Vad kan skadan komma från?

Fyra_Hjul
5 december 2019 · 9 Inlägg

Hej,

Jag har upptäckt några skador på bilen jag kör för tillfället. Det är inte min bil utan den ska lämnas tillbaks nästa vecka, därav är jag nyfiken på hur skadorna kan ha uppkommit och hur man fixar sådana skador. Det rör sig om märken på nedre delen av chassit.

Bilder:
https://i.imgur.com/Bxk5xG7.jpg
https://i.imgur.com/XIhqn7Z.jpg
https://i.imgur.com/4UNQae9.jpg

Det jag vill veta är huruvida skadan uppstått under min "ägo" eller om det är tidigare provförare som ligger bakom. Jag har enbart transporterat bilen mellan Stockholm och Malmö, och två dagar senare upptäckte jag skadan när jag tvättade bilen. Jag är 100% på att jag själv inte kört in i något, utan det är i så fall att någon kört in i den när bilen stått parkerad dessa två dagar.

Vad tycker ni? Kan det vara en dragkrok som rispat till bilen?
Hur lagar man en sådan här skada?

Tacksam för all hjälp.

zleepy Trucker
5 december 2019 · 1 391 Inlägg

Det är omöjligt att säga när skadan uppstod, det är plast...
Om du inte såg den när du tog bilen så har det nog hänt medans du använt den, någon kanske har kört in i den när du inte sett det, den där plasten får man byta om man vill ha bort skadorna, då plasten är skadad smile

tråkig självrisk på försäkring...

alltid gå ett varv runt bilden, eller ta bilder fram/sida/bak/sida så kan man sen gå tillbaka och zooma in och kolla om det fanns där eller inte..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
candyweiss
5 december 2019 · 863 Inlägg

Kanske någon som cyklat in i bilen och ramlat?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
5 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håller med ovanstående skribenter och tyvärr går det inte att fixa utan delarna måste bytas ut.

M123
5 december 2019 · 962 Inlägg

Kollar man väldigt noga på den gråa plasten har material flyttats nerifrån och upp, det syns i skarven att det blivit en hög.
Dvs du har backat på något lägre hinder som klättrat upp på plasten. Det andra svarta kanske kom farandes efter det med en fart.
Vad som kan ha körts på?
Ja vad som helst lågt som legat på backen när någon backat bilen.

Senast redigerat av M123 (5 december 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zleepy Trucker
5 december 2019 · 1 391 Inlägg

M123 skrev:
Kollar man väldigt noga på den gråa plasten har material flyttats nerifrån och upp, det syns i skarven att det blivit en hög.
Dvs du har backat på något lägre hinder som klättrat upp på plasten. Det andra svarta kanske kom farandes efter det med en fart.
Vad som kan ha körts på?
Ja vad som helst lågt som legat på backen när någon backat bilen.

syns även på det svarta på sidan, att det är intryckt och uppåt, plasten vikts in/upp där, så något har varit emot, betongsugga kanske...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
M123
5 december 2019 · 962 Inlägg

zleepy skrev:

M123 skrev:
Kollar man väldigt noga på den gråa plasten har material flyttats nerifrån och upp, det syns i skarven att det blivit en hög.
Dvs du har backat på något lägre hinder som klättrat upp på plasten. Det andra svarta kanske kom farandes efter det med en fart.
Vad som kan ha körts på?
Ja vad som helst lågt som legat på backen när någon backat bilen.

syns även på det svarta på sidan, att det är intryckt och uppåt, plasten vikts in/upp där, så något har varit emot, betongsugga kanske...

Precis det missade jag, bra öga!

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Fyra_Hjul
5 december 2019 · 9 Inlägg

zleepy skrev:
Det är omöjligt att säga när skadan uppstod, det är plast...
Om du inte såg den när du tog bilen så har det nog hänt medans du använt den, någon kanske har kört in i den när du inte sett det, den där plasten får man byta om man vill ha bort skadorna, då plasten är skadad smile

tråkig självrisk på försäkring...

alltid gå ett varv runt bilden, eller ta bilder fram/sida/bak/sida så kan man sen gå tillbaka och zooma in och kolla om det fanns där eller inte..

Jag brukar gå ett varv runt och fota för det mesta. Ibland missar jag det dock, men det lär jag inte göra framöver.

candyweiss skrev:
Kanske någon som cyklat in i bilen och ramlat?

Bilen har enbart stått parkerad längst inne i ett hörn på en bilparkering. Finns inga som cyklar där.

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med ovanstående skribenter och tyvärr går det inte att fixa utan delarna måste bytas ut.

M123 skrev:
Kollar man väldigt noga på den gråa plasten har material flyttats nerifrån och upp, det syns i skarven att det blivit en hög.
Dvs du har backat på något lägre hinder som klättrat upp på plasten. Det andra svarta kanske kom farandes efter det med en fart.
Vad som kan ha körts på?
Ja vad som helst lågt som legat på backen när någon backat bilen.

Jag är säker på att skadan inte har skett när jag kört bilen. När jag upptäckte skadan har bilen i princip bara körts på motorväg, innan den parkerats. Därefter märkte jag skadan när jag tvättade bilen. Bilen har backkamera, jag hade märkt om något legat i vägen.

zleepy skrev:

M123 skrev:
Kollar man väldigt noga på den gråa plasten har material flyttats nerifrån och upp, det syns i skarven att det blivit en hög.
Dvs du har backat på något lägre hinder som klättrat upp på plasten. Det andra svarta kanske kom farandes efter det med en fart.
Vad som kan ha körts på?
Ja vad som helst lågt som legat på backen när någon backat bilen.

syns även på det svarta på sidan, att det är intryckt och uppåt, plasten vikts in/upp där, så något har varit emot, betongsugga kanske...

Tack för era svar. Trist att det inte är något som går att fixa. Oavsett om det är parkeringsskada eller om det är jag som på något vis råkade backa in i något så är det väl självrisken som gäller.

M123
6 december 2019 · 962 Inlägg

Ja det är ju olyckligt om du verkligen vet att du inte gjort det.
Du får stå på dig då och hävda din oskuld.
Hoppas det löser sig.

Senast redigerat av M123 (6 december 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
uhlin
6 december 2019 · 2 831 Inlägg

Skadan kanske fanns redan då du hämtade bilen och den som äger bilen vet om det? Då borde det va lugnt.

Är du säker på att du inte gjort det och det fanns där efter du åkt på motorvägen så fanns den med all sannolikhet där då du hämtade den med.

Om nu inte ägaren av bilen vill få det till att det var du och få skadan fixad gratis.

Har du hyrt bilen av en firma eller lånat den av en kompis eller så?

Går den som uthyrningsbil kan du nog släppa det.

Senast redigerat av uhlin (6 december 2019)

Fyra_Hjul
6 december 2019 · 9 Inlägg

M123 skrev:
Ja det är ju olyckligt om du verkligen vet att du inte gjort det.
Du får stå på dig då och hävda din oskuld.
Hoppas det löser sig.

Tack!

uhlin skrev:
Skadan kanske fanns redan då du hämtade bilen och den som äger bilen vet om det? Då borde det va lugnt.

Är du säker på att du inte gjort det och det fanns där efter du åkt på motorvägen så fanns den med all sannolikhet där då du hämtade den med.

Om nu inte ägaren av bilen vill få det till att det var du och få skadan fixad gratis.

Har du hyrt bilen av en firma eller lånat den av en kompis eller så?

Går den som uthyrningsbil kan du nog släppa det.

Det är en s.k. pressbil. En bil som journalister kör. Tydligen ska föregående tidning sladdat runt med leran på den, så skadan kan komma därifrån. Men den ansvarige för pressbilen borde ha sagt något om skadan om han vetat om den tycker jag.

uhlin
6 december 2019 · 2 831 Inlägg

Fyra_Hjul skrev:

M123 skrev:
Ja det är ju olyckligt om du verkligen vet att du inte gjort det.
Du får stå på dig då och hävda din oskuld.
Hoppas det löser sig.

Tack!

uhlin skrev:
Skadan kanske fanns redan då du hämtade bilen och den som äger bilen vet om det? Då borde det va lugnt.

Är du säker på att du inte gjort det och det fanns där efter du åkt på motorvägen så fanns den med all sannolikhet där då du hämtade den med.

Om nu inte ägaren av bilen vill få det till att det var du och få skadan fixad gratis.

Har du hyrt bilen av en firma eller lånat den av en kompis eller så?

Går den som uthyrningsbil kan du nog släppa det.

Det är en s.k. pressbil. En bil som journalister kör. Tydligen ska föregående tidning sladdat runt med leran på den, så skadan kan komma därifrån. Men den ansvarige för pressbilen borde ha sagt något om skadan om han vetat om den tycker jag.

Inte alls säkert de talade om att skadan fanns.

Vissa när de lånar en bil så bryr de sig inte ett skvatt, det kvittar liksom, det är inte min bil.

Tror nog de vet om skadan sen tidigare.

Fyra_Hjul
10 december 2019 · 9 Inlägg

uhlin skrev:

Fyra_Hjul skrev:

M123 skrev:
Ja det är ju olyckligt om du verkligen vet att du inte gjort det.
Du får stå på dig då och hävda din oskuld.
Hoppas det löser sig.

Tack!

uhlin skrev:
Skadan kanske fanns redan då du hämtade bilen och den som äger bilen vet om det? Då borde det va lugnt.

Är du säker på att du inte gjort det och det fanns där efter du åkt på motorvägen så fanns den med all sannolikhet där då du hämtade den med.

Om nu inte ägaren av bilen vill få det till att det var du och få skadan fixad gratis.

Har du hyrt bilen av en firma eller lånat den av en kompis eller så?

Går den som uthyrningsbil kan du nog släppa det.

Det är en s.k. pressbil. En bil som journalister kör. Tydligen ska föregående tidning sladdat runt med leran på den, så skadan kan komma därifrån. Men den ansvarige för pressbilen borde ha sagt något om skadan om han vetat om den tycker jag.

Inte alls säkert de talade om att skadan fanns.

Vissa när de lånar en bil så bryr de sig inte ett skvatt, det kvittar liksom, det är inte min bil.

Tror nog de vet om skadan sen tidigare.

Du hade rätt. Föregående journalist hade lite för roligt när han/hon sladdade runt med bilen.

Tack för alla svar!

uhlin
10 december 2019 · 2 831 Inlägg

Skönt det löste sig för dig utan problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang