Köpråd: Mellanklass-motorvägsbil med låg totalkostnad

pelpet
25 november 2019 · 94 Inlägg

Separation. Och frun får bilen. Så jag behöver en ny. Söker därför köpråd. Har funderat på Mitsubishi Outlander, Volvo V50, Citroen C4 cactus men söker fler alternativ och tips på vad jag ska leta efter. 3, 6 eller 9 år gammalt? Modell? Var köpa? KVD? Blocket? Alla tips mottages.

Förutsättningar: Familj med mig plus två barn som sitter på bälteskudde. Ca 1500-2000 mil per år, mestadels landsvägskörning. Sysslar med skidåkning, har hus med p-plats med el. Mekar inte själv i allmänhet men kan fixa vissa enkla saker.

Vill ha: En säker och bekväm landsvägsbil med låg totalkostnad när man räknar allt (värdeminskning, service, bränsle, skatt, försäkring, etc). Måste kunna ha dragkrok och takbox.

Gärna stort lastutrymme om det är möjligt men är beredd på att kompromissa där och köra grejor i takbox eller bakre packbox och att fälla säten på semestern. Ingen sedan. Helst en pålitlig modell som inte drar så mycket reparationskostnader. Bra om 1-2 kompisar kan åka med i bilen.


Jag är villig att kompromissa med följande: Behöver inte vara en ny bil, de flesta märken är OK men ej dacia. Behöver ingen avancerad teknik och elektronik utan aux för mobilen räcker, kan acceptera repor, skav och bucklor. Helst automat. Behöver inte vara en snygg bil och halvklen motor är OK. Plåtfälgar är OK. Körglädje är underordnat.

Senast redigerat av pelpet (25 november 2019)

zemet
25 november 2019 · 4 035 Inlägg

Min första fråga är: Vad har du råd med?

Sen undrar jag hur din körning ser ut. Är det mycket korta körningar? eller är det längre sammanhängande körningar så bilen kommer upp i ordentlig arbetstemperatur?

pelpet
25 november 2019 · 94 Inlägg

Vet inte riktigt, har inte fått klart processen med bodelningen ännu men bör i värsta fall kunna lånafinansiera en bil. Men för diskussions skull så kan vi säga att jag kan köpa en bil för upp till 200000 kr även om jag snarare siktar på en bil i 50000-125000-kr-klassen. Men det som är vikitigt är totalkostnaden, inte inköpspris.

Har drygt två mil till jobbet så en motor hinner bli varm. Det kommer att bli enstaka korta statskörningar också men de är i minoritet.

zemet
25 november 2019 · 4 035 Inlägg

Prius hade klarat dina krav utom dragkrok.

Men något asiatiskt, bensindrivet och gärna en hybrid tror jag det är du skall titta på.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … _/83607301

V50/mondeo är kanske ett annat alternativ om du måste ha dragkrok.

Jag personligen hade köpt av en privatperson men det beror på hur mycket du värderar den extra "säkerheten" du får av att köpa från ett företag med extra garantier osv.

Senast redigerat av zemet (25 november 2019)

pelpet
25 november 2019 · 94 Inlägg

Jag gillar Prius! Har kört Prius tidigare och gillade den verkligen. Men går tyvärr bort pga att den inte kan ha drag.

Tycker att Toyota Corolla eller Auris ser vettiga ut. Kollar jag på Autouncle vad jag får för 75000-125000 så är det ett stort urval av 2-6 år gamla Aurisar men bara ett fåtal Volvo V50 och de är snarare 8-10 år gamla. Har inte räknat något ännu men tänker mig att Volvon blir betydligt dyrare än Toyotan framförallt i service och underhåll. Har för mig att Volvo generellt är ganska dyra att serva men jag kan ha fel här.

Ett problem med Aurisarna är att många är hybrider och de får inte dra särskilt mycket släp alls. Och den kombination jag helst vill ha - automatlåda, bensinmotor och dragkrok, verkar inte finnas alls.

Senast redigerat av pelpet (25 november 2019)

Stefan7neson
26 november 2019 · 394 Inlägg

Peugeot 308 SW 1,6 E-Hdi.
Väldigt ekonomisk och trygg bil, rymlig och säker.
Har en själv och är mycket nöjd.

spillolja
26 november 2019 · 4 020 Inlägg

https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi … 22hk-55849   Automat kanske lämnar en del i övrigt att önska

byter ni olja själv på motorn ens ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
26 november 2019 · 2 156 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi-1-4-tsi-plus-122hk-55849   Automat kanske lämnar en del i övrigt att önska

byter ni olja själv på motorn ens ?

Tsi-motor med DSG-låda? Nja... Skippa den, TS. Väldigt onödig risk att ta när det finns så många bättre alternativ.

Senast redigerat av Mew (26 november 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2019 · 17 448 Inlägg

Hyundai i30. Pålitliga, robusta skrindor som sällan ger huvudbry. En CRDi (Dvs diesel) Finns i skattevänlig  version med 90 kusar men den exakt likadana motorn som istället ger 110Hk är förhållandevis pigg dessutom. Drar en halvliter per mil och körsätt har mycket liten inverkan på förbrukningen.

Inte ovanligt att det redan sitter drag på dessa.

Kia Ceed är en väldigt nära släkting som delar allt under skalet. Smaksak vilken man föredrar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
26 november 2019 · 4 020 Inlägg

Ivel skrev:

Mew skrev:

spillolja skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi-1-4-tsi-plus-122hk-55849   Automat kanske lämnar en del i övrigt att önska

Tsi-motor med DSG-låda? Nja... Skippa den, TS. Väldigt onödig risk att ta när det finns så många bättre alternativ.

Sämsta motorvalet

har du någon erfarenhet av det själv ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
azer666
4 december 2019 · 27 Inlägg

Peugeot 508 runt 10000 mil och 2011 till 2012. Låg försäkring, låg skatt. Billig att laga och serva. Stabil och bra bil med grymt låg förbrukning.

BMW 640i "F12" (2012)
pelpet
5 december 2019 · 94 Inlägg

Tack för många bra svar.

Jag har iallafall konstatetat några saker.

- Det är inga större problem att köpa en äldre Euro5-diesel. Den enda planerade miljözon som man kan få problem med från 2022 är Hornsgatan i Stockholm. Kan leva med det. Euro5-diesel innebär lägre pris pga osäkerheten kring miljözoner.

- Dragkrok är ett krav men verkar bara kosta ca 4000-4500 på dragkrok.net. Så en bil utan drag är OK med rätt pris.

- Rails eller bra fästpunkter för takräcke är ett måste.

- Volkswagens högrisk-TSI-motorer och DSG-lådor utgår. Har inte lust med något haveri på drivlinan.

Cuefa Ain't no place like home...
6 december 2019 · 4 628 Inlägg

Jag skulle fundera på en äldre MB C- eller E-klass. För 125kkr kan du få en något äldre men i övrigt fräsch och inte allt för långmilad sådan, och den uppfyller de flesta av dina krav. De brukar också ha så pass låg skatt att t.om dieslarna kan vara ett alternativ.
Typ denna fina bensinare, inte mycket mil och inte mycket pengar.
De delar som kostar mycket i Sverige kan Du hitta billigt utomlands och den har inte så avancerad teknik att din lokala verkstad inte kan arbeta med den.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
rcy
6 december 2019 · 1 705 Inlägg

Kia Ceed som någon nämnde tidigare skulle nog vara mitt förslag. Driftsäkra, billiga och helt ok att åka i.

Sist jag bytte bil så stod det mellan en Ceed och en BMW 3-serie. Istället för att köpa en par år gammal fullutrustad Ceed så köpte jag en 10 år gammal snikutrustad BMW för samma pengar. Med facit i hand var det helt fel val, BMW'n har varit långt ifrån problemfri.

pelpet
6 december 2019 · 94 Inlägg

Jag var och tittade på en fin Mercedes B-klass idag och den var väldigt bra på många sätt. Bekväm, låg förbrukning, hyfsat rymlig, pålitlig och välutrustad. Inte speciellt billig givet ålder och miltal jämfört med andra bilar men troligen är andrahandsvärdet bra så det behöver inte bli en dyr bil att äga.

Utmarks-Loke
6 december 2019 · 5 833 Inlägg

pelpet skrev:
Jag var och tittade på en fin Mercedes B-klass idag och den var väldigt bra på många sätt. Bekväm, låg förbrukning, hyfsat rymlig, pålitlig och välutrustad. Inte speciellt billig givet ålder och miltal jämfört med andra bilar men troligen är andrahandsvärdet bra så det behöver inte bli en dyr bil att äga.

Nja, andrahandsvärdet är jag inte så säker på. Det är ju inte någon "riktig" mercedes då det är en minibuss med framhjulsdrift och konstiga proportioner. Inga riktiga MB-fantaster kommer lockas av den. Det närmaste föregångare till modellen som MB har är A-klass och den är i princip värdelös när den blir gammal. Det är inte som C-klass eller E-klass som håller värdet mycket bra om bara rosten hålls stången.

Cuefa Ain't no place like home...
7 december 2019 · 4 628 Inlägg

Jag kan nog tänka mig att B-klassen kommer fortsätta vara populär, den säljer ju ändå hyfsat.
Dessutom är de otroligt tysta inuti! Stylingen gillar jag inte sådär värst men som bil betraktat är den nog riktigt trevlig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
pelpet
18 december 2019 · 94 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Peugeot 308 SW 1,6 E-Hdi.
Väldigt ekonomisk och trygg bil, rymlig och säker.
Har en själv och är mycket nöjd.

Just Peugeot 308 SW ser riktigt bra ut. Rimligt prissatt, hyfsat med lastutrymme. Rekommenderas också av Folksam som en säker bil. Funderar även på en äldre 5008 (MPV-varianten, inte den nyare som är en SUV). Fast det blir direkt dyrare mil och svårmotiverat för vardagspendlingen.

Funkar det bra med takbox på 308 SW?

Stefan7neson
19 december 2019 · 394 Inlägg

pelpet skrev:

Stefan7neson skrev:
Peugeot 308 SW 1,6 E-Hdi.
Väldigt ekonomisk och trygg bil, rymlig och säker.
Har en själv och är mycket nöjd.

Just Peugeot 308 SW ser riktigt bra ut. Rimligt prissatt, hyfsat med lastutrymme. Rekommenderas också av Folksam som en säker bil. Funderar även på en äldre 5008 (MPV-varianten, inte den nyare som är en SUV). Fast det blir direkt dyrare mil och svårmotiverat för vardagspendlingen.

Funkar det bra med takbox på 308 SW?

Jag har den "vanliga" modellen, hatchback 2011. Det enda som skiljer mot SW är att SW har större lastutrymme. Har ingen erfarenhet av takbox, men det borde väl funka bra.

torsen
19 december 2019 · 7 230 Inlägg

Mitt förslag är en "något" begagnad personbil(personbil för att de inte är så hysteriskt värderade som kombin).
Cirka 5 år gammal och 5.000 mil - om det är möjligt.
Då har du 5 år eller 5.000 mil "kvar" på maskinskadegarantin.
Helst ett privatköp från "första och ende ägaren".
Asiatisk och absolut inte europeisk bil - kanske helst "japan".
Honda, Mazda, Toyota, Subaru, Nissan, Suzuki?
Honda och Subaru är de "sportigaste".
Toyota och Suzuki de driftsäkraste.
Nackdelen med Toyota är att de har ett ohemult andrahandsvärde, och är lite tråkiga.
En mellanstor Toyota kanske skulle passa dig?
Föreslår Auris.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang