Dubbat eller inte?

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Här finns lite info för den som är nyfiken:

STRO skriver lite om skillnaderna mellan dubbat och dubbfritt och dom har en tabell man kan kika på här där skillnaderna på olika underlag visas:
http://www.stro.se/information/val-av-vinterdack/

Även VTI skriver om det och nämner bland annat: "Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har generellt sett jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på slät och våt is, där de dubbade är bättre."
Och att:
"För dubbade däck minskar isgreppet mer när de blir slitna jämfört med de nordiska dubbfria däcken, men har trots detta överlag ett klart bättre isgrepp än de båda dubbfria däcktyperna."
Källa: https://www.vti.se/sv/Forskningsomraden/Vinterdack/

Så vill trådskaparen köpa dubbdäck, för att känna sig säker i trafiken, så kan han/hon göra det med gott samvete gällande greppet. Iaf om man får tro STRO och VTI, men dom kan nog anses tämligen pålitliga i sammanhanget. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 oktober 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
31 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:
Finns fler aspekter av det hela.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Pub … ack_878116

Ja, så vitt jag kan se tappar dubbdäcken mer grepp procentuellt så dom, när dom är "begagnade" (enligt VTI´s test), som sämst har i princip samma grepp som ett begagnad dubbfritt (nordiskt). Detta är ju logiskt då dubbar de facto är bättre på is. På sidan 34-41(is) kan man läsa om detta. Man ser tydligt i tabellerna hur dubbdäcket, även när det är slitet, presterar bättre än ett dubbfritt däck på is.

På sidan 52 kan man läsa om snögreppet. Där står bl.a. följande:

"Skillnaderna mellan de olika typerna av vinterdäck är mindre på snö än på is.
För de nya däcken så har nordiska dubbfria däcken generellt något bättre grepp än
dubbdäcken. Detta gäller dock bara budgetdäcken - för nya premiumdäck sågs ingen skillnad
mellan dubbdäck och nordiska dubbfria däck.
"

Köper man dubbade premiumdäck får man alltså ett däck som är bättre på is och lika bra på snö. Iaf när det är nytt.

För det står även:
"För de slitna däcken har de nordiska däcken bäst prestanda, även om skillnaden mellan de och
dubbdäcken inte är jättestor."
Och:
"Nordiska vinterdäck har något bättre uppmätta värden än dubbdäck men skillnaden är ej
signifikant."

Personligen(!) hade jag valt dubbdäck utifrån detta. Eftersom den extra marginalen vid ishalka är värd så pass mycket att den mycket lilla skillnaden på snö uppvägs. För mig alltså! Där jag bor (Småland) är det påfallande mer ofta ishalka på småvägarna än snö. (Kom ihåg att hårt packad snö, som det ofta är runt eller i spåren på vanliga vägar) är att betrakta som is och det som benämns som snö är just snö)

Man ser också tydligt att premiumdäck är överlägsna budgetdäcken, iaf när det gäller dubbat. När det gäller dubbfritt är tydligen skillnaden mindre. Inget förvånande i det heller egentligen.

Så återigen, trådskaparen bör välja det som känns bäst för honom/henne. Men vi kan nog vara överens om att avråda från budgetdäcken oavsett. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
31 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
För 2 vintrar sedan skulle jag dra upp en bil ur diket, parkerade i en ytterst svag lutning vid toppen av backen. jag har puttat bilar själv uppför denna backen, det är nog inte ens 2 graders lutning. 
Satt kvar i bilen och kände att handbromsen tog. Började plocka fram bogselina mm, bilen stog i toppen av backen 10 minuter.
Sen började den glida! och gled ner för hela backen och träffade bilen jag skulle dra upp. Jag hade dåliga dubbdäck på den. Fullt lagliga men dubben var inte mycket kvar av.
Hade jag inte varit så snål och bytt till bättre dubbdäck hade jag sluppit denna olycka, som tur var blev det bara materiella skador men jag var nära att bli klämd mellan bilarna.
Den som klarar undvika situationer som Growe beskriver eller mitt fall genom att "köra med huvet" kan ju köra friktionsdäck då.

Jag måste bara fråga...
Det var alltså så pass halt att bilen gled, av sig själv, med låsta hjul, i en backe med mycket svag lutning, där du spenderade 10 minuter med att plocka ut bogserlina mm ur bilen, och du märkte inte hur fruktansvärt extremt halt det var?
Och om det nu var så extremt halt att bilen gled nedför backen med låsta hjul helt utan extern påverkan, hur kom du då upp? Greppet måste ju ha varit obefintligt?

Det känns helt orimligt att det skulle ha varit så halt att bilar flyttar sig av sig själv men du kunde köra dit, och dessutom gå omkring tio minuter på platsen. Jag som kör friktionsdäck skulle aldrig ha gett mig in i en sådan situation, men det kanske är det som kallas att "köra med huvet".

zemet
31 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

rcy skrev:

zemet skrev:
För 2 vintrar sedan skulle jag dra upp en bil ur diket, parkerade i en ytterst svag lutning vid toppen av backen. jag har puttat bilar själv uppför denna backen, det är nog inte ens 2 graders lutning. 
Satt kvar i bilen och kände att handbromsen tog. Började plocka fram bogselina mm, bilen stog i toppen av backen 10 minuter.
Sen började den glida! och gled ner för hela backen och träffade bilen jag skulle dra upp. Jag hade dåliga dubbdäck på den. Fullt lagliga men dubben var inte mycket kvar av.
Hade jag inte varit så snål och bytt till bättre dubbdäck hade jag sluppit denna olycka, som tur var blev det bara materiella skador men jag var nära att bli klämd mellan bilarna.
Den som klarar undvika situationer som Growe beskriver eller mitt fall genom att "köra med huvet" kan ju köra friktionsdäck då.

Jag måste bara fråga...
Det var alltså så pass halt att bilen gled, av sig själv, med låsta hjul, i en backe med mycket svag lutning, där du spenderade 10 minuter med att plocka ut bogserlina mm ur bilen, och du märkte inte hur fruktansvärt extremt halt det var?
Och om det nu var så extremt halt att bilen gled nedför backen med låsta hjul helt utan extern påverkan, hur kom du då upp? Greppet måste ju ha varit obefintligt?

Det känns helt orimligt att det skulle ha varit så halt att bilar flyttar sig av sig själv men du kunde köra dit, och dessutom gå omkring tio minuter på platsen. Jag som kör friktionsdäck skulle aldrig ha gett mig in i en sådan situation, men det kanske är det som kallas att "köra med huvet".

Min teori är att solen som låg på gjorde det ännu halare. Där det var så halt var där bilar tidigare kört och packat snön till is.

Med 4wd och låsta diffar i både fram och bakaxel var det inga större problem att komma upp för backen igen. Säkert till stor del för att dubbarna i mina framdäck var bättre än dem i bakdäcken.

Hela situationen var precis så bissar som du beskriver den. Bilen började bara glida ned för backen med extremt lite lutning av sig själv utan extern påverkan. Och jag gick runt och plockade med bogserlina osv i 10 minuter.

Det är alltid lätt att vara efterklok men med tanke på vilken sjuk situation det var så tror jag många hade haft svårighet att förutse det händelsförloppet.


Att du inte ger dig in i en sån situation med friktionsdäck tyder kanske på att du också ser begränsningarna med friktionsdäck över dubb i sånna förhållanden?

Då måste du också hålla med om att dubbdäck är bättre än friktionsdäck?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag är medveten om att jag ibland begår misstag bakom ratten. Ibland tänker man fel, tänker inte alls, är inte tillräckligt uppmärksam mm. Ofta händer inget alls, ibland blir det stora konsekvenser.

Då vill jag ha däck på bilen som hjälper till att reda ut situationen.

rcy
31 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
Att du inte ger dig in i en sån situation med friktionsdäck tyder kanske på att du också ser begränsningarna med friktionsdäck över dubb i sånna förhållanden?

Hur tänkte du nu? Det var du som var med om olyckan och du hade dubbdäck på bilen, hur kan det visa på att begränsningarna med friktionsdäck?

zemet skrev:
Då måste du också hålla med om att dubbdäck är bättre än friktionsdäck?

Jag anser det inte vara så enkelt att man bara kallt kan konstatera att det ena är bättre än det andra.
Vissa dubbdäck är säkert bättre än vissa friktionsdäck på vissa underlag. Samtidigt är säkert vissa friktionsdäck bättre än vissa dubbdäck på vissa underlag.
Ska du säga att ett däck är bättre än ett annat, så måste du specificera exakt vilket däck du jämför mot vilket däck, och på vilket underlag.

zemet skrev:
Jag vet inte hur det är med dig, men jag är medveten om att jag ibland begår misstag bakom ratten. Ibland tänker man fel, tänker inte alls, är inte tillräckligt uppmärksam mm. Ofta händer inget alls, ibland blir det stora konsekvenser.

Då vill jag ha däck på bilen som hjälper till att reda ut situationen.

Skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck är oftast marginell. Den dag jag inte har större marginaler än så när jag är ute och kör, den dagen parkerar jag bilen för gott. Ligger man så precis på gränsen att man måste ha dubbdäck för att reda ut en situation, då bör man inte vistas i trafiken.
Jag åker 3000 mil per år, många av dom i norra Sverige på små inlandsvägar, och jag har aldrig känt att jag skulle behöva dubbdäck.

Valet av däck är givetvis upp till var och en, jag skiter heligt i vad andra väljer att åka på så länge det är lagligt och trafiksäkert. Dock är jag så evinnerligt trött på att höra folk argumentera som om dubbdäck vore det enda alternativet och att alla med friktionsdäck garanterat kommer att köra av vägen.

zemet
31 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

rcy skrev:

zemet skrev:
Att du inte ger dig in i en sån situation med friktionsdäck tyder kanske på att du också ser begränsningarna med friktionsdäck över dubb i sånna förhållanden?

Hur tänkte du nu? Det var du som var med om olyckan och du hade dubbdäck på bilen, hur kan det visa på att begränsningarna med friktionsdäck?

zemet skrev:
Då måste du också hålla med om att dubbdäck är bättre än friktionsdäck?

Jag anser det inte vara så enkelt att man bara kallt kan konstatera att det ena är bättre än det andra.
Vissa dubbdäck är säkert bättre än vissa friktionsdäck på vissa underlag. Samtidigt är säkert vissa friktionsdäck bättre än vissa dubbdäck på vissa underlag.
Ska du säga att ett däck är bättre än ett annat, så måste du specificera exakt vilket däck du jämför mot vilket däck, och på vilket underlag.

zemet skrev:
Jag vet inte hur det är med dig, men jag är medveten om att jag ibland begår misstag bakom ratten. Ibland tänker man fel, tänker inte alls, är inte tillräckligt uppmärksam mm. Ofta händer inget alls, ibland blir det stora konsekvenser.

Då vill jag ha däck på bilen som hjälper till att reda ut situationen.

Skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck är oftast marginell. Den dag jag inte har större marginaler än så när jag är ute och kör, den dagen parkerar jag bilen för gott. Ligger man så precis på gränsen att man måste ha dubbdäck för att reda ut en situation, då bör man inte vistas i trafiken.
Jag åker 3000 mil per år, många av dom i norra Sverige på små inlandsvägar, och jag har aldrig känt att jag skulle behöva dubbdäck.

Valet av däck är givetvis upp till var och en, jag skiter heligt i vad andra väljer att åka på så länge det är lagligt och trafiksäkert. Dock är jag så evinnerligt trött på att höra folk argumentera som om dubbdäck vore det enda alternativet och att alla med friktionsdäck garanterat kommer att köra av vägen.

Jag hade dåliga dubbar/inga dubbar bak. Därav inträffade olyckan. Du sa att du inte hade gett dig in i den situationen med dina friktionsdäck. Därav visade du själv på begränsningen med friktionsdäck?.

Jag säger att bra dubbdäck är bättre än friktionsdäck på is, kör man inte på is kan man med fördel ha friktionsdäck.

Jag har en liknande körsträcka 3-4k mil/år, dock inte i norra sverige utan på västkusten. Här är ofta svartis, senast igår morses.

Jag säger inte att alla med friktionsdäck kommer köra av vägen, långt ifrån. Men jag är av åsikten att många olyckor pga halka hade gått bättre om dubbdäck använts.

Det finns 1 fördel med dubbdäck.
Friktionsdäck har många andra fördelar över dubbdäck.

Och bägge alternativ är lagliga och vanliga, upp till var och en att välja som du säger.

Senast redigerat av zemet (31 oktober 2019)

Brådhis * Voff voff *
31 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

EDIT: Det blir ju bara en upprepning av allt det här... Vissa vill ha hängslen och livrem, andra nöjer sig med att köra med huvudet och vissa vill ha budgetdäck. Var och en blir salig på sin tro!

Kör försiktigt! Jag ser dagligen i mitt jobb vad som händer när man inte gör det...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (31 oktober 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d.fagersten
21 november 2019 · 150 Inlägg

Tycker du om en instabil bil köp dubbfritt.
Tycker du det är kul att sladda på våta vägbanor köp dubbfritt.
Tycker du att det är oviktigt att kunna få stopp om ett barn springer ut framför bilen på isig väg köp dubbfritt.

Vill du ha ett bra vinterdäck köp dubbat av känt fabrikat. Jag skulle rek Michelin X ice4 dubb tyst och bra grepp. Stabilare än ett friktionsdäck oavsett temperatur.

Kör lite av varje ;)
rcy
22 november 2019 · 1 705 Inlägg

d.fagersten skrev:
Tycker du det är kul att sladda på våta vägbanor köp dubbfritt.

Det där får du allt skaka fram en källa på, varenda seriöst test jag sett har tydligt visat att friktionsdäck är bättre än dubbdäck på våt vägbana.

Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 244 Inlägg

rcy skrev:

d.fagersten skrev:
Tycker du det är kul att sladda på våta vägbanor köp dubbfritt.

Det där får du allt skaka fram en källa på, varenda seriöst test jag sett har tydligt visat att friktionsdäck är bättre än dubbdäck på våt vägbana.

Då hjälper jag dig lite här med info från STRO (Scandinavian Tire and Rim organisation, dvs branschorganisationen, vilket nog får anses tämligen seriöst).

https://www.stro.se/information/val-av-vinterdack/

Här ser man tydligt vad dom olika däcktyperna är bra och dåliga på under olika förhållanden.

Även Aftonbladet skriver om detta:

"Forskarna skriver också att: Dubbdäck är sämre på våt och torr asfalt.
Om vi börjar med det sista påståendet så är det fel. Våra vinterdäcktester visar år efter år samma sak: Det är de odubbade däcken som är sämst på asfalt, både våt och torr. Ja, en del odubbade däck är så instabila på asfalt att vi gett dem en dödskalle-märkning i våra tester. För att klara vinterhalkan nödtorftigt är däcktillverkarna tvungna att gör de odubbade däcken så mjuka, och så uppslitsade i "sajpningar" att stabiliteten blir lidande.

Det är ingen hemlighet. Inget vi på Aftonbladet hittat på. Det går att fråga vilken däcktillverkare som helst; de dubbade däcken har BÄTTRE grepp på asfalt."


Källa: https://www.aftonbladet.se/bil/a/kadyQk … -gang-igen

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
22 november 2019 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

rcy skrev:

d.fagersten skrev:
Tycker du det är kul att sladda på våta vägbanor köp dubbfritt.

Det där får du allt skaka fram en källa på, varenda seriöst test jag sett har tydligt visat att friktionsdäck är bättre än dubbdäck på våt vägbana.

Då hjälper jag dig lite här med info från STRO (Scandinavian Tire and Rim organisation, dvs branschorganisationen, vilket nog får anses tämligen seriöst).

https://www.stro.se/information/val-av-vinterdack/

Här ser man tydligt vad dom olika däcktyperna är bra och dåliga på under olika förhållanden.

Även Aftonbladet skriver om detta:

"Forskarna skriver också att: Dubbdäck är sämre på våt och torr asfalt.
Om vi börjar med det sista påståendet så är det fel. Våra vinterdäcktester visar år efter år samma sak: Det är de odubbade däcken som är sämst på asfalt, både våt och torr. Ja, en del odubbade däck är så instabila på asfalt att vi gett dem en dödskalle-märkning i våra tester. För att klara vinterhalkan nödtorftigt är däcktillverkarna tvungna att gör de odubbade däcken så mjuka, och så uppslitsade i "sajpningar" att stabiliteten blir lidande.

Det är ingen hemlighet. Inget vi på Aftonbladet hittat på. Det går att fråga vilken däcktillverkare som helst; de dubbade däcken har BÄTTRE grepp på asfalt."


Källa: https://www.aftonbladet.se/bil/a/kadyQk … -gang-igen

//Brådhis

Ok, jag väljer att omformulera RCY's fråga.
Skaka fram info som är aktuell.
Aftonbladets reportage du hänvisar till är från 2013 och det har hänt GALET mycket på däckfronten sedan dess.

På STRO's hemsida som du länkar till står i hur tydlig text som helst:
"Dubbdäck fungerar bättre på is. Dubbfria vinterdäck kan vara fördelaktiga för den som kör mycket på barmark. Dubbfria däck för nordiska förhållanden har generellt jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria däck framtagna för mellaneuropeiska förhållanden bättre."

I ett test från 2019 som Vi Bilägare gjorde på de modernaste dubbdäcken, hade de med Continentals dubbfria VikingContact 7 som referensdäck. Det placerade sig på en total 3:e plats.

Jag säger ingenting om att dubbar säkert kan ha bättre grepp när Du har REN IS under bilen, på 95% av de andra underlag du stöter på vintertid fungerar de dubbfria lika bra om inte bättre.

Senast redigerat av Cuefa (22 november 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
d.fagersten
22 november 2019 · 150 Inlägg

Är det bara jag som har körkort och testat många olika bilar däck och fabrikat ?

Friktion går inte att åka på de är skit, livsfarliga vid våt vägbana eller vid plusgrader . Hade gärna sluppit dubbdäck men eftersom bilen båda uppleva bättre och tryggare med dubb så väljer man det.

Media vill bara tänka på miljön, dvs bort med dubbat . De är som friktion kontra dubb. Dubb är bäst men friktionen skriva upp av media.

Något redigerat då innehållet svävade väl långt bort från däck...
Mvh mod

Kör lite av varje ;)
Cuefa Ain't no place like home...
22 november 2019 · 4 628 Inlägg

d.fagersten skrev:
Är det bara jag som har körkort och testat många olika bilar däck och fabrikat ?

Friktion går inte att åka på de är skit, livsfarliga vid våt vägbana eller vid plusgrader . Hade gärna sluppit dubbdäck men eftersom bilen båda uppleva bättre och tryggare med dubb så väljer man det.

Media vill bara tänka på miljön, dvs bort med dubbat . De är så jävla korrupta, precis samma som med diskussionen kring invandring.
När man talar med Folk face to face så anser se flesta att ”de inte skall vara här” för att uttrycka nig försiktigt . Men i media så är det tvärtom . De krininella och våldtäcktsmännen är såååå fina människor helt plötsligt. Märkligt!
Precis som friktion kontra dubb. Dubb är bäst men friktionen skriva upp av media.

Jag pendlar 6000 mil per år till o från mitt jobb. 26 mil om dagen. Fördelat ca 10% storstad, 90% landsväg. Har pendlat den sträckan i snart 7 år och kört snart 50000 mil, fördelat mer vinter än sommar (semestern händer aldrig på vintern...) JAg har kört friktionsdäck samtliga de vintermilen.

Att du tycker bilen känns bättre med dubb är helt ok för mig - att du idiotförklarar oss som anser dubb vara överflödigt är tamejfan INTE ok.

Att du har din åsikt och jag har min åsikt är en av de grundläggande demokratiska rättigheterna i Sverige.

Jag klarar mig utomordentligt bra med mina friktionsdäck, enda gången jag åkt på problem var när det var 20cm nysnö på vägen, då fanns inte fästet att bromsa ner bilen när älgen klev fram. Det hade inte ändrats med dubbdäck.

Vi som kör friktionsdäck kan lika envist hävda att de visst har precis så bra grepp som tidningarna skriver om, som Du kan hävda motsatsen.

När körde du på friktionsdäck sist och vilket fabrikat och modell var det?
Var det mer än 4 år sen sist borde du pröva igen, det har som sagt hänt OTROLIGT mycket på den fronten.

Men var snäll o sluta tvinga på oss din åsikt i detta ämne - din ståndpunkt är klargjord men den är inte enväldigt förhärskande.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
M123
22 november 2019 · 962 Inlägg

Något jag reflekterar över är att man pekar på att ett friktionsdäck blir allt bättre men då frågar jag mig skulle inte det även då falla sig naturligt att dubbdäcken går samma utveckling? Naturligtvis är det så men vill man hålla debatten onyanserad så säger man a men inte b.

Sen om alla bilister köper och brukar friktionsdäck så skulle däckbehovet se helt annorlunda ut då sett till hela riket, skulle alla åka och polera upp vägbanan blir ju behovet av dubbdäck än större, det är ju ingen hemlighet på gott och ont att dubbdäck river upp i vägbanan och is. Absolut tänkvärt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
22 november 2019 · 4 628 Inlägg

M123 skrev:
Något jag reflekterar över är att man pekar på att ett friktionsdäck blir allt bättre men då frågar jag mig skulle inte det även då falla sig naturligt att dubbdäcken går samma utveckling? Naturligtvis är det så men vill man hålla debatten onyanserad så säger man a men inte b.

Sen om alla bilister köper och brukar friktionsdäck så skulle däckbehovet se helt annorlunda ut då sett till hela riket, skulle alla åka och polera upp vägbanan blir ju behovet av dubbdäck än större, det är ju ingen hemlighet på gott och ont att dubbdäck river upp i vägbanan och is. Absolut tänkvärt.

Faktum är att utveckligen av friktionsdäck har gått snabbare än utvecklingen av dubbdäck de senaste åren.
Som regel har gummiblandningen varit densamma, det har ändrats form på dubbar och utformning av mönster men inte så mycket mer.

Friktionsdäcken har fått betydligt högre grad nya "ingredienser", andra stommar etc m.m osv.

Inte förrän nu när Continental har kommit med sina nya CIC3 med Flexstud har det hänt något som direkt revolutionerar dubbdäcken. Jag får väl säga att jag är nyfiken och försiktigt optimistisk till dessa däck då de verkar riktigt bra, något som testerna dessutom visat.

Sen är det helt sant att dubbdäcken gör lite av grovjobbet för friktionsdäck, och det är väl därför det är så bra att bägge alternativ finns.

Jag är, som sagts tidigare i denna tråd, absolut för tanken att man ska känna sig trygg med sina däck och sin bil.
För mig som säljer däck nästan varje dag är det vad jag säger till mina kunder - Köp det Du som förare känner dig trygg med.

Jag kan ju även passa på att säga att Audi 80n jag har, som grabben kör med, rullar på Nokian Hakka 9. Dels för att grabben inte är lika van att köra på vintern som jag är, dels för att den bilen saknar ABS och då är dubbarna en extra livlina. Även Jeepen rullar på dubbdäck men det var för att de var billiga.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 244 Inlägg

Egentligen är nog det största problemet i däckdjungeln alla dessa budgetdäck som däckhandlare ofta lovordar och lurar på folk... Gäller egentligen både sommar- och vinterdäck.

Ett budgetdäck, även med dubbar, kan vara påtagligt mycket sämre än ett halvslitet premiumdäck. Så står valet mellan ett premium dubbfritt och ett budget dubbat är valet egentligen enkelt. Förutom för plånboken möjligen, men det BORDE det vara värt...

Så frågan i tråden borde kanske egentligen vara: Premium eller budget? Iaf sett till väggreppet... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
22 november 2019 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:
Egentligen är nog det största problemet i däckdjungeln alla dessa budgetdäck som däckhandlare ofta lovordar och lurar på folk... Gäller egentligen både sommar- och vinterdäck.

Ett budgetdäck, även med dubbar, kan vara påtagligt mycket sämre än ett halvslitet premiumdäck. Så står valet mellan ett premium dubbfritt och ett budget dubbat är valet egentligen enkelt. Förutom för plånboken möjligen, men det BORDE det vara värt...

Så frågan i tråden borde kanske egentligen vara: Premium eller budget? Iaf sett till väggreppet... smile

//Brådhis

Det här är ett betydligt mer intressant resonemang ja!
Det är galet stor skillnad mellan ett hyfsat däck och ett premiumdäck.

Nu var det faktiskt ett tag sedan, men jag har haft kunder som efterfrågat "det billigaste skit ni har" till sina bilar. När man har påpekat att man kanske inte ska ha det billigaste har man ibland fått höra att "äh, det är bara kärringen som kör ungarna till dagis i den bilen..."

Mycket har man varit med om... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 244 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
Egentligen är nog det största problemet i däckdjungeln alla dessa budgetdäck som däckhandlare ofta lovordar och lurar på folk... Gäller egentligen både sommar- och vinterdäck.

Ett budgetdäck, även med dubbar, kan vara påtagligt mycket sämre än ett halvslitet premiumdäck. Så står valet mellan ett premium dubbfritt och ett budget dubbat är valet egentligen enkelt. Förutom för plånboken möjligen, men det BORDE det vara värt...

Så frågan i tråden borde kanske egentligen vara: Premium eller budget? Iaf sett till väggreppet... smile

//Brådhis

Det här är ett betydligt mer intressant resonemang ja!
Det är galet stor skillnad mellan ett hyfsat däck och ett premiumdäck.

Nu var det faktiskt ett tag sedan, men jag har haft kunder som efterfrågat "det billigaste skit ni har" till sina bilar. När man har påpekat att man kanske inte ska ha det billigaste har man ibland fått höra att "äh, det är bara kärringen som kör ungarna till dagis i den bilen..."

Mycket har man varit med om... roll

Men ändå väljer folk dessa däck och ändå väljer däckhandlare att sälja dom till folk (dels genom att tillhandahålla dom och dels genom att ljuga sig blå om hur bra dom är, gärna kryddat med att "taxichaffisarna gillar dom"). Money rules the world...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
25 november 2019 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
Egentligen är nog det största problemet i däckdjungeln alla dessa budgetdäck som däckhandlare ofta lovordar och lurar på folk... Gäller egentligen både sommar- och vinterdäck.

Ett budgetdäck, även med dubbar, kan vara påtagligt mycket sämre än ett halvslitet premiumdäck. Så står valet mellan ett premium dubbfritt och ett budget dubbat är valet egentligen enkelt. Förutom för plånboken möjligen, men det BORDE det vara värt...

Så frågan i tråden borde kanske egentligen vara: Premium eller budget? Iaf sett till väggreppet... smile

//Brådhis

Det här är ett betydligt mer intressant resonemang ja!
Det är galet stor skillnad mellan ett hyfsat däck och ett premiumdäck.

Nu var det faktiskt ett tag sedan, men jag har haft kunder som efterfrågat "det billigaste skit ni har" till sina bilar. När man har påpekat att man kanske inte ska ha det billigaste har man ibland fått höra att "äh, det är bara kärringen som kör ungarna till dagis i den bilen..."

Mycket har man varit med om... roll

Men ändå väljer folk dessa däck och ändå väljer däckhandlare att sälja dom till folk (dels genom att tillhandahålla dom och dels genom att ljuga sig blå om hur bra dom är, gärna kryddat med att "taxichaffisarna gillar dom"). Money rules the world...

//Brådhis

Helt sant. Många som bara tittar på kronor och ören, inte vad dom faktiskt får för slantarna...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
rcy
27 november 2019 · 1 705 Inlägg

d.fagersten skrev:
Är det bara jag som har körkort och testat många olika bilar däck och fabrikat ?

Friktion går inte att åka på de är skit, livsfarliga vid våt vägbana eller vid plusgrader . Hade gärna sluppit dubbdäck men eftersom bilen båda uppleva bättre och tryggare med dubb så väljer man det.

Tror du på fullaste allvar att du är den enda här som har körkort och testat olika däck? Det här är troligtvis Sveriges största forum för motorintresserade, att för ens en sekund tro att du sitter på någon form av unik erfarenhet som ingen annan här har är otroligt naivt.

Jag har 5 bilar, några med dubbdäck och några med friktion, och kör säkert 5000 mil per år i växlande förhållanden. Men jag kan helt enkelt inte hålla med dig om att dubbdäck skulle vara överlägsna. Ja, det finns förhållanden där dubbdäck är bättre, men det finns minst lika många förhållanden där friktionsdäck är bättre.

Den enda lärdom jag har dragit av att ha diskuterat dubbdäck vs friktion i många många år är att om någon tvärsäkert hävdar att den ena typen av däck är överlägset, då ska man sluta lyssna för dom pratar enbart av fanatisk övertygelse, inte fakta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang