Justering av rotorarm?

julisj
7 december 2019 · 27 Inlägg

Jag har precis bytt fördelare på min B230F, på grund av att den andra var helt slutkörd, och lockat vat sprucket. Efter att ha fått igång den en gång, men bara i några sekunder innan jag självmant stängt av den, så startar den inte igen. Den vill mycket gärna, och det kommer en smäll eller två i sekunden, men startar 'ndå inte.  Nu i eftertanke kommer jag på att jag inte justerat rotorn, så den sitter nog i helt fel läge. Någon som kan ge instuktioner hur man justerar den så att den tänder korrekt? smile

zzr9409209
7 december 2019 · 716 Inlägg

Går väl inte att justera rotorn, kan ju bara sitta i ett läge,likaså fördelaren..
Sitter tändkablarna rätt?

Senast redigerat av zzr9409209 (7 december 2019)

SvarreE
7 december 2019 · 239 Inlägg

Ställ motorn i TDC av med locket och vrid fördelaren så du ser var den tänder med en gnutta för-tändning kanske. Så ska fu nog få igång den så kan du ställa timingen sedan.
Inte säkert den nya beter sig exakt som den gamla. Gjorde du inga märken när du tog bort den gamla så är det ju lätt att vrida den nya när man ska ha i den. Behövs ju inte så mycket för att den inte ska starta. Att du säger den vill och att den faktiskt startade en gång tycker jag tyder på att den tänder för sent.

zzr9409209
7 december 2019 · 716 Inlägg

Är väl en topplocks monterad fördelare på en F-motor..så inte mycket justeringsmån..Kanske 240 har blockmonterad fördelare,jag vet inte..

Senast redigerat av zzr9409209 (7 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang