haft samma bil hela livet och sen tex Anna tycker om bilar så hon byter bil varje 2 år minst och är inne på sin 30e bil nu vem har släppt ut mer skit och bidragit till att mer skit har kommit ut?

Hur långt kör Kostas med bilen?
Hur mycket utsläpp genererar Kostas BMW?
Hur ofta behöver Kostas reparera bilen?

Vad händer med Annas bilar när hon byter ut dom?
Skrot?
Ställs i trädgården?
Säljs vidare till ny brukare?

(Finns ingen som kan ha en sjuttiotalsbmw som bruksbil utan att tillbringa större delen av sin tid intagen på en psykiatrisk klinik. wink )

hehe du har helt rätt, och sen vem fan vill köra samma skit hela livet? Svårt o säga vad som är bäst ur miljösynpunkt då men en sak är säker iaf, vi människor pippar planeten^^ Hur skulle du göra och bestämma om du fick helt fria händer? att ändra reglerna osv precis hur du vill, vad skulle bilar gå på för bränsle? talade med en äldre man för nått år sen som sa att rapsolja var bra för miljön och att alla brode köra på det men tyvärr går det inte..

Njae, kör Kostas de vanliga 1500milen om året så är det miljösnällare att köra de bilar som Anna kör då deras utsläpp är lägre och när hon säljer bilen vidare så fasas en "skitgris" bort längst ned i ledet.
Ergo: det är under normala förutsättningar renare med en nyare bil.

All förbränning oavsett vad som förbränns är skadligt för miljö och människor även rapsolja om än det är mindre skadligt än fossilt bränsle.

Ok vi låtsas att vi är 8år framåt i tiden då jag ändå planerat att slutligen ta över världen.
Höja skatten på fossila bränslen så dom blir självbärande gentemot de samhällskostnader dom skapar.
Införa personliga utsläppscertifikat, den som grisar med ett gäng flygresor får promenera till arbetet...eller den som använder mycket energi får vackert stanna hemma i landet under semestern.
Rejäla skattelättnader för de som väljer miljösnällare alternativ samt statliga fördelaktiga lån för konsumtion av exempelvis elbil, dammsugare av återvunnet material osv.
Höjda skatter på de smutsigare alternativen.
Några tankar om det?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 november · 1 829 Inlägg
#2094

Ivel skrev:
Njae, kör Kostas de vanliga 1500milen om året så är det miljösnällare att köra de bilar som Anna kör då deras utsläpp är lägre och när hon säljer bilen vidare så fasas en "skitgris" bort längst ned i ledet.
Ergo: det är under normala förutsättningar renare med en nyare bil.

Tänk om du kunde påverka våra politiker idag, 2019, och få dem att inse detta faktum!

Dom som styr o ställer i l det här landet och därmed vår miljöpolitik FATTAR INTE att folk hellre kör en Passat TDI årsmodell 1995 med de utsläpp det medför, jämfört med att satsa på en 2020 Passat TDI, eftersom det inte bara är en betydligt dyrare bil att köpa, sen kommer skatten fördubblas!

Jag satsar på att plocka ut min Superb 1a December för då har den bilen en skatt på 5400kr, vilket jag egentligen tycker är ren galenskap med tanke på att min Octavia har 2041kr i skatt.
Men från och med 1a Januari 2020 kommer exakt samma Superb ha en skatt på 10040kr...!!!

VAD TÄNKER NI MED, MILJÖPARTIET!?!?!?!

Dels är det surt för min del då jag långpendlar, och dyr skatt i kombo med stigande dieselpriser är inte kul för min ekonomi, men det är framförallt surt för miljön då fler personer än vanligt i Sverige kommer satsa på att behålla sina gamla "smutsiga" bilar istället för att byta upp sig!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
rcy
20 november · 1 609 Inlägg
#2095

Ivel skrev:
Ok vi låtsas att vi är 8år framåt i tiden då jag ändå planerat att slutligen ta över världen.
Höja skatten på fossila bränslen så dom blir självbärande gentemot de samhällskostnader dom skapar.

Har du några siffror på hur just den biten ser ut idag?
Jag har letat lite och allt jag hittar pekar på att bilisterna redan idag betalar sin beskärda del och en hel del till. Dom flesta siffror jag sett pekar på att bilisterna betalar ungefär dubbelt så mycket som dom kostar, och då är allt från miljöpåverkan till olyckor medräknade. Att sen staten tar stordelen av pengarna dom får in från bilismen och använder till annat, det är faktiskt inte bilisternas fel.
http://www.utanbilenstannarsverige.se/n … bilskatter


Det där med att bilismen kostar samhället pengar är en väldigt seglivad myt, men jag har aldrig stött på någon som kunnat visa några siffror på det, däremot många som kan bevisa motsatsen.
Missförstå mig rätt, jag är helt för att vi måste gå mot miljövänligare alternativ och att fossila bränslen kommer att försvinna rätt snart, men debatten måste ändå förankras någorlunda i verkligheten. Bilisterna betalar redan idag sin beskärda del (plus många andras delar också för den delen) så det ekonomiska argumentet håller inte.

rcy
20 november · 1 609 Inlägg
#2096

Cuefa skrev:

Ivel skrev:
Njae, kör Kostas de vanliga 1500milen om året så är det miljösnällare att köra de bilar som Anna kör då deras utsläpp är lägre och när hon säljer bilen vidare så fasas en "skitgris" bort längst ned i ledet.
Ergo: det är under normala förutsättningar renare med en nyare bil.

Tänk om du kunde påverka våra politiker idag, 2019, och få dem att inse detta faktum!

Dom som styr o ställer i l det här landet och därmed vår miljöpolitik FATTAR INTE att folk hellre kör en Passat TDI årsmodell 1995 med de utsläpp det medför, jämfört med att satsa på en 2020 Passat TDI, eftersom det inte bara är en betydligt dyrare bil att köpa, sen kommer skatten fördubblas!

Jag satsar på att plocka ut min Superb 1a December för då har den bilen en skatt på 5400kr, vilket jag egentligen tycker är ren galenskap med tanke på att min Octavia har 2041kr i skatt.
Men från och med 1a Januari 2020 kommer exakt samma Superb ha en skatt på 10040kr...!!!

VAD TÄNKER NI MED, MILJÖPARTIET!?!?!?!

Dels är det surt för min del då jag långpendlar, och dyr skatt i kombo med stigande dieselpriser är inte kul för min ekonomi, men det är framförallt surt för miljön då fler personer än vanligt i Sverige kommer satsa på att behålla sina gamla "smutsiga" bilar istället för att byta upp sig!

Eller så byter man upp sig till en el, etanol eller bensindriven bil som är betydligt renare än en ny diesel.

Att just diesel straffskattas beror på att det är ett skitigt bränsle. Det har många vetat om sen det uppfanns, sen att det blev någon tillfällig masshybris där man trodde partikelfilter kunde ändra på det är beklagligt och lurade en stor del av befolkningen, och tyvärr kommer det att svida rejält för många att tvingas inse att dom blev lurade.

Har du kollat på att byta din gamla Passat TDI mot exempelvis en Passat GT eller varför inte GTE? Väldigt låg skatt och väldigt låg förbrukning, borde passa dig som långpendlar alldeles utmärkt.
Jag har lite svårt att finna sympati för någon som gnäller över hög skatt när man själv har valt alternativet med absolut högst skatt.

panda666
20 november · 3 211 Inlägg
#2097

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Hur långt kör Kostas med bilen?
Hur mycket utsläpp genererar Kostas BMW?
Hur ofta behöver Kostas reparera bilen?

Vad händer med Annas bilar när hon byter ut dom?
Skrot?
Ställs i trädgården?
Säljs vidare till ny brukare?

(Finns ingen som kan ha en sjuttiotalsbmw som bruksbil utan att tillbringa större delen av sin tid intagen på en psykiatrisk klinik. wink )

hehe du har helt rätt, och sen vem fan vill köra samma skit hela livet? Svårt o säga vad som är bäst ur miljösynpunkt då men en sak är säker iaf, vi människor pippar planeten^^ Hur skulle du göra och bestämma om du fick helt fria händer? att ändra reglerna osv precis hur du vill, vad skulle bilar gå på för bränsle? talade med en äldre man för nått år sen som sa att rapsolja var bra för miljön och att alla brode köra på det men tyvärr går det inte..

Njae, kör Kostas de vanliga 1500milen om året så är det miljösnällare att köra de bilar som Anna kör då deras utsläpp är lägre och när hon säljer bilen vidare så fasas en "skitgris" bort längst ned i ledet.
Ergo: det är under normala förutsättningar renare med en nyare bil.

All förbränning oavsett vad som förbränns är skadligt för miljö och människor även rapsolja om än det är mindre skadligt än fossilt bränsle.

Ok vi låtsas att vi är 8år framåt i tiden då jag ändå planerat att slutligen ta över världen.
Höja skatten på fossila bränslen så dom blir självbärande gentemot de samhällskostnader dom skapar.
Införa personliga utsläppscertifikat, den som grisar med ett gäng flygresor får promenera till arbetet...eller den som använder mycket energi får vackert stanna hemma i landet under semestern.
Rejäla skattelättnader för de som väljer miljösnällare alternativ samt statliga fördelaktiga lån för konsumtion av exempelvis elbil, dammsugare av återvunnet material osv.
Höjda skatter på de smutsigare alternativen.
Några tankar om det?

hehe ja visste det att du vill ta över världen, tänkte i nått stil med att alla blir tvungna att köra prius^^ annars blir det finkan. Så länge folk får hjälp och stöd med att köra mer miljövänligt kan ja förstå för det finns massor me folk som inte har råd. Kan man få 95% rabatt på en tesla? skulle ha råd ifall den gick ner till 150-200 tusen. Vad är det för fel med rapsolja? är inte den miljövänlig som ja trodde?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 november · 1 829 Inlägg
#2098

rcy skrev:

Cuefa skrev:

Ivel skrev:
Njae, kör Kostas de vanliga 1500milen om året så är det miljösnällare att köra de bilar som Anna kör då deras utsläpp är lägre och när hon säljer bilen vidare så fasas en "skitgris" bort längst ned i ledet.
Ergo: det är under normala förutsättningar renare med en nyare bil.

Tänk om du kunde påverka våra politiker idag, 2019, och få dem att inse detta faktum!

Dom som styr o ställer i l det här landet och därmed vår miljöpolitik FATTAR INTE att folk hellre kör en Passat TDI årsmodell 1995 med de utsläpp det medför, jämfört med att satsa på en 2020 Passat TDI, eftersom det inte bara är en betydligt dyrare bil att köpa, sen kommer skatten fördubblas!

Jag satsar på att plocka ut min Superb 1a December för då har den bilen en skatt på 5400kr, vilket jag egentligen tycker är ren galenskap med tanke på att min Octavia har 2041kr i skatt.
Men från och med 1a Januari 2020 kommer exakt samma Superb ha en skatt på 10040kr...!!!

VAD TÄNKER NI MED, MILJÖPARTIET!?!?!?!

Dels är det surt för min del då jag långpendlar, och dyr skatt i kombo med stigande dieselpriser är inte kul för min ekonomi, men det är framförallt surt för miljön då fler personer än vanligt i Sverige kommer satsa på att behålla sina gamla "smutsiga" bilar istället för att byta upp sig!

Eller så byter man upp sig till en el, etanol eller bensindriven bil som är betydligt renare än en ny diesel.

Att just diesel straffskattas beror på att det är ett skitigt bränsle. Det har många vetat om sen det uppfanns, sen att det blev någon tillfällig masshybris där man trodde partikelfilter kunde ändra på det är beklagligt och lurade en stor del av befolkningen, och tyvärr kommer det att svida rejält för många att tvingas inse att dom blev lurade.

Har du kollat på att byta din gamla Passat TDI mot exempelvis en Passat GT eller varför inte GTE? Väldigt låg skatt och väldigt låg förbrukning, borde passa dig som långpendlar alldeles utmärkt.
Jag har lite svårt att finna sympati för någon som gnäller över hög skatt när man själv har valt alternativet med absolut högst skatt.

I mitt fall så vill jag ha 4wd och eftersom min bil är en förmånsbil måste den vara spretans ny.
Jag vill heller inte göra avkall på komfort, därav att jag byter upp mig i storlek snarare än ner.
Att diesel är skitigt vet jag men det finns ju en anledning till att både Volvo och VAG väljer att sätta partikelfilter även på bensinmotorer. Ingen förbränningsmotor är "ren".
Jag får invänta en prisvärd elbil med bra räckvidd och 4wd, till ett rimligt pris.
Där är vi inte ännu.

Ytterligare en sak som sätter käppar i mina el-hjul är att det inte går att montera en laddare i vårt hus då det troligen skulle brinna ner till grunden med den belastningen. Vi skulle således behöva bygga om huset och dra kraftigare el från närmsta knutpunkt utanför tomten, och då tar det en hel jäkla hög med år innan jag tjänat igen den extra kostnaden.

Därmed inte sagt att jag inte är lockad av tanken! Dom 33 mil jag körde vår E-Tron var riktigt trevliga!
Men det är inte för mig. Än, iaf...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
rcy
20 november · 1 609 Inlägg
#2099

Cuefa skrev:
I mitt fall så vill jag ha 4wd och eftersom min bil är en förmånsbil måste den vara spretans ny.
Jag vill heller inte göra avkall på komfort, därav att jag byter upp mig i storlek snarare än ner.
Att diesel är skitigt vet jag men det finns ju en anledning till att både Volvo och VAG väljer att sätta partikelfilter även på bensinmotorer. Ingen förbränningsmotor är "ren".
Jag får invänta en prisvärd elbil med bra räckvidd och 4wd, till ett rimligt pris.
Där är vi inte ännu.

Ytterligare en sak som sätter käppar i mina el-hjul är att det inte går att montera en laddare i vårt hus då det troligen skulle brinna ner till grunden med den belastningen. Vi skulle således behöva bygga om huset och dra kraftigare el från närmsta knutpunkt utanför tomten, och då tar det en hel jäkla hög med år innan jag tjänat igen den extra kostnaden.

Därmed inte sagt att jag inte är lockad av tanken! Dom 33 mil jag körde vår E-Tron var riktigt trevliga!
Men det är inte för mig. Än, iaf...

Men varför måste du ha just diesel? Du fick det att låta som om just skatten var ditt stora problem, och att då välja en dieselbil som man vet har den absolut högsta skatten av alla typer av bilar verkar inte så genomtänkt. Jag erkänner att jag har dålig koll på VAG då jag efter erfarenheter med Audi aldrig kommer att köpa något från den koncernen igen, men nog finns väl Passat även som bensinbil?

Och det där med laddare tror jag inte är ett så stort problem som du vill göra det till, alla elbilar eller pluginhybrider jag sett har haft funktioner som möjliggör att man ställer ner förbrukningen så dom kan laddas från ett vanligt 230V uttag, och sådana borde ditt hus klara utan att brinna ner.

Jag kör själv inte elbil, men jag köper inte heller en dieselbil och sen skriker på miljöpartiet för att jag får hög skatt. Det känns lite korkat att gå med på villkor man är fullt medveten om och sen i efterhand börja skrika om att det är orättvist.

doktorduett
20 november · 114 Inlägg
#2100

ivel skrev
(Nu är det även så att drygt 5% av batteritillverkningen går till elbilar, resten till den där telefonen eller laptopen du förmodligen skrev inlägget på. )

Så du menar att det spelar ingen roll hur stor miljöförstöringen är vid batteri tillverkningen, för elbilen står ändå bara för 5% av den tillverkade kapacitet.
Dom kan bygga hur många batterifabriker som helst det tar inte bort faktum att ta fram råmaterialet är en STOR miljöbov. Då spelar det väl ingen roll om även framtagning av bensin är skitig man har ju inte gjort något för miljön annat än klappat sej själv på axlen. Kolla så duktig jag är...............
Hon tönten gretha var i polen o stolt som en påve berättade hon att hon åkte elbil,  jovars laddad med kolkraft ström
man kan fortsätta i evigheter med dessa idiot grejor om miljön
Den enda Miljön  som är  intr är den man kan lägga skatt på . resten skiter man i
Typ rensa våra stränder o havet, nope inte intr för det kan vi inte lägga skatt på.
Så det får scouterna göra

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang