Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 86 Följare
  • 51 875 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december
martinhejdesten
3 december · 208 Inlägg
#241

Liten bil men tung motor. Inte nog med att vi lyfte i den en gång, vi glömde ju grenröret, så det var bara att lyfta ur igen. Vi var nära att få fnatt när vi försökte "trä in" grenröret mellan motor och framvagnsramen ur alla möjliga vinklar. Men icke. Bara att lyfta ur allt igen. Monterade grenröret lite provosoriskt, och trixade ner motorn i framvagnen på nytt. Inte lätt att hitta rätt på motorfästena.

Vi har också konstaterat att vi måste hitta en lösning på låsning av fjädrarna då de tenderar att hoppa ur sitt spår när bilen är pallad.

Ont om plats #1 – vi trodde också att grenröret skulle komma oroväckande nära ramen men klarade sig med nöd och näppe.

Ont om plats #2 – ena gångjärnet på flipfronten fick svetsas dit på nytt med lite extra förstärkning, sen monterade vi flipfronten. Grenröret spökade igen. Här får vi hitta en lösning så att det inte ligger an på flipfronten. Det kommer ju svart avgasbandage där som bygger lite till, men vi får nog skära ur ett spår/hål just här så att lacken inte tar skada av värmen. Vi höll grillen på plats och markerade ut och diskuterade lite lösningar då detta hål troligtvis inte lär synas under grillen ändå. Detta jobbar vi vidare med i ett senare skede.

Ont om plats #3 – vi provmonterade mc-förgasarkitet och det fick plats under huven, luftfiltret inkluderat. Jag var rädd att vi hade blivit tvungna att göra hål i huven och montera ett "litet" luftintag á la dragracing. Å andra sidan blir vi tvungna att göra hål i balken bak mot instrumentpanelen så att justeringsskruvarna inte tar i. Troligtvis en enkel lösning.

Ont om plats #4 (ehh, tar det aldrig slut...dumt val av bil i förstaläget kanske, haha?) – någonstans ska vi ju få plats med kylaren. Vi har ju originalkylaren men nya kylaren från den andra bilen är i bättre skick, större och har dessutom fläkt. Men pga platsbrist lär det bli en kombinerad lösning; originalkylaren plus fläkt. Dessvärre satt ett motorfäste dumt till på växellådan, så det trollade vi bort illa kvickt. Vi har tre kvar.

Sen skakade vi liv i gamla styrleder. Eller rättare sagt, bytte mot nya. En viss skillnad.

Nu när vi vet på ett ungefär hur grenrör, front och kylare sitter sinsemellan så backade vi bandet och stod några minuter senare med en bil med endast framvagn kvar. Tanken var ju att lätta på svänghjulet och det var därför inte monterat i växellådan.

Den andra bilens drivaxel såg fin ut, men när vi provmonterade den i växellådan så stämde inte fästena (för stadga). Hålen satt rätt, men fästet satt inte rakt på utan det blev en liten glipa. Vi var tvungna att spänna ut drivaxeln för att fästet skulle sitta bra, men detta leder till att drivaxeln inte kommer sitta rakt ut från hålet och därmed inte snurra värst bra, dvs risk för haveri en stund senare. Hmm. Vi får fundera på en lösning.

Jag tog en tur till Martin på Luntec och diskuterade lättningens vara eller inte vara. Han tyckte det såg riktigt bra ut och var så pass litet redan, så det skulle bara medföra merjobb att balansera och dessutom inte ge alltför stor skillnad. Så det var bara att åka tillbaka med svänghjulet till farsan som nu ska montera det och lamell mm och skruva på växellådan på motorn på nytt. Martin på Luntec passar på att göra studiebesök i garaget inom kort, för att diskutera när han ska ta över eller om det återstår mer att göra innan vi lämnar över stafettpinnen.

Snart så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd437af5defdcc42c7523c3f0820d24d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-148a6c3ab41b1b02a704a538c0eb0396.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-605be3cfc12791f53ba673fdb169da48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c223f79b5b37c58857d237c259151c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a8bd047a53d610cd12eaac6a49e4c0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eaef5f5119d6b41519b36ec1b8e3c78b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4dbcddc5d6e676799a27c7a639d13f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4da830d746205a732d294f5f8cdb8413.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7f99794d51810b035209a10ffc8f0e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4b29845e39ba000b9ac16f07026592b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e95cafee9953032d17bc64672192220a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3da9a7f7794cb5e4f9f2f2a1ac8bb946.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0951f8d21cf03ddc24eebdc08d6e85f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f792129526e044dab9fb0b357d10888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-deea82bf283082ae541b1ff41adc4270.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c6f7b079e2acb295de59ba616ae114b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a376f48032f001210d06aef140edb3e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3afec5811eb0d058acfac2eab087fbfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e85d4268f08f98d79b421e3c3c35a700.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd7a0de9e4858bd960ec21373621352f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0c1ce224c8af3ce9fb7bc20bfdb8c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56aac646e06893f9ceb8a6b77152a20e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4ac735ae75879d229417fa8eb550747e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0d74de17dc4441e2a7f07bc1426b8f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34a9eca8a83e0a9538247ff0a781c121.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-740a89f8590ae35a929d978bdb6ec75d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (4 december )

Cassius Hobbymekaniker
4 december · 351 Inlägg
#242

Hjälpfjädrar smile https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … KmhQ&s

(silvriga på bilden)

Ang. platsbekymret, de kunde varit värre... Du kunde försökt få ner en motor som faktiskt är av normalstorlek! Swiftmotorn är rätt pluttig wink

Eller en V8 smile

https://cdn.motor1.com/images/mgl/GP8OA/s3/ls-swapped-mini-cooper-burnout-machine.jpg

martinhejdesten
4 december · 208 Inlägg
#243

Cassius skrev:
Hjälpfjädrar smile https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … KmhQ&s

(silvriga på bilden)

Ang. platsbekymret, de kunde varit värre... Du kunde försökt få ner en motor som faktiskt är av normalstorlek! Swiftmotorn är rätt pluttig wink

Eller en V8 smile

https://cdn.motor1.com/images/mgl/GP8OA … achine.jpg

Perfekt, tackar för tipset gällande hjälpfjädrar! Hehe, de verkade inte få plats med allt under huven 😂

martinhejdesten
fredag 07:02 · 208 Inlägg
#244

04.03, blink blink. Vad hände här liksom? I mörkaste av mörker? Mycket på egna reklambyrån så det har blivit dåligt med sömn de senaste dagarna, så det var bara att studsa upp och börja jobba undan alla reklamprojekt.

Och så hinner man med ett inlägg också.

Farsan har monterat vattenrör på motorn, skruvat dit oljestickan, provmonterat slangar från den andra bilen, måttat upp och kapat plastkåpan för att få dit generatorn. Han har också tillverkat ett generatorfäste där vi fäster justeringsmekanismen för att kunna spänna generatorremmen.

Han har också fått modifiera staget för den längre drivaxeln, ni vet, den som inte satt helt hundra. Kapade därför ett "öra" på staget men även på motorfästet. Det blir trots det en liten glipa mellan motorblocket och staget när man monterar drivaxeln. Vi lär slipa ner baksidan av staget ett par millimeter för att få allt att linjera.

I övrigt planerar vi för att montera bränsle- och bromsrör och sedan styrstång. När dessa väl är på plats kan vi sätta i framvagnen en sista gång (förhoppningsvis). Sen blir det till att måtta så att vi kan ordna drivaxlar. När detta är gjort och monterat kan vi sätta i motorn för att koppla upp det "sista". Ja, har man lärt sig något av detta projekt, så är det just att det där "sista" är långt ifrån det sista. Typ, som att se ljuset i tunneln, men för att ett kort ögonblick senare inse att det är ett mötande tåg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a855ead9500adb53253a8563342a969.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19cbd5f12cc61dc38db898795e8a61d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4099c2552b00357293d1b276113a089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7b491dfe6fce76938fbee0f7609a6d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6ed707f83c226b56810c1ade9fb21559.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-49225625332e6d3babc9454b73f535fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f1aa34bb3ef579cf3e7ec89fa90020ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a90b6850297e9bc88d775a8b090b4095.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-264851ebc16c93681a36cb2c6e5fc01c.jpg

martinhejdesten
fredag 07:08 · 208 Inlägg
#245

Och mitt i allt detta passerade vi 50 000 besök. Nåja, 51 520 för att vara exakt.

Riktigt trevligt! Kul att det är ett uppskattat projekt. Började för en kort sekund fundera på att ställa ut den (klar eller ej) på Elmia i påsk. Vad tror ni? Hinner jag så att jag kan köra upp den för egen maskin? Eller ska jag vänta och ställa upp i Gumball 3000 istället, haha?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dba3c6613498836a06ee089ad2a8fdfc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (fredag 07:19)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang