gromitSWE skrev:
Ser bra ut, gott att ni fick det tätt! Men ett tips, det går finfint att starta utan att lufta bränslesystemet, det skriver Volvo själva att man inte behöver göra 
Jo, det går, men då får man nöta på starten ganska länge och i vissa fall tömma åtskilliga batterier.
Berglund_89 skrev:
alltså, grejer från 40 år sedan, och dreten används än idag..
alltså visst, det är charmiga motorer, jag älskar verkligen sången i dom,
men om dom väl börjar krångla.....
Och sen dessa jädrans ockerpriser på skiten!
Jag gav fan 15k för en komplett drivlina till 765an,
som visade sig vara sopslut sen
Det vara bara att byta pump och se "glad" ut...
ändå startade den på halvvarvet på plats..
Jo, visst finns det vissa problem med D24:ans design, främst vad gäller topparna. Men pumpproblem kan man tyvärr råka ut för på alla gamla dieslar.
Precis som du säger börjar dessa bli några år nu!
Bob-Miller skrev:
Hade åkeri förr o skaffa då en 245 diesel,billigt o bra tänkte ja..billig,nä,,bra ,,absolut inte...första åkturen så undra ja varför den inte öka i hastighet,,,jaha mera gas..testa de med..ALLT öka,oväsen,,ljudnivå,,förbrukning,, men inte hastighet,,haha blev en cheva pickup istället....men kul att nån håller på me dom dom e ju tydligen populära ännu..hade senare en LT-45 me diesel,de va väl samma motor..jösses tyckte den va trött i Volvon,tänk er då LT,skåpbil me 3 ton på flaket,,trevlig tråd Loveless..
Allt är relativt, men D24:an var trots allt världens första sexcylindriga personbilsdiesel! När den lanserades i 1979-års 240-modeller var de 82 hästkrafterna inte så tokigt. Motsvarande Mercedes hade väl omkring 65 hästar? Och det är ju ändå dieselhästar. B20A, som fanns i L-varianterna av 240 t.o.m. 1976-års modell hade också 82 hästar.
Någon raket vad gäller acceleration är det sannerligen inte. Men Hooken har inga problem att hänga med i omkörningsfilen på motorvägarna när man väl fått upp farten. 