"Klack slitna" odubbade vinterdäck ?

KenthIJ
7 december 2019 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:
Det bästa med en burk dolmio torde vara locket, även själva smaken. wink
Snyggt micklat.
Jag har köpt spritt nya däck på aluminiumfälgar nyligen, helt utan rabatt till förvinterpris.

Skönt att det hittades en bra lösning för TS. Den däcksorten har jag haft på en Prius, dom rullar tyst och bekvämt med ett väldigt bra grepp upplevde jag.

Tackar!

Jo de är väldigt tysta och bekväma

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
8 december 2019 · 1 366 Inlägg

Om däcken har klackar , så KAN det bero på att de har rullat när bilen har haft eller har dåliga stötdämpare. i stället för att hjulet ska fjädra ut mjukt så har det stutsat ut och när det väl har börjat bli klackar och stötdämparna är dåliga så blir det fort värre.
Så kolla om stötdämparna är dåliga eller förhoppningsvist är bytta :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
KenthIJ
9 december 2019 · 1 429 Inlägg

vw_audi skrev:
Om däcken har klackar , så KAN det bero på att de har rullat när bilen har haft eller har dåliga stötdämpare. i stället för att hjulet ska fjädra ut mjukt så har det stutsat ut och när det väl har börjat bli klackar och stötdämparna är dåliga så blir det fort värre.
Så kolla om stötdämparna är dåliga eller förhoppningsvist är bytta :-)

Tackar för tips.

Skall in med bilen på hjulinställning nu på torsdag. Skall be dem att kolla stötdämparna då.

torsen
10 december 2019 · 7 202 Inlägg

Stötdämparna kollar du enkelt genom att kraftigt gunga varje "hörn" på bilen.
Den får inte "eftergunga".
Tror knappast att dåliga stötdämpare kan alstra klackarna på däcken.

B t w så minns jag att i "lumpen" så slets de grova terrängdäcken, på våra MC, så att det blev sneda klackar, som i sint tur orsakade kraftig vibrationer.

KenthIJ
12 december 2019 · 1 429 Inlägg

torsen skrev:
Stötdämparna kollar du enkelt genom att kraftigt gunga varje "hörn" på bilen.
Den får inte "eftergunga".
Tror knappast att dåliga stötdämpare kan alstra klackarna på däcken.

B t w så minns jag att i "lumpen" så slets de grova terrängdäcken, på våra MC, så att det blev sneda klackar, som i sint tur orsakade kraftig vibrationer.

Tackar för synpunkter

KenthIJ
12 december 2019 · 1 429 Inlägg

Fixat hjulinställning nu. Var ganska bra men behövde justeras lite fram (stel bakaxel på den här).

Stötdämparna verkade bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang