Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 307 544 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
martinhejdesten
3 december 2019 · 484 Inlägg

Liten bil men tung motor. Inte nog med att vi lyfte i den en gång, vi glömde ju grenröret, så det var bara att lyfta ur igen. Vi var nära att få fnatt när vi försökte "trä in" grenröret mellan motor och framvagnsramen ur alla möjliga vinklar. Men icke. Bara att lyfta ur allt igen. Monterade grenröret lite provosoriskt, och trixade ner motorn i framvagnen på nytt. Inte lätt att hitta rätt på motorfästena.

Vi har också konstaterat att vi måste hitta en lösning på låsning av fjädrarna då de tenderar att hoppa ur sitt spår när bilen är pallad.

Ont om plats #1 – vi trodde också att grenröret skulle komma oroväckande nära ramen men klarade sig med nöd och näppe.

Ont om plats #2 – ena gångjärnet på flipfronten fick svetsas dit på nytt med lite extra förstärkning, sen monterade vi flipfronten. Grenröret spökade igen. Här får vi hitta en lösning så att det inte ligger an på flipfronten. Det kommer ju svart avgasbandage där som bygger lite till, men vi får nog skära ur ett spår/hål just här så att lacken inte tar skada av värmen. Vi höll grillen på plats och markerade ut och diskuterade lite lösningar då detta hål troligtvis inte lär synas under grillen ändå. Detta jobbar vi vidare med i ett senare skede.

Ont om plats #3 – vi provmonterade mc-förgasarkitet och det fick plats under huven, luftfiltret inkluderat. Jag var rädd att vi hade blivit tvungna att göra hål i huven och montera ett "litet" luftintag á la dragracing. Å andra sidan blir vi tvungna att göra hål i balken bak mot instrumentpanelen så att justeringsskruvarna inte tar i. Troligtvis en enkel lösning.

Ont om plats #4 (ehh, tar det aldrig slut...dumt val av bil i förstaläget kanske, haha?) – någonstans ska vi ju få plats med kylaren. Vi har ju originalkylaren men nya kylaren från den andra bilen är i bättre skick, större och har dessutom fläkt. Men pga platsbrist lär det bli en kombinerad lösning; originalkylaren plus fläkt. Dessvärre satt ett motorfäste dumt till på växellådan, så det trollade vi bort illa kvickt. Vi har tre kvar.

Sen skakade vi liv i gamla styrleder. Eller rättare sagt, bytte mot nya. En viss skillnad.

Nu när vi vet på ett ungefär hur grenrör, front och kylare sitter sinsemellan så backade vi bandet och stod några minuter senare med en bil med endast framvagn kvar. Tanken var ju att lätta på svänghjulet och det var därför inte monterat i växellådan.

Den andra bilens drivaxel såg fin ut, men när vi provmonterade den i växellådan så stämde inte fästena (för stadga). Hålen satt rätt, men fästet satt inte rakt på utan det blev en liten glipa. Vi var tvungna att spänna ut drivaxeln för att fästet skulle sitta bra, men detta leder till att drivaxeln inte kommer sitta rakt ut från hålet och därmed inte snurra värst bra, dvs risk för haveri en stund senare. Hmm. Vi får fundera på en lösning.

Jag tog en tur till Martin på Luntec och diskuterade lättningens vara eller inte vara. Han tyckte det såg riktigt bra ut och var så pass litet redan, så det skulle bara medföra merjobb att balansera och dessutom inte ge alltför stor skillnad. Så det var bara att åka tillbaka med svänghjulet till farsan som nu ska montera det och lamell mm och skruva på växellådan på motorn på nytt. Martin på Luntec passar på att göra studiebesök i garaget inom kort, för att diskutera när han ska ta över eller om det återstår mer att göra innan vi lämnar över stafettpinnen.

Snart så.

• • • TRANSLATION • • • 

Small car but a heavy engine. Not only did we lift it once, but we forgot the exhaust manifold, so we had to lift it out again. We were close to going crazy trying to "thread" the exhaust manifold between the engine and the front frame from all possible angles. But no luck. We had to lift everything out again. Mounted the exhaust manifold a bit haphazardly, and maneuvered the engine back into the front suspension again. Not easy to find the right motor mounts.

We have also realized that we need to find a solution for locking the springs as they tend to jump out of their track when the car is on a jack.

Limited space #1 – we also thought that the exhaust manifold would come dangerously close to the frame but just barely made it.

Limited space #2 – one hinge on the flip front had to be welded on again with a bit of extra reinforcement; then we mounted the flip front. The exhaust manifold haunted us again. Here we need to find a solution so that it doesn't touch the flip front. Black exhaust wrap will be applied, which adds a bit, but we may have to cut a groove/hole right here so that the paint is not damaged by the heat. We held the grille in place, marked it, and discussed some solutions since this hole probably won't be visible under the grille anyway. We will continue working on this at a later stage.

Limited space #3 – we test-fitted the motorcycle carburetor kit, and it fit under the hood, including the air filter. I was afraid that we would have to make holes in the hood and install a "small" air intake like in drag racing. On the other hand, we will have to make holes in the beam behind the instrument panel so that the adjustment screws don't hit. Probably a simple solution.

Limited space #4 (ehh, does it ever end...maybe a poor choice of car initially, haha?) – we need to find a place for the radiator. We have the original radiator, but the new radiator from the other car is in better condition, larger, and also has a fan. But due to lack of space, it will probably be a combined solution: original radiator plus fan. Unfortunately, a motor mount was poorly placed on the gearbox, so we quickly fixed that. We have three left.

Then we revived old tie rod ends. Or rather, replaced them with new ones. Quite a difference.

Now that we have a rough idea of how the exhaust manifold, front, and radiator are positioned relative to each other, we rolled back the tape and stood a few minutes later with a car with only the front suspension left. The idea was to lighten the flywheel, and that's why it wasn't mounted on the gearbox.

The other car's drive shaft looked fine, but when we test-fitted it in the gearbox, the brackets (for stability) didn't match. The holes were correct, but the bracket was not aligned correctly; there was a small gap. We had to tension the drive shaft so that the bracket would fit well, but this leads to the drive shaft not sitting straight out from the hole and thus not spinning very well, i.e., a risk of failure shortly after. Hmm. We need to think about a solution.

I went to Martin at Luntec and discussed the lightening process. He thought it looked really good and was already so small that it would only require more work to balance and also not make too much difference. So it was just a matter of going back with the flywheel to Dad, who will now mount it and the clutch disc, etc., and screw on the gearbox to the engine again. Martin at Luntec plans to make a study visit to the garage shortly to discuss when he should take over or if there is still more to do before we hand over the baton.

Soon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd437af5defdcc42c7523c3f0820d24d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-148a6c3ab41b1b02a704a538c0eb0396.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-605be3cfc12791f53ba673fdb169da48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c223f79b5b37c58857d237c259151c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a8bd047a53d610cd12eaac6a49e4c0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eaef5f5119d6b41519b36ec1b8e3c78b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4dbcddc5d6e676799a27c7a639d13f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4da830d746205a732d294f5f8cdb8413.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7f99794d51810b035209a10ffc8f0e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4b29845e39ba000b9ac16f07026592b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e95cafee9953032d17bc64672192220a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3da9a7f7794cb5e4f9f2f2a1ac8bb946.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0951f8d21cf03ddc24eebdc08d6e85f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f792129526e044dab9fb0b357d10888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-deea82bf283082ae541b1ff41adc4270.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c6f7b079e2acb295de59ba616ae114b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a376f48032f001210d06aef140edb3e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3afec5811eb0d058acfac2eab087fbfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e85d4268f08f98d79b421e3c3c35a700.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd7a0de9e4858bd960ec21373621352f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0c1ce224c8af3ce9fb7bc20bfdb8c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56aac646e06893f9ceb8a6b77152a20e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4ac735ae75879d229417fa8eb550747e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0d74de17dc4441e2a7f07bc1426b8f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34a9eca8a83e0a9538247ff0a781c121.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-740a89f8590ae35a929d978bdb6ec75d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Cassius Hobbymekaniker
4 december 2019 · 470 Inlägg

Hjälpfjädrar smile https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … KmhQ&s

(silvriga på bilden)

Ang. platsbekymret, de kunde varit värre... Du kunde försökt få ner en motor som faktiskt är av normalstorlek! Swiftmotorn är rätt pluttig wink

Eller en V8 smile

https://cdn.motor1.com/images/mgl/GP8OA/s3/ls-swapped-mini-cooper-burnout-machine.jpg

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
4 december 2019 · 484 Inlägg

Cassius skrev:
Hjälpfjädrar smile https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … KmhQ&s

(silvriga på bilden)

Ang. platsbekymret, de kunde varit värre... Du kunde försökt få ner en motor som faktiskt är av normalstorlek! Swiftmotorn är rätt pluttig wink

Eller en V8 smile

https://cdn.motor1.com/images/mgl/GP8OA … achine.jpg

Perfekt, tackar för tipset gällande hjälpfjädrar! Hehe, de verkade inte få plats med allt under huven 😂

martinhejdesten
13 december 2019 · 484 Inlägg

04.03, blink blink. Vad hände här liksom? I mörkaste av mörker? Mycket på egna reklambyrån så det har blivit dåligt med sömn de senaste dagarna, så det var bara att studsa upp och börja jobba undan alla reklamprojekt.

Och så hinner man med ett inlägg också.

Farsan har monterat vattenrör på motorn, skruvat dit oljestickan, provmonterat slangar från den andra bilen, måttat upp och kapat plastkåpan för att få dit generatorn. Han har också tillverkat ett generatorfäste där vi fäster justeringsmekanismen för att kunna spänna generatorremmen.

Han har också fått modifiera staget för den längre drivaxeln, ni vet, den som inte satt helt hundra. Kapade därför ett "öra" på staget men även på motorfästet. Det blir trots det en liten glipa mellan motorblocket och staget när man monterar drivaxeln. Vi lär slipa ner baksidan av staget ett par millimeter för att få allt att linjera.

I övrigt planerar vi för att montera bränsle- och bromsrör och sedan styrstång. När dessa väl är på plats kan vi sätta i framvagnen en sista gång (förhoppningsvis). Sen blir det till att måtta så att vi kan ordna drivaxlar. När detta är gjort och monterat kan vi sätta i motorn för att koppla upp det "sista". Ja, har man lärt sig något av detta projekt, så är det just att det där "sista" är långt ifrån det sista. Typ, som att se ljuset i tunneln, men för att ett kort ögonblick senare inse att det är ett mötande tåg.

• • • TRANSLATION • • •

04.03, blink blink. What happened here, in the darkest of darkness? A lot at my own advertising agency, so sleep has been scarce for the past few days. It was just a bounce up and start working on all the advertising projects.

And then, there's time for a post too.

Dad has mounted water pipes on the engine, attached the oil dipstick, test-fitted hoses from the other car, measured and cut the plastic cover to fit the alternator. He has also manufactured an alternator bracket where we attach the adjustment mechanism to be able to tighten the alternator belt.

He has also had to modify the bracket for the longer drive shaft, you know, the one that wasn't quite right. Therefore, he cut off an "ear" on the bracket and also on the engine mount. Despite this, there will be a small gap between the engine block and the bracket when installing the drive shaft. We will probably grind down the back of the bracket a few millimeters to get everything to align.

Otherwise, we are planning to install fuel and brake lines and then the steering linkage. When these are in place, we can put the front suspension in for the last time (hopefully). Then it's time to measure so that we can arrange the drive shafts. When this is done and mounted, we can install the engine to connect the "last" things. Yes, if I've learned anything from this project, it's that the "last" is far from the last. Like seeing the light at the end of the tunnel, only to realize a short moment later that it's an oncoming train.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a855ead9500adb53253a8563342a969.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19cbd5f12cc61dc38db898795e8a61d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4099c2552b00357293d1b276113a089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7b491dfe6fce76938fbee0f7609a6d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6ed707f83c226b56810c1ade9fb21559.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-49225625332e6d3babc9454b73f535fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f1aa34bb3ef579cf3e7ec89fa90020ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a90b6850297e9bc88d775a8b090b4095.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-264851ebc16c93681a36cb2c6e5fc01c.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
13 december 2019 · 484 Inlägg

Och mitt i allt detta passerade vi 50 000 besök. Nåja, 51 520 för att vara exakt.

Riktigt trevligt! Kul att det är ett uppskattat projekt. Började för en kort sekund fundera på att ställa ut den (klar eller ej) på Elmia i påsk. Vad tror ni? Hinner jag så att jag kan köra upp den för egen maskin? Eller ska jag vänta och ställa upp i Gumball 3000 istället, haha?!

• • • TRANSLATION • • • 

And in the midst of all this, we surpassed 50,000 visits. Well, 51,520 to be exact.

Really nice! It's great that it's an appreciated project. Started for a brief second thinking about exhibiting it (finished or not) at Elmia at Easter. What do you think? Can I finish it so that I can drive it up on its own? Or should I wait and participate in the Gumball 3000 instead, haha?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dba3c6613498836a06ee089ad2a8fdfc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
19 december 2019 · 484 Inlägg

Chefen på min enmannareklambyrå sa att jag skulle ha en bra dag, så jag körde till garaget och mekade med farsan. Bra chef man har/är.

Väl på plats så var det full fart med att få dit dämpmattor i kofferten för att sedan montera tanken (25 liter). Lite knöligt var det allt. Och när den var på plats så insåg man förstås att vi glömt montera gummilisten som ska sitta runt tanklockets mynning. Ut med allt igen, leta upp packningen/gummilisten och på med allt igen. Känner igen detta förfarandet sedan tidigare. På, av, på, av osv. Provmonterade även nya tanklocket. Nice. Kofferten kommer att kläs in i slutskedet för en mer proper look.

Farsan gav sig i kast med att tillverka "stopp" för fjädrarna i framvagnen som alltid hoppar ur sitt läge när man hissar upp bilen. Fick tipset med hjälpfjädrar av Cassius, men efter kort överläggande så insåg vi att det inte riktigt funkade pga hundkojans egenheter. Nu är dessa fjäderstopp tillverkade, slipade, lackade och monterade. Och fjädrarna sitter kvar när vi lyfter bilen. Skönt. Kan räkna med att ena hjulparen lättar från backen i snäva kurvtagningar i rondeller mm.

Farsan hade varit flitig förra veckan och tillverkat nya generatorfästen med spännmekanism för remmen. Och när detta var klart gick han vidare med att skapa pluggar med tätning där spridarna satt tidigare. Nästa steg i proceduren var förstås att få på aluplattan med packning till mc-förgasarkitet. Denna aluplatta trycker lätt på pluggarna och håller därmed dem på plats.

Nya och längre slangar köptes på do88.se och eliminerar problemet med att förgasarkitet tog i chassit i motorrummet. Och enligt Andreas förflyttar vi effektregistret bakåt, vilket också var bra. Och så på med hela konkarongen.

Grenröret hade fått sig en omgång av farsan för att skapa frigång till karosseriet och framvagnsrörramen. Och så köpte jag ny mindre kylarfläkt. Farsan tillverkar en ram för montage och plasthölje för att sluta om kring fläkten.

Därefter så lyfte vi på bilen i framkant för att montera bränslerör och tog även en titt på underredet och konstaterade även att det bakre ”fjäderstoppet” också fungerar galant. Vi konstaterade också att bilen blir låg. Trevligt.

När bränsleröret var på plats monterades styrstången och styrlederna kopplades ihop med styrstagen på respektive sida. Men för att kunna styra behövs en ratt och rattstång. Eftersom jag är 2 meter lång så har sätena halkat bak en bra bit av en ren slump. Det blir liksom en annan sittställning om man säger så. Så rattstångens lutning fick justeras en aning så jag gick igång med att tillverka nya lite längre rattstångsfästen. Det hela kläs in framöver. Och kronan på verket – ratten.

Slutligen lite bilder på motorn som närmar sig slutligt utseende. Farsan har måttat och klippt en mall i kartong som ska bli en platta för att fästa kopplingsarmen i. Kan hända att vi fäster ramen för kylaren även här.

Drivaxelproblemet. Nja, inte drivaxeln, men fästet för staget som ska skapa mer stabilitet på den längre drivaxeln, sitter ju som bekant inte helt hundra bra (glipa). Istället för att slipa bort X mm på baksidan av fästet som ska sitta i motorblocket, så kapar vi det rakt av, monterar fästet på motorblocket och riktar in drivaxeln efter konstens alla regler och svetsar sedan ihop cylindern med fästet igen. Så blir det. Och det lär bli förträffligt bra.

Som resten av bygget.

Nu tar vi julledigt – njuter av god mat, kollar på Kalle Anka och sneglar samtidigt på reservdelssajter på telefonen med andra ögat.

God Jul på er!

• • • TRANSLATION • • •

The boss at my one-man advertising agency said I should have a good day, so I drove to the garage and worked on it with Dad. Good boss to have/be.

Once there, it was full speed ahead, fitting soundproof mats in the trunk, then mounting the tank (25 liters). It was a bit tricky. And when it was in place, we realized, of course, that we forgot to mount the rubber seal that should go around the tank cap opening. Out with everything again, find the seal/rubber strip, and put everything back on. I recognize this procedure from before. On, off, on, off, etc. Also test-fitted the new tank cap. Nice. The trunk will be clad in the final stages for a more proper look.

Dad tackled making stops for the springs in the front suspension that always jump out of place when lifting the car. Got the tip with helper springs from Cassius, but after a short discussion, we realized that it didn't quite work due to the Mini's peculiarities. Now these spring stops are made, sanded, painted, and mounted. And the springs stay in place when we lift the car. Nice. Can expect that one wheel pair will lift off the ground in tight turns in roundabouts, etc.

Dad had been diligent last week and made new alternator brackets with a tensioning mechanism for the belt. And when this was done, he moved on to create plugs with seals where the injectors used to be. The next step in the process was, of course, to put the aluminum plate with the gasket on for the motorcycle carburetor kit. This aluminum plate lightly presses on the plugs and thus keeps them in place.

New and longer hoses were purchased at do88.se and eliminate the problem of the carburetor kit hitting the chassis in the engine compartment. And according to Andreas, we move the power range backward, which is also good. And so on with the whole assembly.

The exhaust manifold had received attention from Dad to create clearance to the body and the front frame tube. And so I bought a new smaller radiator fan. Dad is making a frame for mounting and a plastic cover to enclose the fan.

After that, we lifted the front of the car to install the fuel line and also took a look at the undercarriage and also found that the rear "spring stop" works brilliantly. We also noted that the car will be low. Nice.

When the fuel line was in place, the steering linkage was installed, and the tie rod ends were connected with the steering rods on each side. But to be able to steer, a steering wheel and steering column are needed. Since I'm 2 meters tall, the seats have slid back quite a bit by pure chance. It's a different sitting position, so the inclination of the steering column had to be adjusted a bit, so I started making new, slightly longer steering column brackets. It will all be enclosed in the future. And the crowning glory – the steering wheel.

Finally, some pictures of the engine approaching its final appearance. Dad has measured and cut a cardboard template to create a plate to attach the clutch arm. It may be that we attach the radiator frame here as well.

The drive shaft problem. Well, not the drive shaft, but the bracket for the rod that should create more stability on the longer drive shaft, as is well known, doesn't sit quite perfectly (gap). Instead of grinding off X mm on the back of the bracket that should sit in the engine block, we cut it straight off, mount the bracket on the engine block, align the drive shaft according to all the rules, and then weld the cylinder back together with the bracket. That's how it will be. And it's likely to turn out excellent.

Like the rest of the build.

Now we're taking a Christmas break – enjoying good food, watching Donald Duck, and at the same time, glancing at spare parts websites on the phone with the other eye.

Merry Christmas to you all!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-559c91e570e57dca4976490d34b36e7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a73ba50c986fcd5178d9797e71092266.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-569a5a51490dde80e020bd8a06c784aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-78dae07e19afe6bb701dd98c621e75d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8188edcb60d6b33825cf976d30829ae6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-71fa66b281beac63dc266f55a8b7d696.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-05243c41791e2ee1a1938ab7a9170966.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-325b85425863a8bff7ae88134718d1ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-282078907cbbdef787a9b19bf78b6e0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fbdd95f4ded097154505f6a4d3dea9e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96fea8c5942d841cfbb2829bf313826f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e89b77eafaba710b8c2a36d837ff79af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b83d1adc669cc395bc4940b62bd2e579.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-240acae26955a72ae95ac647480fb230.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7da6d2621149adfde1b172ec8c2be77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd9077ebe167ac3991362fde7f1ec6d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8c422c6706cb65c2bcca205bd5fc5d1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-306ed7c9b20e0d2afdacd8e657cb54a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80665fbc1c4bfc37d861fa9fe556e984.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08b8ed7b8142318f923e75bf087bef0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96fbefa184c149abbc20aabf5dfcf7d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e49f305e4bd83ccaa50a5d0a5140289c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aac74d1da2b31330862fe6e946dc4093.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-370019f1d4d3def9d00b7d78e694a173.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-257130159407b331c5d7c77b522e78ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ef73937fc77dcd5b819baecd1326d18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e832a13c0ffbe5e1f2a63c0cbcd49f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8978a5a5322c4ab8c52bd4db1d4a9e44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d38c7aec765709909c1180cf2ee616bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9dc7986b7a3e9846c17c8e1fd15e0894.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92dd32127fef7f0df8357a84e6cab937.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-adde557701c5df359967078ed64bf5e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-574a0c5f6cf62b9d3e8208f829f3d27c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c42d7c64970a93faf83f8bd793a0cbc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e64fc65d379f66c7da1d1f75b5f8ac1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-877def30b3d4e3399d10e13bc0a3b9fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34d7a21f058721d5c8dfd0bb63ab3d6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8183f10b59fcea5e9d0576da824c42a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f28218fc2e9f72f3a9a66b15556130d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4db9afa43bbff130935ad6cd99706b56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3cda3970c283c41e0e063894f5214f4c.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (31 december 2023)

martinhejdesten
22 december 2019 · 484 Inlägg

Andreas önskade få hem lite grejor från garaget; tändfördelare, rotor, tändkablar, styrbox och gamla insuget. Det skulle tydligen mätas och räknas litegrann, fråga mig inte vad. Men Andreas har ju koll. Stenkoll. Han bad mig också att plocka isär tändfördelaren och se över skicket – en del blästersand hade tydligen letat sig in i gömmorna. Och inte lite heller.

När det är rengjort ska Andreas kolla vilken av VR-sensorerna vi ska ta bort. Lär få koppla upp det hela mot ett oscilloskop för att veta vilken signal som hör till vilken VR-sensor. Sen önskar vi nog koppla upp det hela för att få alla signaler att lira ihop. En kritisk punkt just nu.

• • • TRANSLATE • • •

Andreas wanted to bring home some items from the garage; distributor, rotor, spark plug wires, control box, and the old intake manifold. Apparently, there's some measuring and counting to be done, don't ask me what for. But Andreas knows his stuff. Stone-cold knowledge. He also asked me to disassemble the distributor and check its condition – some blasting sand had apparently found its way into the nooks and crannies. Quite a bit of it, too.

Once it's cleaned, Andreas will determine which of the VR sensors we should remove. We'll likely have to connect everything to an oscilloscope to identify which signal corresponds to each VR sensor. After that, we plan to connect everything to ensure all signals work together. A critical point right now.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-89ae22dc1c6481f375b8de381004995b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b9a42d00311d72ee7c6939cad8be37fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c7302e09715267575ab239726c405090.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c155f8bb51924c12d94eb86ea881351d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-982da2b8139b2e4629ee256a00495c95.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
5 januari 2020 · 484 Inlägg

Farsan hälsar från garaget att han tillverkat ett nytt rattstångsfäste, grundat i grått och sprayat det vitt. Rattstång med kåpa förblir svart.

Och medan farsan tillverkade ett fäste för kopplingens slavcylinder så beställde jag diverse saker från Dalhems; kylare med extra effekt (2 core), ny slavcylinder, gummipluggar till golv och stålomspunnet bromsslangskit.

Och under en snabbvisit i garaget under julhelgen så gick det tyvärr upp för honom att fjäderstoppen som han lagt ner dyrbar tid på sitter i vägen för drivaxlarna. Hmm. Lätt att vara efterklok, men det blir bara till att tänka om. Farsan knåpade därför ihop nya som numera bara fästs på baksidan av "tornen".

Inom kort pyser jag också dit och ser om vi kan få rätt på vart vi placerar kylaren och fläkten. Vi lär behöva tillverka ny ram för att fästa allt.

• • • TRANSLATE • • •

From the garage, Dad reports that he has manufactured a new steering column bracket, primed it in gray, and spray-painted it white. The steering column with the cover will remain black.

While Dad was making a bracket for the clutch slave cylinder, I ordered various items from Dalhems; a more efficient radiator (2 core), a new slave cylinder, rubber plugs for the floor, and a steel-braided brake hose kit.

And during a quick visit to the garage over the Christmas holiday, he unfortunately realized that the spring stops he spent valuable time on are in the way of the drive shafts. Hmm. It's easy to be wise after the fact, but we'll just have to rethink it. Dad has therefore put together new ones that now only attach to the back of the "towers."

Soon, I'll also head over to see if we can figure out where to place the radiator and fan. We'll likely need to manufacture a new frame to attach everything.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dc88b13ac8ed2fafae32032a79228322.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60d7461870b552ea1be2a78d5ff26020.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e6c5a4c72c5c8526a49411537c743bff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9d70f2824f9feadd63cd3341fdc777a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0fcb50b112d314823ac4fc95e1355f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b265dcb3f000cd261c4fde86dd81bbd5.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c00be8a664104b98677d7e99d9584bba.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
9 januari 2020 · 484 Inlägg

Flitens lampa lyser på östkusten. Farsan har gjort klart de nya fjäderstoppen och även börjat surra avgasbandage på grenröret. Han hälsar att det kliar i fingrarna. Jag trodde först att han menade att få det klart, men insåg att det finns glasfiber i bandagen som kliar när man surrar fast det. Tyvärr fattades vi 50 cm. Typiskt. Införskaffas asap.

Inom kort åker även jag till garaget och jobbar lite. Vi ska kika vart vi fäster den nya och mindre kupéfläkten samt borrar hål i torpedväggen för att dra in vattenslangarna. Eftersom vi en helt annan motor så får placering av hål göras därefter.

När grenröret är färdigsurrat så ska det monteras på motorn och sen ska hela paketet hissas ner i framvagnen, förhoppningsvis för sista gången. Därefter kopplar vi på växelstagen och se vart de hamnar jämfört med original. Vi tror att de nya växelstagen är längre och därmed kommer ställa till det en aning då handbromsen troligtvis kommer att sitta i vägen.

Och när motorn sitter på plats kan vi även kika närmre på hur långa drivaxlarna måste göras.

Men i korthet ska vi försöka få gjort nedanstående ganska snart:
- Fästa stolar
- Fästa bur
- Fästa bälten
- Fästa styrstång
- Vinkla kopplingspedal (trångt mellan pedalerna)
- Skarva/förlänga bromsslangar
- Vattenslangar in och justerbar kran
- Fästen för kylarfläkt
- Flytta/vinkla handbroms (sitter lite i vägen för nya växelspaken som sitter längre bak)
- Tempgivare för att styra fläkten
- Vattentempgivare till instrumentpanel
- Oljetrycksmätare

Uppdatering: Vi tackar "zzr9409209" så mycket för tipset. Omlindat grenrör. Och tack vare tipset så räckte det denna gång och kliade mindre.

• • • TRANSLATE • • •

The lamp of diligence is shining on the east coast. Dad has finished the new spring stops and even started wrapping exhaust wrap on the manifold. He says his fingers are itching. I thought at first he meant itching to finish it, but I realized there's fiberglass in the wraps that itches when you secure it. Unfortunately, we were short 50 cm. Typical. To be acquired as soon as possible.

Soon, I will also go to the garage and work a bit. We'll figure out where to attach the new and smaller cabin fan and drill holes in the bulkhead to run in the water hoses. Because we have a completely different engine, hole placement needs to be done accordingly.

When the manifold is wrapped, it will be mounted on the engine, and then the whole package will be lowered into the front suspension, hopefully for the last time. After that, we'll connect the shift linkage and see where it ends up compared to the original. We believe that the new shift linkages are longer and will likely cause some trouble since the handbrake will probably be in the way.

And when the engine is in place, we can also take a closer look at how long the drive shafts need to be. In short, we'll try to get the following done quite soon:

- Attach seats
- Attach roll cage
- Attach seat belts
- Attach steering linkage
- Angle clutch pedal (tight space between pedals)
- Splice/extend brake lines
- Water hoses in and adjustable valve
- Mounts for radiator fan
- Move/angle handbrake (a bit in the way of the new shift lever, which is positioned further back)
- Temperature sensor to control the fan
- Water temperature sensor for the instrument panel
- Oil pressure gauge

Update: We thank "zzr9409209" very much for the tip. Wrapped manifold. And thanks to the tip, it was enough this time, and it itched less.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e280e5548c458dbf83690f06f0b65b50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ae174f6a7865529afd8cdc4a155453ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0be1862b406abc0fa8a89e7f4bc2f8f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00c8afa6bc4767bf19d00dd8d7529e88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-865d0329f1267654aa460afdc92ffbba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eea1916a120215ba95469ee773fb1db8.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

zzr9409209
9 januari 2020 · 716 Inlägg

Man kan blötlägga bandaget innan monteringen, dels så går det att sträcka bandaget lite och att det kliar mindre,vi gör så när vi bygger eftermonteringar av avgasreningar på lastbilar ,

martinhejdesten
9 januari 2020 · 484 Inlägg

Stort tack för tipset! Grymt. Nu räckte bandaget.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: You can soak the wrap before installation; it allows the wrap to stretch a bit, and it itches less. We do that when building aftermarket exhaust systems for trucks.

Big thanks for the tip! Fantastic. Now the wrap was long enough.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
11 januari 2020 · 484 Inlägg

Såja, nu var man äntligen på plats i garaget igen. Farsan meddelade att bilen måste vara klar till mars, eller i alla fall ute ur garaget, då han ska ha in en annan bil för lite service innan en semestertripp. Så, det är bara att sätta igång och ge järnet.

Vi passade in en nyinköpt och hyfsat förminskad kupéfläkt, supersmidig. Sen fick vi kika vart vattenslangarna skulle dras in, mest så att vi inte borrade i bromsrör eller något elreleterat. Och så var håltagningen klar och tätningar på plats. Jag tvingades att tillverka några distanser för just infästningen av kupéfläkten. Och visst är kupéfläkten smidig. Den syns knappt. Trevligt. Imorrn ska slangar och fläktmunstycken till framrutan monteras. Ena vattenslangen från motorn kommer lägligt rakt igenom torpedväggen. Bra måttat.

Farsan hade ju lindat klart grenröret med avgasbandage och monterat det på motorn. Tjusigt. Men vi har hittat ett hål i grenröret som dessutom kommer från toppen. Eh? Ska detta pluggas? Ingen gängning. Hmm.

Och så har jag precis lagt en beställning på bromsdelar från Dalhems, men när vi letade efter lite andra grejor ikväll så hittade man... ett helt nytt kit med diverse bromsrör. Se där ja.

Imorrn ska vi fixa dit fästena för friskluftsintagen men framför allt styra in drivaxeln på högersidan som hade det där staget som vi måste svetsa fast. På exakt plats förstås, så att det inte havererar framöver. Blir en utmaning minsann.

Mer bilder från morgondagen kommer... imorrn.

• • • TRANSLATION • • •

Well, now I'm finally back in the garage. Dad mentioned that the car must be ready by March, or at least out of the garage, as he needs space for another car for some service before a vacation trip. So, it's time to get started and go full throttle.

We fitted a newly purchased and reasonably downsized cabin fan, super convenient. Then we had to figure out where the water hoses should be run in, mostly to avoid drilling into brake lines or anything related to electrical. And so, the holes were drilled, and seals were in place. I had to make some spacers for the attachment of the cabin fan. And indeed, the cabin fan is handy. It's barely visible. Nice. Tomorrow, hoses and nozzles for the fan will be installed. One of the water hoses from the engine conveniently goes straight through the bulkhead. Well-measured.

Dad had finished wrapping the manifold with exhaust wrap and mounted it on the engine. Fancy. But we found a hole in the manifold that comes from the top. Huh? Should this be plugged? No threading. Hmm.

And I just placed an order for brake parts from Dalhems, but when we were looking for some other stuff tonight, we found... a completely new kit with various brake lines. There you go.

Tomorrow, we'll fix the brackets for the air intakes but, more importantly, guide the drive shaft on the right side that had the bracket we need to weld. In the exact position, of course, so that it doesn't fail in the future. It will be a challenge for sure.

More pictures from tomorrow will come... tomorrow.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-139a52d9bab0999c44247727a1f3989f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-23bdd3a2b5120c9627a81acb215982f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34fce7cd0714fe029c5096f5deb2586f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0db4f8da1ab8971511ab5a372e138504.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-77ab5a1e7b886cab44b80ead4e70050c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80da6f38bb67d1cd90064b959152df70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b2dc4faefb5c155a04c3cd0d9cbf622.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-620fcdd6c5db632b2ce41c683604983e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d478f2335cb27e987bb4f46797d47eff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d03f5d6b6ed65457f86cf67c1b376a66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1e5a6d8affa69be8d4bd14f7a7dbb9d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-06f77b76ec892f5037bbe1cbd258ba77.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28c7d289032dc26ef1acc84dbf925d53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb85a8158e2ff606c7302edfec061af1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-399f93e607679cf0856212ad3ea99fdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2903935b5611b22673120424928c6374.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-453b9852fa1beaf1b77f83b08025c232.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

zzr9409209
11 januari 2020 · 716 Inlägg

Jag hade en orange Cooper 1275, vet inte årsmod,men den hade sjutfönster, någon gång 73/74,men var ett skuret ramlager på den,var inget att ha på den tiden när den inte gick,så jag sparade dörrarna, har kvar dom än i dag,. Resten av bilen grävdes ner ...

martinhejdesten
12 januari 2020 · 484 Inlägg

Vad är det man säger? Stora fötter, stor... gaspedal. Jo, gaspedalen är i minsta laget, det är kanske inte där man främst tänker om man önskar minska bilens totalvikt. Men här monterades nytt pedal-set från Sparco. Men det var ju förstås tvunget att borra hål för att passa. Inte nog med det, de fick flyttas i sidled för att inte komma för nära varandra och då tvingades vi att svetsa dit nya stöd för de nya pedalerna att fästas i. Ja, ett sånt där 10-minutersjobb som blev 1h, ni vet.

Och så var det förstås lösningen gällande staget på höger drivaxel som inte satt helt hundra rätt. Farsan kapade ju itu staget och idag rättade vi in drivaxeln i ledet och svetsade fast staget i rätt position. Skönt.

Efter det lyfte vi i motorn en sista gång (hoppas vi) och i och med det så kunde vi se vart växelspaken hamnade. Först fick vi lyfta bilen manuellt för att få klämma in domkraften under bilen, för att sedan lyfta tillräckligt mycket för att putta in växelanordningen på sin plats under bilen (jo, bilen står lågt). Och den hamnade en bra bit längre bak, 15 centimeter i runda slängar. Och då sitter förstås handbromsen i vägen. Så den fick vi lossa, vika fästet åt sidan, montera spaken igen och... voila! Vi skulle förvisso kunna kapa växelstagen och flytta fram växelspaken i sin ursprungliga position, men pga av min längd och bakflyttade stolar med 4-punktsbälten så når jag nog inte fram att växla. Vi lär också korta växelspaken en aning. Annars skymmer den sikten, haha.

Sen kommer lite random bilder på motorrummet. Ny och mer effektiv kylare har beställts från Dalhems. Den befintliga har jag inga större förhoppningar på, då en läcka säkert skulle ha uppdagats när som helst. Ny kommer inom kort. Och då bygger vi fästanordning för den på något fiffigt sätt.

Slutligen monterades friskluftsmunstyckena. I teorin ett 3-minutersjobb, som snabbt blev 45 minuter då ena sidans slangdragning inte ville slinka igenom ett hål vid pedalfästena. Så farsan gav sig på att modifiera slangen, men den sprack. Vi löste det med att dra slangen där vi inledningsvis ansåg den borde dras för enklast montering. Tänk vad lite "overthinking" kan göra.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: I had an orange Cooper 1275, don't know the model year, but it had seven windows, sometime around 1973/74, but it had a worn-out main bearing. It wasn't useful back then when it wasn't running, so I saved the doors, still have them to this day. The rest of the car was buried ...

What do they say? Big feet, big... gas pedal. Well, the gas pedal is on the small side, maybe not the first thing you think of when wanting to reduce the total weight of the car. But here, a new pedal set from Sparco was mounted. But of course, we had to drill holes to fit. Not only that, they had to be moved laterally to avoid coming too close to each other, and then we were forced to weld new supports for the new pedals to attach. Yes, one of those 10-minute jobs that turned into 1 hour, you know.

And then, of course, there was the solution for the right drive shaft's bracket, which wasn't quite right. Dad had cut the bracket, and today we straightened the drive shaft in the joint and welded the bracket into the right position. Nice.

After that, we lifted the engine one last time (we hope), and with that, we could see where the gear lever ended up. First, we had to manually lift the car to get the jack under the car, then lift enough to push the gear mechanism into place under the car (yes, the car is low). And it ended up quite a bit further back, around 15 centimeters. And, of course, then the handbrake is in the way. So, we had to loosen it, fold the bracket to the side, mount the lever again, and... voila! We could, of course, cut the shift linkages and move the gear lever back to its original position, but due to my height and the moved-back seats with 4-point belts, I probably won't reach to shift. We'll also shorten the gear lever a bit. Otherwise, it obscures the view, haha.

Then there are some random pictures of the engine compartment. A new and more efficient radiator has been ordered from Dalhems. I have no great expectations for the existing one, as a leak would surely have been discovered at any time. A new one is coming soon. And then, we'll build a mounting device for it in some clever way.

Finally, fresh air nozzles were installed. In theory, a 3-minute job, which quickly turned into 45 minutes as one side's hose didn't want to slip through a hole near the pedal mounts. So, Dad tried to modify the hose, but it cracked. We solved it by pulling the hose where we initially thought it should go for the easiest installation. Amazing what a little "overthinking" can do.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f36dbb9ae29e4712b5857a9ddb94cc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d794cf8929e47a3a660a51d2e3a86a03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7dabab3c485725dfcfc09b717ec73a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44ae3f3373a19c00fd16a56dce45ba06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65bf3027bfe7a27805ccc4025094ab74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-97ab7be1e2a4611aaef7107bf94b6d50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2689f204959aec3e90afef3fe1ab9d6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8196cfb64d932fcd6945bbbfe4aa934.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08531d7f5fea6c890c70d1540f0be62c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bbac52b8362bc638906562b6502ea85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9aa24320b0856eff7eb29fccfa241030.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee0d6d5a2aae860b467d1a5df79df7d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e63e9f9c189d741171a89a7369fde2a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a773213ebfb5b07ec5a7df800c9734c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-39c0950695ec204ade0b54eb1eb85cea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1353a885f1cda752b2dcd1d260571c75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a18cad872e44a56a25070ad073d85e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-223dab28e007faf928b64029e4546e7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-21d0e33f9d0244ede0bec0c4c738a30e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a62b181833ec842aa4825415a895a80e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0bf3cc85dfaa079996fa34e2e26eb794.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eff75f227f510812b38b5376a875701c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a95ba2afab5ffc74b041930270d89a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ac53910b725c25fb4a57b11706272a1.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
12 januari 2020 · 484 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Jag hade en orange Cooper 1275, vet inte årsmod,men den hade sjutfönster, någon gång 73/74,men var ett skuret ramlager på den,var inget att ha på den tiden när den inte gick,så jag sparade dörrarna, har kvar dom än i dag,. Resten av bilen grävdes ner ...

Jag funderade på att skaffa skjutfönster men så blev det inte. Än. Men det är både snyggt och tidstypiskt för de äldre bilmodellerna.

Du råkar inte ha ritat ett kryss på någon karta där du grävde ner bilen? Hehe, läcker Blocket-annons: ”Reservdelsbil säljes. Kom och hämta. Ta med spade.”

• • • TRANSLATION • • •

I was thinking of getting sliding windows, but it didn't happen. Yet. But it's both stylish and typical for the older car models.

Do you happen to have drawn a cross on any map where you buried the car? Hehe, a catchy ad on Blocket: "Parts car for sale. Come and get it. Bring a shovel."

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
16 januari 2020 · 484 Inlägg

Igår fick farsan paket från Dalhems däribland slavcylindern till kopplingen. Nu är den svartlackad och monterad. Han har också gett sig i kast med att montera växelspaken/stagen. Innan dess hann han med att lacka dem röda. Vi fick skaffa oss lite distanser för att få rätt på infästningarna i tunneln, men de behövde lite anpassning. Förstås.

• • • TRANSLATION • • •

Yesterday, Dad received a package from Dalhems, including the clutch slave cylinder. Now it's black-painted and mounted. He also tackled the installation of the gear lever/linkages. Before that, he managed to paint them red. We had to get some spacers to get the mountings in the tunnel right, but they needed a bit of adaptation. Of course.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b48f1b5dc629eaab0426e834be36029.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-73334a1a9f318a631a7058ac175a2ee7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b7909c821ca8f3f98f2fb09eb8d1b53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ecbfa7cec0673f24e265a8fbb63b18a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca4c071ae10964c000deaa636dcb335d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c34be9f2aa074228e67abfe6262813df.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
16 januari 2020 · 4 524 Inlägg

Går det att växla nu, ser trångt ut för spaken i sidledd mot stolarna.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
16 januari 2020 · 484 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Går det att växla nu, ser trångt ut för spaken i sidledd mot stolarna.

Du är inte den enda som tänker så, hehe. Det var det första jag sa när han skickade bilderna. Men farsan har testat. Vi kommer också för säkerhets skull att minska fästdistanserna vilket höjer spaken en aning. I värsta fall får vi kapa växelstagen och omplacera växelspaken längre fram.

• • • TRANSLATION • • •

Reply on post: Can you shift gears now? Looks tight for the lever in lateral movement towards the seats.

You're not the only one thinking that, hehe. That was the first thing I said when he sent the pictures. But Dad has tested it. For safety, we will also reduce the mounting distances, which raises the lever slightly. In the worst case, we may have to cut the shift linkages and relocate the gear lever further forward.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
21 januari 2020 · 484 Inlägg

Visst blev det fler modifieringar på växelstagen/växelspaken! Farsan fick justera infästningarna något. Igen. Växelspaken kom nämligen lite väl långt bak i 2:an, 4:an och backen. Vi får eventuellt också justera lutningen på spaken.

Sen fick vi ju en sändning till ifrån Dalhems som innehöll en nippel och spunna bromsslangar. Farsan fick tillverka en extra infästning för skarv av broms- och kopplingslang.

Dörrlåsmekanismen är vitlackad och monteras snarast. Sen ska jag bygga ihop dörrarna på hemmaplan så att allt blir komplett.

Och så har han måttat hur långa drivaxlarna ska vara. Lämnas för skarvning inom kort.

Vi får se hur det ser ut på jobbfronten. Kan vara så att jag hinner smita förbi garaget för att montera flipfronten, göra hål i frontpartiet för grenrörets skull, samt måtta in vart kylaren bör sitta. Därefter ger det sig hur vi fäster kylaren, troligtvis en egengjord ram.

• • • TRANSLATION • • •

Indeed, there were more modifications on the shift linkages/gear lever! Dad had to adjust the mountings somewhat. Again. The gear lever ended up a bit too far back in 2nd, 4th, and reverse. We may also have to adjust the tilt of the lever.

Then we received another shipment from Dalhems, which included a nipple and braided brake lines. Dad had to manufacture an additional bracket for the joint of the brake and clutch lines.

The door lock mechanism is white-painted and will be mounted soon. Then I'll assemble the doors at home so that everything is complete.

And he has measured how long the drive shafts should be. Ready for welding soon.

We'll see how it looks on the work front. It might be that I can sneak by the garage to install the flip front, make holes in the front for the manifold, and measure where the radiator should be. After that, we'll figure out how to mount the radiator, probably a custom-made frame.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bc2715a8cd260c391d278fe4581e5041.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c3179e80333a80bdf251644b972012a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9affe2f046db91d8199151b635cedc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7fd20f3d3b76b5685da1a3c5f79055ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e70e32a22f244206bcbff69138958d86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6dce62e775e2b43aa0d3ac116da32bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f7e22b15201cffec06e509ad05d64d0c.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
22 januari 2020 · 484 Inlägg

Man ska aldrig ta en paus när det både går bra och går undan. Så tycks vara fallet med farsan just nu. Jösses, full rulle! Jag joinar honom på söndag med en hjälpande hand.

Han har i alla fall måttat och justerat drivknutarna och ska ta ett snack med en närliggande firma om hur vi skarvar på bästa sätt. Eventuellt en hylsa med något mindre diameter som värms, träs på, låta svalna och svetsas både i ändar och i några få förborrade hål längs med hylsan.

Han har också flyttat växelstaget 15 mm bakåt (kapat staget och svetsat dit en distans), vilket gör att lutningen på växelspaken tvingas framåt en bra bit. Nu finns det ingen som helst risk att den tar i sätena, vare sig man skjuter bak stolarna längst bak eller fram.

I denna stund letar jag efter rostfritt avgassystem. Diverse rörbitar med diametern runt 40-45 mm. Tips?

• • • TRANSLATION • • •

One should never take a break when things are going well and progressing quickly. That seems to be the case with Dad right now. Wow, full speed ahead! I'll join him on Sunday with a helping hand.

In any case, he has measured and adjusted the CV joints and will have a chat with a nearby company about the best way to weld them together. Possibly using a sleeve with a slightly smaller diameter, heating it, sliding it on, letting it cool, and welding it at both ends and in a few pre-drilled holes along the sleeve.

He has also moved the gear lever 15 mm (0.6") backward (cutting the linkage and welding a spacer), forcing the tilt of the gear lever forward quite a bit. Now there is no risk whatsoever of it hitting the seats, whether you push the seats all the way back or forward.

At this moment, I'm looking for a stainless steel exhaust system. Various pipe pieces with a diameter around 40-45 mm (approx. 1.6"). Any tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4532c8e1faaa455e30a0f674fbbe5ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12a07a536a436e2ab62e951261551ad1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2339102f1d31a5eec7d1692173c4b369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c882a0a1827e28e064f4cb7d309f142.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang