Ingen Kupefläkt vid kallgrader...Chrysler Voyager -08

klassekock
6 december 2019 · 4 Inlägg

Har lite problem med vår familjebil...  En Chrysler Voyager -08 ..2,8crd
Vid kallgrader minusgrader så får jag inte in någon fläkt i bilen.. Allt fungerar som det ska annars men så fort det blir kallt kommer det ingen luft till kupen vid uppstart av bilen.
Alltså går det inte åka med bilen när dessa kalla dagar kommer..sad
Man märker att värmen når in under instrumentpanelen men det är något som inte öppnar så luften når in..
Det kommer inte luft varken på golv, framåt mot kupen eller på framrutan..
Verkstaden hade den inne men hittade givetvis inget fel på den.. Så jag tänkte att jag provar här det det finns lite rutinerade bilmekaniker..

Normalt sett när allt funkar så hör man redan vid påslag av tändningen att något spjäll eller liknande öppnar och luften flödar på .. men vid kallgrader händer ingenting.. 

Tacksam ifall någon har några ideer på vad det kan vara så man kan börja byta ut nån del..

Mvh Klasse

Senast redigerat av klassekock (6 december 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2019 · 17 468 Inlägg

Spjällen för intag av luft stänger säkert efter att bilen stått låst en stund. Rätt normalt förfarande.
Scenariot jag tänker mig är att de som ska släppa in luften kärvar vid minusgrader eller att de fryser fast helt enkelt.

Ni hör inget knakande/tickande ljud under panelen vid uppstart?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
klassekock
6 december 2019 · 4 Inlägg

Tack för visat intresse..smile
De gånger luften inte nått in till kupen  kan man höra lite knakande ljud under panelen när man stänger av bilen..  Har man tur kan man stänga av bilen för att efter några minuter starta den igen och allt fungerar igen, dock inte alltid..
Sitter det ett elektriskt spjäll till detta? något sorts huvudspjäll som ska öppna från hela värmepaketet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2019 · 17 468 Inlägg

klassekock skrev:
Tack för visat intresse..smile
De gånger luften inte nått in till kupen  kan man höra lite knakande ljud under panelen när man stänger av bilen..  Har man tur kan man stänga av bilen för att efter några minuter starta den igen och allt fungerar igen, dock inte alltid..
Sitter det ett elektriskt spjäll till detta? något sorts huvudspjäll som ska öppna från hela värmepaketet?

Ja, om det är ett eller två spjäll låter jag vara osagt.
Men de stängs för att fuktig luft inte ska komma in och orsaka imma/is på rutor när bilen är avstängd. När man stänger av bilen är den troligen uppvärmd inuti så funktionen är motiverad.

En Chryslerverkstad bör kunna tala om för Er exakt var dessa spjäll sitter, via deras kompletta manual över bilen,  och även kunna tvångsköra desamma med deras felsökningssystem.

Det är fan inte kul att montera ner en instrumentpanel/inredning på en Voyager... Gjort det en gång, aldrig mer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
klassekock
6 december 2019 · 4 Inlägg

Har nu legat på rygg och lokaliserat spjällmotorn som driver detta och som rör sig i samband med att tändningen slås på för att sedan stänga igen ett par minuter efter bilen stängs av.. Rätt säker på att det är detta som strular, nu när du förklarade hur det hängde ihop.. ..provade att koppla ifrån reglermotorn och felet uppdagades likadant som då det varit minusgrader ute tidigare..
Frågan är om det är reglermotorn i sig som ger upp vid kallgrader eller kan man tro att spjället på något vis fryser fast... och hur kan man iså fall fixa det och varför har det helt plötsligt börjar frysa fast.?..
Några funderingar?  ..
beställt en ny reglermotor nu i alla fall..


Tack så länge..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2019 · 17 468 Inlägg

Har du hittat spjället så låt detta vara öppet och dra ur kabeln till det när detta är öppet. Problemet bör således vara borta. I så fall vet du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janneutanb
6 december 2019 · 7 271 Inlägg

Men det hörs att kupefläkten går för fullt utan att det blåser något eller?

klassekock
6 december 2019 · 4 Inlägg

Ja Janne.. kupefläkten går att styra ..öka och minska men kommer inte fram nån luft..

Senast redigerat av klassekock (6 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang