Etanolkonvertering B230

Ammazone
21 november 2019 · 59 Inlägg

Hej

Går i tankarna om etanolkonvertering nu när miljön är så hett mode.
Har tänkt testa på min Volvo 740 - 89 med b230f motor.
Ska byta till turkosa spridare från 940 turbo och öka bränsletrycket till 4 bar hade jag tänkt mig för att komma upp i de ca 40% ökning av bränsle som behövs vid etanoldrift.

Tänkte också plana en 531 topp 2mm, sätta ställbart kamdrev på den så jag kan få vx3 kammen att bete sig mer som en v kam är tanken.
Hårdare ventilfjädrar behövs också då jag tänkt köra chipp med varvstopp på 7000 varv.

Extraktorgrenrör och 2,5 tums avgassystem med en 100cpi sportkatalysator var också tanken.
Och ett friskluftsintag till luftboxen.

Vet någon om jag behöver ha spridarmotstånd från 940 turbo också eller kan köra på det som sitter?

Och vad rekommenderar ni för grejer i toppen? Toppackning, ventilfjädrar m.m.?

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
Ainok
21 november 2019 · 439 Inlägg

Ammazone skrev:
Hej

Går i tankarna om etanolkonvertering nu när miljön är så hett mode.
Har tänkt testa på min Volvo 740 - 89 med b230f motor.
Ska byta till turkosa spridare från 940 turbo och öka bränsletrycket till 4 bar hade jag tänkt mig för att komma upp i de ca 40% ökning av bränsle som behövs vid etanoldrift.
Hur mycket mer bränsle du får in i motorn är våghalsigt att bara höfta, även om du har tabeller på vad olika spridare flödar i olika bränsletryck. Jag tycker du ska montera en BBL.

Tänkte också plana en 531 topp 2mm, sätta ställbart kamdrev på den så jag kan få vx3 kammen att bete sig mer som en v kam är tanken.
Hårdare ventilfjädrar behövs också då jag tänkt köra chipp med varvstopp på 7000 varv.

Hur ska du justera in korrekt lyft i tdc OCH justera tändningen?
Kolla på att polvända  triggern.


Extraktorgrenrör och 2,5 tums avgassystem med en 100cpi sportkatalysator var också tanken.
Och ett friskluftsintag till luftboxen.
Varför byta grenrör? Det är pengar i sjön enligt min erfarenhet.
Kolla även https://www.youtube.com/watch?v=OtTw6Ws60qQ

Friskluftsintag är det redan från fabrik.


Vet någon om jag behöver ha spridarmotstånd från 940 turbo också eller kan köra på det som sitter?
Jag monterade spridarmotstånd från en 940 på min 740 när jag turbokonverterade, men du kan lika gärna ordna ett par saab 431:or som flödar lika mycket som turbospridarna. (Skiljer typ 10cc)
De har redan korrekt motstånd. "Högohmiga"


Och vad rekommenderar ni för grejer i toppen? Toppackning, ventilfjädrar m.m.?
Elring och standardbultar. Se till att toppen är rak.

Senast redigerat av Ainok (21 november 2019)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Brådhis * Voff voff *
21 november 2019 · 10 275 Inlägg

Ainok skrev:

Ammazone skrev:
Hej

Går i tankarna om etanolkonvertering nu när miljön är så hett mode.
Har tänkt testa på min Volvo 740 - 89 med b230f motor.
Ska byta till turkosa spridare från 940 turbo och öka bränsletrycket till 4 bar hade jag tänkt mig för att komma upp i de ca 40% ökning av bränsle som behövs vid etanoldrift.
Hur mycket mer bränsle du får in i motorn är våghalsigt att bara höfta, även om du har tabeller på vad olika spridare flödar i olika bränsletryck. Jag tycker du ska montera en BBL.

Tänkte också plana en 531 topp 2mm, sätta ställbart kamdrev på den så jag kan få vx3 kammen att bete sig mer som en v kam är tanken.
Hårdare ventilfjädrar behövs också då jag tänkt köra chipp med varvstopp på 7000 varv.

Hur ska du justera in korrekt lyft i tdc OCH justera tändningen?
Kolla på att polvända  triggern.


Extraktorgrenrör och 2,5 tums avgassystem med en 100cpi sportkatalysator var också tanken.
Och ett friskluftsintag till luftboxen.
Varför byta grenrör? Det är pengar i sjön enligt min erfarenhet.
Kolla även https://www.youtube.com/watch?v=OtTw6Ws60qQ

Friskluftsintag är det redan från fabrik.


Vet någon om jag behöver ha spridarmotstånd från 940 turbo också eller kan köra på det som sitter?
Jag monterade spridarmotstånd från en 940 på min 740 när jag turbokonverterade, men du kan lika gärna ordna ett par saab 431:or som flödar lika mycket som turbospridarna. (Skiljer typ 10cc)
De har redan korrekt motstånd. "Högohmiga"


Och vad rekommenderar ni för grejer i toppen? Toppackning, ventilfjädrar m.m.?
Elring och standardbultar. Se till att toppen är rak.

Ett extraktorgrenrör är väl inte att betrakta som pengar i sjön vid sugtrimning?

Friskluftsintaget till filterboxen original går definitivt att förbättra på en 740/940. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ainok
22 november 2019 · 439 Inlägg

Brådhis skrev:
Ett extraktorgrenrör är väl inte att betrakta som pengar i sjön vid sugtrimning?

Friskluftsintaget till filterboxen original går definitivt att förbättra på en 740/940. wink

//Brådhis

Grenrör...
Allting är relativt. Har man dubbla 48:or och har byggt en 2,5l maskin så gör det säkerligen skillnad, men på (i princip) standardmotorer har jag aldrig upplevt någon skillnad.

Googlar man runt lite så verkar det vara fler som känner så. Länkade ju tillochmed ett klipp dom testade.

Friskluftsintag, visst, men hur mycket förbättrar det egentligen? Är det flöde eller lägre insugstemp man är ute efter eller kanske båda två? Skulle bli ytterst förvånad om TS (med de delar som har listats) trimmar sin B230 så hårt att insugssystemet är en begränsande faktor i sammanhanget.

Jag skulle säga att original är bra utformat. Släpper in luft och är utformat så att det inte flyger in en halvliter lera och ett hekto sand i boxen varannan mil.

Edit:
Jag kanske är jätteskeptisk och negativ nu men under åren har jag byggt upp en skepticism emot mycket som skrivs inom "volvotrimvärlden". Det är inte helt ovanligt att folk bara antar massa saker och monterar delar "för att alla andra gör det", när delarna i själva verket gör väldigt lite/ingenting.

Min personliga favorit är när kepsgrabbar chippar sina 740/940 turbo med flashiga chip.
Det inte många vet är att 99% av postorder chippen gör... nada... Tar bort fuelcut och flyttar varvstopp typ (i bästa fall). 

Helt övertygad om att placeboeffekten slår hårt. Motorn mullrar kanske lite mer med extraktorgrenrör och insugsljudet från en modifierad luftfilterbox är härligt att lyssna på, men ger det någon effekt?

Tveksam.

Senast redigerat av Ainok (22 november 2019)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ammazone
22 november 2019 · 59 Inlägg

Ainok skrev:

Brådhis skrev:
Ett extraktorgrenrör är väl inte att betrakta som pengar i sjön vid sugtrimning?

Friskluftsintaget till filterboxen original går definitivt att förbättra på en 740/940. wink

//Brådhis

Grenrör...
Allting är relativt. Har man dubbla 48:or och har byggt en 2,5l maskin så gör det säkerligen skillnad, men på (i princip) standardmotorer har jag aldrig upplevt någon skillnad.

Googlar man runt lite så verkar det vara fler som känner så. Länkade ju tillochmed ett klipp dom testade.
Ska kolla klippet du länkade men på denna motorn är jag ute efter att få den att andas ordentligt, därav extraktorgrenrör för att hjälpa till att få undan avgaserna på högre varv.

Friskluftsintag, visst, men hur mycket förbättrar det egentligen? Är det flöde eller lägre insugstemp man är ute efter eller kanske båda två? Skulle bli ytterst förvånad om TS (med de delar som har listats) trimmar sin B230 så hårt att insugssystemet är en begränsande faktor i sammanhanget. Gällande  friskluftsintag så, visst finns det ett redan  på dem men det sitter även en spjäll för att leda in varmluft i luftboxen, jag är ute efter en lägre insugstemp och inte mera luft, jag kommer aldrig byta till sportluftfilter som i de flesta fall bara skadar motorn, orginal luftburk klarar lätt att förse min motor med luft.

Jag skulle säga att original är bra utformat. Släpper in luft och är utformat så att det inte flyger in en halvliter lera och ett hekto sand i boxen varannan mil.

Edit:
Jag kanske är jätteskeptisk och negativ nu men under åren har jag byggt upp en skepticism emot mycket som skrivs inom "volvotrimvärlden". Det är inte helt ovanligt att folk bara antar massa saker och monterar delar "för att alla andra gör det", när delarna i själva verket gör väldigt lite/ingenting.

Min personliga favorit är när kepsgrabbar chippar sina 740/940 turbo med flashiga chip.
Det inte många vet är att 99% av postorder chippen gör... nada... Tar bort fuelcut och flyttar varvstopp typ (i bästa fall). 

Helt övertygad om att placeboeffekten slår hårt. Motorn mullrar kanske lite mer med extraktorgrenrör och insugsljudet från en modifierad luftfilterbox är härligt att lyssna på, men ger det någon effekt? En motor som har möjlighet att andas bättre har i min mening bättre möjligheter att vara effektiv och tanken är att plana toppen och bearbeta den för bättre flöde också, naturligtvis får man laborera med chip också, har köpt ett par för att testa nu, de ska leverera högre varvstopp och lite annorlunda bränslekurva, men är egentligen för bensin och inte E85, där får jag finjustera med bränsletryck och bredbandslambda för att hitta rätt, sedan får jag provköra och jämföra mot orginal chip, kommer naturligtvis behöva modifiera tändningen också, ska laborera med starkare tändspole och elektrodavstånd på tändstift samt förtändning för att få ut en bra gång i motorn med effektiv förbränning.

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
MrEngineer Avstängd
22 november 2019 · 34 Inlägg

Innan du konverterar så undrar jag bara om du inte missat att etanolen kommer kosta närmare 20kr/l inom snar framtid, detta pga lite halvtokiga (heltokiga) beslut våra kära beslutsfattare tagit

Ainok
22 november 2019 · 439 Inlägg

Du har uppenbarligen koll på vad du gör så det kommer säkerligen att bli jättebra. Håller fullständigt med om det du skriver: En motor som har möjlighet att andas bättre har i min mening bättre möjligheter att vara effektiv.

MEN , frågan jag tycker att du ska ställa dig är huruvida originalgrenröret egentligen begränsar den möjligheten? Jag har svårt att se att det skulle göra det just för det här projektet. 

Ett extraktorgrenrör kostar  väl åtminstone  några tusenlappar och en kvälls arbete att få dit.
Du kanske kan lägga dom pengarna/tiden på toppen? Jag tror att större ventiler eller en kamaxel utformad efter dina önskemål ger mer än ett extraktorrör i det här skedet.

Senast redigerat av Ainok (22 november 2019)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
22 november 2019 · 439 Inlägg

MrEngineer skrev:
Innan du konverterar så undrar jag bara om du inte missat att etanolen kommer kosta närmare 20kr/l inom snar framtid, detta pga lite halvtokiga (heltokiga) beslut våra kära beslutsfattare tagit

Du kanske ska ta och läsa  artikeln igen roll

"Sveriges undantag om skattefria miljöbränslen kan slopas"

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ammazone
23 november 2019 · 59 Inlägg

Det låter klokt som du säger Ainok, när jag tänker efter tror jag ju som du att 2000kr mer på toppen ger mer effekt än vad ett extraktorgrenrör gör.

Huruvida E85 kommer beskattas mer i framtiden eller inte kan vi ju bara gissa enligt artikeln ni talar om, men skulle så vara fallet så är det inget problem, min motor kommer naturligtvis gå relativt enkelt att återställa till bensindrift igen, jag kommer inte höja kompressionen så mycket att bensin blir otänkbart att köra med.

Vad hade ni gjort med toppen för att komma upp i prestanda och varvvillighet?
Går det köra orginal tryckare? Vilka fjädrar bör man ha? Tips emottages gärna!

Det spelar ingen roll vad det kommer att bli,
Det kommer ändå inte att fungera.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang