Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

M123
20 november 2019 · 962 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Hedis62 skrev:
Anledningen att jag inte köper en miljöbil är att dom är hutlöst dyra ,även begagnade.
Kollade på wayke och där börjar priserna på 600k   
https://www.wayke.se/sok/tesla/model-s
och det är lite för mycket för min ekonomi, sen kan man ju diskutera till leda hur miljövänlig produktionen är från noll till färdig bil.

Detta har diskuterats i otaliga trådar här. Men normalt sett är de snällare mot miljön än fossil-dito.

Det har väl mer varit uttjatingsmetoden mer än både fakta och diskussion i sak.
Merparten av liknade trådar uppehålls av samma radband av verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 inlägg.

Det finns ju inga rapporter över en egentlig förbrukning vid en tillverkning utan bara siffror enhälligt ett företag har släpp över sin anläggnings förbrukande vid sin produktion.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
20 november 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

Hybrid_ skrev:

Hedis62 skrev:
Anledningen att jag inte köper en miljöbil är att dom är hutlöst dyra ,även begagnade.
Kollade på wayke och där börjar priserna på 600k   
https://www.wayke.se/sok/tesla/model-s
och det är lite för mycket för min ekonomi, sen kan man ju diskutera till leda hur miljövänlig produktionen är från noll till färdig bil.

Detta har diskuterats i otaliga trådar här. Men normalt sett är de snällare mot miljön än fossil-dito.

Det har väl mer varit uttjatingsmetoden mer än både fakta och diskussion i sak.
Merparten av liknade trådar uppehålls av samma radband av verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 inlägg.

Det finns ju inga rapporter över en egentlig förbrukning vid en tillverkning utan bara siffror enhälligt ett företag har släpp över sin anläggnings förbrukande vid sin produktion.

...och på andra sidan skranket står en annan grupp verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 motinlägg utan källor?

Med andra ord: Jag håller inte med. Jag har sett massor med framlagda fakta som stöttar debattörerna, eller som du uttrycker det Verklighetsförnekarna. Jag ser även källor som stöttar sagda motståndarsida och jag gör ett tappert försök att skaffa mig en egen uppfattning i frågan. Tack och lov är jag relativt bildad så jag sållar fram det jag bedömer vara rimligt och trovärdigt, både på och utanför Garagets forum.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
20 november 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

Hybrid_ skrev:
Detta har diskuterats i otaliga trådar här. Men normalt sett är de snällare mot miljön än fossil-dito.

Det har väl mer varit uttjatingsmetoden mer än både fakta och diskussion i sak.
Merparten av liknade trådar uppehålls av samma radband av verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 inlägg.

Det finns ju inga rapporter över en egentlig förbrukning vid en tillverkning utan bara siffror enhälligt ett företag har släpp över sin anläggnings förbrukande vid sin produktion.

...och på andra sidan skranket står en annan grupp verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 motinlägg utan källor?

Med andra ord: Jag håller inte med. Jag har sett massor med framlagda fakta som stöttar debattörerna, eller som du uttrycker det Verklighetsförnekarna. Jag ser även källor som stöttar sagda motståndarsida och jag gör ett tappert försök att skaffa mig en egen uppfattning i frågan. Tack och lov är jag relativt bildad så jag sållar fram det jag bedömer vara rimligt och trovärdigt, både på och utanför Garagets forum.

Jag förutsätter inte att jag är mer bildad än min omgivning eller att jag är bättre än dom jag bemöter i en diskussion.

Däremot som jag sagt tidigare detta börjar mer och mer likna en religion och denna får inte frågeställas det minsta utan sägs något då är det odiskutabelt.

Man kan börja dra paralleller till samhället i stort i retoriken.

Senast redigerat av M123 (20 november 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
doktorduett
20 november 2019 · 343 Inlägg

Mitt ex med greta handlar inte om greta som person, men hyckleriet med hur bra miljö bilar är.
Men ursäkta mej
Jag stänger truten, tar min byggtråd  o går vidare till andra forum
Bra va då slapp du dela ut en varning

caromania Forummoderator
20 november 2019 · 9 296 Inlägg

doktorduett skrev:
Mitt ex med greta handlar inte om greta som person, men hyckleriet med hur bra miljö bilar är.
Men ursäkta mej
Jag stänger truten, tar min byggtråd  o går vidare till andra forum
Bra va då slapp du dela ut en varning

Synd att du tolkar det så då tillsägelsen inte kom efter ditt inlägg allena.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
20 november 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:
Det har väl mer varit uttjatingsmetoden mer än både fakta och diskussion i sak.
Merparten av liknade trådar uppehålls av samma radband av verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 inlägg.

Det finns ju inga rapporter över en egentlig förbrukning vid en tillverkning utan bara siffror enhälligt ett företag har släpp över sin anläggnings förbrukande vid sin produktion.

...och på andra sidan skranket står en annan grupp verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 motinlägg utan källor?

Med andra ord: Jag håller inte med. Jag har sett massor med framlagda fakta som stöttar debattörerna, eller som du uttrycker det Verklighetsförnekarna. Jag ser även källor som stöttar sagda motståndarsida och jag gör ett tappert försök att skaffa mig en egen uppfattning i frågan. Tack och lov är jag relativt bildad så jag sållar fram det jag bedömer vara rimligt och trovärdigt, både på och utanför Garagets forum.

Jag förutsätter inte att jag är mer bildad än min omgivning eller att jag är bättre än dom jag bemöter i en diskussion.

Däremot som jag sagt tidigare detta börjar mer och mer likna en religion och denna får inte frågeställas det minsta utan sägs något då är det odiskutabelt.

Man kan börja dra paralleller till samhället i stort i retoriken.

Fast vad vore en debatt utan motståndare som ifrågasätter? Och vad egentligen handlar tråden om?

Edit: låt mig svara själv på det. Jag sitter på bussen varje dag på väg in till stan. Det tar en timme. Runt omkring mig sitter medelålders män och kvinnor i sina xc70/suvar/minijeepar. Ensamma. Hundratusentals av dem. Ja, så är det. Hundratusentals. Jag kan sätta min mössa på att minst 75% av dem skulle klara sig galant i en mer miljövänlig bil som kanske inte alls eldar fossila bränslen. Varför köper inte DE en mer miljövänlig bil? De som inge bryr sig?!

Jag har 6 bilar. Jag är ett pissdåligt föredöme. Men jag åker buss till jobbet.

Edit 2: Essingeleden. 140.000fordon per dygn. Det är EN av alla infarter till/genom stan. Hur många av de 140.000 är motorentusiaster? Visst en hel del hybrider och elbilar där men majoriteten är fortfarande vanliga bilar som drivs av fossila bränslen.

Senast redigerat av caromania (20 november 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
20 november 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:

...och på andra sidan skranket står en annan grupp verklighetsförnekare som kväver debatten med 1000 motinlägg utan källor?

Med andra ord: Jag håller inte med. Jag har sett massor med framlagda fakta som stöttar debattörerna, eller som du uttrycker det Verklighetsförnekarna. Jag ser även källor som stöttar sagda motståndarsida och jag gör ett tappert försök att skaffa mig en egen uppfattning i frågan. Tack och lov är jag relativt bildad så jag sållar fram det jag bedömer vara rimligt och trovärdigt, både på och utanför Garagets forum.

Jag förutsätter inte att jag är mer bildad än min omgivning eller att jag är bättre än dom jag bemöter i en diskussion.

Däremot som jag sagt tidigare detta börjar mer och mer likna en religion och denna får inte frågeställas det minsta utan sägs något då är det odiskutabelt.

Man kan börja dra paralleller till samhället i stort i retoriken.

Fast vad vore en debatt utan motståndare som ifrågasätter? Och vad egentligen handlar tråden om?

Edit: låt mig svara själv på det. Jag sitter på bussen varje dag på väg in till stan. Det tar en timme. Runt omkring mig sitter medelålders män och kvinnor i sina xc70/suvar/minijeepar. Ensamma. Hundratusentals av dem. Ja, så är det. Hundratusentals. Jag kan sätta min mössa på att minst 75% av dem skulle klara sig galant i en mer miljövänlig bil som kanske inte alls eldar fossila bränslen. Varför köper inte DE en mer miljövänlig bil? De som inge bryr sig?!

Jag har 6 bilar. Jag är ett pissdåligt föredöme. Men jag åker buss till jobbet.

Edit 2: Essingeleden. 140.000fordon per dygn. Det är EN av alla infarter till/genom stan. Hur många av de 140.000 är motorentusiaster? Visst en hel del hybrider och elbilar där men majoriteten är fortfarande vanliga bilar som drivs av fossila bränslen.

Jag har lite svårt att kunna företräda 140000 bilister i Stockholm och dess enskilda intentioner med sitt bilåkande.

Dock kan väl jag gissa att bilvalen faller mer på att imponera på grannen än något annat då i syfte att höja sin status, sen har ju staten gjort det oerhört lätt för bilister i Stockholm att ta bilen och detta görs ju på basis med länkar hit och dit som byggs.

Det största huvudet lär väl Stockholms stad bära i det här som tydligen vill ha den här utvecklingen och gör den möjlig, sen kan jag tänka att det är runt 5-10% av dom som åker med bilen inte är från orten utan kompetens som slussas in på veckorna från resterande delar av landet eller närliggande områden.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
20 november 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:
Jag förutsätter inte att jag är mer bildad än min omgivning eller att jag är bättre än dom jag bemöter i en diskussion.

Däremot som jag sagt tidigare detta börjar mer och mer likna en religion och denna får inte frågeställas det minsta utan sägs något då är det odiskutabelt.

Man kan börja dra paralleller till samhället i stort i retoriken.

Fast vad vore en debatt utan motståndare som ifrågasätter? Och vad egentligen handlar tråden om?

Edit: låt mig svara själv på det. Jag sitter på bussen varje dag på väg in till stan. Det tar en timme. Runt omkring mig sitter medelålders män och kvinnor i sina xc70/suvar/minijeepar. Ensamma. Hundratusentals av dem. Ja, så är det. Hundratusentals. Jag kan sätta min mössa på att minst 75% av dem skulle klara sig galant i en mer miljövänlig bil som kanske inte alls eldar fossila bränslen. Varför köper inte DE en mer miljövänlig bil? De som inge bryr sig?!

Jag har 6 bilar. Jag är ett pissdåligt föredöme. Men jag åker buss till jobbet.

Edit 2: Essingeleden. 140.000fordon per dygn. Det är EN av alla infarter till/genom stan. Hur många av de 140.000 är motorentusiaster? Visst en hel del hybrider och elbilar där men majoriteten är fortfarande vanliga bilar som drivs av fossila bränslen.

Jag har lite svårt att kunna företräda 140000 bilister i Stockholm och dess enskilda intentioner med sitt bilåkande.

Dock kan väl jag gissa att bilvalen faller mer på att imponera på grannen än något annat då i syfte att höja sin status, sen har ju staten gjort det oerhört lätt för bilister i Stockholm att ta bilen och detta görs ju på basis med länkar hit och dit som byggs.

Det största huvudet lär väl Stockholms stad bära i det här som tydligen vill ha den här utvecklingen och gör den möjlig, sen kan jag tänka att det är runt 5-10% av dom som åker med bilen inte är från orten utan kompetens som slussas in på veckorna från resterande delar av landet eller närliggande områden.

Jag tolkar ditt svar på trådens fråga vara ”Status”. Jag håller helt med.

Att däremot politikerna skulle gjort det lätt för bilister att köra i Sthlm (till jobbet) ter sig löjeväckande och jag förstår att du inte har en aning om hur rusningstrafiken ser ut nu i huvudstaden och hur infrastrukturen fullständigt utvecklats till katastrof pga befolkningsökning i Storstockholm de senaste 20åren.

Ps. 140.000 var alltså bara Essingeleden...

Senast redigerat av caromania (20 november 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
20 november 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:

Fast vad vore en debatt utan motståndare som ifrågasätter? Och vad egentligen handlar tråden om?

Edit: låt mig svara själv på det. Jag sitter på bussen varje dag på väg in till stan. Det tar en timme. Runt omkring mig sitter medelålders män och kvinnor i sina xc70/suvar/minijeepar. Ensamma. Hundratusentals av dem. Ja, så är det. Hundratusentals. Jag kan sätta min mössa på att minst 75% av dem skulle klara sig galant i en mer miljövänlig bil som kanske inte alls eldar fossila bränslen. Varför köper inte DE en mer miljövänlig bil? De som inge bryr sig?!

Jag har 6 bilar. Jag är ett pissdåligt föredöme. Men jag åker buss till jobbet.

Edit 2: Essingeleden. 140.000fordon per dygn. Det är EN av alla infarter till/genom stan. Hur många av de 140.000 är motorentusiaster? Visst en hel del hybrider och elbilar där men majoriteten är fortfarande vanliga bilar som drivs av fossila bränslen.

Jag har lite svårt att kunna företräda 140000 bilister i Stockholm och dess enskilda intentioner med sitt bilåkande.

Dock kan väl jag gissa att bilvalen faller mer på att imponera på grannen än något annat då i syfte att höja sin status, sen har ju staten gjort det oerhört lätt för bilister i Stockholm att ta bilen och detta görs ju på basis med länkar hit och dit som byggs.

Det största huvudet lär väl Stockholms stad bära i det här som tydligen vill ha den här utvecklingen och gör den möjlig, sen kan jag tänka att det är runt 5-10% av dom som åker med bilen inte är från orten utan kompetens som slussas in på veckorna från resterande delar av landet eller närliggande områden.

Jag tolkar ditt svar på trådens fråga vara ”Status”. Jag håller helt med.

Att däremot politikerna skulle gjort det lätt för bilister att köra i Sthlm (till jobbet) ter sig löjeväckande och jag förstår att du inte har en aning om hur rusningstrafiken ser ut nu i huvudstaden och hur infrastrukturen fullständigt utvecklats till katastrof pga befolkningsökning i Storstockholm de senaste 20åren.

Ps. 140.000 var alltså bara Essingeleden...

Haha har jobbat i Stockholm i flera år tidigare. Sug på den du. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
20 november 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:

Jag har lite svårt att kunna företräda 140000 bilister i Stockholm och dess enskilda intentioner med sitt bilåkande.

Dock kan väl jag gissa att bilvalen faller mer på att imponera på grannen än något annat då i syfte att höja sin status, sen har ju staten gjort det oerhört lätt för bilister i Stockholm att ta bilen och detta görs ju på basis med länkar hit och dit som byggs.

Det största huvudet lär väl Stockholms stad bära i det här som tydligen vill ha den här utvecklingen och gör den möjlig, sen kan jag tänka att det är runt 5-10% av dom som åker med bilen inte är från orten utan kompetens som slussas in på veckorna från resterande delar av landet eller närliggande områden.

Jag tolkar ditt svar på trådens fråga vara ”Status”. Jag håller helt med.

Att däremot politikerna skulle gjort det lätt för bilister att köra i Sthlm (till jobbet) ter sig löjeväckande och jag förstår att du inte har en aning om hur rusningstrafiken ser ut nu i huvudstaden och hur infrastrukturen fullständigt utvecklats till katastrof pga befolkningsökning i Storstockholm de senaste 20åren.

Ps. 140.000 var alltså bara Essingeleden...

Haha har jobbat i Stockholm i flera år tidigare. Sug på den du. big_smile

När?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
viccoA
20 november 2019 · 3 109 Inlägg

Ytterligare en sak som sätter käppar i mina el-hjul är att det inte går att montera en laddare i vårt hus då det troligen skulle brinna ner till grunden med den belastningen. Vi skulle således behöva bygga om huset och dra kraftigare el från närmsta knutpunkt utanför tomten, och då tar det en hel jäkla hög med år innan jag tjänat igen den extra kostnaden.

Så är det faktiskt inte. Absolut inte. Man ska undvika att ladda via en kabel som är skarvad i en himla massa dosor men att dra fram 5x2.5 från elcentralen till laddaren och säkra med 3x16A kostar inga stora pengar om nu din befintliga el är i bedrövligt skick. Troligen kostar dragningen kring 4000kr. Du kan sedan ladda med den laddare som medföljde elbilen gratis eller köpa en lite biffigare för tex 3-fas med lastbalansering om nu din elbil stödjer trefas. Dessutom får du stöd av naturvårdsverket på ungefär 30%. Med lastbalanseraren laddar du aldrig mer än vad din huvudsäkring klarar av, det betyder att elbilen kommer ladda lite mindre när värmelementet i diskmaskinen går för fullt eller varmvatten beredaren startar.

Senast redigerat av viccoA (20 november 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
21 november 2019 · 4 628 Inlägg

rcy skrev:

Cuefa skrev:
I mitt fall så vill jag ha 4wd och eftersom min bil är en förmånsbil måste den vara spretans ny.
Jag vill heller inte göra avkall på komfort, därav att jag byter upp mig i storlek snarare än ner.
Att diesel är skitigt vet jag men det finns ju en anledning till att både Volvo och VAG väljer att sätta partikelfilter även på bensinmotorer. Ingen förbränningsmotor är "ren".
Jag får invänta en prisvärd elbil med bra räckvidd och 4wd, till ett rimligt pris.
Där är vi inte ännu.

Ytterligare en sak som sätter käppar i mina el-hjul är att det inte går att montera en laddare i vårt hus då det troligen skulle brinna ner till grunden med den belastningen. Vi skulle således behöva bygga om huset och dra kraftigare el från närmsta knutpunkt utanför tomten, och då tar det en hel jäkla hög med år innan jag tjänat igen den extra kostnaden.

Därmed inte sagt att jag inte är lockad av tanken! Dom 33 mil jag körde vår E-Tron var riktigt trevliga!
Men det är inte för mig. Än, iaf...

Men varför måste du ha just diesel? Du fick det att låta som om just skatten var ditt stora problem, och att då välja en dieselbil som man vet har den absolut högsta skatten av alla typer av bilar verkar inte så genomtänkt. Jag erkänner att jag har dålig koll på VAG då jag efter erfarenheter med Audi aldrig kommer att köpa något från den koncernen igen, men nog finns väl Passat även som bensinbil?

Och det där med laddare tror jag inte är ett så stort problem som du vill göra det till, alla elbilar eller pluginhybrider jag sett har haft funktioner som möjliggör att man ställer ner förbrukningen så dom kan laddas från ett vanligt 230V uttag, och sådana borde ditt hus klara utan att brinna ner.

Jag kör själv inte elbil, men jag köper inte heller en dieselbil och sen skriker på miljöpartiet för att jag får hög skatt. Det känns lite korkat att gå med på villkor man är fullt medveten om och sen i efterhand börja skrika om att det är orättvist.

Min motivering till val av bil ser ut som följer:
Jag kör 13 mil enkel väg till jobbet. 2 timmar. Enkel väg. varje vardag.
Jag vill åka bekvämt, så jag kan komma till jobbet hyfsat fräsch och göra det bästa jag kan för mina kunder.
Jag vill också komma hem någorlunda pigg så jag kan göra det bästa för min familj.
Då går småbilar bort, de erbjuder inte i närheten av samma komfort som en större bil.
Jag pendlar mellan Uppland och Norrland, stundtals är det jag som plogar vägen då jag måste åka tidigt som ***** för att hinna till jobbet i tid. Därmed VILL jag ha 4wd (det är inte akut nödvändigt men en skön "försäkring" om Du så vill, och det ger mig peace of mind.)

Finns det några sådana bilar som går på bensin, och uppfyller dessa krav, inom den koncern (VAG) jag arbetar för?

Nej. Inte än i alla fall.

I mitt fall är jag snällare mot miljön om jag kör en diesel med betydligt lägre förbrukning.
Octavia Combin jag kör idag har en 150hk diesel med DSG och fyrhjulsdrift. Den snittar, räknat vid pump, 0,54l/mil. Vårt närmaste alternativ är en likadan bil med 1.8TFSI motor. Den skulle snitta betydligt mer, gissningsvis runt 0,7 med samma körstil. Dessutom har även nya bensinbilar en väldigt mycket högre skatt än äldre dito. Det blir dyrare för mig och sämre för miljön.
Därför tycker jag att man satsar fel när man straffbeskattar nya dieslar som, hur "smutsiga" dom än må vara, ÄNDÅ släpper ut mindre än de äldre bilar som nu favoriseras av sina ägare pga sin betydligt lägre skatt.

Du måste väl hålla med om att det inte är rimligt att min blivande Superb med en uppgiven blandad förbrukning på 0,5l/mil och ett uppgivet blandat utsläppsvärde om 132 gram co2/km ska ha nära på dubbelt så hög skatt som en 2004 års VW Touareg V10 TDI, med motsvarande värden på 1,22l/mil och 324 gram co2/km?

Superben får som sagt en skatt på 10040kr/år nästa år. Touaregen ligger på 5600kr, dvs 200kr dyrare än Superben gör idag.

Börjar du förstå varför jag högljutt protesterar Bonus/Malus?
Det slår hårt, men åt fel håll.

Nej, jag är inte förtjust i att man ändrar skatter på befintliga fordon, men det är nog det som skulle behövas för att få bukt med miljön. Inte ta bort det sista lilla incitament vi har för att köpa en nyare bil med lägre förbrukning och utsläpp.

Dessutom, om jag ska ha en annan drivkälla är hybrid inte ett ekonomiskt hållbart alternativ med min resväg, speciellt inte med tanke på att de kostar så otroligt mycket mer än en likvärdig bil med diesel.
Då återstår eldrivet. Ska jag ladda en elbil från ett 220v vägguttag kommer det ta 14-16 timmar, dvs jag hinner ALDRIG ladda den fullt ut över en natt. Det gör att jag blir begränsad i min mobilitet. (Jag bor på "landet"...)

Jag lånade en e-Up! från jobbet för några år sedan. Den medföljande 220v-laddaren ställd i sitt klenaste läge smällde proppen i vårt antika proppskåp nästan direkt, med resultatet att jag inte hade någon som helst laddning i bilen när jag skulle åka tillbaks till jobbet dagen därpå.
Jag fick byta propp, koppla ur ALLT nere i källaren (vårt elsystem är inte bara underdimensionerat, det är kopplat av en blind babian. ALLT i källaren/garaget [utom pannan] delar på 1 (en) 10A säkring) och starta om processen.
Följden blev inte bara att jag fick skämma ut mig och återlämna en demobil först långt inpå eftermiddagen istället för innan öppning som är kravet för att få testköra en bil hem, jag förlorade så gott som en hel arbetsdag också.

Kombinationen av alla dessa omständigheter gör att jag måste ha en dieselbil och inte (än) kan gå över till ett "bättre" alternativ.

Jag anser att vi som bor på landet och tvingas pendla till våra jobb borde ha någon ytterligare form av skattelättnad. Jämkning/skatteåterbäring är en del i det och det nyttjar jag såklart, men ett ständigt stigande pris på drivmedel, i kombination med kraftigt ökad skatt på bilen gör att 18.50kr/mil inte räcker till längre.
Jag står i valet mellan att bli arbetslös då det inte finns några arbeten där jag bor, inte inom mitt område iaf, eller att flytta ifrån min kärlek och familj för att "ha råd" att arbeta/bo där jobbet finns.

Det är inte rätt.

Edit: Typo's..

Senast redigerat av Cuefa (21 november 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
zemet
21 november 2019 · 4 035 Inlägg

Cuefa skrev:

rcy skrev:

Cuefa skrev:
I mitt fall så vill jag ha 4wd och eftersom min bil är en förmånsbil måste den vara spretans ny.
Jag vill heller inte göra avkall på komfort, därav att jag byter upp mig i storlek snarare än ner.
Att diesel är skitigt vet jag men det finns ju en anledning till att både Volvo och VAG väljer att sätta partikelfilter även på bensinmotorer. Ingen förbränningsmotor är "ren".
Jag får invänta en prisvärd elbil med bra räckvidd och 4wd, till ett rimligt pris.
Där är vi inte ännu.

Ytterligare en sak som sätter käppar i mina el-hjul är att det inte går att montera en laddare i vårt hus då det troligen skulle brinna ner till grunden med den belastningen. Vi skulle således behöva bygga om huset och dra kraftigare el från närmsta knutpunkt utanför tomten, och då tar det en hel jäkla hög med år innan jag tjänat igen den extra kostnaden.

Därmed inte sagt att jag inte är lockad av tanken! Dom 33 mil jag körde vår E-Tron var riktigt trevliga!
Men det är inte för mig. Än, iaf...

Men varför måste du ha just diesel? Du fick det att låta som om just skatten var ditt stora problem, och att då välja en dieselbil som man vet har den absolut högsta skatten av alla typer av bilar verkar inte så genomtänkt. Jag erkänner att jag har dålig koll på VAG då jag efter erfarenheter med Audi aldrig kommer att köpa något från den koncernen igen, men nog finns väl Passat även som bensinbil?

Och det där med laddare tror jag inte är ett så stort problem som du vill göra det till, alla elbilar eller pluginhybrider jag sett har haft funktioner som möjliggör att man ställer ner förbrukningen så dom kan laddas från ett vanligt 230V uttag, och sådana borde ditt hus klara utan att brinna ner.

Jag kör själv inte elbil, men jag köper inte heller en dieselbil och sen skriker på miljöpartiet för att jag får hög skatt. Det känns lite korkat att gå med på villkor man är fullt medveten om och sen i efterhand börja skrika om att det är orättvist.

Min motivering till val av bil ser ut som följer:
Jag kör 13 mil enkel väg till jobbet. 2 timmar. Enkel väg. varje vardag.
Jag vill åka bekvämt, så jag kan komma till jobbet hyfsat fräsch och göra det bästa jag kan för mina kunder.
Jag vill också komma hem någorlunda pigg så jag kan göra det bästa för min familj.
Då går småbilar bort, de erbjuder inte i närheten av samma komfort som en större bil.
Jag pendlar mellan Uppland och Norrland, stundtals är det jag som plogar vägen då jag måste åka tidigt som ***** för att hinna till jobbet i tid. Därmed VILL jag ha 4wd (det är inte akut nödvändigt men en skön "försäkring" om Du så vill, och det ger mig peace of mind.)

Finns det några sådana bilar som går på bensin, och uppfyller dessa krav, inom den koncern (VAG) jag arbetar för?

Nej. Inte än i alla fall.

I mitt fall är jag snällare mot miljön om jag kör en diesel med betydligt lägre förbrukning.
Octavia Combin jag kör idag har en 150hk diesel med DSG och fyrhjulsdrift. Den snittar, räknat vid pump, 0,54l/mil. Vårt närmaste alternativ är en likadan bil med 1.8TFSI motor. Den skulle snitta betydligt mer, gissningsvis runt 0,7 med samma körstil. Dessutom har även nya bensinbilar en väldigt mycket högre skatt än äldre dito. Det blir dyrare för mig och sämre för miljön.
Därför tycker jag att man satsar fel när man straffbeskattar nya dieslar som, hur "smutsiga" dom än må vara, ÄNDÅ släpper ut mindre än de äldre bilar som nu favoriseras av sina ägare pga sin betydligt lägre skatt.

Du måste väl hålla med om att det inte är rimligt att min blivande Superb med en uppgiven blandad förbrukning på 0,5l/mil och ett uppgivet blandat utsläppsvärde om 132 gram co2/km ska ha nära på dubbelt så hög skatt som en 2004 års VW Touareg V10 TDI, med motsvarande värden på 1,22l/mil och 324 gram co2/km?

Superben får som sagt en skatt på 10040kr/år nästa år. Touaregen ligger på 5600kr, dvs 200kr dyrare än Superben gör idag.

Börjar du förstå varför jag högljutt protesterar Bonus/Malus?
Det slår hårt, men åt fel håll.

Nej, jag är inte förtjust i att man ändrar skatter på befintliga fordon, men det är nog det som skulle behövas för att få bukt med miljön. Inte ta bort det sista lilla incitament vi har för att köpa en nyare bil med lägre förbrukning och utsläpp.

Dessutom, om jag ska ha en annan drivkälla är hybrid inte ett ekonomiskt hållbart alternativ med min resväg, speciellt inte med tanke på att de kostar så otroligt mycket mer än en likvärdig bil med diesel.
Då återstår eldrivet. Ska jag ladda en elbil från ett 220v vägguttag kommer det ta 14-16 timmar, dvs jag hinner ALDRIG ladda den fullt ut över en natt. Det gör att jag blir begränsad i min mobilitet. (Jag bor på "landet"...)

Jag lånade en e-Up! från jobbet för några år sedan. Den medföljande 220v-laddaren ställd i sitt klenaste läge smällde proppen i vårt antika proppskåp nästan direkt, med resultatet att jag inte hade någon som helst laddning i bilen när jag skulle åka tillbaks till jobbet dagen därpå.
Jag fick byta propp, koppla ur ALLT nere i källaren (vårt elsystem är inte bara underdimensionerat, det är kopplat av en blind babian. ALLT i källaren/garaget [utom pannan] delar på 1 (en) 10A säkring) och starta om processen.
Följden blev inte bara att jag fick skämma ut mig och återlämna en demobil först långt inpå eftermiddagen istället för innan öppning som är kravet för att få testköra en bil hem, jag förlorade så gott som en hel arbetsdag också.

Kombinationen av alla dessa omständigheter gör att jag måste ha en dieselbil och inte (än) kan gå över till ett "bättre" alternativ.

Jag anser att vi som bor på landet och tvingas pendla till våra jobb borde ha någon ytterligare form av skattelättnad. Jämkning/skatteåterbäring är en del i det och det nyttjar jag såklart, men ett ständigt stigande pris på drivmedel, i kombination med kraftigt ökad skatt på bilen gör att 18.50kr/mil inte räcker till längre.
Jag står i valet mellan att bli arbetslös då det inte finns några arbeten där jag bor, inte inom mitt område iaf, eller att flytta ifrån min kärlek och familj för att "ha råd" att arbeta/bo där jobbet finns.

Det är inte rätt.

Edit: Typo's..

Jag förstår vad du menar. Jag har dock några invändningar.

Att koppla om elen i ditt hus så du har en extra säkring för att ladda bilen är inte super avancerat eller speciellt dyrt. Jag skulle bli genuint förvånad om det skulle kosta mer än 10K.
Men det är ju ditt hus med din babiankopplade el så jag kanske har fel.

Det finns billigare bilar för dig att köra som upfyller dina krav? Jag förstår att du inte vill köra en Aygo.
Men varför kan du inte köra tex en bmw x1?

Finns det något absolut krav från din arbetsgivare att du skall köra VAG? Eller får du gratis service eller liknande som gör att det inte är aktuellt med annat än VAG?

Jag tror verkligen du skulle försöka investera i en elbil. Du som kör så långt samt ändå kör nya bilar skulle spara ganska mycket pengar.

Med din bränsle förbrukning på 0.54 (som för övrigt är imponerande bra, jag kör min lilla piss C3 diesel på 0.53) så lägger du ca 4500 kr/månaden bara på diesel till och från jobbet.

Om du istället kört på el så har du en milkostnad på 2kr/mil, dvs ca 1000 kr mer i månaden på elräkningen.

Du får ju samtidigt 18:50 tillbaka på skatten, så ca 16:5 kr/mil tillbaka som du kör.
Du skulle alltså få 8580 kr överskott tillbaka på skatten varje månad.


För 8580 kr kanske du har råd att låna till en model 3? eller en model S?
Med autopilot funktionen i dessa skulle du kanske tom komma till jobbet och hem ännu bättre utvilad?

Jag tycker att skatten på touaregen redan är alderless för hög redan vid 5000 kr, men jag förstår vad du menar med att man tar bort incitamenten att köpa ny snålare bil om man höjer skatten på dem.

Jag tror dock att regeringen skiter i det, dem för bara symbolpolitik ändå och folk kommer fortsätta köpa nya bilar för dem vill inte köra runt i gammal skit.

Senast redigerat av zemet (21 november 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
21 november 2019 · 4 628 Inlägg

zemet skrev:

Cuefa skrev:

rcy skrev:
Men varför måste du ha just diesel? Du fick det att låta som om just skatten var ditt stora problem, och att då välja en dieselbil som man vet har den absolut högsta skatten av alla typer av bilar verkar inte så genomtänkt. Jag erkänner att jag har dålig koll på VAG då jag efter erfarenheter med Audi aldrig kommer att köpa något från den koncernen igen, men nog finns väl Passat även som bensinbil?

Och det där med laddare tror jag inte är ett så stort problem som du vill göra det till, alla elbilar eller pluginhybrider jag sett har haft funktioner som möjliggör att man ställer ner förbrukningen så dom kan laddas från ett vanligt 230V uttag, och sådana borde ditt hus klara utan att brinna ner.

Jag kör själv inte elbil, men jag köper inte heller en dieselbil och sen skriker på miljöpartiet för att jag får hög skatt. Det känns lite korkat att gå med på villkor man är fullt medveten om och sen i efterhand börja skrika om att det är orättvist.

Min motivering till val av bil ser ut som följer:
Jag kör 13 mil enkel väg till jobbet. 2 timmar. Enkel väg. varje vardag.
Jag vill åka bekvämt, så jag kan komma till jobbet hyfsat fräsch och göra det bästa jag kan för mina kunder.
Jag vill också komma hem någorlunda pigg så jag kan göra det bästa för min familj.
Då går småbilar bort, de erbjuder inte i närheten av samma komfort som en större bil.
Jag pendlar mellan Uppland och Norrland, stundtals är det jag som plogar vägen då jag måste åka tidigt som ***** för att hinna till jobbet i tid. Därmed VILL jag ha 4wd (det är inte akut nödvändigt men en skön "försäkring" om Du så vill, och det ger mig peace of mind.)

Finns det några sådana bilar som går på bensin, och uppfyller dessa krav, inom den koncern (VAG) jag arbetar för?

Nej. Inte än i alla fall.

I mitt fall är jag snällare mot miljön om jag kör en diesel med betydligt lägre förbrukning.
Octavia Combin jag kör idag har en 150hk diesel med DSG och fyrhjulsdrift. Den snittar, räknat vid pump, 0,54l/mil. Vårt närmaste alternativ är en likadan bil med 1.8TFSI motor. Den skulle snitta betydligt mer, gissningsvis runt 0,7 med samma körstil. Dessutom har även nya bensinbilar en väldigt mycket högre skatt än äldre dito. Det blir dyrare för mig och sämre för miljön.
Därför tycker jag att man satsar fel när man straffbeskattar nya dieslar som, hur "smutsiga" dom än må vara, ÄNDÅ släpper ut mindre än de äldre bilar som nu favoriseras av sina ägare pga sin betydligt lägre skatt.

Du måste väl hålla med om att det inte är rimligt att min blivande Superb med en uppgiven blandad förbrukning på 0,5l/mil och ett uppgivet blandat utsläppsvärde om 132 gram co2/km ska ha nära på dubbelt så hög skatt som en 2004 års VW Touareg V10 TDI, med motsvarande värden på 1,22l/mil och 324 gram co2/km?

Superben får som sagt en skatt på 10040kr/år nästa år. Touaregen ligger på 5600kr, dvs 200kr dyrare än Superben gör idag.

Börjar du förstå varför jag högljutt protesterar Bonus/Malus?
Det slår hårt, men åt fel håll.

Nej, jag är inte förtjust i att man ändrar skatter på befintliga fordon, men det är nog det som skulle behövas för att få bukt med miljön. Inte ta bort det sista lilla incitament vi har för att köpa en nyare bil med lägre förbrukning och utsläpp.

Dessutom, om jag ska ha en annan drivkälla är hybrid inte ett ekonomiskt hållbart alternativ med min resväg, speciellt inte med tanke på att de kostar så otroligt mycket mer än en likvärdig bil med diesel.
Då återstår eldrivet. Ska jag ladda en elbil från ett 220v vägguttag kommer det ta 14-16 timmar, dvs jag hinner ALDRIG ladda den fullt ut över en natt. Det gör att jag blir begränsad i min mobilitet. (Jag bor på "landet"...)

Jag lånade en e-Up! från jobbet för några år sedan. Den medföljande 220v-laddaren ställd i sitt klenaste läge smällde proppen i vårt antika proppskåp nästan direkt, med resultatet att jag inte hade någon som helst laddning i bilen när jag skulle åka tillbaks till jobbet dagen därpå.
Jag fick byta propp, koppla ur ALLT nere i källaren (vårt elsystem är inte bara underdimensionerat, det är kopplat av en blind babian. ALLT i källaren/garaget [utom pannan] delar på 1 (en) 10A säkring) och starta om processen.
Följden blev inte bara att jag fick skämma ut mig och återlämna en demobil först långt inpå eftermiddagen istället för innan öppning som är kravet för att få testköra en bil hem, jag förlorade så gott som en hel arbetsdag också.

Kombinationen av alla dessa omständigheter gör att jag måste ha en dieselbil och inte (än) kan gå över till ett "bättre" alternativ.

Jag anser att vi som bor på landet och tvingas pendla till våra jobb borde ha någon ytterligare form av skattelättnad. Jämkning/skatteåterbäring är en del i det och det nyttjar jag såklart, men ett ständigt stigande pris på drivmedel, i kombination med kraftigt ökad skatt på bilen gör att 18.50kr/mil inte räcker till längre.
Jag står i valet mellan att bli arbetslös då det inte finns några arbeten där jag bor, inte inom mitt område iaf, eller att flytta ifrån min kärlek och familj för att "ha råd" att arbeta/bo där jobbet finns.

Det är inte rätt.

Edit: Typo's..

Jag förstår vad du menar. Jag har dock några invändningar.

Att koppla om elen i ditt hus så du har en extra säkring för att ladda bilen är inte super avancerat eller speciellt dyrt. Jag skulle bli genuint förvånad om det skulle kosta mer än 10K.
Men det är ju ditt hus med din babiankopplade el så jag kanske har fel.

Det finns billigare bilar för dig att köra som upfyller dina krav? Jag förstår att du inte vill köra en Aygo.
Men varför kan du inte köra tex en bmw x1?

Finns det något absolut krav från din arbetsgivare att du skall köra VAG? Eller får du gratis service eller liknande som gör att det inte är aktuellt med annat än VAG?

Jag tror verkligen du skulle försöka investera i en elbil. Du som kör så långt samt ändå kör nya bilar skulle spara ganska mycket pengar.

Med din bränsle förbrukning på 0.54 (som för övrigt är imponerande bra, jag kör min lilla piss C3 diesel på 0.53) så lägger du ca 4500 kr/månaden bara på diesel till och från jobbet.

Om du istället kört på el så har du en milkostnad på 2kr/mil, dvs ca 1000 kr mer i månaden på elräkningen.

Du får ju samtidigt 18:50 tillbaka på skatten, så ca 16:5 kr/mil tillbaka som du kör.
Du skulle alltså få 8580 kr överskott tillbaka på skatten varje månad.


För 8580 kr kanske du har råd att låna till en model 3? eller en model S?
Med autopilot funktionen i dessa skulle du kanske tom komma till jobbet och hem ännu bättre utvilad?

Jag tycker att skatten på touaregen redan är alderless för hög redan vid 5000 kr, men jag förstår vad du menar med att man tar bort incitamenten att köpa ny snålare bil om man höjer skatten på dem.

Jag tror dock att regeringen skiter i det, dem för bara symbolpolitik ändå och folk kommer fortsätta köpa nya bilar för dem vill inte köra runt i gammal skit.

Du räknar nog helt rätt med elen.
Det är dock en hel del andra kostnader som får gå före, som byte till bättre fönster som inte släpper ut all värme på vintern, bättre uppvärmning än den vattenburna elen vi har idag, osv.

Men ja, skulle jag lägga manken till så kunde vi nog ha elen fixad för ca 10kkr, samt nånstans i närheten lika mycket till för laddaren.

Mitt incitament till att köra VAG är att jag får plocka ut en personalbil som löneförmån.
I den ingår alla kostnader förutom bränsle och jag får köra en ny bil med alla bekvämligheter det innebär.
Jag har däremot inte råd att köra en hur dyr bil som helst då det påverkar min månadskostnad.
Vi är dessutom begränsade till 9.5 basbelopp som maxpris på bilen.
Det största bekymret dock ligger på högre nivå i företaget, och det är det enkla faktum att vi inte (ännu iaf) kan ta ut elbilar som personalbilar. Detta pga firman garanterar restvärdet, som är otroligt osäkert på elbilar med tanke på hur snabbt utveckligen går framåt.

Jag hoppas och tror på en bättre framtid inom detta. Som sagt, jag skyr verkligen inte elbilar, tvärt om tycker jag dom e sjukt roliga att köra och man åker synnerligen bekvämt i en elbil då de är mycket tystare.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
21 november 2019 · 875 Inlägg

Jag var ute och åkte med en kollega i deras Zoe. Det var det tråkigaste, menlösaste och mest plåtburksliknande fortskaffningsmedel jag åkt i sad
Men bra för miljön och billig i drift är den big_smile big_smile big_smile
Åker hellre kollektivt än "tvingas" köpa en sådan "dinky toy".

Senast redigerat av candyweiss (21 november 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
rcy
21 november 2019 · 1 705 Inlägg

Cuefa skrev:
Min motivering till val av bil ser ut som följer:
Jag kör 13 mil enkel väg till jobbet. 2 timmar. Enkel väg. varje vardag.
Jag vill åka bekvämt, så jag kan komma till jobbet hyfsat fräsch och göra det bästa jag kan för mina kunder.
Jag vill också komma hem någorlunda pigg så jag kan göra det bästa för min familj.
Då går småbilar bort, de erbjuder inte i närheten av samma komfort som en större bil.
Jag pendlar mellan Uppland och Norrland, stundtals är det jag som plogar vägen då jag måste åka tidigt som ***** för att hinna till jobbet i tid. Därmed VILL jag ha 4wd (det är inte akut nödvändigt men en skön "försäkring" om Du så vill, och det ger mig peace of mind.)

Finns det några sådana bilar som går på bensin, och uppfyller dessa krav, inom den koncern (VAG) jag arbetar för?

Nej. Inte än i alla fall.

Konstigt. Jag gick in på lokala VAG handlarens hemsida och kryssade i att jag vill ha en ny Passat med bensinmotor och fyrhjulsdrift, och dom har en i lager. Jag kan få provköra den nu i eftermiddag om jag vill. Det är alltså precis likadan bil som din, fast med bensinmotor.


Cuefa skrev:
Du måste väl hålla med om att det inte är rimligt att min blivande Superb med en uppgiven blandad förbrukning på 0,5l/mil och ett uppgivet blandat utsläppsvärde om 132 gram co2/km ska ha nära på dubbelt så hög skatt som en 2004 års VW Touareg V10 TDI, med motsvarande värden på 1,22l/mil och 324 gram co2/km?

Tyvärr så är det fullkomligt rimligt. Varför?
Därför att det enda alternativet hade varit att ändra skatten på befintliga fordon, och det är fullständigt orimligt.
Hade jag fått bestämma så hade Touareg haft en årsskatt på ungefär 200.000 redan från början då det är en fullständigt vansinnig bil som inte fyller någon funktion alls förutom som penisförlängare för folk med mer pengar än förnuft.  Nu var det inte så, och att i efterhand göra en bil vars inköpsvärde säkerligen var över en miljon i princip värdelös vore inte ett ansvarsfullt agerande. Däremot så kan vi lära oss av misstagen och inte fortsätta begå dom, så att straffskatta nya dieselbilar nu när vi vet att dom är skitiga ser jag som fullständigt självklart.

Cuefa skrev:
Börjar du förstå varför jag högljutt protesterar Bonus/Malus?
Det slår hårt, men åt fel håll.

Nej, det är rätt uppenbart att du protesterar högljutt för att den drabbar dig och din bekvämlighet.
Systemet slår precis där det är tänkt, vilket är mot skitiga bilar generellt och skitiga dieselbilar i synnerhet.

Cuefa skrev:
Jag anser att vi som bor på landet och tvingas pendla till våra jobb borde ha någon ytterligare form av skattelättnad. Jämkning/skatteåterbäring är en del i det och det nyttjar jag såklart, men ett ständigt stigande pris på drivmedel, i kombination med kraftigt ökad skatt på bilen gör att 18.50kr/mil inte räcker till längre.
Jag står i valet mellan att bli arbetslös då det inte finns några arbeten där jag bor, inte inom mitt område iaf, eller att flytta ifrån min kärlek och familj för att "ha råd" att arbeta/bo där jobbet finns.

Skatten slår lika hårt oavsett om du bor i centrala Stockholm och låter bilen stå på parkeringen för jämnan som om du bor vid Treriksröset och pendlar 200 mil per dag, så det argumentet håller inte. Skatten på drivmedel slår givetvis mer på dom som åker långt, men fordonsskatten skiter fullkomligt i var du bor eller hur långt du åker.

Du har faktiskt ett ytterligare val, förutom att flytta eller bli arbetslös. Köp en miljövänligare bil.
Sverige är faktiskt ett (nåja, relativt iaf) fritt land där man själv får göra dom flesta valen, men det innebär också att man får ta konsekvenserna av valen. Väljer man en bil med hög skatt, så får man betala hög skatt. Så enkelt är det. Jag förstår inte varför du anser att du ska ha någon form av rättighet att åka runt i en bil som skitar ner miljön men att inte ska behöva betala för det.
Som jag sa, jag har själv ingen elbil, och det kommer att dröja innan jag skaffar någon. Jag åker runt i mina miljöförstörare, och jag betalar för det. Jag har inga som helst problem med att folk väljer att åka elbil, miljöbil, bensin eller dieselbil så länge dom kan argumentera för varför och stå för det, men det har du tyvärr misslyckats med.
Hade du sagt att "jag vill köra dieselbil för att jag tycker det är tufft när det svartryker" så hade jag accepterat det. Jag hade tyckt att du var en idiot, men som sagt, det är ett fritt land. Dieselbilar svartryker, det gör inte elbilar, så det är faktiskt en giltig anledning, även om den är iq-befriad.
Du har däremot kommit med massor av ursäkter som helt enkelt inte håller, och det hade jag egentligen inte heller haft så stort problem med om det inte vore för att du dessutom tycker synd om dig själv som måste betala skatt.
Ja, du får välja diesel, men då får du högre skatt, av anledningar som jag inte tror någon kan ha missat. Det är väldigt enkelt och ett val du har gjort. Kom inte och försök få det till att du inte har något val och *måste* åka diesel, för det köper jag inte för en sekund.

Senast redigerat av rcy (21 november 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
21 november 2019 · 4 628 Inlägg

rcy skrev:
*Massor med text*

Jag tror vi får nöja oss med att vi har olika åsikt i detta.

Jag hävdar bestämt att jag får sota för att jag följer de riktlinjer vi har i Sverige, som säger att där arbetsförmedlingen tycker jag ska jobba, där ska jag jobba.
Dom ansåg det helt rimligt att jag pendlar 26 mil/dag.
Jag ansåg det vara ok tills bränslepriset började stiga till 16kr/litern.

Jag kan vara fullt ärlig o säga att jag skiter i miljön.
Jag tror knappast du frivilligt ger bort din lön, du ser om ditt eget hus och din egen ekonomi precis som jag ser om mitt och min.

Men att pendla 26 mil om dagen i en bil jag inte är bekväm med att göra detta i, det tänker jag helt enkelt inte göra.
Jag tänker dessutom klaga så mycket jag vill.
Jag tvingas ju ändå betala men jag gör det åtminstone under protest istället för att, som den grå massan, vara ljudlös.

Det finns inga jobb där jag bor, det finns inget billigt boende där jag jobbar.

Jag anser mig fortfarande bli klämd av en miljöpolitik som så lite som möjligt fokuserar på miljön och så mycket som möjligt fokuserar på pengar.

Och att höja skatterna på bilar som redan har en etablerad skattesats har ju gjorts förut, så varför inte igen?
Min Audi A4 TDI från 2006 fick skatten höjd i 2 omgångar på de tre år jag hade bilen.
den gick från 3100kr till 5400kr men den släppte ju fortfarande ut lika mycket avgaser.

Hur som, vi kan fortsätta argumentera för och emot dieselbilars vara eller icke vara tills vi ligger 6 fot under jord.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
rcy
21 november 2019 · 1 705 Inlägg

Cuefa skrev:

rcy skrev:
*Massor med text*

Jag tror knappast du frivilligt ger bort din lön, du ser om ditt eget hus och din egen ekonomi precis som jag ser om mitt och min.

Självklart, därför väljer jag inte en bil som jag vet har hög skatt. Det vore fullständigt idiotiskt av mig att välja en bil som kostar mig onödigt mycket pengar och sedan hävda att jag gör det av ekonomiska skäl.

Cuefa skrev:
Men att pendla 26 mil om dagen i en bil jag inte är bekväm med att göra detta i, det tänker jag helt enkelt inte göra.

Kan du bara förklara för mig hur en dieseldriven Passat kan vara så mycket bekvämare än en bensindriven, i övrigt identisk, Passat?

Cuefa skrev:
Jag anser mig fortfarande bli klämd av en miljöpolitik som så lite som möjligt fokuserar på miljön och så mycket som möjligt fokuserar på pengar.

Fast det gör den ju inte. Bonus/malus systemet fokuserar nästan enbart på att göra det dyrt att åka i bilar som släpper ut mycket avgaser, och billigare för dom som väljer miljövänligt. Hela beräkningen baseras på detta. Att du blir klämd av den är enbart för att du envisas med att välja en bil som inte är miljövänlig, det är alltså helt och hållet ett val du gör alldeles själv.

zemet
21 november 2019 · 4 035 Inlägg

rcy skrev:

Cuefa skrev:

rcy skrev:
*Massor med text*

Jag tror knappast du frivilligt ger bort din lön, du ser om ditt eget hus och din egen ekonomi precis som jag ser om mitt och min.

Självklart, därför väljer jag inte en bil som jag vet har hög skatt. Det vore fullständigt idiotiskt av mig att välja en bil som kostar mig onödigt mycket pengar och sedan hävda att jag gör det av ekonomiska skäl.

Cuefa skrev:
Men att pendla 26 mil om dagen i en bil jag inte är bekväm med att göra detta i, det tänker jag helt enkelt inte göra.

Kan du bara förklara för mig hur en dieseldriven Passat kan vara så mycket bekvämare än en bensindriven, i övrigt identisk, Passat?

Cuefa skrev:
Jag anser mig fortfarande bli klämd av en miljöpolitik som så lite som möjligt fokuserar på miljön och så mycket som möjligt fokuserar på pengar.

Fast det gör den ju inte. Bonus/malus systemet fokuserar nästan enbart på att göra det dyrt att åka i bilar som släpper ut mycket avgaser, och billigare för dom som väljer miljövänligt. Hela beräkningen baseras på detta. Att du blir klämd av den är enbart för att du envisas med att välja en bil som inte är miljövänlig, det är alltså helt och hållet ett val du gör alldeles själv.

Men man betalar ju redan för sin törstiga bil vid bränslepumpen. Jag tycker det är märkligt att man också skall betala en hög fordonsskatt utöver det.

Husbilar som inte ens körs 1000 mil/år betalar 30K/år i skatt.

Vad kommer det leda till? Jo att folk ställer av husbilen istället och så får staten in mindre skatt istället.

Precis som den misslyckade kemikalieskatten. Regeringen trodde dem skulle få 1 miljard extra, det blev 4.5 miljarder mindre istället.

rcy
21 november 2019 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
Men man betalar ju redan för sin törstiga bil vid bränslepumpen. Jag tycker det är märkligt att man också skall betala en hög fordonsskatt utöver det.

Husbilar som inte ens körs 1000 mil/år betalar 30K/år i skatt.

Vad kommer det leda till? Jo att folk ställer av husbilen istället och så får staten in mindre skatt istället.

Precis som den misslyckade kemikalieskatten. Regeringen trodde dem skulle få 1 miljard extra, det blev 4.5 miljarder mindre istället.

Fast nu missar du helt syftet med miljöskatter. Den primära anledningen att skatten är utformad som den är är inte att få in pengar, det är att minska utsläppen. Om folk ställer av sin svartrykande husbil och inte åker i den så perfekt, målet är uppnått! Staten får förvisso in lite mindre i skatt, men det tar dom igen någon annanstans.

Givetvis är det bra att staten får in pengar, men om det var det enda syftet så skulle dom helt enkelt höja skatten på samtliga bilar, rakt av. Eller bara höja inkomstskatten, eller momsen, eller någon av dom tusentals andra skatter vi har.
Anledningen till att man skattar just bilar olika är för att styra folk till att välja miljövänliga alternativ, vilket funkar alldeles utmärkt. Försäljningen av dieselbilar har sjunkit rejält, och jag vågar gissa på att det sjunker ännu mer efter årsskiftet. Precis som det var tänkt.
Man kan tycka vad man vill om miljöskatter, men dom fungerar. Dom gör precis det dom ska göra, sen att folk inte fattar vad det är tänkt att dom ska göra det är en annan sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang